Elokuu 2008

Havainto

13.08.2008 09:00

Tämä ei ehkä ole varsinainen havainto, joten ylläpito saa tämän poistaakin, mikäli niin hyväksi näkee. Mutta kannattaa sitä ennen vilkaista osoitteessa http://www.swisstrains.ch/ oleva Sveitsin junien karttaseuranta, joka tosin vielä perustuu vain aikataulutietoihin, mutta reaaliaikaisuus on sivulla olevien tietojen mukaan tulossa.

Lähettäjä: Tapani Kunnas

Kommentit

13.08.2008 10:26 Aki Grönblom Tämähän on erinomainen! Tämmöisiä lisää, vaikka suomeen.
13.08.2008 12:13 John Minustakin tämä on tosi hauska ja informatiivinen! Mitenkähän vain imaginaarinen aikataulumaailma ja junien reaalimaailma kohtaisivat meillä? Sitten, kun systeemi olisi täysin reaaliaikainen, siitä olisi todella paljon hyötyä. Voisi kurkata, missä oman junan pallukka on tulossa.
13.08.2008 12:18 MarkoA Eikös Tanskassa ole koko maan kattava ja vieläpä reaaliaikainen palvelu, niin ainakin tämän "Landets Puls":in ymmärsin http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=84 paikallisen ratahallinnon sivuilla. (Tarvitsee Javan toimiakseen)
13.08.2008 12:23 LasseH HKL:n busseja ja ratikoita reaaliaikaisesti: http://www.liikenteeseen.fi/web/guest/joukkoliikenne ja kartta suurempana: http://www.hkl.fi/kartta (Käyttäjä muokannut 13.08.2008 12:25)
13.08.2008 12:31 Lari Nylund Kun tulee mahdollisuus, niin käyttäkää Zürich-Rapperswill laivayhteyksiä. Kuten tuosta linkistäkin pystyy tarkastamaan, niin Zürichseen molemmin puolen menee järveä "nuolemalla" radat ja junan näkee melkeinpä varmuudella kokoajan jossain...
13.08.2008 15:42 Teemu Valjus Olisikohan ketään innokasta tekemään tälläistä reaaliaikaista rataverkko juttua suomen radasta?
13.08.2008 17:26 tlajunen Siihen reaaliaikaisuuteen tarvitsee kyllä pikkaisen enemmän, kuin yhden innokkaan tekijän...
13.08.2008 17:58 Teemu Valjus Joo aivan varmasti tarvitsee tuli tuokin vain kirjoitettua mutta kunhan perus tarkoituksen ymmärtää.
13.08.2008 18:05 Teemu Sirkiä Olisihan kaikenlaista kiva tehdä, mutta sitä tietoakin pitäisi saada jostakin. Harrastajia ei näytä muutenkaan oikein kiinnostavan havaintojen jakaminen, sillä esimerkiksi Juliassa on vain muutamia aktiivisia käyttäjiä, jotka jaksavat merkitä havaintosa kaikkien nähtäväksi. Niin, ja osoite on http://julia.dy.fi jos joku ei sitä vielä tiennyt. :)
13.08.2008 19:54 Jussi Mäkinen Varsin hieno sivu! Saadapa Suomeen ja tavarajunat mukaan ja koko homma reaaliaikaisesti ja ja ja... :) Mitenkähän junien GPS-paikannus hoidetaan Sveitsin tapauksessa? Ainakin aikatauluun perustuva tarvitsee tiedon ratalinjasta jonkinlaisessa paikkatietomuodossa. GPS ei kai tarvitsisi, mutta mites asennat sellaisen joka veturiin - varsinkin kun et ole VR?
13.08.2008 20:05 jpl Minulla oli aikoinaan VR:n liikennetilanteen sivuilta kerättyyn tietoon pohjautunut kartta eräällä seurantasivulla. Se vaan kaipaisi vähän kehittämistä... Melko valmiita ideoita erilaisien karttojen tekemiseksi kyllä riittää, mutta mistä pohjatietoa (aikataulut, junan sijaintitieto) saisi? RHK:lla on jonkinlainen seurantasysteemi (juse), josta saa muutamalta asemalta tietoa junien kulusta. Tämän kulkutiedon ja aikataulun perusteella voi jo melkein arvioida junan