Helmikuu 2008

Havainto

23.02.2008 21:11

Mies jäi lähtevän junan ja laiturin väliin Helsingin rautatieasemalla lauantaina iltapäivällä.

Poliisin mukaan mies yritti nousta jo liikkeelle lähteneeseen E-junaan, kun hän kompastui rappusiin ja kaatui junan ja laiturin väliin. Junan kuski kuitenkin huomasi miehen horjahtaneen ja pysäytti junan, ja mies saatiin pois vaaranpaikasta.

Poliisin mukaan mies selvisi vain lievällä loukkaantumisella. Onnettomuus sattui noin kello 16.20.

Lähettäjä: Jore Vornanen

Kommentit

23.02.2008 21:59 Christian Dahlström Saattoi se olla konduktöörikin, joka kuitenkin tähystää junan sivua juuri tällaisten varalle. Ei se kuljettaja kaikkea tee...
23.02.2008 22:10 joht. Nyman Olin tämän tapahtuman etäsilminnäkijä, sillä olin tupakkitunnilla Sokoksen Memphiksen edessä, kun huomasin Kaisaniemenkatua tulevan alas (!) palomestarin auton, sitten ambulanssin ja vielä kolmantena paloauton. Kaikki nämä ajoivat niin huomattavaa ylinopeutta, että varmasti jokaiselle räpsähti nopeusvalvontakamerasta sakot. Sitten ne kaartoivat siihen Elielinaukion taksitolpalle ja edelleen laiturialueelle. Koska taukoni päättyi juuri tuon viimeisen auton saapumisen aikoihin, siirryin takaisin Memphikseen jatkamaan kesken jäänyttä kahvitaukoani, enkä päässyt tapahtumapaikalle katsomaan mitä oli käynyt.
23.02.2008 23:06 Aleksi Kallio Osoittaa eräänlaista tyhmyyttä yrittää nousta jo liikkuvaan, varsinkin kun ovet ovat kiinni jo.
24.02.2008 00:15 tlajunen Christian, ei se konduktööri junan ulkosivua näe junan liikkuessa. Kyllä se on kuljettaja, joka tähystää ulkosivua liikkeelle lähdettäessä, kuten tässäkin tapauksessa.
24.02.2008 09:35 4Axl Junan lähtiessä liikkeelle kuljettaja seuraa junan kylkeä juuri näiden tilanteiden varalta.
24.02.2008 17:12 Lari Nylund Yhteistyötä siellä tehdään ja molemmilla (kuljettajalla ja konduktöörillä) on mahdollisuus ja velvollisuus tarkkailla tapahtumia ulkopuolella - on siellä takaohjaamossakin avautuvat ikkunat ja peilit (Sm1/2). Myös konduktööri pystyy tarvittaessa tekemään hätäjarrutuksen takaohjaamosta.
24.02.2008 19:38 None Joku näyttää lähettäneen IS:ään kuvia tapahtumasta: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1492490
24.02.2008 20:48 tlajunen Aivan oikein Lari, tosiaan lähiliikenteessä on tuokin mahdollisuus. IC-junissa konduktöörillä on astetta vähemmän mahdollisuuksia tarkkailla sivustaa.
24.02.2008 21:04 Mikko Mäntymäki Minun tietojeni mukaan konduktöörillä ei ole mitään valtuuksia koskea veturin tai junayksikön hallintalaitteisiin.
24.02.2008 21:09 tane Sepä merkillistä, kun matkustajia vartenkin on sentään hätäjarru! ;) (Käyttäjä muokannut 24.02.2008 21:10)
24.02.2008 21:30 LasseH http://www.finlex.fi/data/normit/11336-Jt_2005.pdf Jt:n kohdan 2.2. kolmas kappale velvoittaa uhkaavan vaaran torjuntaan kaikin käytettävissä olevin keinoin. (Käyttäjä muokannut 24.02.2008 21:33)
24.02.2008 21:36 joht. Nyman Mikko M.: juurikin konduktööreja varten se kielto siinä jarrukahvan alapuolella on, jossa mainitaan "Väärinkäytöstä rangaistaan". Olen miettinyt itse asiassa tuota lauseketta joskus ihan tosissaan ja päätynyt siihen, että kyseessä on "ei vaineskaan"-kahva, jonka käyttämiseen vaaratilanteessa on jo ennakkoon nostettu rima niin korkealle, että harva sitä edes uskaltaa käyttää. Toisekseen, vaikka olen seurannut Suomen rautateiden touhuja aktiivisesti jo vuodesta 1862, en ole kertaakaan kuullut, että yksikään matkustaja olisi kahvaa vetämällä pelastanut jotakin. Ohjaamot ovat luonnollisesti asia erikseen.
25.02.2008 00:33 Che Viittaukset henkilökohtaiseen keskusteluun poistettu. Viimeisessä puheenvuorossa oli asiaakin mutta poistin sen kokonaan tekijänoikeussyistä. Keskustelu havaintoon liittyen jatkukoon :)
25.02.2008 18:00 tane Erään onnettomuuden analyysiä http://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_train_disaster eli heitetäänpä lisää löylyä kun keskustelu tuntuu uhkaavasti hiljentyneen! ;-)
25.02.2008 22:32 tlajunen Tuttu tapaus, tosin Suomessa ei onnistu kuolleen miehen kytkimen erilaisen toimintaperiaatteen vuoksi.
26.02.2008 10:14 tane ...ja toki nykysuomessa myös JKV olisi pysäyttänyt junan.