Heinäkuu 2008

Havainto

08.07.2008 07:16

Sain tiedon Espoon asemalta: 6.57 E juna on taas peruttu ja laiturikuulutuksesta ei saanut selvää mitä seuraavaksi tulee. Soitin maksulliseen palvelunumeroon ja kuulin että E-junassa oli ovivalovika ja seuraavaksi Espoon asemalle tulee klo 7.12 U-juna. Lieneekö jälleen yksirunkoinen ja tietenkin ilmastoimaton. Maksullinen tiedotuspalvelu sanoi ettei suunnassa ole korvaavia runkoja. Kuitenkin Espoon aseman ohi viuhahti kuulemma juuri lähiliikennerunko -- mikä se lienee?

Lähettäjä: Pekka Siiskonen

Kommentit

08.07.2008 08:33 jpl Aamulla E8303 peruttu välillä Huopalahti-Kauklahti ja siitä johtuen sen pari E8304 oli peruttu Kauklahti-Helsinki. Mahtoiko olla Y Karjaalta tuo ohi viuhahtaja?
08.07.2008 09:37 Lari Nylund Morjens Pekka. Ikävä kuulla, että E8304 on tökkinyt kohdallasi viime aikoina. Olitko kyydissä viime viikolla, kun Y8436 korvasi junan Kauklahti-Helsinki välillä? Tapaukset ovat tietenkin asiakkaan näkökulmasta ikäviä, kun viivästystä tulee ja taas henkilökunnan näkökulmasta haasteellisia mietittäviä yleensä äkkinäisyytensä vuoksi sekä kokonaisuuden kannalta parasta ratkaisua haettaessa. Ratkaisun hetkellä tehtävä päätös täytyy pitää oikeana, mutta toki sitä on pystyttävä analysoimaan jälkikäteen tulevaisuutta varten. Hyvä, että aihe on otettu esille keskusteluihin nyt sitten täälläkin. Viime viikolla tuon tänään väliasemista ohi kiitäneen aikataulun mukaisen Y8436 matkustajat myöhästyivät noin 12 minuuttia, koska juna korvasi E8304:n Kauklahti-Helsinki välillä pysähtyen kuin E-juna. Tänä aamuna he pääsivät aikataulun mukaan perille. E8304 matkustajat kuljetettiin tänä aamuna sitten 15 minuuttia myöhässä (seuraavalla U-junalla). Tilanteet ovat tosiaan nopeita ja vaativat joskus ikäviä päätöksiä yksilötasolla, mutta joukkoliikenteessä kokonaisuutta ei voi unohtaa. Yksittäinen tekijä tähän ketjuun on myös pääradan suunnan liikenne Pasilasta. Viime viikolla Pendolino S1 odotti Y8436/E8304-yhdistelmästä vaihtomatkustajia Pasilassa ja myöhästyi muutaman minuutin. Nykyisillä liikennemäärillä on vain poikkeustilanteessa lähes mahdotonta toimia enää niin, että kaikki pystyttäisiin silloinkin kuljettamaan aikataulun mukaisesti perille ja ikäviin päätöksiin täytyy joskus ryhtyä. Toivotaan kuitenkin parempaa onnea ja menestymistä E8304:lle tulevaisuudessa, vaikka juna onkin itseasiassa ollut nyt tietojeni mukaan vasta kerran peruttu periaatteessa ja toisella kerralla korvattu Y:llä. Huomioon täytyy ottaa myös Y8436 rajallinen matkustajakapasiteetti (1Sm1/2), joka viime viikolla oli kuulemma riittänyt E8304 matkustajillekin. Lomakauden jälkeen yhteensä 3Sm1/2-yksikön porukalla voisi olla enemmän kuin tiukkaa yhteen runkoon yrittäessä. Tämä on sitä rautatiedominoa...
08.07.2008 09:52 Lari Nylund Tässä toisenlainen esimerkki poikkeustilanteesta maasta, jossa liikennemäärät ovat vielä kovempia http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135237726495 .
