Maaliskuu 2008

Havainto

11.03.2008 15:35

Maakunnan rataosuuksia aletaan vihdoin korjata

Nurmes-Vuokatti- ja Joensuu-Ilomantsi-ratojen yllä leijunut uhka rataosuuksien lakkauttamisesta on poistunut. Päin vastoin nämä muun muassa puunkuljetukselle tärkeät väylät peruskorjataan.

Lähde:
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/maakunnan_rataosuuksia_aletaan_vihdoin_korjata_4075840.html

Lisäksi Äki-Hpj rataosuus saa myös perusparannuksen. Lisää tietoa hankkeista osoitteessa www.mintc.fi

(Välimerkit korjattu) (Ylläpito muokannut 11.03.2008 16:14)

Lähettäjä: Lari Åhman

Kommentit

11.03.2008 15:50 Tuomas Pätäri Järki voittaa välillä. Tosin en ainakaan itse olettanut että noiden kohdalla mentäisiin lakkautuksiin asti.
11.03.2008 16:58 Oskari Kvist Näin on hyvä. Pohjois-Karjalan rataa käyttäville yrityksille tämä oli suoranainen pelastus.
11.03.2008 17:40 *Sampo* Eläköön! Kaikki tämä vaivannäkö ja aktiivisten henkilöiden uurastus on vuosikausien turhauttavan odotuksen jälkeen palkittu. Tuo peruskorjausuutinen oli minulle ja varmaan koko Pohjois-Karjalallekin vuoden paras uutinen! Hienoa hienoa hienoa! Osasin tosin vähän aavistella tätä päätöstä, kun sain tietää, että Savonlinna-Huutokoski -rata sai peruskorjaukseen tarvittavat varat vain hiukan ennen kuin se oli määrä lakkauttaa. Käyttöikä kaikilla näillä 3 rataosuudella ilmeisesti haluttiin venyttää niin pitkäksi kuin mahdollista (hyvin taloudellista ajattelua) ja kansalaisia pidettiin jännityksessä. (Käyttäjä muokannut 11.03.2008 17:42)
11.03.2008 17:44 *Sampo* Ja nyt kaikki kynnelle kykenevät harrastajat kuvaamaan kaikki tasoristeykset, mutkat, suorat, pusikoituneet ratapihat ja ruosteiset liikennemerkit näiden ratojen varsilta ja laittamaan kuvat tänne vaunut.orgiin, ennen kuin päästään sanoista tekoihin!
11.03.2008 19:22 vempu Odottelehan kesään saakka. Vielä kun tietäisi parin seisakkeen km-lukemat..
11.03.2008 19:29 Ari P Mahtava päätös. Paitsi että ao. rataosien peruskorjaus parantaa tavaraliikenteen toimintaedellytyksiä, se myös luo uusia mahdollisuuksia henkilöliikenteen kehittämiselle. HMVY:ltäkään eivät retkikohteet lopu kesken Huutokoski-Savonlinna -retken jälkeen. :)
11.03.2008 20:25 Jussi Mäkinen Hienoa! Onneksi olkoon Pohjois-Karjala ja Kainuu! Ja koko maa, oikeastaan. Tosiaan, Ilomantsin-radalle kun vielä pääsisi vaikkapa lätän kyytiin HMVY:n toimesta... :)
11.03.2008 21:09 *Sampo* Mietin muuten, että kun Nurmes-Vuokatti -rataosuus on peruskorjattu, aloitetaankohan säännöllinen henkilöliikenne uudestaan Nurmeksesta pohjoiseen päin? Sielläpäin on viimeksi ollut (säännöllistä) henkilöliikennettä v. 1993. Jos henkilöliikenne alkaisi uudelleen, varmaan joitakin entisiä liikennepaikkojakin otettaisiin käyttöön, esimerkiksi Valtimo. Palattaisiin siis osittain takaisin entiseen, hehe... Ilomantsin suuntaan en odota saatavan edes tilausajoja, milloinhan sinne on edellisen kerran mennyt tilausajo hmm? Mitäs tuo HMVY tarkoittaa?
12.03.2008 01:06 mattilp Mikä oli 1993 liikenteen lopettamisen syy? Vähäiset matkustajamäärät vai radan heikko kunto?
12.03.2008 08:53 Jorge Oulu-Joensuu välille löytyisi varmasti matkustajia, jos rata ja kalusto olisivat asianmukaiset.
12.03.2008 09:14 Jukka Voudinmäki Lyhenteen HMVY merkitys selviää mm. täältä: http://www.haapamaenmuseoveturiyhdistys.fi/
12.03.2008 10:00 Ville Saarelainen Sampo: saksalaiset harrastajat ovat käyneet tilauslätällä mm. Ilomantsissa vuosina 2002 ja 2006, ja käyvät seuraavan kerran 10.6.2008. http://www.dgeg.de/Kalender.php4?action=showEnglish&id=977&orig_url_enc=%2Fsite.php4%3Fsite_id%3D23&orig_site_id=23 Suomalaisille ei ole moista herkkua herunut kun kysyntää (lue: maksajia) ei tunnu olevan tarpeeksi, ja lättäoperaattorien kannalta Joensuu on pitkän matkan takana.
12.03.2008 10:14 *Sampo* Kiitos tiedosta, Ville! Ilmeisesti noista matkoista ei ole hirveästi ääntä pidetty, kun en ollut niistä kuullut. Viestistäsi sain sellaisen kuvan, ettei suomalaisturisteja huolittaisi ollenkaan mukaan millekään rataosuudelle. Ymmärsinkö oikein? (Käyttäjä muokannut 12.03.2008 10:23)
12.03.2008 11:36 Ville Saarelainen Tuo on siis nimenomaan saksalaisten tilaama ajo omalle porukalleen, ja siitä on kerrottu v.orgin havaintopalstalla jo joulukuussa. Onhan suomalaisillekin toki ollut vuosittain muutamia jäsenretkiä ja kaikille avoimia lättähattuajoja monessakin paikassa, mutta juuri Joensuuhun eivät tahdo eksyä sitten millään.
12.03.2008 13:31 Simo Virtanen Eikös tuossa sanota, että Helsingistä mukaan liittyviltä peritään nimellinen osallistumismaksu eli 1835 euroa. Ei siinä kansalaisuuksia eritellä.
12.03.2008 20:45 Ari P On suomalaisillekin järjestetty lättäajelu Ilomantsiin. Se tapahtui 1.9.1990 MRY:n toimesta. Ei Joensuu sen kauempana Haapamäeltä ole kuin Parikkalakaan, jonne HMVY järjestää retken tulevan toukokuun 3. päivänä. Toki Ilomantsi on sitten vähän kauempana, mutta kyllä ainakin aikataulullisesti kaksipäiväisenä retkenä mahdollisuuksien rajoissa. Kysynnästä en tosin osaa sanoa. Haapamäki-Ilomantsi -välillä olisi mahdollista tehdä rengasmatka, vaikkapa menomatka Varkauden kautta ja paluumatka Juankosken ja Siilinjärven kautta.
12.03.2008 21:07 tane Samoilla lämpimillähän sitä voisi tulla takaisin Haapajärven, Saarijärven ja Äänekosken kautta, niin olisi mahdollisuus matkustaa tuokin väli : )
12.03.2008 22:15 Ari P Hyvä ajatus, mutta onnistuuko se enää yhden viikonlopun puitteissa? Jos kolmannen päivän joutuisi ottamaan käyttöön, niin sitten Joensuusta Haapajärvelle voisi samantien mennä Kontiomäen kautta, niin tulisi samalla se Porokylä-Vuokatti -osuuskin.