Heinäkuu 2008

Havainto

07.07.2008 19:00

Saataisiinkohan meille Suomeenkin tämmöinen lippu noin kahdenkymmenen vuoden jänteellä: http://www.railaway.ch/english/experience-travels/the-cab-view-rides/ . Voisihan sitä jotakin maksaa sr2:n kyydistä, vaikka ei pääsisikään ihan Gotharhardin tunneliin.

Lähettäjä: Timo Laukkarinen

Kommentit

07.07.2008 19:07 Timo Laukkarinen Siis Gothardin tunneliin
08.07.2008 02:10 Joose Rautemaa Tuo Gothard-Basis tunneli oli aika mukava 2-kerros IC:n yläkerrassa, jännä tunnelma, ku ois yöllä matkustanu. Siis erilailla tuntu ku normaalivaunussa, vaunun valaistus varmaan osasyyllisenä. (Käyttäjä muokannut 08.07.2008 02:11)
08.07.2008 09:30 jpl Tuo n. 500 euroa on aikamoinen hinta parin tunnin kyydistä junassa. Mutta kysyntää lie silti paljon. :)
08.07.2008 10:05 MattiL Siihen, että pitkällä tunnelimatkalla satoja ihmisiä kuljettavan junan ohjaamoon voisi rahalla ostaa paikan kuka vaan, pitää minun mielestäni suhtautua samalla tapaa kuin mahdollisuuteen mennä moikkaamaan lentäjiä ja katselemaan maisemia matkustajakoneiden cockpit'iin. Ja samasta syystä .....
08.07.2008 11:15 Arto Eli vainoharhaisesti olettaa jokaisen kansalaisen olevan potentiaalinen terroristi? Sitäpaitsi Madridissa huomattiin matkustamo huomattavasti tehokkaammaksi pahantekeon paikaksi kuin ohjaamo, pysäyttämällä juna tunneliin saadaan kai aikaiseksi vain joillekkin matkustajille ahtaanpaikankammoa ;)
08.07.2008 12:38 tlajunen Pidetäänkö vastaavaa vainoharhana myös lentoliikenteessä? Sitä paitsi, mielenterveysongelmaiset lienevät suurempi uhka kuin terroristit. Lisäksi lentokoneen ohjaamosta voi tarvittaessa lempata kaverin matkustamoon, tarvittaessa jopa kahden miehen voimin. Veturista ei pysähtymättä. Näitä seikkoja suurempi este lienee kuitenkin kuljettaja (edunvalvontajärjestönsä kautta), joiden perisuomalaisen luonteen mukaan tuskin kiinnostaa ottaa vierelle ketään hyperaktiivista vaahtosuuta :)
08.07.2008 13:57 Dakkus Vastaavaa pidetään vainoharhana pääosan matkustajista ja lentohenkilökunnasta mielestä. Poliitikot ovat eri mieltä, koska noiden rajoitusten käyttöönotto parantaa suhteita USA:han, mistä lyhyellä tähtäimellä saa rahaa. USA:lle nuo rajoitukset taas ovat tärkeitä olleet pelon ilmapiirin luomiseksi, jotta kansalaiset osaisivat pitää terroria aiheuttavaa sotaa USA:n etujen mukaisina. Se on aika samoilla linjoilla tämän nesteidenkuljetuspseudorajoituksen kanssa. (kun litran kuitenkin saa kuljettaa kunhan sen pullottaa kymmeneen purkkiin, eikö sillä saada jo aika iso posaus aikaan? Miten minun 110ml hammastahnani siinä ketään tappaa?)
08.07.2008 13:59 Dakkus Voisit nyt, Topi, kertoa että millä tavalla se matkustaja veturissa on turvallisuusriski, jos ko. matkustajalla on joka tapauksessa pääsy samaiseen junaan normimatkustajan ominaisuudessa?