08.07.2008 10:02 Jore Viime syksynä matkustin aamun E-junalla joka saapui Graniin 5 minuuttia myöhässä ja sisävalot toimivat vain satunaisesti. Aina kun yksikkö jarrutti menivät sisävalot pimeiksi. Juna jai hitaaseen joka asemavälillä ja kerroin junan konduktöörille olevani menossa Poriin Pasilasta lähtevällä Pendolino yhteydellä ja hän yhdessä junan kuljettajan ja kaukon kanssa järjesteli asian niin että Pendolino odotti minua ja pääsin ajoissa vaihtamaan Tampereella Porin taajikseen. Seuraava yhteyshän olisi mennyt vasta kolmen tunnin kuluttua kello 12 aikoihin. Tosin Palopurossa jouduimme odottelemaan ja lopulta peräyttämään eteemme hajonneen R-junan vuoksi ja Pendo jäi lisää hitaaseen tämän yllättävän ohitustilanteen vuoksi. Kyllä VR palvelee asiakkaitaan jos se vain on mahdollista. Varmaan asiakkaan oma käytöskin tietysti vaikuttaa asiakaspalvelutehtävissä olevan henkilön suhtautumiseen asiaan.
08.07.2008 10:18 Lari Nylund Tuo Joren kokemus viittaisi syksyn lehtikeliin eli kisko on ollut liukas ja pysähdyksissä ollaan jouduttu turvautumaan täysjarrutukseen, jolloin osastoista valot pimenevät. Vaihtomatkustajia toki pyritään huomioimaan, mutta kyllä odotusajat esimerkiksi ruuhka-aikoina ovat kaupunkiratojen junilla nolla minuuttia. Seuraava menee kuitenkin 5-15 min kuluessa. Muuten marginaalit ovat riippuen paikkakunnasta muutamasta minuutista noin varttiin. Toki asiakkaan omassakin aikataulussa olisi syytä olla sitä pelivaraa. Esimerkiksi alle 3 minuutin vaihtoaikaa ei lasketa vaihtoyhteydeksi, vaikka se toki toimii kaikkien palojen loksahtaessa kohdalleen ja nopeilla jaloilla. Suosittelenkin aina lähiliikenteen junasta kaukoliikenteen junaan vaihtaessa, että kertoo asiasta konduktöörille lipunmyyntiosastossa. Näin paikussa ollaan tietoisia vaihtomatkustajasta ja osataan varautua tilanteeseen eli vaihtoyhteyden säilyttämiseen/järjestämiseen myöhästyessä. Kaukoliikenteestä kaukoliikenteen junaanhan vaihdettaessa tätä tietoa kerätään huomaamattomasti junahenkilökunnan muistiin lipuntarkastuksen yhteydessä. Samalla kun konduktööri kertoo vaihtoyhteyden lähtöraidetta asiakkaalle, niin jää hänen omaan muistiin siihenkin junaan menossa oleva vaihtaja ja näin myöhästymistilanteessa osaa suoraan kertoa liikenteenohjaajalle arviota vaihtomatkustajien määrästä. Hyvä muistisääntö on konnarilla matkustajien määrän olevan kokoluokkaa taksi (henkilö- vai tila-autollinen), linja-auto vai junallinen. Yksittäistä asiakasta ei kannata jättää odottamaan koko junaa esimerkiksi puoleksi tunniksi, vaan järjestää korvaava kuljetus ja taas satoja matkustajia ei kannata jättää taksien hoidettavaksi.
08.07.2008 10:56 Jore Tuo vaihtoyhteys oli VR:n lipunmyynnin myymä vaihtoyhteys jossa vaihtoaikaa Pasilassa piti olla kymmenisen minuuttia. Siis samalla lipulla Kauniainen-Pasila-Tampere-Pori.
08.07.2008 11:04 Lari Nylund Jore: Juu, ymmärsin ja hommahan tuntui toimineen. Hyvästä poikkeustilanteesta tuo sopisi vaikka koulutusmateriaaliksi asiakkaan näkökulmasta.
