Maaliskuu 2008

Havainto

11.03.2008 15:23

Valtioneuvoston kehysriihi toi Vaasalle jättipotin. Vaasan ja Seinäjoen välisen junaradan sähköistys alkaa ensi vuonna. Myös Sepänkylän ohitustie ja Seinäjoen itäinen ohitustien toteutuvat lähivuosina. Vaasan radan kustannusarvio on noin 16-24 miljoonaa euroa.
Kirjoittaa Pohjalainen-lehti

Lähettäjä: Pentti Yli-Karjanmaa

Kommentit

11.03.2008 15:30 Jarkko Voutilainen Kehysriihen liikennehankkeista tarkemmin Valtioneuvoston tiedotteessa: http://www.vn.fi/tiedostot/julkinen/tiedotteet/liikennehankkeet.pdf Tulossa myös sähköä Kemijärven radalle...
11.03.2008 15:48 =Waliwali= Vihiroonki
11.03.2008 15:48 Tuomas Pätäri Sinänsä oudot rataosat tuohon nyt valittu, kun muutaman vuoden takaisessa raportissa sähköistämisen hyötykustannussuhde (hk) oli laskettu parille muulle rataosuudelle huomattavasti korkeammaksi. Toisin sanoen olisi ollut tärkeämpääkin sähköistettävää pätkää. Mutta hyvä näinkin? (Käyttäjä muokannut 11.03.2008 15:48)
11.03.2008 15:53 JE Voihan olla että näissä sähköistysvalinnoissa on myös jonkin puolueen aluepoliittisilla motiiveilla ollut vaikutuksensa. Kun katsotaan koko listaa, eli huomioidaan myös ensi vaalikauden sähköistyshankkeet, kokonaisuus on kuitenkin melko tasapainoinen.
11.03.2008 16:14 Tuomas Pätäri Aivan, sieltähän ne tulevista hankkeista löytyivätkin. Onhan tässä tietysti ollut jo muutama vuosi aikaa hk-suhteiden muuttumiseen, esimerkiksi Niirala-Uimaharju osuudella se lienee laskenut. Joensuu-Siilinjärvi osuutta ei tuolla edes näkynyt, sen hk:ta voi laskea Porokylä-Vuokatti osuuden tuleva perusparannus. Silti ihmetyttää esimerkiksi Hanko-Riihimäken jääminen Vaasa-Seinäjoen taakse, kun näillä osuuksilla ei taida olla hirveästi asiat parissa vuodessa muuttunut, ja raportissa Hanko-Riihikäen hk-suhde oli selvästi korkeampi.
11.03.2008 16:53 Masa Riittääköhän sähköveturit? Vuodesta 2013 eteenpäin pitäisi tulla n. 100 uutta sähköveturia (Sr3).
11.03.2008 17:25 Toni Aitta Lisäksi tuon ohjelman mukaan alkaa myös monta muuta hanketta: mm. Ylivieska-vartius välityskyvyn lisäääminen (uusia asemia ja 25t akselipainot...) ja kolarin radan sähköistämien.
11.03.2008 17:45 jpl VR:llä taitaa olla nyt uusi ongelma edessään, mihin sijoittaa ylimääräiseksi jääneitä aggregaattivaunuja? Eihän niitä nyt romuttaakaan voi...
11.03.2008 18:39 Pekka752 ... saati myydä. Innokkaiden täytyy lobata henkilöliikennettä uudelle osuudelle, jolla ei haluta liikennöidä. Huikean matkakysynnän vuoksi ensi vuosikymmenellä DE:itä joudutaan käyttämään "parivedossa" Pieksämäen ja Parikkalan välillä kulkevien pitkien Ed-roikkien sähköistämiseen.
11.03.2008 19:27 Tuomas Pätäri Pahoitteluni, oli hiukan kiire bussiin tuota edellistä kommenttia kirjoittaessani. Kaksi kertaa olen munannut Riihimäen taivutuksen, ja kaiken lisäksi koko Riihimäki on väärin.. eli Hyvinkää tietysti :)
11.03.2008 19:41 JE Silläkin on vaikutuksensa, miten hk-suhteita lasketaan. Nehän ovat tietyillä metodeilla saatuja laskentatuloksia, jotka perustuvat väistämättä oletuksiin. Eli verrataanko esim. Dv12-nippua Sr1-vetoon jne. Aggregaattivaunuille uskon aina löytyvän ainakin vähäistä käyttöä. Sähköistys laajenee toki huomattavasti, _jos_ ja kun seuraavan kymmenen vuoden kuluessa nuo suunnitelmat kaikki toteutuvat, mutta samalla sinisten vaunujen määrä tulee laskemaan.
12.03.2008 22:49 Ari P Mitä tehdään ylimääräisille Dm12-yksiköille, kun puolet tällä hetkellä Dm12:lla liikennöitävistä rataosista sähköistetään? Tuossa linkissä mainitaan osuudet (Hyvinkää -) Karjaa - Hanko, Iisalmi - Ylivieska ja Pieksämäki - Joensuu. Toki noilta rataosilta vapautuvia yksiköitä voidaan käyttää lisäkalustona jäljelle jäävillä osuuksilla tai voidaan aloittaa Dm12-liikenne uudelleen Jyväskylä-Seinäjoki -välillä. Mielenkiintoista on myös nähdä, alkavatko Tampereen suunnasta Pieksämäelle tulevat pika- ja IC-junat jatkaa Joensuuhun. (Käyttäjä muokannut 12.03.2008 22:50)
12.03.2008 22:54 Ari P Sm5-junien tullessa olisi mahdollista siirtää Sm1/Sm2-yksiköitä sähköistettävälle Vaasan radalle, mikäli Sm1:en romutusvauhti ei ole liian nopea. Samoin Porin radalla voisi olla järkevää käyttää Sm1/Sm2-junia.
12.03.2008 23:02 jpl Sm1-kalusto romuttuu parhaillaan maksiminopeudella 120 km/h. :-) Telit niistä nyt vähintään pitäisi vaihtaa, jotta niitä viitsisi muualla käyttää, eikä ne nyt muutenkaan enää ole mitenkään ehjiä rakenteiltaan...
13.03.2008 10:36 Jyrki Majanmaa Kun Dm12-yksiköitä jää vapaaksi niin olisi toivottavaa että VR etsisi niille uutta käyttöä vaikkapa Mäntän, Uudenkaupungin, sekä Heinolan radoilta.