Syyskuu 2008

Havainto

20.09.2008 21:08

Kuntavaalien lupausten myötä rataverkko nousee näemmä uuteen kukoistukseen:

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/oinonen-haluaa-radan-keuruulta-poriin(235296).ece

Lähettäjä: Sami Heikkinen

Kommentit

20.09.2008 21:14 roiskis Jahas, toimisikohan näin paremmin: http://tinyurl.com/3jojhv
20.09.2008 22:23 Slaveriot Vaikka olenkin jäävi niin Parkano-Porin uudelleen avaaminen olisi järkevää. Mäntyluodon, Harjavallan ja Talvivaaran välille tulee reilusti uutta liikennettä kaivoksen avauduttua. Tämän liikenne tulee muuten kulkemaan jo valmiiksi ruuhkaisten Tampereen ratapihojen kautta. Lisäksi Kankaanpään Rautaruukin kuljetuksen ovat ainakin 250.000 tonnia ja ne suuntautuvat Raaheen, Hämeenlinnaan ja Lappohjaan. Ja URPO-ratakin voi olla järkevä lähitulevaisuudessa. Se muuttaa kuvioita taas täysin. (Käyttäjä muokannut 20.09.2008 22:24)
20.09.2008 23:45 korkki Pelkän Parkanon-Porin välin avaaminen ei ole järkevää vaan ainoa järkivaihtoehto on avata koko väli Haapamäeltä. Mutta mahtaako siinä silti riittää liikennettä, onko väli kannattava vielä kolmella tavarajunaparillakaan vuorokaudessa (siis nyt tarkoitan sitä että rata joudutaan kuitenkin rakentamaan lähes kokonaan uudelleen). Kannattaisiko ennemmin rakentaa raide Niinisalosta Lorvikylään Ruukille ja parantaa Parkanosta Niksulaan rata ja sitten rakentaa toinen raide Lielahden ja Kokemäen (Porin) välille... Kumpi mahtaisi olla edullisempaa?
21.09.2008 00:53 Slaveriot Minä en ainakaan näe mitään merkittävää liikennettä joka tarvitsi koko Pori-Haapamäen kunnostamista. Ilman sähköistystä Jyväskylä-Haapamäki-Pori ei olisi järkevä vaihtoehto Jyväskylä-Tampere-Porille. Sähköistys ja sen vaatima perusparannus nostaisivat kustannuksia liikaa. Kankaanpää-Parkano väli on noin 48 kilometriä ja Lielahti-Kokemäki 89 km. Eli uutta tai perusparannettavaa rataa olisi 137km. Pori-Parkano väli taas on 107km josta 9km osuus eli Pori-Ruosniemi aiotaan jo nyt säilyttää. Eli erotus noin 40km Pori-Parkanon hyväksi. Lisäksi Pori-Parkano rata vähentäisi Porin tämän hetkistä pussinperäasemaa avaamalla yhteyden pohjoiseen. Mitä Haapamäki-Pori radan nykyiseen kuntoon tulee luulen sen vastaavan kutakuinkin Savonlinna-Huutokoski radan kuntoa ennen remonttia. Eli pannaanko Länsirannikon raideliikenne yhden vahvan Tampereen kautta kulkevan yhteyden varaan vai jaetaanko liikennettä myös muualle?
21.09.2008 04:54 MarkkuB Oletteko miettieneet, että jos Pori - Haapamäki rata rakennettaisiin uudestaan, vieläkö se linjattaisiin Parkanossa niinkuin se oli 'omana' aikanaan, eli liikenne kulki 'pääradan' kautta vai olisiko samalla järkevää rakentaa tuo poikittaisyhteys alittamaan/ylittämään Tampere - Seinäjoki rata? Toiseksi, Parkanosta tarvittaisiin melkein kaksoisraide Seinäjoelle asti, sillä eikös ainakin päiväsaikaa Tampere - Seinäjoki osuus ole aika täynnä? Omakin epäilykseni on, ettei ko. yhteyttä tulla avaamaan ihan lähiaikoina (l. seuraavat 25 vuotta).
21.09.2008 10:59 korkki Tavaravirrat kulkevat pääasiassa Tampereen toiselta puolelta Satakuntaan ja Lielahden ja Kokemäen väli on jo nyt ruuhkainen. Itse en usein kulje junalla, mutta joku kerta muistan kun tulin Tampereelta Poriin iltapäivällä niin varmasti joka toisella kohtauspaikalla oli tavarajuna, ellei useammallakin. Pohjoisesta Poriin päin on kuitenkin sen verran vähän liikennettä että pelkkä Parkanon-Porin välin kunnostaminen ei kannata, varsinkin kun pohjoinen päärata on jo valmiiksi tukkoinen. URPo-rata tuskin kasvattaa liikennettä merkittävästi, jos veikkaisin että alkuun ainoastaan fosforihappojuna kulkisi sitä kautta (Porissa lisättäisiin Harjavallan vaunut), edellyttäen tuokin että Haapamäen rata olisi kokonainen.