08.07.2008 11:11 HannuK Minusta noista Larin teksteistä ilmenee hyvin miten ja millä rajoituksilla rautatieliikenteen aikataulupalapeliä poikkeustilanteissa yritetään pitää kasassa mahdollisimman pienin haitoin matkustavaisille.
08.07.2008 11:31 Lari Nylund Kokonaisuuden hahmottaminen siinä on tärkeimpiä tekijöitä. Vaikka helposti ajatellaan nykyisin ensin itseä ja sitten muita, niin joukkoliikenteessä ei kukaan ole yksin. Jokainen asia on yksittäinen tekijä, joka saattaa vaikuttaa huomattavasti suuremman ihmismäärän tekemisiin. Tuo Saksan pulu-uutinen on eräs hyvä esimerkki. Itse otin esimerkiksi Moskova-Pietari välillä tapahtuneen pommi-iskun, josta olenkin täällä aiemmin kertonut. Tuolloinhan jäi Tolstoi reilusti myöhään ja oli sitä vielä pari päivää tapauksen jälkeenkin, jolloin olin itse tulossa Helsinkiin paikallisjunalla kello 15 jälkeen. Juna joutui odottamaan tuloraiteen vapautumista Linnunlaulussa, koska Tolstoi seisoi tuloraiteella myöhässä saapumisensa vuoksi. Kuinka moni tuli ajatelleeksi sillä hetkellä, että syy oli oikeasti pari päivää aikaisemmin Venäjällä räjähtäneellä pommilla?
08.07.2008 12:14 Iso Vaalee Tässähän on ainesta Matkaan-lehden pääkirjoitukseksi, kuinka tyhmät ja itsekkäät asiakkaat (korjaan: matkustajat, eikun henkilökilometriaihiot) eivät ymmärrä miettiä kahden vuorokauden takaisten ulkomaanuutisten yhteyttä lähijunaliikenteen sujumiseen.
08.07.2008 12:53 iki Ovien ennakoivaan huoltoon kannattaisi panostaa. Viimeisen vuoden aikana olen laittanut merkille, että Sm1 ja Sm2 -kaluston oviviat ovat suurin yksittäinen junavuoron peruuntumisen syy.
08.07.2008 13:10 4Axl (humoristisesti) Joo kannattaa ennakoida,mäkin vaihdan kerran vuodessa autoni moottorin.Näin ennakoin sen tulevaa? hajoamista.
08.07.2008 14:50 Masa Niinpä, eikö se ole pääasia että matkaaminen on turvallista eikä sekunnilleen aikataulussa pysyminen? Eräille vain ei kelpaa ei sitten mikään... Itse arvostan suuresti junahenkilökunnan työtä!
08.07.2008 15:03 Arto Eihän Lari tuossa vaatinut matkustajia ymmärtämään miksi juna oli myöhässä, vaan kertoi esimerkin omaisesti ettei matkustajilla todellakaan ole useinkaan kokonaiskäsitystä tilanteesta, ja miten kaukaisetkin asiat vaikuttavat junien aikataulussa pysymiseen! Tietenkään ei normimatkustajalta voidakkaan odottaa vastaavaa tietämystä asioista ja niiden vaikutuksista kuin rautateiden henkilökunnalta.
08.07.2008 18:26 joht. Nyman Off topic, mutta HKL:n kiskoliikennepuolen tiedotus on toiminut aina hyvin, esimerkiksi viime viikon sporahässäkän aikana jokainen kuski tajusi kuuluttaa matkustajille poikkeusliikenteestä Kolmen Sedän patsaan pysäkillä. Samoin homma on skulannut skebaa metron jumiutuessa jostan syystä - ei mene kuin kolme sekuntia, kun kuski kertoo sujuvalla afrikalla ja suomella, että nyt sitten seistään hetki. Miksi tämä ei onnistu valtion rataverkolla ja valtion omistaman operaattorin vehkeissä, sitä en todellakaan tiedä ja sitä saa kaiketi kysyä ja toisinaan jopa kyseenalaistaa.
