Elokuu 2008

Havainto

15.08.2008 23:13

"HALPAJUNAT HURISTELEVAT PIAN EUROOPAN KISKOILLA", tuumaa tämän päivän Kauppalehti sivulla 8, ja jatkaa "Raideliikenteen yksityistäminen lisää kilpailua - Deutsche Bahn hakee jo jalansijaa Italiasta.". Itse artikkelit tuossa alkaa näin: "Keski-Euroopan rautateillä saatetaan nähdä lähivuosina samanlainen vallankumous, jonka halpalentoyhtiöt aiheuttivat muutama vuosi sitten kansainvälisessä lentoliikenteessä. Erityisesti pitkille rajat ylittäville junareiteille povataan uusia yrittäjiä, jotka kilpailevat nimenomaan hinnalla.".

Tämähän se vasta mielenkiintoinen juttu onkin! Kommentteja varmastikin porukalta tähän löytyy?

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

15.08.2008 23:22 Siltalan pehtoori Hieman varautuneesti. Aihe kiinnostaa itseäni, kun me elämme itse yhden yhtiön maassa ja läntisessä naapurimaassamme usein matkustan. Itäsuomalaisena/kainuulaisena kieltämättä nykyään ajattelen, että voisiko liikenteen vapautuminen avata niin kovasti kaivatun yöjunaliikenteen? Eikös yöjuna voisi olla joku "halpajuna" ainakin tiettyinä viikonpäivinä? Ruotsissa käsittääkseni vanhaa SJ:n vaunukalustoa meni yksityisille tai siis pois valtion omistuksesta. Mitä Suomessa tehdäänvanhemmalla kalustolle? ... just ohitti (vapautunut IC77:stä) Susi muuten Siltalan (23.22). (Käyttäjä muokannut 15.08.2008 23:24)
15.08.2008 23:26 Jarkko Korhonen Niinpä, mitähän vanhalle kalustolle tehdään. Vielä sitä vanhaa on runsaasti, vaan kuinka kauan enää. Ei taida vapaa kilpailu ehtiä ennen polttoleikkaajaa.
15.08.2008 23:32 Siltalan pehtoori Mutta onko toi tarkoituskin, mitä Jarkko sanoo eli tuhota kalusto, ettei siitä muut kuin VR hyödy? No...
15.08.2008 23:36 Dakkus Mitenniin "pian"?! Jos joku saksaa osaa, niin tässä esimerkkiä jo pitkään toiminnassa olleesta halpisoperaattorista: http://www.interconnex.info . Maksaa matka tuolla virmalla puolet siitä mikä sama väli samannopeuksisella DB:n junalla. Halpisfirmuudesta kertoo aika paljon etusivulla kirkuva iso "Spar los!" -teksti (eli "Pistähän säästäen!"). Ja sitten on esim. tuo Berliini-Malmö -juna, jossa matka maksaa vain 30¤. Sitäkin vetää muu firma kuin DB, mikä vaikuttanee sikahalpaan hintaan. Okei, eihän ainakaan tuollaiset Interconnexin tapaiset halpisfirmat vielä mitään yleisiä ole, mutta konsepti ei kyllä ole mikään upouusi.
15.08.2008 23:44 Siltalan pehtoori Summa summarum. Eräs rautatieliikenteen yrittäjä taitaa kerjätä kilpaijoita ja on kyllä jo nyt jättänyt kuulematta matkustajien mielipiteitä. Mitenkäs, kun saamme seuraa? Täällä Kainuussa eräs paikallinen lehti esitti, että jos Lokakuun rautatie aloittaisi liikenteen. (Kostamus)-Vartius-Kontiomäki-Helsinki. Ehkä enemmän vitsi, mutta.. Kostamuksesta Kajaaniin on niin paljon autoliikennettä, että olisi ajatuksellista siirtää vanha Sami liikennöimään Vartiuksesta Kajaaniin. (Heitto vaan)
15.08.2008 23:55 Jarkko Voutilainen VR:n yhtenä ongelmana uusiin toimijoihin ( vrt. halpalentoyhtiöt ) on raskas yleiskustannuksia aiheuttava organisaatio, uudet pärjäävät kevyemmällä. Asenteessa on, ehkä, VR:n puolella tapahtunut jotain Ilkassa 30.07.08 olleen Seinäjoen seudun paikallisliikennetoiveita käsitelleessä jutussa. VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen lausuu em. lehdessä sivulla 5: – Jos lainsäädäntö muuttuu, VR haluaa olla ehdottomasti muiden mukana tarjoamassa itseään liikenteen operaattoriksi, oli sitten liikenteen järjestävänä tahona valtio, kunta tai jokin muu siihen oikeutettu taho.
