Syyskuu 2008

Havainto

Kommentit

10.09.2008 11:01 Tuomas Pätäri Koko valtakuntaa koskevan teollisen rakennemuutoksen aikakausi on siis päässyt toden teolla vauhtiin, tuskinpa vielä edes suurinta pykälää on pistetty silmään. Toivotaan, että se on esimerkiksi kallioperä, josta saamme tulevaisuuden rahdit rautateillemme ja työpaikat kansalaisillemme.
10.09.2008 11:33 korkki Kajaanin pikkutehtaan lopettaminen ei ollut yllätys. Tuli ehkä Talvivaaraa ajatellen turhan myöhään koska olisi varmasti ollut ammattimaisempaa työvoimaa tarjolla kuin sellaiset mitkä joudutaan kouluttamaan alusta asti. Se vain alkaa entistä enemmän menemään niin että raaka-aineet saadaan sisämaasta ja sitten lopputuotteet tehdään rannikolla. Viimeisimmät paperiteollisuuden iskut ovat kaikki kohdistuneet sisämaahan (pl. vanhentunut Summan tehdas): Kemijärvi, Uimaharju, Kajaani, Valkeakoski... Stora Enson Varkauden tehtaat ovat seuraavana uhattuina...
10.09.2008 13:37 Jore Pahoin pelkään, että tämä oli vasta alkua. Vuodenvaihteen puutullit ajavat tehtaiden materiaalihankinnat tiukoille. Erityisesti koivua ei kotimaasta tahdo löytyä tarpeeksi, kiitos metsänhoidon trendien 60-luvulla. Kajaanissa oli jo toinen kone alasajettuna. Nähdäänkö Savon-radalla lisää puujunia, kun Kainuun metsien sato rahdataan alas Etelän tehtaiden käyttöön? Ainakin paperi-pendeli Kajaani-Rauma loppunee tehtaan lopettamisen myötä.
10.09.2008 15:10 John Paperin kysynnän kasvu, raaka-aineen edullinen saanti ja halpa tövoima ovat muualla globaalisessa maailmassa. Näinhän siinä käy, vai olisiko jokin muu kehityssuunta ollut mahdollinen?
10.09.2008 18:19 Jorge -> korkki: Ei Kajaanin tehdas mikään pieni ole. UPM:n mittakaavassakin keskimääräistä suurempi tehdas ja UPM:n tehtaat ovat taas metsäyhtiöiden keskinäisessä vertailussa keskimääräistä suurempia. Kajaanissa vaan valmistetaan nykymittareilla vääriä tuotteita väärässä paikassa väärällä menetelmällä. Eli peruspapereita kaukana markkinoista neitseellisestä kuidusta paljon sähköä vaativilla hierre- ja hiontamenetelmillä.
10.09.2008 20:50 Siltalan pehtoori Kajaanin ratapiha tulee hiljenemään aika tavalla. Päivystäjää ei tulevaisuudessa päivisin enää taida paljon tarvita. Kajaanissa pelastus lienee kuitenkin se, että yöaikaan on puolestaan töitä henkilöjunien järjestelemisessä ja matkakuntoon laittamisessa, jos niihin kohta enää riittää matkustajia, kun Kainuun tulevaisuus näyttää heikolta. Talvivaara tuo pientä lohtua. (Käyttäjä muokannut 10.09.2008 20:51)
10.09.2008 21:27 TommiH Kuinkahan paljon nuo metsäteollisuuden supistukset näkyvät VR:n liikevaihdossa?,aika paljon vaan kiskoilla liikkuu metsäteollisuden tuotteita...
10.09.2008 21:37 Eero Heinonen Seurauksena on varmaan se, että tuotevaunuja alkaa pikkuhiljaa riittämään tehtaille niiden tarvitsema määrä... :)
10.09.2008 22:07 MarkkuB Mitenkähän käy Niiralan raja-asemalle? Raakapuujunien lisäksi sieltä ei taida tulla kuin yksi 'muu' juna yli, eli Kem...Yaran pönttöjuna (ammoniakkia?)? Senhän voi jatkossa vetää Imatran ja/tai Vainikkalan kautta, sillä Imatrankin raide-rajanylityspaikka taitaa mennä hiljaiseksi, kun ei sieltäkään juuri muuta kulje kuin puuta. Vainikkalastahan se olisi jopa helppo veto, sähköllä suoraan Siilinjärvelle ja edelleen Yaralle. (Käyttäjä muokannut 10.09.2008 22:09)
10.09.2008 22:43 Ari P Joensuustahan voisi kokeilla henkilöliikennettä Niiralan, Sortavalan ja Käkisalmen kautta Pietariin, niin saataisiin Niiralan raja-asemalle uutta käyttöä. Samoin tai vaihtoehtoisesti voisi kokeilla henkilöliikennettä Jyväskylästä Pieksämäen, Savonlinnan, Imatrankosken ja Viipurin kautta Pietariin. Ainakin viime mainitulle uskoisin löytyvän kysyntää vähintään Venäjältä Suomeen päin, mutta jonkin verran varmaan myös toiseen suuntaan. Huutokoski-Savonlinna -osuuden perusparannus mahdollistaisi nyt tällaisen yhteyden. Suomen puolella vetovoimana voitaisiin käyttää Dr16-vetureita.
11.09.2008 01:49 MarkkuB 'Voisi' ja 'voitaisiin'...niinpä, muutama vuosi sittenhän ajettiin jotain matkustajajunia Imatrankosken ja itänaapurin välillä, olivat tosin matkailujunia, mutta niin sekin loppui, en tiedä oliko kannattavuuskysymys vai joku muu juttu. Kenen kalustolla tuollaiset ajettaisiin? VR:llä taisi mennä oma aikansa, että saivat suomalaiset vaunut hyväksyttyä naapuriin? Ja naapurin vaunut taas ovat...eksoottisia, sen vähä mitä niissä on tullut itse matkustettua (Virossa tosin).