Syyskuu 2008

Havainto

20.09.2008 08:49

Lättähatun retket raiteilla uhattuina

Lättähattujen reissut Oulusta pohjoiseen ja etelään uhkaavat loppua, kun rautatieviraston luonnostelemat määräykset astuvat voimaan ensi vuoden alussa. Viraston määräykset edellyttävät niin sanottujen JKV-laitteiden eli automaattisten kulunvalvontalaitteiden käyttöön ottamista myös museoliikenteessä ensi vuoden alusta lähtien tietyillä rataosuuksilla. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=752291

Lähettäjä: Pauli Kyllönen

Kommentit

20.09.2008 08:54 Timo Salminen Tämänaamuinen Aamuposti kirjoitti samasta asiasta. Sen jutusta sai sen käsityksen kuin JKV-asia olisi nyt jo lukkoon lyöty, mutta tiedä häntä. Rataosatkin lueteltiin. Linkki: http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Paauutiset/Museojunat-puksuttavat-edelleen-Hyvinkaan-ja-Riihimaen-tapahtumissa
20.09.2008 10:45 iki Kaikkein rankimmin tämä iskee Pasilaa tukikohtanaan käyttävien 1009:n ja PMR:n lättien toimintaa.
20.09.2008 10:47 Ville Saarelainen Oulusta Kontiomäen suuntaan olisi siis edelleen mahdollista ajella, mutta riemun kiljahduksia ei varmasti keneltäkään kajahda ilmoille tästä sopasta. (Käyttäjä muokannut 20.09.2008 10:48)
20.09.2008 13:28 joht. Nyman Minä olen niin rohkea kolmekymppinen, että uskaltaisin väittää jo tässä kohtaa, ettei tämä JKV-pakko tule tässä suunnitellussa laajuudessa toteutumaan 1.1.2009. Päätelmäni perustuu keskusteluihin muiden asiaan paneutuneiden kanssa ja niistä vetämiini johtopäätöksiin. JKV-pakolle kun olisi lukuisia erilaisia vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi tuplamiehitys, kulkuaikarajoituksia kaikkein vilkkaimpina liikennöintiaikoina pääradoilla, mahdollisuus kuljettaa maksavia asiakkaita myös vaihtoliikkeenä ajettavissa junissa jne., jne. Summa summarum, eipä heitetä vielä kirvestä kaivoon. RVI voisi tällaisen sekoilun sijaan keskittyä oikeisiin, rautatieliikenteen turvallisuutta olennaisesti perustuviin asioihin, kuten esim. kaluston tarkkoihin kunnossapitonormeihin, jatkuvaan koulutukseen ja sen sellaiseen. Tämä paitsi maksaa murto-osan sellaisesta tekniikasta, jota ei edes enää ole saatavilla, on myös mahdollista toteuttaa konkreettisesti. Tällaisia ajatuksia mulla pulpahti päähän lauantailounasta odotellessa.
20.09.2008 15:06 Timo Salminen Ks. myös http://vaunut.org/havainto.php/4747 .
20.09.2008 17:58 4Axl "mahdollisuus kuljettaa maksavia asiakkaita myös vaihtoliikkeenä ajettavissa junissa" Hmmmm,tarkemmin kun ajattelen asiaa ja lueskelin,vihjeeksi sanon vain http://www.finlex.fi ja lueskeleppas hiukan sitä tulevaa JT opusta joka astuu voimaan 1.11.2008 =) (Käyttäjä muokannut 20.09.2008 17:58)
20.09.2008 19:38 Joona Kärkkäinen Voitko laittaa tarkempaa linkkiä koska tuolta on "hieman" vaikeaa hakea.
20.09.2008 20:41 4Axl http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/499001/ tuoltahan löytyy vaikka mitä kivaa luettavaa.
20.09.2008 22:07 Tuomas Pätäri Pannaan julistettujen rataosuuksien määrä oli onneksi huomattavasti pienempi mitä itse olin kuvitellut. Tästä johtuen lievän helpotuksen huokaisun päästin kun luin tuon listan. Mutta totta kai kirpaiseehan tämäkin, ja kovastikin varsinkin siellä Pasilan suunnalla.
