Helmikuu 2008

Havainto

03.02.2008 17:51

Pendolinon ikkuna hajosi kesken matkan

Helsinkiin matkalla olleen Pendolinon ikkuna rikkoutui kesken matkan lauantain vastaisena yönä.

Tampereelta Helsinkiin matkanneen junan matkustajat säikähtivät kovaa pamausta noin tunti ennen Helsinkiin saapumista. Junan vauhti oli tapahtumahetkellä noin 200 kilometriä tunnissa.

Pendolinon kaksikerroksisen ikkunan ulompaan lasiin syntyi reikä ja myös sisempään lasiin tuli jälkiä.

Syytä ikkunan rikkoutumiseen ei VR:llä varmuudella tiedetä. Todennäköisesti ikkunaan on osunut joko heitetty tai lentänyt kivi.

Lähettäjä: Jore Vornanen

Kommentit

04.02.2008 20:44 Pekka Kerttula Mietin mitähän tuossa matkustajan kannalta kannattaisi tehdä? Jos sisempikin lasi antaisi periksi, ei olisi hauskaa saada sirpaleita naamaan 200+ km/h vauhdissa. Paikanvaihto auttaisi siihen, mutta mitä tapahtuu sitten, jos Pendolino ajaa tuossa vauhdissa tunneliin "ikkuna auki"? Onko ikkunan särkyminen riittävä peruste vetää hätäjarrusta? (Vrt. Saksan ICE-turma Eschedessä, missä kukaan matkustaja ei tehnyt mitään ratkaisevaa, vaikka pyörä tunki matkustamoon - noh, ikkunan särkyminen ei nyt varmasti ole yhtä vakavaa kuin pyörän rikkoutuminen.) Tulipahan vain mieleen. (Käyttäjä muokannut 04.02.2008 20:44)
05.02.2008 08:03 Teppo Niemi Ainakaan Saksan Eschenden turmaa koskevassa kirjallisuudessa ei kylläkään kerrotto mitään pyörän (tai sen osan) tunkeutumisesta matkustamoon. Pyöränrenkaasta irronnut kappale (jokunen km ennen turmapaikkaa) aiheutti kuitenkin erittäin voimakasta tärinää. Ja vaihteessa tämä vaurioitunut pyöräkerta ohjautui pois kiskoita ohjaten vaunun päin silllan välipilaria.
05.02.2008 09:00 Pentti Yli-Karjanmaa Taivaskanavilla tuli dokumentti ko. onnettomuudesta. Siinä väitettiin palan kiskoa tunkeutuneen matkustamon lattiasta läpi. Laipaltaan kumijousitettu, rikkoutunut pyörä, oli siepannut palan kiskoa mukaansa?
05.02.2008 09:08 Joose Rautemaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Escheden_junaturma "Noin kuusi kilometriä Escheden aseman eteläpuolella junan ensimmäisen vaunun kolmannen pyöräkerran pyöränrengas murtui ja irtosi pyörästä, iskeytyen vaunun lattiaan, johon se jumittui. Pyöränrenkaan kappaleet osuivat vaihteen ohjauskiskoon ja repivät sen irti ratapölkyistä. Ohjauskisko tunkeutui vaunun lattian lävitse ja jumittui siihen, nostaen vaunun telin pois kiskoilta."
05.02.2008 09:35 Teppo Niemi Ohjauskisko??? Mitähän sillä tarkoitetaan? Vaihteenosien ja vastaavien nimitykset ovat kyllä standardisoitu. Tarkoitetaanko sillä vaiteen kielä, siipikiskoa vai vastakiskoa?. Kaikki nämä ovat eräänlaisia ohjauskiskoja. Täytyypä jossain vaiheessa kaivella saksalaisia vaurioita käsittelevät kirjat jälleen esille.
05.02.2008 12:59 Simo Toikkanen Saksankielisestä onnettomuutta käsittelevästä artikkelista selviää, että kyse on vaihteen vastakiskosta.
05.02.2008 21:50 Ilkka Kudjoi Samaisessa artikkelissa sanotaan myös selvästi, että Pekan väite pitää paikkansa: Jos hätäjarrusta olisi vedetty heti pyörän tullessa matkustamoon, olisi onnettomuus vältetty.
08.02.2008 07:52 Simo Virtanen Ei kai tuossa Pekan kuvailemassa tilanteessa hätäjarrusta vetämisessä mitään väärää ole. Tosin ei siinä ikkunan hajoamisessa mitään erityistä vaaraakaan ole, koska kahtasataa ajetaan avoautoillakin.. Lasinisiruja voi tietysti tulla sisään, mutta ikkunan hajoaminen on niin nopea tilanne, ettei siinä mitään jarruja ehdi hapuilemaan. Tunnelissa toki paineenvaihtelut olisi tavallista suurempia, mutta tuskin sekään vielä tärykalvoja puhkoisi.