Maaliskuu 2008

Havainto

22.03.2008 21:26

Tiedoksi kaikille ensi kesän lomapassireissua suunniteleville. Sain tälläisen vastauksen kun tiedustelin lomapassista ensi kesänä: "Lomapassi on käytössä myös ensi kesänä. Sääntöihin tulee hiukan muutoksia koskien alennuksia ja paikanvarauksia, eli Lomapassia
myydään vain normaalihintaisena, 139 euroa ja niihin kuuluu rajoitettu määrä hinnattomia paikkoja. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan huhti-
kuussa."

Lähettäjä: Aleksi Kallio

Kommentit

22.03.2008 22:07 Teemu Sirkiä Minäkin tuota kyselin VR:ltä talvella, kun noita huhuja alkoi liikkua. Kuulemma nyt halutaan antaa alennuksia niille, jotka muuten joutuvat maksamaan täyden hinnan. Lisäksi VR perusteli asiaa vielä sillä, että lomapassimatka saattoi tulla normaalia lippua halvemmaksi - tämä nyt tuskin oli yllätys kenellekään. Lähdetään tänä kesänä bussilla liikenteeseen: http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapalvelut/lipputuotteet/bussipassi/
23.03.2008 11:42 Iso Vaalee Vaikuttanee myös se, että aikamme irrallisuuden hengen mukaisesti opinnot pitkittyvät, ja opiskelijan käsite on siten sosjo-ekonomisesti venähtänyt. Vanhimmat voivat olla hyvätuloisia ja ikänsä puolesta jo nuorimpien isiä ja äitejä, kun alun perin kai opiskelija-alennuksilla oli tarkoitus huojentaa nuorten, vähävaraisten opiskelijain menotaakkaa. (Bussipassi tuli viime kesänä hommattua, ja se on kyllä loistava tuote.)
23.03.2008 13:02 jussi56 Peruste on tosi ontuva! Onneksi junalla (ainakin toistaiseksi) voi matkustaa halvallakin. Esim. 50%:n alennuslippu Kuopio-Iisalmi Tampereen ja Ylivieskan kautta lauantaisin maksaa kokonaiset 11,60¤! Ehtona on pendolino ja taajamajuna. Kokeilkaapa matkahausta. Hinnaksi tulee n. 1,37 senttiä/km.
23.03.2008 13:45 Jarkko Korhonen Ehkä sitä kerran vuodessa kärsii kaukojuniin tuon passin myötä kesällä... Halvaksi (ainakaan omiin tuloihini suhteutettuna) en kyllä silti muuta junamatkustamista kuin kausilippuilua pk-seudun lähiliikenteessä kehuisi - valitettavasti.
23.03.2008 14:40 Sakari Kestinen Miltäs maistuis Helsinki-Oulu-Kouvola tai Kouvola-Pieksämäki-Turku-Helsinki opiskelijahintaan 13,20?
23.03.2008 14:43 Sakari Kestinen Tai Oulu-Kajaani pendolinolla Tikkurilan kautta, opiskelijalle 17,50 ;) (Käyttäjä muokannut 23.03.2008 14:43)
23.03.2008 15:31 joht. Nyman Tai kääntäen niin, että Lahti-Tikkurila (32 minuuttia) Pendolla hintaan 23,00 EUR. Se tekkee 0,72 EUR / min. Tuo lienee matkustusajan mukaan laskettuna Suomen kallein väli? Verrattakoon tuota esimerkiksi Helsinki-Kolari-väliin, jossa junalla M269 matkustettaessa hinnaksi generoituu pikkuisen alle 0,01 EUR / min. Toisin sanoen Oikoradalla kulkevan Pendolinon kyyti on miltei satakertaa kalliimpaa kuin yöjunan. Miksei VR markkinoi Pendojaan noin :-)
