Kesäkuu 2008

Havainto

26.06.2008 16:14

Mopolla ajanut tyttö kuoli keskiviikkona Liperin Käsämässä jäätyään Joensuusta Pieksämäelle matkalla olleen kiskobussin alle.

Onnettomuus tapahtui noin kello 16.20 vartioimattomassa tasoristeyksessä ennen Viinijärven asemaa. Tapahtumapaikka sijaitsi aivan Kuopiontien varrella, Joensuun suunnasta katsottuna hieman ennen Varkaudentien risteystä.

15-vuotias tyttö menehtyi välittömästi. Kiskobussin kuljettaja kertoi mopolijan yrittäneen jarruttaa, mutta mopo liukui rautatielle ja mopoilija törmäsi veturin vasempaan etukulmaan.

Juna ajoi 120 kilometrin tuntinopeutta. Onnettomuudessa kuollut mopoilija oli vuonna 1992 syntynyt liperiläinen tyttö.

Pieksämäelle matkannut juna seisoi onnettomuuspaikalla noin tunnin. Lähde:Karjalainen

Lähettäjä: Teemu Valjus

Kommentit

26.06.2008 18:37 Dakkus Taitaa olla kuskille kovin paikka juuri tuollainen allejäänti.
26.06.2008 20:47 4Axl Eiköhän se ihmisen allejäänti aina ole jollakin tasolla "kova paikka".
26.06.2008 21:59 Ari P Koska on kyse Dm12:sta, onnettomuuden on voinut nähdä yksi tai useampi matkustajakin.
26.06.2008 23:25 jtt Jokaisessa ammatissa on omat varjopuolensa, huippuhetkien vastapainoksi kuljettajan työssä vastaavasti synkemmät "varjonsa". Näitäkin sivustoja seurannee moni "nuori" kuljettaja, tuskin kukaan teistä välttyy uransa aikana vastaavista ikävistä tapauksista. Muistikuvat seuraavat häntä melko varmasti koko elämän ajan - valitettavasti.
26.06.2008 23:29 tlajunen Juu, ensimmäistä "odotellessa".
27.06.2008 10:27 Jouni Surkea tapaus. Tuossakin tasoristeyksessä on stop-merkit. Miten stop-merkki ennen rataa on niin eri asia kuin stop-merkki tienristeyksessä? Kovin moni ei ohita tienristeyksen stop-merkkejä pysähtymättä, mutta tasoristeyksissä tätä tapahtuu jatkuvasti. :(
27.06.2008 13:15 Teemu Valjus Mietin vielä että on varmaan kauheata dm12:sta kuskista kun ihmis veret lentävät tuulilasiin. (Käyttäjä muokannut 27.06.2008 13:16)
27.06.2008 16:13 imoT Kuva: http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttujunanallejoenMP_uu.jpg
27.06.2008 17:14 Arto Onkos tää tapahtunu siinä lähellä Käsämän Teboilia?
27.06.2008 17:22 Arto Tulee muuten mieleen, ettei etujarrua ole osattu käyttää! Tollanen mopedihan pysähtyy lähestulkoon kuin seinään oikeanlaisella jarrutuksella!
27.06.2008 18:19 Ile M. Voi olla näinkin.Ja se varmaan johtuu kokemattomuudesta, äkkinäisessä tilanteessa.Ja eipä sitä kaikki motoristitkaan tiedä tai osaa jarruttaa oikein kaikissa tilanteissa.
27.06.2008 21:39 Dakkus Mitäs tuo etujarrun käyttäminen sitten tässä tarkoittaa? Pysähtyykä mopo nopeammin kun sen takarenkaan nostaa ilmaan?
28.06.2008 09:06 Teemu Valjus Tuukalle vielä että esimerkiksi enskalla tai aikamonella muullakin mopolla ei takarengas nouse ilmaan jos istuu satulassa. Itse mankilla ja skodella kokeiltu niin se vain pysähtyy, rengas ei noussut. (Käyttäjä muokannut 28.06.2008 09:06)
28.06.2008 12:20 Ville Saarelainen Etujarrua ei ole tarkoitettu miksikään leluksi jolla takarengasta nostellaan, vaan se on se millä kaksipyöräinen pysäytetään tehokkaasti. Jarrutettaessa painopiste pyrkii siirtymään eteenpäin, jolloin etupäässä on enemmän pitoa ja näin ollen etujarrulla saavutetaan roimasti parempi hidastuvuus kuin pelkällä takajarrulla. Jos nyt sanotaan että moottoripyörä pysähtyy satasen vauhdista parhaimmillaan vaikka 40 m matkalla molempia jarruja käyttäen, niin pelkällä etujarrullakin matka jää alle 50 metrin, mutta pelkällä takajarrulla mennäänkin yli 100 metriä jotta heilahtaa (ja jotta kolahtaa päin rekkaa).
28.06.2008 16:30 Teemu Valjus Olen täysin samaa mieltä Villen kanssa, että jätetään temppuilut stuntti miehille ihan näytöksiin.
28.06.2008 22:31 Tuomas Pätäri Mitä noiden eri akseleiden jarrutustehoihin tulee, nelipyöräisten kanssa se on ihan sama juttu. Mulla aikoinaan Datsun 100A:n takajarruista oli aina joku putki poikki, sitten kun jarrut remppasi (leimalle) niin eipä sitä eroa juuri edes huomannut.
29.06.2008 08:52 Teemu Valjus Mikähän merkkinen/mallinen tuo onnettomuus mopo on?? ei oikein enää kuvasta saanut selvää, oli sen verran rutussa
29.06.2008 17:02 Dakkus Niin, eli itseasiassa tässä tarkoitatte etujarrun käytöllä sitä, että käytetään molempia jarruja samanaikaisesti? Miksi ihmeessä mopoilija ei tekisi niin joka tapauksessa?! Tuleehan sillä myöskin vakaampi jarrutus ja jarrulevyt kuluvat vähemmän. Ainakin pyöräillessä on kai kaikille itsestäänselvää, että jarrutetaan aina kaikkia jarruja käyttäen.
29.06.2008 18:09 Arto No ei sen etujarrun käyttö niin itsestäänselvyys mopoilijoiden keskuudessa ole. Joillakin on käsitys että kaatuminen on välitön seuraus etujarrun käytöstä (sähläämällähän se onkin), näitä tapauksia tiesin mopoiluajoiltani useampiakin, yks sit takajarrulla yritti hillitä mopedinsä menohaluja ja tuloksena oli lähes 100 metriä mustaa viivaa ja törmäys Ladaan! (Käyttäjä muokannut 29.06.2008 18:11)
29.06.2008 20:41 imoT Saattoi olla skootteri takakatteenosasta päätellen. Ja "tarakasta" voi tunnistaa myös, eikös siihen "tarakkaan" laiteta sellainen kuljetusboxi.