Helmikuu 2008

Havainto

01.02.2008 21:58

Ajelin tänään matkustajan ominaisuudessa Pasilasta klo 16.07 lähtevällä H-junalla Helsinkiin. Viereiselle raiteelle (4) tuli IC 77 lukuisine vaunuineen, joista silminnähden vähintään viimeinen vaunu oli molempien sivuovien osalta laiturin ulkopuolella. Näin ollen Savoon menneet asiakkaat (juna jakautuu Kv:ssa juniksi IC77/Kajaani ja IC9/Joensuu) joutuivat käppäilemään hengenvaarallisessa sepelikössä omalle vaunulleen ties kuinka monen mahdollisen vaaran uhalla, asianmukaisesta valaistuksesta puhumattakaan. Se mikä tässä on hälyttävintä, on juurikin se että tätä tapahtuu pelkästään pääkaupunkiseudulla päivittäin eri asemilla, ja se koskee tuhansia matkustajia päivä- saati viikkotasolla.

Suunnittelin tekeväni tästä Rautatievirastolle viranomaisselvityksen. Pyydän saman viraston myös tutkimaan Pasilan aseman laiturijärjestelyt ainakin IC77:n osalta.

Tässä asiaan liittyvä linkki:
http://www.rautatievirasto.fi/fi/virastouutisia/?a=show&id=62

Lisäksi ohessa RVI:n ja VR:n välistä kirjeenvaihtoa:
http://www.raideryhma.fi/kirjeet01.PDF

Simmottis, sanos stadilainen (R-harrastaja), joka pitää reilusti ja reteesti myös landelaisten puolia.