23.03.2008 18:54 Timo Ekman Aivan! Nymanilta hyvä huomio. :-) Mutta jos unohdetaan sarkasmi ja huomioidaan hinnat vain kilometrien mukaan, niin Matkahuolto ei pärjää monessakaan kohtaan VR:le ainakaan opiskelijoiden, lasten, nuorten, eläkeläisten ja varusmiesten/sivarien suhteen, kun kyse on alle 80km. matkoista kertalippuina ostettuna. Kolme viimeksi mainittua alennusryhmää 'saavat päähänsä' vielä enemmän matkan kasvaessa, kun he eivät saa kuin 30 % alennusta. Noin vertailun vuoksi otettakoon vaikkapa matka Seinäjoelta Isoonkyröön, jonne siis VR:n viemänä ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin taajamajuna. Kun siis ostaa -50 % -lipun ja ostaa sen vieläpä Junamaatista, hinnaksi tulee huimat 1,3¤. :-) Kun taas menee kysäisemään Matkahuollosta vastaavaa matkaa esim. opiskelija-alennuksella, tulee hinnaksi hieman reitistä ja vuorosta riippuen 6,1-6,4-7,8¤. Eli ero on noin 5-6 kertainen. Vastaavia esimerkkejä lienee muitakin. Sellainen jännä piirre on myös, että junalippu Seinäjoelta Ylistaroon tai Isoonkyröön on samanhintainen, kun kilometrirajat eivät mene rikki asemien välillä. Ja onhan se ero esim. opiskelijalle Seinäjoki-Vaasa -välilläkin vielä 2-3¤:n tietämissä hiukan bussityypistä riippuen VR:n eduksi. Tuosta Kyröön esimerkistä vielä sen verran, että toki Isonkyrön asemalta onkin sitten melkoinen tarpominen itse Isonkyrön keskustaan, jos juuri sinne on asiaa, joten mukavuus hiukan kärsii, jos ei jatkoyhteyksiä ole hoitanut assalta. Linkkoja kun sieltä ei lähde mihinkään suuntaan. :-) (Käyttäjä muokannut 23.03.2008 18:56) (Käyttäjä muokannut 23.03.2008 18:58) (Käyttäjä muokannut 23.03.2008 18:58)
23.03.2008 19:28 tikkanen Kyllä juttu on niin, että monet, myös opiskelijat, odottavat vuoden kohokohtana lomapassia ja sen suomia matkustamismahdollisuuksia halvalla. VR:lle lomapassi on ollut parasta imagoa opiskelijoiden ja eläkeläisten keskuudessa, vaikka he pääsevät puoleen hintaan muutoinkin. Kysyn vaan, että miksi parasta tuotetta pitää muuttaa nyt, kun se on saavuttanut niin suuren suosion? Tästä nousee varmasti haloo ja ihan oikeutetusti. Junamatkojen suosio on nimenomaan lomapassin kautta saanut aivan uutta ulottuvuutta tavallisen tallaajan mielessä ja nyt se radikaalisti romutetaan!
23.03.2008 20:33 joht. Nyman Jos minä saan jatkaa lausuntoautomaatin ominaisuudessa vielä pari sanaa, puutun tuon Lomapassin uudistamiseen. Nythän on niin, että Lomapassin käyttäjät edustavat VR:lle täysin marginaalista asiakaskuntaa, jolla ei ole mitään vaikutusta itse konsernin liiketulokseen; miksi hyväksi havaittua ja hyvin toimivaa tuotetta pitää ehdoin tahdoin lähteä muuttamaan? Minä ymmärrän paljon asioita, mutta tätä en taas jälleen kerran VR:n osalta oikein hiffaa. Lopputulos tässä nimittäin tulee olemaan se, että ne jotka aiemmin ovat Lomapassia käyttäneet, jättävät sen tulevana kesänä hankkimatta ja kulkevat tarvittavan pätkän autolla. Kysymys kuuluukin: onko tämä sitten VR:lle voittoa vai tappiota? Toki VR Pääkonttorin mielestä se on voittoa, kun yksittäinen matkustaja ei enää voikaan 140 eurolla reissata koko maata ympäriämpäri. Meillä oikeissa yhtiöissä mietitään asia eri tavalla: meille jokainen sisään tullut euro on _tuottoa_, ei laskennallista tappiota. Hyvä esimerkki tästä on sellainen, että saatan myydä kaverille muistitikun 2 euron katteella, mutta kirjanpitokuluihin tuosta menee 2,5 euroa, joskin silti se on pitkässä juoksussa kannattavaa, sillä tämä muistitikun hankkinut kaveri hankkii miltei takuuvarmasti minulta seuraavaksi konepaketin, jonka kate