Helmikuu 2008

Havainto

11.02.2008 18:59

Helsingistä Kirkkonummelle matkannut U-juna törmäsi Kauklahdessa Mankinjoentien kohdalla radalle asetettuihin kiviin perjantai-iltana kello 22 jälkeen.

Juna vaurioitui, mutta matka pääsi jatkumaan.

Kymmenen minuuttia aiemmin mennyt edellinen U-juna oli havainnut kivet ja varoittanut asiasta, mutta sana ei ollut ehtinyt kiiriä seuraavan junan kuljettaajlle.

Lähettäjä: Jore Vornanen

Kommentit

11.02.2008 19:33 imoT Joku on TAAS keksinyt omasta mielestään "hyvän" idean. ****!
11.02.2008 21:08 VR-76 Eikö nuo nyt parempaan pysty? Ei ole heillä minkään arvoisia älynlahjoja.
11.02.2008 22:13 Sejase Lähiökakarat...
12.02.2008 10:12 Pentti Yli-Karjanmaa -Kymmenen minuuttia aiemmin mennyt edellinen U-juna oli havainnut kivet ja varoittanut asiasta, mutta sana ei ollut ehtinyt kiiriä seuraavan junan kuljettajalle.- Aika pitkät vasteajat VR:n liikenteenohjauksessa, jos tuo pitää paikkansa?
12.02.2008 11:30 Pauli Kyllönen Tietääkseni U-junat eivät mene 10 min. välein edes illalla vaan tunnin välein. Tuosta ei selviä oliko nyt kyseessä sitten siirtoajo, mikä mennyt edellä.
12.02.2008 13:07 CERdfsbkt U-junat menevät tunnin välein. Kaikki U-junat vain kohtaavat ennen Kauklahtea. Korjatkaa jos olen väärässä.
12.02.2008 13:12 Mikko Otava Eiköhän se ole ollut se vastaantuleva juna joka on varoittanut, muutenhan se olisi itse ajanut niihin kiviin. (Käyttäjä muokannut 12.02.2008 13:12)
12.02.2008 14:01 teemu valjus voi että noita pikku kakruja!!
12.02.2008 14:52 Juhana Hietaranta Pentti, toki tiedon olisi tuossa ajassa pitänyt tavoittaa myös seuraavan junan kuljettaja, mutta aina ei käy niin kuin pitäisi. Tämän tiedon perusteella ("tieto ei ollut ehtinyt kiiriä") ei ole mitään mahdollisuutta alysoida tietokatkosta. Sille on varmasti jokin syy, jota voimme täällä vain arvailla. Ehkäpä asiaan vaikutti linjaradion huono kuuluvuus, epäselvyys tai väärinkäsitys paikkaan liittyen, mahdolliset muut kauko-ohjaajan toimenpiteitä vaatineet asiat samaan aikaan... tai monet näistä yhtä aikaa. En ole varma, mutta olikohan niin, että Espoon kauko ja rantaradan puolen Helsingin junasuorittaja ovat vielä tuohon aikaan sama henkilö - eli hommia voi hetkellisesti olla paljonkin. Erehdyksiä ja unohduksiakin voi sattua - vaikkei saisi. Monesti näin jälkikäteen lehtiuutista katsellessa tuntuu ihmeelliseltä, miksi jokin simppeli asia ei ole toiminut liikenteenohjauksessa. Tosiasia kuitenkin on, että kokonaistilanne, jonka pystyy vain liikenteenohjauksesta käsin hahmottamaan, on usein paljon monimutkaisempi ja työläämpi kuin yksi sen näkyvä osa. (Käyttäjä muokannut 12.02.2008 14:53)
12.02.2008 15:35 VR-76 Kyllähän sitä kiirettä piisaa myöskin jopa Pieksämäki-Joensuu kaukolla. Unohtaa hänkin välillä esim. 4240:n kymmeneksi minuutksikin Huutokoskelle seisomaan. Joten ei ole ollenkaan tavatonta ettei Helsinki-Kirkkonummi kauko ole kerennyt/muistanut varoittaa...