08.07.2008 18:32 emppu Tosi mukavaa olisi, että metroliikenteen sujuva häiriötilanteiden ilmoittele koskisi myös metroasemia. Laiturilla saa odotella kuulematta ensimmäistäkään tiedotetta.
08.07.2008 22:33 Pauli Kyllönen Itse huomasin että sieltä on kadonnut metron laiturinäytöistä, mikä kertoo metron saapumisajan asemalle. Nyt lukee tylysti pelkkä määränpää ja itäänpäin lukee että joko Mellunmäkeen/Vuosaareen.
08.07.2008 22:39 Dakkus Tänään kyllä Helsingin ahtaalla metrolla matkustaessa totesin kyllä, että tiedotus oli vähän vajaata. Yksiraiteisen Kalasatama-Kulis -välin takia on taas käytössä Vuokin suuntaan ajaville pendeliyhteys Itis-Vuokki. Eikä siitä sitten tiedottanut kukaan mitenkään muuten kuin epämääräisellä "Mellunmäkeen/Vuosaareen" -asemakilvellä. Ennen Itistä tuli tietty se automaattinen "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen", mutta ei sitten mitään muuta. Ei sanonut kuljettaja matkustajille mitään, eikä oltu mitään kuulutusta nauhoitettu. Valmiin kuulutuksenkin nauhoittaminen olisi järkevää, kun tuo samanlainen poikkeustilanne toistuu joka kesä.
08.07.2008 22:40 Dakkus Ja tosiaan, oli vähän ärsyttävää ettei siinä aikataulunäytössä osattu kertoa myöskään, milloin se metro ilmaantuu.
09.07.2008 08:24 PSi Lari: "--Olitko kyydissä viime viikolla, kun Y8436 korvasi junan Kauklahti-Helsinki välillä?--" En, vaimoni vissiin kyllä. Olikohan se se juna jossa edessä luki E ja kyljissä Y ja jonka kohdalla Espoossa laiturinäyttö näytti ensin myöhästymistä ja sitten seuraavaa junaa ja sitten tuli tämä E- tai Y-tunnuksin varustettu... Konnari oli kuulemma ystävällisesti pahoitellut myöhästymistä Pasilan asemalle saavuttaessa, ja myöhästymistäkin oli kurottu mukavasti. Tästä pisteet junahenkilökunnalle! "--vaikka juna onkin itseasiassa ollut nyt tietojeni mukaan vasta kerran peruttu periaatteessa ja toisella kerralla korvattu Y:llä--". Miksi ihmeessä Y-junat ei voi muutenkin pysähtyä Espoossa, jos siellä on katsottu tarpeelliseksi pysäyttää pikajuniakin? Eikö Espoosta todella ole tarvetta nopeampaan lähiliikenneyhteyteen kaupunkiin? Joku sanoi jos Y-junat pysähtyisivät Espoossa ne tulisivat täyteen Espooseen menijöistä. Niinpä. "-- Huomioon täytyy ottaa myös Y8436 rajallinen matkustajakapasiteetti (1Sm1/2), joka viime viikolla oli kuulemma riittänyt E8304 matkustajillekin--" ...olikohan se se juna josta vaimokin oli sanonut että oli seisten saanut matkustaa kuumassa junassa. Jostain syystä Espoosta ei tartte matalalalttiaisilla ilmastoiduilla junilla tosiaankaan kulkea mihinkään aikaan vuorokaudesta. Ei silti, onhan VR kyllä ansiokkaasti saneerannut vanhoja korkealattiaisia Sameja mm. poistamalla joka toisen tuuletusikkunan. "Tilanteet ovat tosiaan nopeita ja vaativat joskus ikäviä päätöksiä yksilötasolla". Yksilötasolla on päästävä aamuksi töihin, ja jos ei pääse olisi mukava jo ennen olemattoman junan olematonta tuloaikaa tietää ettei se ole tulossa ilman että soittaa euron puhelun. On kovin outoa että poikkeustilanteissa tiedottaminen on nykytekniikalla niin vaikeaa. HKL on onnistunut automaattisilla kännykkätiedotteillaan erinomaisesti. VR:llä ei tainnut olla mitään tietoa edes www-sivulla. Toisaalta on mahdollista että katsoin väärää sivua, sillä menin ensin sivulle http://www.vr.fi, josta mut automaattisesti ohjattiin henkilöliikenteen sivuille ja siellä tietysti katsoin vasemmasta palkista hölmönä pääotsikon ohi kohtaa liikennetiedotteet mutta nehän oli tietysti henkilöliikenteen, ei massankuljetuksen...