15.08.2008 23:57 MarkkuB Yksi ratkaisu 'voisi' olla, että kalusto joka VR:lle on hankittu ennen yhtiöittämistä siirtyisi jollekin valtion leasing-firmalle joka sitten voisi vuokrata vaunuja eteenpäin mahdollisille uusille yrittäjille. Vetovoima on tietenkin sitten osittain ongelma vaikka tuolla idealla deeverit ja sudetkin olisivat 'leesattavissa'...ainahan sitä toivoa sopii vai mitä...
16.08.2008 00:08 Siltalan pehtoori Romutuskielto nyt kuitenkin päälle... VR on saanut kuitenkin tähän asti päättää. VR ostakoon uusia makuuvaunuaja Suomesta tietenkin eli Otanmäen vaunutehtaalta ja vanhat vaunut halpa-firmalle. Ja muistutettaankoon, että nykyinen VR on saanut vaununsa verorahoilla.
16.08.2008 00:17 Dakkus Mainittakoon vielä, että tuo Veolia, joka sitä Interconnexiakin ajaa, huristelee pitkin koillis-Saksaa rataosuuksilla jotka ovat vastaavia kuin Joensuu-Kuopio, Lahti-Loviisa, Hanko-Karjaa-Hyvinkää, Haapamäen radat, jne. Olen melko yllättynyt jos se ei aloita liikennöintiä Suomessa about sillä hetkellä kun moinen mahdollistuu. Ja, itseasiassa on jokseenkin yllättävää, ettei se ainakaan vielä ole sanonut aikovansa ajaa jotain Haaparanta-Kemi -väliä vuonna 2010.
16.08.2008 00:24 Siltalan pehtoori Huom! Olipa liikennöitsijä kuka vaan, niin eikös valtion tuet ole samat? Eli noitten yksityisten kannattaa ottaa kannattamattomat yhteydet hoidettavakseen? Olenko oikeassa?
16.08.2008 00:44 tlajunen Voih, miten paljon halpalentokonseptit ovatkaan tuoneet epätervettä kilpailua lentoliikenteeseen, ja sitten haikaillaan saman perään rautatieliikenteessä?
16.08.2008 10:58 Tapani Kunnas Lajusen kommentti osuu täsmälleen oikeaan. On surullista, jos lentoliikenteen virheistä ei osata oppia mitään.
16.08.2008 15:30 Robert Sand Minä en tiedä mitään lentoliikenteestä... Minkälaisia verheitä ne ovat tehneet?
16.08.2008 15:38 Tapani Kunnas Halpalentoyhtiöt ovat polkeneet hinnoittelun alas ja kun samalla kerosiinin hinta on noussut reilusti, ja ehkä muutkin kulut, on monen lentoyhtiön talous kuralla.
16.08.2008 15:43 jpl Aika monet romutetuista makuuvaunuista oli sen verran huonossa kunnossa, ettei niissä välttämättä kehtaisi ketään kuljettaa enää. Homehtuneita vaunuja melko monet...
16.08.2008 16:44 Jukka2 Ei nämä jäljellejääneetkään siniset makuuvaunut missään huippukunnossa ole. Keväällä Kolarin yöjunassa telin päällä olevassa hytissä tunnelma oli kuin patarummun sisällä.Hetkeäkään en nukkunut, helvetillinen meteli koko ajan. Parin viikon kuluttua lähden taas lappiin, autolla.