21.09.2008 15:54 Ron Ainakin itselle kohtalaisen tuntematon ja hiljasuudessa oleillut kansanedustaja pamahtaa viikolla uutisiin kuittiväärennösepäilyjen vuoksi. Heti negatiivisen jutun jälkeen sama mies pamauttaa lehdille moisen rautatieuutisen. Ensimmäisenä tuli mieleen että jutun idea, tai ainakin ajoitus olisi yritys saada positiivista julkisuutta negatiivisen päälle. Onko Pori-Parkano ja/tai Parkano-Haapamäki välillä tarvetta raideliikenteelle, sen jätän mieluusti itseäni fiksummille. Mutta jos tuolla välillä kulkisi ja pysähtelisi juna niin minä olisin yksi matkustajista. Keuruulainen (oliko peräti haapamäkeläinen?) kansanedustaja varmastikin tietää ja tuntee tuon radan ja sen historian. (Käyttäjä muokannut 21.09.2008 15:56)
21.09.2008 17:40 6nen Oinonen ei ole mikään tuntematon saati hiljaisuudessa ollut kansanedustaja ainakaan meidän rautatieharrastajien silmissä, Oinosia tarvittaisiin lisää. Kannattaa pikemminkin ihmetellä sitä, miksi KSML julkaisee aiheesta jutun vasta nyt, kun Oinonen esitti kirjallisen kysymyksen Hpk-Pko-Pri radan kehittämisestä JO toukokuun alussa - http://dy.fi/dqw (Pdf-linkki). Mierontie on kuitenkin hyvä nostaa aika ajoin pöydälle jos halutaan välttyä Kristiinankaupungin radan kohtalolta. Rataosuus alkaa olla heikoimmillaan jo siinä kunnossa, ettei se enää mahdollista edes pumppuresiinoilla kilpailemista ja kasvavan talvisen telamattopäristelyharrastuksen huumassa saatetaan maa-alueen käyttötarkoitusta muuttaa lopullisesti pois alkuperäisestä. Valitettavasti joudun yhtymään liikenneministerin vastauksen viimeiseen kappaleeseen radan lähitulevaisuuden osalta ("Nykyisen tiedon ja selvitysten mukaan...") :/
21.09.2008 18:12 Slaveriot Itse ainakin näen että tuo Seinäjoki-Tampere väli tullaan muuttamaan 2-raiteiseksi ainakin osittain koska onhan Seinäjoki-Oulu välilläkin osittainen 2-raide työn alla. Ei pidä ajatella että tavaraliikenne on nollasumma peliä jossa junia vain siirrellään radalta toiselle.
21.09.2008 21:48 petros itälaakso Kai ne on tutkinut että tämä rata on kannattava? Sehän oli loistava juttu minun mielestäni! Tavara liikennettä ei varmaan ole paljon haapamäki- parkano välillä mutta matkustaja liikennettä varmaankin! Minä kannustan tätä rata hanketta täysillä. Lisäksi se palvelisi pien teolisuutta. (Käyttäjä muokannut 21.09.2008 21:54)
21.09.2008 22:44 Jouni Oinonen on esittänyt Haapamäki-Pori-radan kunnostamista varmaan 27 kertaa, mitä uutta tässä nyt on?
22.09.2008 12:49 Che Teollisuusyrityksien kannalta nämä ratahankkeet eivät kanna täyttä hyötyä koska rautatiekuljetusten hinnat eivät ole täysin kilpailtuja...
22.09.2008 15:20 Move off Metsäteollisuudesta on arvioitu, että mierontie olisi tällä hetkellä Suomen vilkkaimpia raakapuun kuljetusreittejä - jos sitä ei vaan olisi lakkautettu...
23.09.2008 07:28 korkki Anteeksi nyt petros, mutta miten ihmeessä rautatie palvelisi pienteollisuutta (jota varmaan tarkoitat)? Ei Suomessa rautatiet ole pienteollisuutta palvelleet oikeastaan mitenkään 20 vuoteen (VR on mutta se on eri asia). Ja mistä ne matkustajat sinne tulisivat kun Haapamäki-Parkano välillä on noin 30000 asukasta ja Porin ja Jyväskylän välilläkään ei suuremmin matkustajia kulje bussillakaan.
23.09.2008 20:45 petros itälaakso juu huomasin ton saman jutun just eilen. Sori virheeni! (Käyttäjä muokannut 23.09.2008 20:46)