Heinäkuu 2008

Havainto

17.07.2008 19:00

Kansainvälinen junaoperaattori Go Rail sulkee Tallinna-Pietari -linjan 1.9.2008 alkaen - Go Railin mukaan radan käyttömaksut ovat nousseet tavarajunaliikenteen vähetessä vuoden aikana merkittävästi. Päätös tulee koskemaan 25 - 30 työpaikkaa. Moskovan linjaa sulkeminen ei uhkaa. Ärileht 14.7.2008 http://www.arileht.ee/artikkel/435422 Eesti Raudtee torjuu Go Railin väitteet ER:n hintapolitiikan aiheuttavan sulkemisen samoin Ärilehessä.

Lähettäjä: Joni Lahti

Kommentit

17.07.2008 20:33 Dakkus Ihme on-off -linja kyllä. Yhteys perustetaan, yhteys lopetetaan, yhteys perustetaan ...
17.07.2008 20:33 Dakkus Mitä muuten tapahtuu kalustolle?
17.07.2008 21:03 John Niin on. Tuo Pietarin linja avattiin 31.3.07 ja matkustajia oli sinä vuonna n. 26 000. Tänä vuonna on on kertynyt noin 22 000 henkeä. Eli vuoden ennuste olisi ollut varmasti suurempi kuin edellisen vuoden kertymä. - Uusi aikataulukin tuli linjalle 25.5.08 alkaen http://www.gorail.ee/?id=1477 Go Rail on Go Groupin osa, en tiedä taustoista, omistuksista taikka kaluston kohtalosta. Pitää seurata sitäkin. - Tässä kai ollaan tukkanuottasilla operaattorimaksujen kanssa. Viron valtiohan ei tue kansainvälistä matkustajaliikennettä ja homma pitäisi siten kattaa lipputuloilla. Go Railin mukaan lipputuloja ei vain kerry nyt riittävästi. Tiedä sitten mikä on totta.
18.07.2008 18:05 Dakkus Kaluston kohtalostahan sitten selviääkin hyvin, mistä on kyse. Jos kalusto pysyy GoRailin hallussa, on kyse aika selvästä yrityksestä vain kiristää valtiota. Jos taas kalusto häipyy maasta, voi tilanne olla vakavampikin. Jos kalusto myydään toiselle firmalle joka sitten varastoi sen takaisinmyyntiä varten, on kyse todennäköisesti silloinkin "kiristyksestä"
18.07.2008 20:19 John "GoRail operates all international trains from Estonia. It was renamed in 2006 from EVR Express as it is now part of the GoGroup (busses, trains, travel agency and hotel)" http://www.railfaneurope.net/list/estonia.html - Ketä siellä on takana ja millä intresseillä? Sillä on omistuksessa 3 kpl TEP70 veturia sekä kuriositeettina 1 kpl L sarjan höyryveturia! Vaunujen määrästä en osaa sanoa, mutta entisiä EVR Ekspressin vaunuja ne lienevät. Osoitteessa http://www.gorail.ee/?id=1418 löytyvät sekä Pietarin että Moskovan junien kokoonpanot sekä vaunujen esittelyt. - Kun toiminta ei anna riittävää katetta ja haluttua voittoa, sitten voi yrittää muita keinoja... Moskovan liikenne kuitenkin jatkuu edelleen.
19.07.2008 18:22 Kari Rantamäki Go Groupin takana on http://gogroup.ee/?id=1070 mukaan Marcel Vichmann, Tiit Pruuli ja Anti Selge, jotka ovat paikallisia liikemiehiä. Joissain lehtijutuissa on ollut arveluna, että Baltijaamassa tapahtunut veturin päätyminen laiturille, olisi osasyy tähän lopettamiseen, koska Go Raililla tulee lisäkustannuksia korvaavan veturin vuokraamisesta.
19.07.2008 20:39 John Kiitti tiedoista! Varmasti yhden veturin vajauskin vaikuttaa. Mihinkihan kuntoon se meni? - GoRailin edustaja sanoi Ärilehesä myös, että myös kansainvälisen bussiliikenteen tuoma kilpailu syö linjan kannattavuutta samalla, kun käyttömaksut nousevat. Kilpailun ihanuutta!
21.07.2008 22:09 jtt http://gallery.balticrailpics.net/albums/userpics/10004/normal_Pilt046.jpg GoRailillä on näköjään ollut ongelmia heinäkuussakin.