16.08.2008 23:01 Jarkko Korhonen Halvemmalla sietää aina nostalgisia patarumpujakin. Se on asennekysymys. Pitäisi olla vaihtoehtoja, spurguluokka niille jotka eivät ole valmiita maksamaan hunajaa ja rikkaille sitten hajuttomat, mauttomat, äänettömät, tunnottomat ja mukavat(?)(Edm)
17.08.2008 12:42 Jarmo Pyytövaara Suomessa ei pidä, sallia, missään olosuhteissa kilpailua rautatieliikenteessä. Sehän vääristäisi epäterveellä tavalla, erinomaisen hyvin toimivan järjestelmäämme. Meillä on pitkät perinteet, toimia tällä tavalla ja tsaarin aikainen organisaatio. Miksi siirtyä tästä, maanmainiosta, hyvin toimivasta, ja koetusta järjestelmästä, tuntemattomaan, epävarmaan ja arveluttavaan olotilaan? Kenen etu se olisi? Ei ainakaan maksavien asiakkaiden. Olemmehan nähneet ja kuulleet, nykyisen liikennöijän terhakkaasta toiminnasta, jos tulee ongelmia, perustetaan esim. Riihimäen "poikkeuskeskus". Nykyisin kun odottaa Tampereella jatkoyhteyttä, tiedotusta myöhästymisistä tulee kaiken aikaa, edellinen ei ole kunnolla loppu kun uutta alkaa tulla ja mikä parasta, hitaalla, selvällä ja kuuluvalla äänellä. Aivan kuin, kaikki matkamiehet olisivat, puolikuuroja, muistamattomia ja täyttä ymmärrystä vailla! Varoittava esimerkki: Aikanaan Turussa oli kaupungin liikenne laitos joka hoiti useita linjoja, sekin oli organisaatio, joka oli maan, jollei maailman parhaita. Turkuunkin tuli, vääristävä ja epäoikeuden mukainen kilpailu. Miten kävikään ylivertaiselle organisaatiolle? Tänään ne ovat keskittyneet ”mummo” kuljetuksiin, ydinosaamiseensa, ilmeisesti? Tätäkö me haluamme?? Ei ikinä, eihän? (Käyttäjä muokannut 17.08.2008 12:42)
17.08.2008 16:39 tlajunen Moni perustelee kilpailun avaamisen sillä, että monopoli saataisiin murrettua, aivan kuin kilpailua tällä hetkellä ei olisi lainkaan. Tosiasiassahan rautatiet kilpailevat yhteysvälistä riippuen aivan kaikkien liikkumismuotojen kanssa, aina jalankulusta lentokoneisiin.
17.08.2008 17:50 Jukka2 Jarkko Korhoselle: Hinnastahan tässä ei olut kysymys, vaan siitä, että osa sinisitä on tullut tiensä päähän. Ei sieltä vaunusta aamulla pompsahtanut levänneenä pois, päinvastoin. Noisa vaunuisssa en tule matkustamaan kuin aivan poikkeustilanteessa.
17.08.2008 19:55 Jouni Kilpailun avaaminen ja vapaa rataverkolle pääsy ovat kaksi eri asiaa. Monet ylläolevista kommenteista tuntuvat olevan molempia vastaan. Mutta vapaassa rataverkolle pääsyssä on kyse siitä, että jos monopolioperaattori ilmoittaa, ettei sitä kiinnosta hoitaa esimerkiksi Turku-Salo-rataosan paikallisliikennettä, joku muu voi tulla vapaasti ajamaan mainittua liikennettä. Nyt se ei ole mahdollista. Keneltä se nyt on pois, jos palvelua, jota nyt ei ole, tulisi hoitamaan joku uusi operaattori?
18.08.2008 17:16 =Waliwali= Jukkakakkonen sompailee sitte autollaan jatkos tollaset rapiat 1000 km:t siivut ko se on niin rentouttavaa. Ja siinä samallahan voi mukavasti nukkuakkin. Viimeekis ko cementis menisn niin mulla ei ollu matkasta kyllä mitään valittamista. Mukavavaa kyytiä se oli ja nukuttuakin tuli. Jos on niin herkkähipiäänen, jotta ei pysty normaaleis olsuhtehis nukkumaan niin kannattaa tilata erikoiskuljetus. Ei kai se ole jonku makuuvaunu vika silloon. ; ^D
18.08.2008 17:46 Jouni Täsmennän omaa kommenttiani: nykyisen liikenteen avaaminen kilpailulle ja vapaa rataverkolle pääsy.
18.08.2008 18:29 Jukka2 Eihän autonratissa tietenkään nukuta, kuten ei siinä junassakaan. Yleensä pyrin käyttämään junia niin paljon kuin mahdollista, pidän niistä sekä 1:1, että 1:87 koossa. Olen paljonkin matkustellut makuuvaunuissa, yhteen aikaan pari kertaa kuussa Oulu-Hki-Oulu väliä. Mutta jos keväällä olin hytissä, joka oli kuin patarumpu, telin päällä, lpauketta, ryskintää ja kolinaa, ei hyvä.
