Heinäkuu 2008

Havainto

27.07.2008 13:11

Lauantaina 26.7.2008 Pendo 859 oli Seinäjoella klo n.21.03, aikataulun mukaan olisi saapumisaika ollut 21.18. Hyvinkään ja Tampereen välillä oli ainakin ravintolavaunussa melkoista haipakkaa. Sivuttaisvoimat olivat melkoisesti, kävely ajoittain melkein mahdotonta. Joku totesikin: -onpas merenkäyntiä- !

Lähettäjä: Pentti Yli-Karjanmaa

Kommentit

27.07.2008 14:15 Enppu Sillä rataosalla saa nykyään ajaa pendolla 200 km/h, joten tässä tapauksessa näin on myös ilmeisesti käynyt.
27.07.2008 14:28 Pauli Kyllönen Tai sitten ravintolavaunu on ruvennut kallisteleen omia aikojaan puolelta toiselle.
27.07.2008 14:37 Simo Virtanen Olen kulkenut vuoden alusta Tampere-Helsinki väliä Pendoilla. Pendo-yksilöillä tuntuu olevan selvästi havaittavaa eroa. Toiset kallistuvat niin sulavasti, että keskipakovoima suuntautuu sopivasti alaspäin, mutta toiset yksilöt puksuttavat pystyssä ja matkustajilla on vaikeuksia pysyä pystyssä. En tiedä mistä johtuu. Nopeudet ovat samoja eli kaksimarkkaa lasissa, mutta kyydissä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Toki voimakas sivutuuli tai radan aaltoilu roudan yms. syiden takia taitaa tuntua niissä nopeuksissa.
28.07.2008 17:22 Esa Leskinen Kun pendolinot vielä pysähtyivät Hämeenlinnassa, kuljin muutaman kerran työmatkani Helsinkiin näillä VR:n lippulaivoilla. Päällimmäiseksi huomioksi jäivät jatkuva ja epämiellyttävä huojunta ja komeat pamahdukset junan mennessä ohi. Kaksikerrosvaunut ja jopa Sm4 pesevät ne matkustusmukavuudessa 6-0 ja sitäpaitsi IC2-junillakin pääsee kahtasataa.
29.07.2008 16:57 krigsman Itsekin runsaanlaisesti Tpe-Hki -väliä pendolla kulkeneena olen tehnyt saman haivannon kuin Simo. Toisilla pendo-yksiköillä jopa työn tekeminen läppärillä takkuaa, ilmeisesti kovalevy menee varmuustilaan tärinän vuoksi.
29.07.2008 21:46 Lari Nylund Uuden JKV-ohjelman myötä on Pendolinolla saanut ajaa suorilla ja loivemmissa mutkissa radan suurimman sallitun nopeuden mukaista nopeutta ilman kallistusjärjestelmääkin. Jyrkemmät mutkat ajetaan hitaammin, joten tästä johtuen sivuttaisvoimat voivat olla välillä kallistusjärjestelmän tilasta (on/off) riippuen erilaiset samoissa nopeuksissa samoissa kohdissa. Kuljettaja saa toki palautetta matkustamohenkilökunnalta, mikäli esim. Pregossa ei kupit pysy pöydillä tms ja tekee omat ratkaisut sen perusteella. Ikävin tilanne on matkustusmukavuuden kannalta tietenkin, jos kallistusjärjestelmä vikaantuu kesken mutkan. Tällöin voi tuntuakin meno melkoiselta hetkellisesti. Esa otti esille pamahdukset junien kohdatessa linjalla. Tämä pamahdus on peräisin junan paineistusjärjestelmästä, joka sulkee jonkun luukun ja tekee rungosta tiiviin. Samaisesta syystä tunneliin ajettaessa kuuluu sama ääni, mutta toisaalta korvat eivät lukkiudu tunneleissa. Mukava kuulla, että Sm4:n matkustusmukavuus on hyvä - eri asia on kuitenkin, että soveltuisiko se Helsinki-Oulu välille ja olisiko enää niin mukavaa. Helsinki-Hämeenlinna välillä toki pärjää mainiosti, jos oma asennoituminen on kohdallaan... Tuo krigsman'in mainitsema läppärin takkuaminen tuli kyllä nyt kuultua ensimmäistä kertaa. (Muokkaus lauseen lisäämisen vuoksi.) (Käyttäjä muokannut 29.07.2008 21:47)