Helmikuu 2008

Havainto

21.02.2008 09:27

Lähijuna liikennöisi Turusta Saloon 16 kertaa päivässä - http://tinyurl.com/234sca - Tulevaisuudessa paikallisjunalla saattaa päästä Turusta Saloon 16 kertaa päivässä. Matkaan kuluisi reilut 40 minuuttia pysähdyksineen. Nykyiset kaukojunat kiitävät matkan junatyypistä riippuen 28 tai 30 minuutissa. Jos uunituoreen ratateknisen selvityksen taustaksi tehdyt liikennöintimallit toteutuisivat sellaisenaan, myös Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle olisi paikallisjunayhteys useita kertoja päivässä, parhaimmillaan säännöllisesti.
Lähde: Turun Sanomat 21.2.2008
(Ylläpito muokannut 21.02.2008 09:29)

Lähettäjä: Joni Lahti

Kommentit

21.02.2008 11:21 Yppis Jos liikenteen tilaaja olisi Turun joukkoliikennetoimisto eli YTV:ta vastaava organisaatio ratkaisu olisi hyvä, operaattori voisi olla esim. VR tai Mikkojen rautatiet. Myöskin täysin itsekannattava junayritys voisi tulla kyseeseen, esim. Edelraudtee. Linja-autoliitto ei tietenkään olisi mielissään, koska palvelutaso kokonaisuudessaan "heikkenesi". (Käyttäjä muokannut 21.02.2008 11:22)
21.02.2008 11:35 tane Ruotsistakin löytyy hyviä malleja (SL), kunhan vaan Suomessa saadaan lainsäädäntö kuntoon rautateiden henkilöliikenteen osalta.
21.02.2008 11:37 Yppis En ole suinkaan lija-autoliikenteen vastustaja, vaan jo 40 vuoden ajan tyytyväiväinen linja-auton käyttäjä. Valtion vaan pitäisi tukea linja-autoliikennettä voimakkaammin siellä mihinkä junalla ei pääse. Lopultakin olisi saatava myöskin toimiva yhteislippujärjestelmä, eli voisi ostaa esim. lipun Lahti- Tuupovaara tai Pori-Pihtipudas samalta luukulta.
22.02.2008 08:55 Sakari Kestinen 47 miljoonaa maksaisi infrainvestoinnit, jotka mahdollistaisivat tunnin välein yhteydet kaikkiin kolmeen suuntaan. Kannatetaan! Jos olisin varsinaissuomalainen niin osallistuisin mielelläni verorahoineni kustannuksiin.
22.02.2008 11:14 tane Olisi varmaan järkevää antaa Turku-Salo suunnalle selvä prioriteetti, vilkkaan ja aika poikkeuksellisesti molempiin suuntiin kulkevan työmatkaliikenteen ja isojen matkustajamäärien vuoksi.