08.07.2008 14:27 Arto Kaikista hauskinta tässä "pelon ilmapiirissä" on, että sillä pelon tunteellahan ollaan saatu enemmän aikaan kuin itse terrori-iskuilla. Idiootit pelkää vaan kaikkea ja pilaavat elämänsä, no terroristeillä ei ole varmaan mitään sitä vastaan ;) Lajunen: Lentokoneiden ohjaamoonhan on ollut matkustajilla (varsinkin nuorimmilla) aikoinaan pääsy tutustumaan, lisäksi lentokoneen ja veturin vertaaminen ei vaan ole perusteltua, pääseehän linja-autonkin "ohjaamoon" sähläämään ja mitä on tapahtunut? Ei mitään... Edit: Satunnainen "latvakakkonen" tuskin saa veturissa muuta aikaiseksi kuin korkeintaan junan pysähtymään, lentokoneen nappuloita väännellessä saattaa lenskakin pysähtyä, mutta ne seuraukset... (Käyttäjä muokannut 08.07.2008 14:30)
08.07.2008 14:40 Arto Mut saatoin ymmärtää väärinkin, mutta olin lukevinani, että linkin tapauksessa vaaditaan kuskin hyväksyntä ko. matkustajalla?
08.07.2008 18:18 Visa Uotila "mielenterveysongelmaiset lienevät suurempi uhka kuin terroristit" Kauankohan minä saan sitten vielä junalla matkustaa? Pitänee sen jälkeen tyytyä pyöräilemään, tosin onhan siinäkin riskinsä. Saattaa vaikka naarmuttaa rotvallia.
08.07.2008 19:19 Arto Joo ja metroon ei voi mennä ollenkaan, siellä kun joku MT-potilas halkasoo sun kallos kirveellä ;)
08.07.2008 21:33 Jarkko Korhonen Muistan 90-luvulla kun Kanarian lennoilla kapteeni kutsui lapsia vanhempineen vierailemaan ohjaamossa. Kyllä ne ajat sitten muuttuvat.
08.07.2008 21:53 Visa Uotila Minulle tarjottiin aikanaan Kittilä-Helsinki -välillä ihan eturivin (eli -penkin) paikkaa, kun silloisen KarAirin ATR:n perämies sanoi että tuu vaan hänen paikalleen istumaan ja ihmettelemään. En ujona poikana uskaltanut mennä ja nyt kaduttaa.
09.07.2008 00:08 Arto Varmaan kaduttaa, nykyään jos edes kysyt pääsyä ohjaamoon niin saat n.5Kpl luoteja päähäs. (lainaus joltain artistilta) Mut ei jotkin saakelin sekopäät jotka ei edes ole toimineet suomessa saa pilata meidän elämäämme aiheuttamalla aiheetonta ja perusteetonta pelkoa! Vaikka presidentti Halosesta ja hänen mielipiteistään voidaan olla montaa mieltä, mutta ne mielipiteet ja toimet ovat pitäneet terrorismin täältä ehkä poissa!!! (huom. en ole vasemmistolainen, vaan muuten vaan kannatan Halosta, tietty ekalla kiekalla äänet napsahti Soinille!) (Käyttäjä muokannut 09.07.2008 00:12)
09.07.2008 00:39 tlajunen Tuukka, matkustamosta ei voi sammuttaa JKV-järjestelmää, noin esimerkiksi. Suurempi pointti on liikenteen sujuvuuden kannalta, jos pitää kuskin alkaa häiritsevää asiakasta siirtelemään matkustamon puolelle, tai muualle.
09.07.2008 00:42 tlajunen Arto, lentokoneiden ohjaamoihin pääsi tutustumaan lennon passiivisessa vaiheessa, samoin vetureissa pystyi aikoinaan varsin vapaasti reissaamaan. Vertaus oli perustellumpaa, kuin kummankaan vertaaminen linja-autoon, liike-energiat ovat hieman eri luokkaa. Myönnän kyllä, että vertaus ei ollut täysin kohdallaan.
09.07.2008 00:46 tlajunen Kootakseni ajatukseni yhteen, ja kenties jopa ymmärrettävään muotoon: en millään muodoin pidä veturissa matkustamista suurena turvallisuusriskinä, kommentoin vain viestejä, jossa väitettiin riskin kasvua _olemattomaksi_.