sijainnin. Helppoa se ei toki ole, vaan vaatii hieman perehtymistä... Niin ja tuo juse vaikuttaa ainakin minusta todella alkeelliselta ja epävakaalta systeemiltä, jossa iso osa tiedoista syötetään käsin koneelle. Ehkä raiteilla päästään gps-tekniikkaan täällä perähikiälläkin (Suomi) joskus kymmenen vuoden päästä, ja sen käyttöönotto vie toiset kymmenen vuotta... Toisaalta onhan jusessa jo henkisesti varauduttu gps-tietoon, eli ei se ihan mahdotonta taida olla. Tietävämmät lukijat täsmentävät varmaan ihan pian... ;)
13.08.2008 20:21 tlajunen GPS-laitteistot löytyy jo nyt kaikista matkustajajunista, niiden avulla ajoitetaan automaattiset kuulutukset kohdilleen. Eri asia on, miten laitteistosta saisi dataa sopivasti ulos, ja miten se lähetettäisin luotettavasti keskuslaitteistolle. Rahallahan tuokin onnistuisi. Ei kellään ole lahjoittaa riittävää summaa VR:lle? :)
13.08.2008 20:46 jpl Gsm-r taitaa mahdollistaa gprs-yhteyden - tosin se vaatii erilliset laitteensa veturiin. Eli veturiin asennettaisiin gps-paikannin ja datasiirtoa varten gprs-modeemi. Veturiin sen takia, että näin tavarajunat saataisiin myös seurantaan. Joissain maissa seuranta perustuu gps:n lisäksi ovien avaamiseen ja sulkemiseen... Eli gps:ltä saadaan sijainti - millä asemalla ollaan nyt - ja ovien avautuessa lähetetään tuloaika langattoman yhteyden avulla kulkutietoa keräävälle palvelimelle. Tässä siis junaan asennettu seurantalaite valvoo ovilukitusten tilaa esim. Uic-väylän avulla.
13.08.2008 21:09 Teemu Sirkiä Jossakin oli maininta, että junan käyttämän GSM-R:n tukiaseman perusteella saataisiin suurpiirteinen tieto junan sijainnista vähän kuten nyt voidaan jäljittää normaaleita GSM-puhelimia. Noita GSM-R:n vaatimia tukiasemia taitaa olla noin kymmenen kilometrin välein, joten silläkin pääsee jonkinlaiseen tarkkuuteen muualta (esim. asetinlaitteista) saatavan tiedon lisäksi.
13.08.2008 22:13 jpl Tuohon linkin sivuun palatakseni, siellä vaikuttaisi olevan pohjana Sveitsin aikataulutiedot ja rataverkko vektorimuodossa.. Nämä sitten on yhdistetty käyttäen Google Mapsin apia hyödyksi. Sijaintitieto saadaan aikaan laskemalla junan sijainti kahden aseman välisellä ratalinjalla (esim. a -> b) ottaen huomioon milloin junan lähtöaika oli asemalta a ja milloin se saapuu seuraavalle asemalle b. Menetelmä on varsin yksinkertainen ja siihen voidaan lisätä Suomessa vaikkapa jusesta saatavaa kulkutietoa, jolloin junan sijaintia muutetaan vastaavasti. Tällöin toki pitää ottaa huomioon, että kulkutietoa tulee vain junan liikkuessa seurantapisteen yli (tai liikenteenohjaajan kirjatessa tietoa) joten junan seistessä tunnin jossain linjalla, on karttakuvalla matkaava piste jo kaukana todellisesta sijainnista. Kovin tarkka tällainen systeemi ei siis ole, mutta näyttää hyvältä kuitenkin. :)
14.08.2008 22:29 Tapani Kunnas Eikös kuitenkin juse ole tavallisen rautatieharrastajan ulottumattomissa, paitsi mitä saadaan jukun kautta matkustajajunista tietoa?
16.08.2008 15:41 jpl Jusessa on rajapinta tiedon välittämiseksi ulos. Tieto on joidenkin lähteiden mukaan ihan julkista, mutta en sitten tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Netistä löytyy dokumentaatiota ja speksit aiheesta.