Helmikuu 2008

Havainto

27.02.2008 18:51

Turun Pansion entisen junalauttasataman ratapiha puretaan:

http://www.sata.fi/?area=uutiset&iidee=6500000000009077

Lähettäjä: Tero Toivonen

Kommentit

27.02.2008 19:37 korkki Mistä nykyisin on junalauttaliikenne?
27.02.2008 19:42 Dm12 Ei kai mistään? Joku muu voi sanoa, jos keksii missä voisi olla uusi junalauttasatama. Olen ainakin sellista kuullut, että junalauttaliikenne Suomeen lopetettaisiin.
27.02.2008 19:45 djteme73 Onkos se liikenne lopettettu jo Turun sataman puoleltakin? Kun ei ole oikeen tullut kuultua sen kohtalosta mitään.
27.02.2008 20:05 jpl Turusta on vielä junalauttaliikennettä Ruotsiin yhdellä laivalla... senkin jatkuminen on ilmeisen epävarmaa. Turun tavarajunien liikennöintiin tämä liikenteen vähentyminen on jo vaikuttanut, junien määrä on vähentynyt kymmenellä / viikko.
27.02.2008 20:26 LasseH Myös Turun Sanomat uutisoi aiheesta: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-02-27,104:2:521961,1:0:0:0:0:0
27.02.2008 22:03 Tero Toivonen Turun Sanomien julkaisemasta uutisesta poimittua: "Osa Pansion ratapihan vaihteista ja muusta raidemateriaalista voidaan hyödyntää Kantasataman junalauttaliikenteen tarpeisiin. Sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen tähdentää, että kotimainen kiskotus jää jäljelle. Purkuun menevät eurooppalaista raideleveyttä noudattavat kiskot. Sellaiset voidaan vetää lähistölle uudelleen, jos joskus ilmenee taas tarvetta." Kiskot menevät entisen Jalostajan tehtaan kohdalta Pansiontien yli. Tämä osuus siis säilyy, vaikka tarvetta ei ehkä olisikaan enää. Pansiosta kannattaisi kuvata ratoja enemmänkin kuin vain tässä uutisen mainitsemassa kohdassa. Entisen Laten telakan kohdalla rata on (vuoden 2006 tilanne) pahasti "puskittumassa" ja osittain sen päälle on kasattu kaikenlaista tavaraa. Junat kulkevat Turun tavara-asemalta Pansioon ilmeisesti aika harvoin?
28.02.2008 20:21 6nen Yksi todennäköisimpiä Rautatieharrastajalisenssitutkinnon kysymyksiä on "Montako junalauttasatamaa Suomessa on ja missä ne sijaitsevat"! ;) Niitähän oli kaksi, joista Searail jatkaa toistaiseksi aivan kuten ennenkin - Sea Wind saapuu arkisin Turkuun 20:00 ja lähtee takaisin Tukholmaan 21:15 ruumassaan keskimäärin kai parisenkymmentä(?) Laais:ta, S(m)nps-vaunua ja VTG-pyttyä. Kaksi Otso4-veturia paiskii töitä sen minkä ehtii, ja toisinaan koukkaa senkkerin raiteellekin viemään/hakemaan läntisiä tavaravaunuja. Pansion radalla riittää vähäistä liikennettä jatkossakin melkein joka arkipäivälle - maanantaisin ja keskiviikkoisin tankataan Sob-vaunuja Altian terminaalilla ja tarvittaessa ruokitaan BE-Group:n nälkäistä terästukkua. Pansion rata on jo jonkin aikaa päättynyt Teboilin/Woikosken terminaalin kohdalle, jossa hyvin harvoin kuitenkaan vaunuja näkee. (Käyttäjä muokannut 28.02.2008 20:25)