Joulukuu 2008

Havainto

27.12.2008 16:45


Asiaan kuuluvia video havaintoja ylen elävästä arkistosta.
1.ASIAANKUULUVUUS 2. nimi 3. tekovuosi/pituus 3. muuta oleellista = asiaa joka yleisesti ottaen näyttää kiinnostavan sivuston porukkaa.

1.Öljy/pönttövaunujen lastausta Naantalissa 1958+ h.veturi no 1753. 2. Suomen ensimmäinen öljynjalostamo. 3. 1958/13 min. 4. Upea värivideo, aikansa rakennustekniikkaa, työkoneita ja autoja(öljy) ym. ym. http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=5&t=&a=4437

1. Upea juna tulee stadiin 1960, upouusi huru 2214 + tuliterät sovjet-teräsvauvut (A1). 2. Hurutsef Kekkosen 60-vuotispäivillä. 3. 1960/3 min. 4. Stadi.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=6&t=34&a=6233

Lähettäjä: jouni halinen

Kommentit

27.12.2008 19:44 Timo Salminen "Yksi Suomen luonnonkauneimpia paikkoja - sopii erinomaisesti öljynjalostamon paikaksi" tai suunnilleen näin. Edistysuskoisen ajan logiikkaa. Säiliöjunan liikuttelua Schubertin tahdissa, jollen väärin muista. Molemmat uutisfilmit oikein mielenkiintoisia.
28.12.2008 16:30 jouni halinen Se oli mustakin hupaisaa että Suomen hienoimpaan tammimetsään sopii vallan loistavasti öljyjalostamo. Näkyy toi 2214 tulleen stadiin vähän rähjäisemmässä kunnossakin. http://vaunut.org/kuvasivu.php/15642 Mikäs se toi pieni höyry on malliltaan / nimeltään, ja onks siitä sivuilla muita kuvia, numerolla ei löytynyt mitään. (Käyttäjä muokannut 28.12.2008 16:33)
28.12.2008 20:09 Timo Salminen Pieni höyry?
28.12.2008 23:57 okeskira Jouni tunnistaa nyt väärin. Videolla näkyi pikkudieseli eikä suinkaan höyry. Littera on Vv13, myöhemmin Tve3. Niitä on ollut runsaasti sekä VR:llä että yksityisillä tehtailla eri värityksissä.
29.12.2008 18:14 jouni halinen Kaapas vain, näin tein. Kelpaako selitykseksi seuraava, muistan lapsuudesta että vetureita oli vain kahdentyyppisiä, eli mustia=höyry (nuorempi veljeni sanoi aina sellaisen nähdessään "kato muttaveturi") ja sitten oli luokka "kaikkimuunväriset" ja lisäksi videolla näkyy kunnolla vain jotenkin höyrynmäinen ohjaamo (ainakin minusta)ja kun värikin on "mutta" niin kyllä tämä kaikki tälläisen kokemattoman junahemmon pään sekoittaaa. Onko Suomessa yleensä ollut kovin montaa muuta mustaksi värjättyä dieselveturia. Sitten laitoksen luonnonkauniista sijoituspaikasta. Selostuksesta kuulee että aivan lähellä on ollut jo Nesteen valmiiden tuotteiden varastoalue,joten rata ja laivaväylä asiat olivat kunnossa. Kun tähän liitetään sijoituslogiikka Porin radioasema, Olkiluodon atomivoimala ja monet muut länsirannikolla olevat elintärkeät toiminnot, niin sinnehän se olisi tullut vaikka siellä olisi ollut Inkojen kadonnut kaupunki, Näin ajateltiin naapurista silloin(kin). (Käyttäjä muokannut 29.12.2008 18:17)
30.12.2008 08:33 Teppo Niemi Tummanvihreitä (veturinvihreitä?) on ollut juuri Vv13 (Tve3)sarjan alkupää, sekä Vv12 veturit. Myös Vr11 (Dv11) ja Sv11 ovat olleet vihreitä, mutta niissä on ollut keulassa myös keltaista. Ja aikoinaan Saksassa dieselit olivat mustia, jotenka veikkaan, että Saksasta tuodut pienveturit (Vk, Vv) ovat olleet mustia, kuten myös Vk11 ja Lokomon valmistamat Vk12 veturitkin.