09.07.2008 19:05 Lari Nylund Pekka: Sama juna on ollut kyseessä viikko sitten. Tuo Y:n Espoon pysähdys on tasaisin väliajoin esillä espoolaisten ideana. Y-junat tosiaan menevät ohi Espoon keskuksesta, kuten muistakin Espoon asemista pl. Leppävaarasta. Näin halutaan kai sitten palvella länsi-Uudenmaan eli "pidempi matkalaisia" nopealla yhteydellä, joka tosiaan on melkoisen täynnä vuorolla kuin vuorolla lomakauden ulkopuolella. Espoosta on yhteyksiä n. 15 min välein, kun taas Kauklahden länsipuolelta 30 min välein. Eikä niitä Y-junia nyt kovin montaa päivässä mene... Esim. S-junien pysähtyminen kaikilla Espoon asemilla taas käsittääkseni on YTV:n tilaama palvelu, jolla on saatu sinne parannettua palvelun määrää kaikille asemille. Matka-ajassa ero Masala-Leppävaara näyttää olevan 6 min Y/S-junien välillä. Suomalainen tietenkin puuttuu heti siihen, jos toinen saa jotain erilaista kuin toinen - onko tämä sitä perisyntiä Suomessa eli kateutta? Jos Y-juna laitettaisi pysähtymään Espoossa, niin mitä sanoisivat ihmiset Kauniaisissa ja muilla väliasemilla? Samaa ilmiötä voi seurata Helsinki/Pasila-Tikkurila/Kerava välillä. Keravan pohjoispuolelle menevät saavat seistä alkumatkan, kun R- ja H-junissa vantaalaiset/keravalaiset varaavat paikat. Tämä ei itseäni haittaa ja ymmärrän heidänkin matkustustarpeen, mutta se vain osoittaa ettei ruuhka-aikana esim. taajamajunien Helsingistä Riihimäelle "kannata" pysähtyä Pasila-Järvenpää välillä, että junassa mahtuu matkustamaan keski-Uudenmaan väki jne... Tämä siis periaatteena, ei mielipiteenä tai kannanottona. Espoon matalalattiajunattomuus johtuu yksinkertaisesti niiden vähyydestä tällä hetkellä. Sm4-kalusto on pääasiassa sitoutunut pää- ja oikoradan sn160-juniin lukuunottamatta M/A-junien muutamaa vuoroa. Ensi vuonna YTV-alueelle tulee ensimmäisiä Sm5-junia, joten eiköhän Espoossakin jossain vaiheessa uutta ilmastoitua kalustoa ole luvassa. Viimeistään kun asemalaiturit saadaan silläkin suunnalla korotettua, vanhaa kalustoa romutettua ja kaupunkirata valmiiksi. Mitä informaation puutteeseen tulee, niin täytyy vain odottaa parempaa huomista ja infokeskuksen valmistumista jne... Henkilökunta sinne on jo valittu ja heidän ääntä on alkanut kuulumaan kiitettävästi kuulutuksissa asemilla viime aikoina, mutta paljon on vielä parannettavaa. Toivottavasti myös lähiliikenteen poikkeustilanteista alkaisi saada paremmin infoa samalla myös netin kautta. Toivossa on hyvä elää... Tällaista se elämä on. Yksi vaikuttaa toiseen, toinen kolmanteen ja kateus kaikkiin - tai ainakin joihinkin.
