Huhtikuu 2008

Havainto

05.04.2008 12:03

STT:n mukaan kaukojunat eivät tule kulkemaan tulevaisuudessa Marja-radan ja lentokentän kautta. Hki-Vantaalle junalla halajavat joutuvat vaihtamaan Tikkurilassa paikallisjunaan. Kaukojunien matka-aika Helsinkiin pitenisi liikaa jos junat kiertäisivät lentokentän kautta.

Artikkeli aiheesta Helsingin Sanomissa: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135235326010

[yhdistetty kaksi samasta aiheesta kertovaa havaintoa] (Ylläpito muokannut 05.04.2008 15:11)

Lähettäjä: Jore Vornanen

Kommentit

06.04.2008 19:42 Dakkus Äh. Ärsyttää, kun ilmeisesti järkevintä toteutustapaa ei tutki kukaan.. Tikkurilaan raide, jonka molemmilla puolilla laiturit. Vaihdosta tulisi molempiin suuntiin lentävä.
06.04.2008 20:12 Dakkus Kehittelin ideaa kuvaksi ja päädyin, että itseasiassa tämä olisi oikeasti erittäin kohtuuhintainen, mutta silti älyttömän tehokas tapa toteuttaa vaihtoyhteys:http://koti.mbnet.fi/tuukkar/tiksi.png .
06.04.2008 20:15 Dakkus Eli toisinsanoen, pohjoisesta tulevista junista suora vaihtoyhteys laiturin yli kaupunkirataa ajaviin marja-radan juniin. Matkustajat eivät varsinaisesti edes huomaa junanvaihtoa, kun se tehdään tällä tavoin. Ero lentokenttäkaukoliikennerataan on kertakaikkisen mitätön. Sitä se ei ole, jos matkustajat joutuvat junaa vaihtaessaan pomppimaan laiturilta tunneliin ja takaisin...
06.04.2008 20:16 Dakkus Olisiko tässä ideassa muuten selitys sille, että kaupunkiradalla ajetaan vasenta raidetta? Helpottaa nimittäin aika paljon tämän ratkaisun toteuttamista :)
06.04.2008 20:19 Dakkus Vielä sen verran, että esim. kotiasemallani Berlin-Wuhletalissa on hyvin vastaava vaihtoyhteys U-Bahnin ja S-Bahnin välillä. Hyvin toimii ja ihmiset ovat iloisia. (Käyttäjä muokannut 06.04.2008 20:21)
06.04.2008 20:59 tlajunen Dakkus, vaikka kuvassasi on kaupunki- ja kaukoliikenteen radat piirretty väärin päin, niin idea tuosta selviää. Minä tosin veivaisin kaupunkiradan siltaa pitkin toiselle puolelle, en kaukoliikennettä. Kaupunkiradan liikennekin luultavasti muljahtaa oikeanpuoliseksi, koska puolenvaihto on vähän liikenteellisesti hölmöä.
06.04.2008 21:01 tlajunen Tikkurilan matkakeskuksen myötä vaihto saattaa sujuvoitua nykyisestä, kunnon kokoiset hissit vain, ja yläkautta laiturivaihto. En tosin ole tutustunut suunnitelmaan niin tarkasti, että näkisi miten isoja hissejä sinne on suunniteltu.
06.04.2008 22:02 Dakkus Väitän kyllä, että aivan riippumatta hissien nopeudesta, koosta ja laadusta tai liukuportaiden hienoudesta tai ylipäätään mistään, ei vaihdosta saada mitenkään sujuvaa, jos se vaatii laiturin vaihtamisen. Puolenvaihto on sekin itse asiassa helposti toteutettavissa. Piirränpä toisen kaavakuvan...
06.04.2008 22:57 Dakkus Eli tässä: http://koti.mbnet.fi/tuukkar/puolenvaihto.png . Puoli vaihtuu kuin itsestään :)
06.04.2008 23:49 tlajunen Eli näin? http://www.kolumbus.fi/tlajunen/tiksi.png :) Tässä pääradalla mennään kuitenkin oikealla kaupunkiradallakin. (Käyttäjä muokannut 06.04.2008 23:51)
08.04.2008 11:40 Mikko Otava Tikkurilan ykkösraiteella on laituri länsipuolella, jolloin siitä on helppo hypätä taksiin tai bussiin, varsinkin kun matkakeskuksen bussitoiminnot tulevat aivan laiturin viereen. Teidän ehdotukset vaatisivat koko ratapihan uudelleensuunnittelun, jolloin pari alikulkutunneliakin menisi uusiksi ja muutenkaan ei taida tila riittää leveyssuunnassa. Lisäksi kehäradan vaihto kaupunkiradalta kaukojunaraiteiden länsipuolelle on mahdoton Puistolan ja Tikkurilan välissä. Radan yläpuolella on Kehä III:n sillat, alapuolella Keravanjoki, eikä matkakaan ole tuollaiseen riittävän pitkä. (Käyttäjä muokannut 08.04.2008 11:43)
08.04.2008 15:30 tlajunen Varsin hyvin tiedossa :). Ajatusleikkiä harrastin, ja veikkaan, että Dakkuksenkin vakavuus oli samalla tasolla :)
08.04.2008 20:43 Dakkus Sanotaanko, etten hirveästi pitäisi realistisena tuon ideani toteutumista. Mutta kun vakavissaan puhutaan kaukoliikenteen kiskomisesta lentokentän ali, puhutaan niin isoista rahoista että kymmenellä prosentilla niistä kustannuksista pistäisi sen koko Tiksin uusiksi. Kai joku joen yllä risteävä siltahäsmäkkäkin on mahdollinen, kun vaan rahaa löytyy. Joenalitustunnelikin tulisi halvemmaksi kuin lentokenttärata. Elisiis, koen että tuollainen Tiksin aseman täydellinen uudelleenrakentaminen olisi järkevämpää kuin lentokenttäkaukoliikennerata. Mutta se ei todellakaan tarkoita, että pitäisin myöskään tuota omaa ehdotustani lähimainkaan realistisena. Onpahan realistisempi kuin ne outoudet joista koko ajan saa lukea lehdistä :D