Elokuu 2008

Havainto

29.08.2008 11:16

Huomenna lauantaina liikennöidään Porvooseen PMR:n lättähatulla. Tämä vuoro jäänee historiaan viimeisenä Helsingistä lähteneenä säännöllisen museojunaliikenteen vuorona. Lättien 17-vuoden ajanjakso Helsingistä Porvooseen on ohi. Nopeat junat ja JVK syövät hitaat lätät.

Lähettäjä: Ismo Kirves

Kommentit

29.08.2008 14:21 Jussi Kortman :-(
29.08.2008 15:06 jpl Aikansa kutakin... valitettavasti maan viranomaiset ajavat toiminnan alas byrokratialla ja äärimmäisyyksiin vedetyllä joustamattomuudella.
29.08.2008 16:58 tlajunen Vaikka itsekin toivoisin tähän ratkaisua, joka mahdollistaa entisenlaajuisen toiminnan, niin turvallisuusiasioissa kannatan hyvin pitkälti joustamattomuutta.
29.08.2008 17:40 emppu Taitaa olla parempi antaa porkkanan ruostua ja itsekseen hajota Haapamäellä - mitä sillä tekee kunnostettuna jollei sitä saada liikenteeseen.
29.08.2008 17:50 jpl Taitaa olla parempi laittaa kaikki museokalusto romuksi kuin antaa "turvallisuuden" syödä rahaa puoli miljoonaa euroa per kalustoyksikkö.
29.08.2008 18:38 Siltalan pehtoori Erään harrastajan kanssa tuli keskustelua maanteillä liikkuvista museoajoneuvoista, jotka eivät vastaa nykyajan turvallisuusvaatimuksia. Itselläni on museoajoneuvo, jossa ei ole turvavöitä, ei hätävilkkuja, pissapoika toimii niin kauan kuin ilmanpainetta riittää ja 6-volttinen jännite aiheuttaa sen, että ajovaloista ei vastaantulija erota, onko pitkät vai lyhyet päällä... Tosin museoajoneuvoja rajoittaa se, että niitä saa käyttää 30 päivää vuodessa. Olisiko kaksi kuljettajaa ratkaisu museojuniin tai se, että niitä saisi käyttää rajoitetun ajan vuodessa? Taas tulee mieleen, että mitenköhän vastaavat ongelmat on ratkaistu läntisessä naapurissamme ja ylipäätänsä muissa Euroopan maissa.
29.08.2008 18:49 jpl Museovetureilla on muuten sama rajoite. 30 päivää vuodessa saa käyttää. Junissa on usein kaksi kuljettajaa. Suomessa ei tietääkseni ole tehty minkäänlaista selvitystä muiden maiden asioista - sen enempää kuin omankaan maan - RVI vaan hutiloi menemään sen minkä kerkeää. Ruotsissa ajetaan ilman kulunvalvontaa eli heillä vastaavia ongelmia ei ole... (Käyttäjä muokannut 29.08.2008 18:50)
29.08.2008 20:13 Siltalan pehtoori Yleensähän Suomessa tehdään Ruotsin mallin mukaan päätöksiä. Toivottavasti myös siis tässä asiassa. Tulee mieleen, että kyllä se entisaikoina ennen kulunvalvontaa on täytynyt olla todella hengenvaarallista matkustaa junalla, kun nopeus on voinut olla 140 km/h ilman kulunvalvontaa?
29.08.2008 21:30 Jukka P. T. Ruuskanen Niinhän se olikin, mutta ei siitä kukaan mitään tiennyt / välittänyt ennenkuin tapahtui Riihimäen, Jokelan ja Jyväskylän onnettomuudet.
29.08.2008 21:44 Siltalan pehtoori Tilastollisesti pahoja onnettomuuksia kuitenkin todella vähän. Ja tuossa mainitsin huomattavan nopeuden. Kulunvalvonnan mennessä epäkuntoon on sn 80 km/h. Se sallittakoon siis museokalustolle tasa-arvon nimissä. (Käyttäjä muokannut 29.08.2008 21:47) (Käyttäjä muokannut 29.08.2008 21:48)
29.08.2008 22:01 jpl Jatkossahan se on ilman laitteistoa linjalla 70 km/h, liikennepaikoilla 50 km/h, vaihteissa 20 km/h. Mutta kuitenkin viallisella laitteistolla 80 km/h (ja vaihteissa 35 km/h). (Käyttäjä muokannut 29.08.2008 22:01) (Käyttäjä muokannut 29.08.2008 22:01)
29.08.2008 22:40 Pasi Kokkonen Saahan se olla ihan mitä vaan, mutta kukas sen vahtii ajetaanko 80 vai 70km/h? Matka-ajoissakaan ei tule niin valtavia eroja.
29.08.2008 23:49 Siltalan pehtoori Ei museoautojakaan kukaan vahdi vaikka ajaisi joka päivä muutaman satakilometriä. Ei kai kaikkea tarvitse kontrolloida.