09.07.2008 00:49 tlajunen Artolle vielä, epäilyksestä, ettei bussien ohjaamosähläyksillä ole mitään tapahtunut: varmasti on, tapahtumat ovat vain niin vähäpätöisiä, ettei uutiskynnys, tai varsinkaan rivikansalaisen muistikynnys ylity.
09.07.2008 01:22 Arto Lajunen: En mitenkään väheksy veturinkuljettajan työtä, sehän vaatii jatkuvaa tarkkaavaissutta toisin kuin lentokoneessa, jossa todellakin osa työstä on pelkkää laitteiston tarkkailua, aivan kuin vaikkapa paperikoneen käyttäjällä! Vaikkapa minä pystyisin kuljettajan "hoidettuani" ajamaan junan turvaraiteesta läpi 35km/h tai mahdollisesti "ohituspainikkeella" 50 km/h, mutta, tälläinen toimintahan vaan aiheuttaa taloudellista vahinkoa, todella vakaviin henkilövahinkoihin en usko, vai?
09.07.2008 01:39 jpl Onkos toisten työmaille pakko tunkea väkisin?
09.07.2008 01:58 Arto jpl: Todellakin mielestäni on älytön ajatus velvoittaa kuljettajaa ottamaan kyytiin ketä tahansa maksukykyistä tai halukasta, mutta toisaalta on myöskin kuljettajaa halveksivaa olettaa hänen olevan täysin kyvytön päättämään ketä kyytiin otetaan! Siis pitääkö työnantaja työntekijöitä täysin vähäjärkisinä... Moinen "luottamuksen" osoitus kyllä pistää pohtimaan valinnan kriteereitä ;)
09.07.2008 02:01 Arto Lisätäänpä tähän vielä OTK:n Jokela tutkimus, missä ei juopuneen veturissa matkustaneen henkilön osuutta onnettomuuteen juurikaan pidetty todennäköisenä syynä tapahtuneeseen, vaan ihan muita tekijöitä ;)
09.07.2008 02:10 tlajunen Arto, sen JKV:n saa pois päältäkin, jolloin se ei pääse rajoittamaan "pahiksen" nopeuksia.
09.07.2008 02:29 Arto Lajunen: eikös sen saa pois päältä "ohituspainikkeella" 50km/h max? Voinpa tietty epäillä ettei satunnaisella "latvakakkosella" ole tietotaitoa moiseen, no mutta kaikkihan on aina mahdollista, jopa vek voi seota päästään... Edit: Minulle on jopa yksi kuljettaj selittänyt varsin tarkkaan miten JKV-masiina laitetaan vaihtotyö asentoon, jolloin junalla voi ajaa 35km/h vaikkapa hesan asemalaiturille... (Käyttäjä muokannut 09.07.2008 02:35)
09.07.2008 12:58 jpl Kuten jo kerrottiin. On siinä se helppokäyttönappula eli pääkytkin, jolla sen koko järjestelmän saa pois "häiritsemästä" eikä tarvii mitään ohituspainikkeita painella. Jos nyt joku haluaisi yrittää. (Käyttäjä muokannut 09.07.2008 12:58)
10.07.2008 23:54 Dakkus Musta vaan tuntuu, että jos joku kerää sen tietotaidon, että onnistuu jotain oikeasti pahaa tekemään, hän saa sen pahansa tehtyä joka tapauksessa jotenkin. Pahanteosta pitää tehdä sen verran vaikeaa, että sen tekemiseen on oikeasti vähän opiskeltava jotain ja oltava tietoinen siitä mitä tekee. Mutta kun tuo taso on saavutettu, ei enempää kannata yrittää. Se pahanteko itsessään on oire, jonka syy olisi tärkeämpi selvittää kuin se oire itsessään. Se, että kielletään kaikki jotta "saataisiin estettyä" harkittu pahanteko, tuottaa yhteiskunnalle niin paljon sivuongelmia, että siinä menee kokonainen lapsikatras pesuveden mukana.