18.08.2008 21:02 =Waliwali= Jukkakakkonen, ei kai yhren matkan perusteella kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä cementtien nykytilasta. Edamis oon menny kaks kertaa ja toisella se oli ko patarumpu kans. Toinen puoli edameista joutaas siis romuksi ton perusteella ; ^D
18.08.2008 21:58 Dakkus CEmt:eissä ehkä ikävin puoli on se, että he heiluvat 140km/h liikenteessä aika pahasti. Aiempaa kokemusta on lähinnä Venäjän rataverkolta vanhalla Ammensdorfilaisplatskartalla, jossa nopeudet ovat paljon hitaampia kuin Suomessa. Siellä kyyti oli ihan mukavaa. Mutta CEmt:n kyydissä kun Ouluun yritti unten mailla matkustaa niin eihän siinä höykytyksessä tullut nukkumisesta mitään, vaikka äänimaailma ihan siedettävä olikin. Etenkin kun satuin sen vinttipaikan saamaan käyttööni siinä hytissä... Onko Edm:ien jousitus niin paljon, että niissä on mukavaa nukkua huippunopeudessakin?
18.08.2008 22:10 =Waliwali= Menkää edamijunalla ko cemttikyyti o kerran nuon kauhiaa kärsimystä. Ja totta helkkaris kyyti muualla o herkkua ja kotomaas aiva kauhiaa huttua. Kurja maa ko kehtaavat kiruttaa matkustajiaan tollaasilla lootilla ; ^D
18.08.2008 22:23 NH Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että yöjunien lähtöaika lähtöasemilta on yleensä sellainen, että harva menee juuri silloin nukkumaan kotioloissa. Monesti on tullut yöjunissa nähtyä kun hyttikaveri kömpii heti "Muurolan jälkeen" punkalle ja yrittää hampaat irvessä nukkua. -Ja samalla aurinko paistaa ikkunan takaa korkealta. Kemissä sitten manataan kun ei pysty junassa nukkumaan. Silloin kyllä hieman hymyilyttää, ja tekee mieli mainita että kello on vasta aika vähän. Ymmärrän jos joku ei vielä aamukuudeltakaan ole nukkunut silmän täyttä. Kuka uskaltaa tunnustaa että aina käy niin? Yöjunamatkustamiseen voi myös varautua: Ei kannata vetää 10 tunnin yöunia edellisyönä, onhan se selvä ettei seuraavana yönä nukuta :)
18.08.2008 23:24 jussix55 Minä matkustan aina kun voin sinisessä makuuvaunussa. Ne ovat mukavia ja halpoja. Joillekin merkitsee matkan hintakin jotakin. "Ylellisyyttä" en yhden yön matkalla kaipaa. Halpajunat ovat myös tervetulleita ainakin joillekin yhteysväleille. Voihan toki nytkin matkustaa joissakin tapauksissa halvalla. Esim. Helsingistä Kuopioon sinisessä makuuvaunussa Oulun kautta maksaa yhteensä eläkeläiseltä 23¤! Ehdoksi vain pikajuna ja määräasemaksi Kouvola, niin vot! Hyppään vain Kuopiossa pois.
19.08.2008 00:34 Lari Nylund Esimerkki Italiasta http://vaunut.org/kuvasivu.php/36526 , jossa ETR450-kalustolla hoidettiin hiljaisempina aikoina vanhemmalla kalustolla edullisemmalla hinnalla vuoroja. Junan kyljessä oleva osoite trenok.com ei toimi näköjään enää. (Käyttäjä muokannut 19.08.2008 00:39)
19.08.2008 19:52 tane Sairaanpaa yhdistelmää kuin ostoliikenne ja myyjän monopoli on vaikea kuvitella - ja Suomessa se valitettavasti kattaa hyvin suuren osan lähi- ja paikallisliikenteestä, niin nykyisestä kuin suunnitellustakin! :(
26.08.2008 16:42 jpl Puolassa vanhoja 60-70 -lukujen vaunuja uudistetaan ja muutetaan: http://www.railwaygazette.com/features_view/article/2008/08/8733/inter_city_stock_brought_up_to_modern_standards.html