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

01.02.2008 22:33 Jukka2 Hohhoijaa. Toivottavasti se nymanin huippuextrasuperrautatiesivusto valmistuu pian.
01.02.2008 23:16 rutinof Joo, Nyymanni on näköjään lopettanut tipattoman tammikuun ja salaliittoteoriahan se taas on pinnassa, kolmen kaljan jälkeen.
01.02.2008 23:34 Olavi Huotari Havainnon tyylistä olen samaa mieltä, mutta jos nyt kuitenkin kommentoisin havinnon sisältämää asiantynkääkin. Nousin nimittäin samaiselta Pasilan asemalta juurikin tähän IC77:een. Junahan normaalisti lähtee raiteelta 3, mutta sen edellä kulkenut Z-juna lahteen rikkoutui matkallaan Helsingin asemalta Pasilaan sen verran pahoin, että juna peruttiin. Z-juna nilkutti raiteelle 3 ja matkustajat purkautuivat asemalle. IC77 tuli siis poikkeuksellisesti raiteelle 4 ja junaan nousivat siihen paikkalipun ostaneiden lisäksi myös perutun Z-junan matkustajat. Tunnelma oli melko tiivis kun joka vaunun käytävätkin olivat täynnä seisovia matkustajia. Jotkut paikkalipun ostaneet joutuivat seisomaan Lahteen saakka, koska nousivat eri vaunuun missä heidän paikkansa oli, mutta eivät sitten päässeet kulkemaan omaan vaunuunsa ruuhkan takia. IC77 pysähtyi tällä kertaa poikkeuksellisesti Keravalla, Haarajoella ja Mäntsälässä. IC77 kulki tämän vuoksi alkumatkan n. 20 minuuttia myöhässä, mutta Kajaanin saavuttiin enää ehkä 10 minuuttia myöhässä. (Käyttäjä muokannut 01.02.2008 23:36)
02.02.2008 11:19 Janne Ridanpää Tyyliseikoista voi olla montaa mieltä, mutta Nymanilla on ihan hyvä pointti havainnossa. Sepeliköltä nouseminen on normaali poikkeuskäytäntö Pasilassa ja muillakin vilkkaasti liikennöidyillä ja moniraiteisilla asemilla. Kuitenkin Misin kaltaisella "kahden junan" asemalla penkalta nouseminen on määritelty vaaralliseksi, vaikka riskejä esimerkiksi viereisellä raiteella ohittavien junien muodossa ei ole. Lisäksi junan henkilökunta on näillä pikkuasemillakin varmasti joka kerta varmistanut, ettei juna liiku ennen kuin matkustajat ovat poistuneet raiteiden välittömästä läheisyydestä. Voikin pohtia, toimiiko tällainen kontrolli yhtä helposti Pasilassa, jossa matkustajia nousee kymmeniä ja näkyvyyttä heikentävät erilaiset laiturikatokset, valaistuspylväät ym. rakenteet, joiden puuttuminen tekee Misissä liikennöinnistä hengenvaarallista. :)
02.02.2008 11:23 jpl Havainto on todella täysin asiallinen. Myöskin Inkoossa kahden Sm1/2-yksikön junan ulommaiset ovet osuu osittain sepelille lyhyen laiturin takia. Joku varmaan tietää myös muita tällaisia paikkoja, joissa laiturin pituus ei riitä. (Käyttäjä muokannut 02.02.2008 11:24) (Käyttäjä muokannut 02.02.2008 11:24)
02.02.2008 12:33 Nikolas Muistanko omiani, vai jääkös Tavastilan seisakkeella osa Sm:n ovista laiturin ulkopuolelle? (Käyttäjä muokannut 02.02.2008 12:34)
02.02.2008 16:02 Tapani Kunnas Oulussa joutuu myös joskus laskeutumaan junasta lumihankeen tai soralle, jos IC55 on 16-vaunuinen ja veturia ei aja aivan raiteen pohjoispäähän.
02.02.2008 16:17 make Tavastilassa mahtuu Sm laituriin niin että kaikki ovet ovat laiturissa.Meripäivien aikaan kolmella yksiköllä ajettaessa pysähdetään niin että sillan päälle ei jää ovia .
02.02.2008 17:22 korkki Havainto on ihan asiallinen, mutta samaa ei voi sanoa parista kommentista. Onko se pakko heti alkaa soittamaan poskea jos toinen sattuu jotain kirjoittamaan. Joillain toisella palstalla Jukka2 ja rutinof pääsisivät kommenttienkirjoituslomalle...
02.02.2008 17:35 pia eemeli Tähän sopinee lainata erästä tunnettua vorgistia, nimim. nohabia, jonka profiilista seuraava suora lainaus on: "Keskustelkaamme k o h t e l i a a s t i kaikesta rautatieaiheisesta. (vaikeaa, tiedän... tiedän)"
02.02.2008 17:39 Mikko Otava Toinen hyvä esimerkki on arkipäivisin Kouvolasta 6.35 lähtemä Eil-runkoinen lähijuna Helsinkiin. Junassa on 7-8 Eil vaunua ja esim. Korialla juna ei todellakaan mahdu 60 m pitkään laituriin. Sama tietysti iltapäivällä toiseen suuntaan mennessä.
02.02.2008 17:59 Jarkko Korhonen Tämä kaikki laiturille mahtumattomuus on hyvin mielenkiintoista siinä valossa, että eräät pohjoisen liikennepaikat lakkautettiin joulukuussa vuosikymmenien käytön jälkeen kuin veitsellä leikaten laiturien turvallisuusnäkökohtiin vedoten.
02.02.2008 19:15 4Axl Laituriin mahtumattomuus...Miksi esim kunnat joissa on "tumppi laitureita" osallistu laiturien jatkamiseen? Oma mielipiteeni on moisten "tumppien" poisto ja isommille asemille liityntäliikennettä bussilla. (Käyttäjä muokannut 02.02.2008 19:16)
03.02.2008 15:26 Jouni Hmm... eihän IC 55:n pitäisi olla koskaan 16-vaunuinen, kun 15 on maksimi.
10.02.2008 23:26 Pauli Kyllönen Eipä se IC55 olekkaan kuin joskus ja erittäin harvoin 15 vaunuinen ja Oulun ykköslaituri joka sattuu olemaan jonku 12 vaunun pituinen vaan eli siellä vääjäämättäki jää 3 vaunua laiturin ulkopuolelle.