12.02.2008 16:10 Lari Nylund Olli: "Unohtaa seisomaan" tai sitten liikennetilanne ei vain salli junan päästämistä jatkamaan matkaa ennen kuin rata on vapaana. Tosin kyllähän unohduksiakin voi sattua, mutta ne eivät vaaranna kuin kylmässä odottavan rautatieharrastajan terveyden... Kirjoitusvirheen korjaus = (Käyttäjä muokannut 12.02.2008 16:10)
12.02.2008 17:25 Pentti Yli-Karjanmaa Juu...ajattelin vain maallikkojärjellä: Jos väylä on tukossa, niin luulin sen olevan prioriteetiltaan luokkaa seis! Kysymyshän syntyi ekasta viestistä, jossa kerrottiin viiveestä. Viestin oikeellisuutta en tiedä. Viestini oli enemmänkin kysymys, josta ei kenenkään kannata herneitä vetää nenään.
12.02.2008 17:46 Elina Laurila Tällaiselle tulevalle radanvarsikesämökkiläiselle ja vasta hiljattain muutenkin rautateistä/junista kiinnostuneelle heräsi pieni kysymys (myönnän...taitaa olla monenkin mielestä erittäin tyhmä kysymys) : Minkä kokoiset kivet aiheuttavat tällaisia vaaratilanteita ja junien rikkoutumisia. Jotkut tässä keskustelussa arvelivat, että pikku kakrut ovat kiviä radalle asettaneet ja on käsittääkseni oletettavaa, etteivät pikku kakrut kovinkaan suuria kiviä jaksa nostella. Eli siis minkähän kokoiset kivet aiheuttavat kiskoilla/radalla näitä arvaamattomia vaaratilanteita?
12.02.2008 18:36 Pentti Yli-Karjanmaa Elinan kysymys taitaa olla vähän kimurantti vastata. En tarkoita, että sinä olisi viemässä kiskoille tarvittavaa murikkaa, mutta...
12.02.2008 18:51 Juhana Hietaranta Pentti, jep, meikäläisellä ainakin aivan täysin herneet ovat poissa nenästä. Kieltämättä uutisen lukiessani itsekin ihmettelin tuota tietokatkosta. Mutta kuten sanottu, mahdotontahan meidän on täällä tietää, mitä perjantai-iltana on tapahtunut Linnunlaulun Tornissa.
12.02.2008 19:18 Elina Laurila Olet, Pentti, harvinaisen oikeassa: ei minulla ole ajatustakaan viedä kiviä yhtään minnekään (se on itseasiassa kohdallani ihan fyysinenkin mahdottomuus). Jotenkin vain tuli mieleen, että onko radan "täydellinen puhtaus" edellytys turvalliselle junaliikenteelle. Kysymystä kirjoittaessani ei tullut mieleenkään, että mahdollisesta vastauksesta joku voisi saada "virikkeitä", mutta kaikkihan on mahdollista, joten jään suosiolla epätietoisuuteen...
13.02.2008 08:08 Arto Useinkaan ilmoitus radalla olevista kivistä tai sepelistä ei aiheuta mitään liikennekatkosta vaan paikalle ajetaan mahdollisesti varoen ja tilannetta tarkkaillen. Elina: ainakaan normaali raidesepeli n. 10 metrin matkalla ulkokiskolla ei ole aiheuttanut junan suistumista kiskoilta, eikä edes pysähtymistä tarkastamaan mahdollisia vaurioita.
13.02.2008 09:34 Mikko Mäntymäki sepelikivet rutisee vain alla, tosin linjanopeuksissa pamahtaa ikävästi.
13.02.2008 11:14 Mikko Herpman Viime kesänä kajautettiin lätällä kivikasaan Hietamalla. Molemmille kiskoille oli kasattu useita kymmeniä kiviä, nyrkinkokoisista päänkokoisiin. Lisänä muutamia lautoja. Onneksi ei ollut vauhtia kovin paljoa mutta siitä huolimatta esteenraivaajaraudat vääntyivät. Kertakaikkiaan paha juttu, onneksi ei tullut pysyviä vakavampia vaurioita. (Käyttäjä muokannut 13.02.2008 11:15) (Käyttäjä muokannut 13.02.2008 11:15)