Maaliskuu 2008

Havainto

08.03.2008 15:59

Lapin Kansa uutisoi lauantain lehden etusivulla:

"Kemijärvelle pian sähköjuna

Ratainvestointi: Hallitus päättänyt sähköistyksestä, hinta 20 miljoonaa euroa"

Koko juttu löytyy myös osoitteesta:
http://www.lapinkansa.fi/a/2008/03/08/5071552.shtml

Lähettäjä: Arttu Jutila

Kommentit

08.03.2008 16:11 joht. Nyman Bojojoing... Just just, just just. Kysymys tietysti kuuluu, että mihin ihmeeseen Rovaniemen-Kemijärven rata tarvitsee sähköistystä? Vai onko todella niin, että Sallan radan tukkijunat eivät voi liikkua Kemijärveltä etelään ilman sähkövetoa? Vähän sama kuin tämä surullisen kuuluisa 265/274-parikin. Voi surkeuden surkeus, jos VR:n johto on saanut LVM:n kumileimasimet nyt taas jälleen kerran toimimaan niin kuin haluavat... :-( Panttaan vehkeeni siitä, että liikenne- ja viestintäministeri Vehviläisellä ei ole harmainta hajuakaan siitä, mistä oikeasti (oli yöjunaliikenteen osalta) on kyse sähköistystarpeen osalta tuolle välille. Käyttäisivät ne parikytäextramiljoonaa nyt vaikka lisäkiskobussitilauksiin, sillä rahalla kuitenkin saisi 15 kappaletta uusia kyseisiä kapistuksia, ja ne varmasti tuottaisivat välillisesti pitkässä juoksussa enemmän kuin Kemijärven radan sähköistys.
08.03.2008 16:43 Eero Heinonen HS antaa optisemman näkemyksen: http://www.hs.fi/tulosta/HS20080308SI1YO02i36
09.03.2008 14:30 jussi56 En ymmärrä, miksi Roi-Kjä makuuvaunuliikenne o niin tärkeää. Yöjunahan on Roissa aivan säälliseen aikaan aamulla ja jatkon voi aivan hyvin matkustaa päivävaunussa. Yöjunan lakkauttamista Savon radalta en sen sijaan ymmärrä. Ennen oli mukavaa esim. töitten jälkeen jäädä Hesaan hiukan rentoutumaan ja matkustaa sitten kotiin makuuvaunussa. Kuopiossa sai nukkua rauhassa kahdeksaan asti. Sitten himaan. Nyt tätä mahdollisuutta ei ole. Tyhmää touhua.
09.03.2008 17:00 jpl Eikä kukaan oikeasti _halua_ Kemijärvelle! Bussilla pääsee Rovaniemeltä helpoiten suoraan sinne minne suurin osa on menossa.
09.03.2008 17:02 Iso Vaalee Turhalta tuntuu myös, että etelään tulevat yöjunat ajetaan Helsinkiin asti. Aivan hyvin matkustajat voitaisiin jättää Riihimäelle, josta pääsee sekä bussilla että lähijunalla Helsinkiin.
09.03.2008 18:32 jussi56 Eiköhän pohjoisesta tule kuitenkin matkustajia Helsinkiin enemmän kuin Roista Kjälle? Eli yöjunien ajaminen Helsinkiin lienee perusteltua.
09.03.2008 22:33 Jarkko Korhonen Tässä VR nimenomaan palvelee matkustajien tarpeita myös siellä, missä se ei kaupallisesti kenties ole viimeisen päälle kannattavaa. Juuri näin pitääkin olla. Savonradalle kuin saisi vielä yöjunat takaisin. Näitä UJA:n hölmöilyjä toivottavasti yksi kerrallaan paikkaillaan. Sen sijaan sähköistys Kemijärvelle on järjenvastaista touhua, ainakin nykyisissä olosuhteissa. Dieselilläkin kerran tuon välin pääsee.