riittää kattamaan tuosta yksittäisestä tuotteesta muodostuneen tappion. Se on kattokaas kokonaisuuden hallintaa pojat. "Pojilla" viittaan niihin VR Pääkonttorin ukkoihin ja naikkosiin, jotka kuitenkin lukevat tämän tekstin ja miettivät, että perskeles, taas se Nyman on äänessä. Heille ei kuitenkaan tule mieleen se, että asiakas ei todellakaan ole tyhmä. Laitetaan vaikka 3 MEUR vuodessa mainostoimistojen vääntämiin Kivimies-spotteihin, mutta sitten jos itse olennainen, eli tuotteiden kehittäminen unohtuu, aletaan olla niin pahasti hakoteillä, ettei siinä ole mitään järkeä. Optiot- tai muut kannustuspalkkiot ehkä motivoisivat VR:n markkinointiosastoa ja toimivaa johtoa puljaamaan asioita eri tavalla. Olen puhunut.
23.03.2008 23:15 SK Jos jotkut pitävät junaa halvempana, niin se ei aina ole sitä. Esim 15 vuotiaalta juna maksaa Hki-Kotka väliltä 13,80-19,30¤, kun taas bussilla pääsee 8,90-13.60¤ (pikavuorossa 12¤ ja vakiossa kuskin laskutavan mukaan -30 vai -50% ja 140 vai 150km matkalta). Lopulta matkahuollon pikavuorot voittavat bussien pehmeillä penkeillä ja 1h 55min-2h 30min matkala.
24.03.2008 01:10 rutinof Olipa nerokasta keksiä hintavertailuun bussimatka sellaisten kaupunkien välille, jossa ei kulje suoraa rataa. Paljon se bussilippu maksaisi Helsingistä Lahden ja Kouvolan kautta Kotkaan?
24.03.2008 10:23 Ville Saarelainen Onko tämä nyt sitä kuuluisaa junien täyttöasteen parantamista, josta puhuttiin joitakin kuukausia sitten? Ettei vaan kävisi toisin päin, kun tuolla tavalla pakkomyydään paikkalippuja, joiden takia pitää vielä erikseen juosta lipunmyynnissä (joita ei turhan tiheässä ole nykyään), puhumattakaan passin -50% alennusten poistamisesta. Tokihan jotkut junat on niin täysiä ettei lomapassilaiset meinaa mahtua sekaan, kun käyttökelpoista kalustoa laitetaan paalaimeen. Jos netistä saisi ostettua pelkkiä paikkalippuja, saattaisi joku lomapassilainen hankkiakin sellaisen ihan vapaaehtoisesti, mutta tästä touhusta jää monelle p...an maku suuhun. Eiköhän se lomapassi ole alunperinkin keksitty ihmisten juniin houkuttelemiseksi - parempi edes halvalla kyytiin kuin ei ollenkaan, mutta turha kuvitellakaan että lomapassia huonontamalla siirryttäisiin ostamaan täyden hinnan lippuja. Itse en yhtään tykkää busseista, mutta jos tykkäisin niin saattaisin tulevana kesänä vakavasti harkita bussipassin ostamista lomapassin sijaan. Laittakaamme kaikki VR:lle asiallisesti kirjoitettua ja perusteltua palautetta sitten, kun lomapassin tiedot tulee VR:n sivuille.
24.03.2008 12:39 Epa Tuskinpa Lomapassin ale-ryhmiin kuuluneiden matkailu Suomessa kokonaisuudessaan vähenee. Kotimaanmatkailuun kulutettavia varoja ohjautuu ehkä enemmän bussi- ja lentomatkoihin, kesäautoihin, moottoripyöriin, huoltoasemille jne. Tässä asiayhteydessä tuntuukin järkevältä ajatus Valtiollisesta Rautatiestä siinä ominaisuudessa, että tällaiset hinnoittelun uudistukset tehtäisiin laajaa taloudellista näkökulmaa ajatellen. Onko puheenaoleva uudistus valtiolle ja veronmaksajille lopulta hyödyllinen? Myös liikenneturvallisuutta kokonaisuutena tulee muistaa. Lisääkö juna-alennusten poisto nuorten kuljettajien määrää ja onnettomuuksia maantieverkolla?