10.07.2008 07:47 PSi ... ja vaimoon siten että on nyt päättänyt siirtyä toistaiseksi bussin käyttäjäksi.
10.07.2008 08:09 Eero Heinonen Bussien tulemisista tai tulematta jättämisistä ei tosin useimmiten saa sitäkään vähää infoa, mitä kiskoliikenteessä saa. Toki jos liikkuu vain Helmi-linjoilla Helsingin keskustassa tai Jokerilla (mahtaako olla ainoa ko. palvelulla varustettu seutulinja?), saa samaan tapaan vaihtuvan minuuttiarvion kuin rautateiden infonäytöistä.
10.07.2008 09:23 Lari Nylund Vaimollasi, kuten kaikilla muillakin on Suomessa täysin vapaasti valittavissa kulkuneuvo kodin ja työpaikan väliselle matkalle. On tietenkin ikävää, mikäli hän päätyi tällaiseen ratkaisuun yhden vuoron perumisen vuoksi. Toivotan hänet omasta puolestani jatkossakin tervetulleeksi lähijunien kyytiin, mutta samalla myös miellyttäviä joukkoliikennematkoja bussimatkustajana. Olisi mukava kuulla matkustuskokemuksista sillä puolella jonkun ajan kuluttua, etenkin lomakauden päättymisen jälkeen. Muistutan vielä lopuksi kommenttieni täällä olevan henkilökohtaisia näkemyksiäni, kokemuksiani jne. (Käyttäjä muokannut 10.07.2008 09:33)
10.07.2008 13:48 PSi Valitettavsti se vuoro on sellainen jolla hän pääsi kätevimmin töihin. Tänään bussi+ratikka toi kuulemma samassa ajassa eikä tarvinnut tehdä vaihtoakaan juosten. Jotta ei menisi mutu/mutku-touhuksi niin mistä saisin käsiini luettelon vaikka kuukauden ajalta arkiaamuisten likiliikennejunien myhästymisistä Espoossa?
10.07.2008 14:35 Lari Nylund Tällainen osoite http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_456.html kertoo seuraavaa alkuvuoden osalta. "Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen täsmällisyys oli 96,8 prosenttia. Tavoite on 97,5 prosenttia. Lähiliikenteen mittarina on junien täsmällisyys lähtö- ja määräasemalla kolmen minuutin tarkkuudella." Viestin vieressä on VR-Yhtymän vaihteen numero 030710, josta toki voit asiasta tiedustella. Tilastoja tarjoaa myös Ratahallintokeskus https://rhk-fi.directo.fi/radan_kaytto/kauko-ja_lahiliikenteen_tasmall/ eli siinä nyt ensi alkuun kirjallista sekä mustaavalkoisella. Sehän on kuitenkin mukava kuulla, että tänä aamuna on päässyt bussi-raitiovaunuyhdistelmälläkin kätevästi perille. Toivottavasti lomakauden jälkeen tilanne ei muuttuisi. Kommentin muokkauksen syy toimimaton linkki suoraan lähiliikenteen tilastoon. (Käyttäjä muokannut 10.07.2008 14:38)
11.07.2008 00:02 Dakkus Voisin muuten aiempaan metrondissaukseeni sen verran heittää, että toiseen suuntaan tullessa oli kyllä komiat kuulutukset: "Itäkeskus. Pääteasema. Vaihtoyhteys. Juna keskustaan lähtee vastapäiseltä raiteelta." ja sama kahdella muulla kotimaisella. Etenkin se kolmas kotimainen lämmitti mieltä, koska tuskin missään muualla sanotaan tuontyyppisiä kuulutuksia vieraalla kielellä. Oli kyllä hauska pikkutytönääni siinä automaattikuulutuksessa :D