20.09.2008 22:18 Tuomas Pätäri Ottaisin vielä keskustelun alle mahdollisuuden tehdä JKV-vempele "itse", en välttämättä siksi että se olisi realistinen vaihtoehto vaan siksi että asia teoreettiselta kannalta kiinnostaa. Juhani kertoi sen estyvän byrokratiaan, Topi patentteihin. Kuulisin näistä mielelläni lisää: Onko Suomen JKV kokonaisuudessaan patentoitu, vai yksittäiset ratkaisut? Yksittäiset ratkaisuthan voisi toteuttaa eri tavalla, mutta koko systeemin ollessa patentin alainen asialle ei mahtaisi mitään. Ja tarkoitettiinko byrokraattisilla syillä jotain muutakin kuin patentteja? (Käyttäjä muokannut 20.09.2008 22:19)
20.09.2008 23:02 Ville Saarelainen Patentit omistaa Adtranz (tai mihinkäs se firma nyt olikaan jo fuusioitu), ja jotain sanomista asiaan lienee myös VR:llä joka varmastikin on ollut osallisena Suomessa käytettävän järjestelmän kehittämisessä jo 80-luvulta lähtien, jolloin sitä jo koekäytettiin hyvin tuloksin. Itse kyhättyä tai suomalaisella pikkufirmalla teetettyä kulunvalvontalaitetta ei voida tuosta vaan pitää riittävän varmatoimisena, ei vaikka alkuperäiseltä valmistajalta saataisiinkin lisenssi ja speksit. Lisenssimaksut, paperisota ja laitteen testaus hyväksynnän saamiseksi maksaisi muutenkin niin paljon (lue: enemmän kuin mitä VR pyytäisi laitteesta jos ylipäätään suostuisi niitä myymään), ettei siitä kannata uneksia parinkymmenen kappaleen sarjan takia. Parempi vaan yrittää neuvotella lievennyksiä tämänhetkiseen tilanteeseen ETCS:ää odotellessa.
22.09.2008 12:54 Che Adtranz on nykyään osa Bombardier Transportationia, ymmärtääkseni.
27.09.2008 01:00 jpl Aiemmin eri paikoissa käydyistä keskusteluista päätellen ainoa vaihtoehto muille kuin VR:lle on hankkia ETCS + STM. Tosin ilmeisesti STM ei ole valmis vaan menee pari vuotta ennen kuin sitä saa... Nykylaitteita saattaisi saada vielä tilattua, mutta softa niihin pitää erikseen teettää - eikä niitä voi käyttää etcs-radoilla. Ja soppahan on näiltä osin valmis. RVI on "tutkinut" tuota saatavuusasiaa. Eduskuntaan tehty kyselykin sai perinteisen oloisen vastauksen, joka ei vastaa kysymykseen.
27.09.2008 01:02 jpl Niin ja hesarissa oli kommentti että nykylaitteisto olisi tyyliin 35 000 euroa ja ETCS+STM sitten reilusti yli 100 000. Ja kaikkialla puhuttiin kustannusten "laskemisesta". Höpö höpö... Lyhyehkön nettitutkinnan perusteella näyttäisi hinnat olevan vieläkin korkeampia - markkinoille ETCS-laitteita on muuten tehty vasta piirun alle 1000 kappaletta. Ehkä korkeat kustannukset ovat tuossa pienessä määrässä ja suurissa kehitys- ja testauskuluissa. Sitten vielä kaikki tyyppihyväksynnät, asennukset ym. (Käyttäjä muokannut 27.09.2008 01:06)
27.09.2008 08:16 Che Melko hämmästyttävää. Voisi kuvitella, että joskus 50-luvulla ja aikaisemmin kulunvalvonnan tekniikka oli jotain uutta ja kallista, mutta vielä puolen vuosisadan jälkeen...
19.10.2008 19:22 Teemu Sirkiä Nyt tuo RVI:n 1.11.2008 voimaantuleva määräys museoliikenteestä on luettavissa täällä: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/499001/33637 Ilmeisesti JKV-pakko koskee siis vain museokalustoa, eli VR:n JKV-vikaiset junat/veturit saavat edelleen liikkua liikenteenohjauksen luvalla samoin kuin ilman JKV-laitetta olevat ratatyökoneet koko rataverkolla - ei kovin reilua.
20.10.2008 20:42 Dakkus JKV-vikaisia VR-junia kuitenkin lienee moninkertainen määrä per vuosi museoliikenteeseen nähden, joten vähän ihmetyttää kyllä nyt..
21.10.2008 14:29 tlajunen JKV-vikaisella junalla ei saa lähtöasemalta lähteä, VR:kään. Miten tämä kohtelu eroaa museoliikenteestä?