Huhtikuu 2008

Havainto

22.04.2008 21:03

Entisten rautatieasemien kauppa takkuilee

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id88685.html

Lähettäjä: Jarkko Korhonen

Kommentit

22.04.2008 21:03 Jarkko Korhonen Kaikilla halukkailla lienee jo oma asema =)
22.04.2008 21:19 jpl Asemarakennus tosin vielä uupuu... haluaisinko edes.. :)
23.04.2008 00:20 krigsman Jos kerran tilanne on näin huolestuttava, niin pitäisiköhän tehdä tarjous Pihlajaveden asemasta.. Näkyy olevan vielä kaupan.
23.04.2008 08:54 Jarkko Korhonen En tiedä tarkoin senaatin politiikkaa, mutta jos itse olisin asemaa ostamassa, tekisin kohtuullisen eli todesta otettavan mutta silti sopivan alhaisen tarjouksen. Muutamalla tonnilla eivät uutisten mukaan lähde. Toivottavasti moni asema löytää arvoisensa uuden omistajan. Jos tarkoitus on ylläpitää taloa pitämällä katto ja ikkunat ehjänä ja käyttää kesämökkinä, ei rahaa määrättömästi kulu. Mutta isommat perinteisin työtavoin ja materiaalein tehdyt restauroinnit ovat todella kalliita jos joutuu käyttämään ulkopuolista työvoimaa. Myös kunnallistekniikan asennukset uusimpien jätevesi- ym. määräysten mukaan ovat suolaisen hintaisia. Itse tehden on paljon työtä mutta kulut eivät ole suuret kun yksinkertaisesti ei ehdi tekemään niin paljoa että materiaaleihin kuluisi varoja :) Kokemusta meikäläisellä on vuodesta 2002 Hajalan asemarakennuksen rempasta, joista joitakin kokemuksia olen koonnut kotisivuilleni: http://www.sunpoint.net/~jarkkoko Minulle aseman kunnostus on lähinnä sydämen asia ja elämäntapa, jossa tingin omasta mukavuudesta ja nykyaikaisuuksista.
24.04.2008 08:09 Raimo Virtanen Tunnen pari innokasta aseman ostajaehdokasta, joiden kummankin kaupat ovat vielä auki eri syistä. Kummatkin olisivat todella innostuneita entisöimään ja säilyttämään asemat. Toisessa kaupassa raja radan puolella kulkisi lähes aseman seinässä, portaat jäisivät jo osittain VR:n puolelle. Ostaja neuvottelee rajan siirrosta. Toinen ostajaehdokas on jo tehnyt asemasta kolmekin tarjousta. Senaattikiinteistöt ei ole niitä hyväksynyt. Kun lähes kaikki Savonradan asemat ovat ainakin kaavassa suojeltuja, niin mielestäni pitäisi tätäkin asiaa katsoa, eikä yksinomaan tuijottaa pelkästään korkeaa tarjousta. Tosiasia on, että autioina ja hoitamattomina kiinteistöt ränsistyvät yllättävän nopeasti, eikä arvo ainakaan nouse. Kun ent. Kapiteeli myi vn.2000 asemia ja vahtitupia niin hyvin menivät kaupaksi. Kauppapolitiikkana näytti olevan:"Mitä suurempi kiinteistö, sitä halvempi hinta". Hinnat olivat ennakolta määritelty.
24.04.2008 12:58 6nen Toki myytävien asemien joukossa on muutama sellainenkin, joiden kohdalla ei tarvitse tinkiä mukavuudesta tai nykyaikaisuuksista.. Esimerkiksi Viekin oman aikansa todella upea muotoilun taidonnäyte pitää sisällään öljyä (tottakai!) huikkailevan vesikeskuslämmityksen, sisälle saakka juoksevan veden ohella! Toisaalta jos asemalla on ollut vedet seisauttava pidempi käyttökatko, saattaa vesijohtoveden käyttö juomavetenä olla arveluttavaa ilman putkiremonttia.. Arolassa näyttäisi olevan jopa erillinen pumppaamorakennus porakaivon takia! :)