Joulukuu 2008

Havainto

22.12.2008 12:37

Vr nostaa lippujen hintaa viidellä prosentilla vuodenvaihteessa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1628075

Lähettäjä: Teemu Valjus

Kommentit

22.12.2008 18:03 akik 31.12.2008 loppuu omat junamatkat ytv-alueen ulkopuolelle. Onneksi vr ei päätä asioista täällä pääkaupunkiseudulla. vajaan 10 % hinnankorotukset vuosittain ovat sellainen merkki, että radat olisi avattava kilpailulle mahdollisimman pian.
22.12.2008 18:37 Timo Salminen Onhan viisi tietysti "vajaa kymmenen", jos sen niin haluaa esittää.
22.12.2008 18:47 akik luetun_ymmärtäminen? "Tämän vuoden alussa junaliput kallistuivat lähes kolme prosenttia."
22.12.2008 18:49 Jarkko Korhonen Onneksi naftan hinta on pudonnut 1,40 e:stä 1,00 e:hen, niin eipä harmita sitäkään vähää ajaa omalla autolla. Rosvojoukko kuriin pikkuhiljaa näissä hinnankorotuksissa! Lupaan ajaa kaukojunilla vain, jos kaikki autoni ovat rikki tai lomapassin edut ja hinta palautetaan 2007 kesän tasolle. (Käyttäjä muokannut 22.12.2008 18:50)
22.12.2008 20:32 Esa Leskinen Valtiollisen rautatiemonopolin purkaminen ei välttämättä alenna junamatkojen hintoja. Siitä löytyy Brittein saarilta runsaasti esimerkkejä.
22.12.2008 21:10 jpl Oikea "prosentti" on 4,8%. Sekin vain keskiarvo - taitaa tuo hieman vaihdella yhteysväleittäin.
22.12.2008 23:46 petros itälaakso Nyt kysyn tyhmän kysymyksen. Mitä mieltä te olette hinnan nostosta?
23.12.2008 00:23 Tuomas Pätäri Jos lipun hinnat nousevat kerran vuodessa, niin ei sitä vuoden alun hinnankorotusta voi laskea tämän kanssa samaan "vuosittaiseen". Ja tuo 4,8% on varsin lähellä tämän vuoden inflaatiotasoa (noin 4,1%), joten ei tässä mistään mielettömästä rosvoamisesta voitane kuitenkaan puhua?
23.12.2008 00:26 Aarne Alameri Mitäpä jos kaivaisi sen esimerkin Keski-Euroopasta, jossa kilpailu on toteutettu samalla tavalla kuinka se tullaan täällä toteuttamaan. Ja kannattaa jokaisen miettiä mitä Brittien touhuista sanoo, on sielläkin moni asia muuttunut kymmenessä vuodessa. Pelkästään junamatkoja tehdään enemmän kuin koskaan aiemmin. Todettakoon myös se, että kun vertaa eri linja-autoyrittäjien sekä lentoyhtiöiden palvelujen hintaa VR:n tarjoamiin hintoihin sekä tunnettuun palvelualttiuteen, voi mahdollisesti päätyä johonkin toiseen kulkumuotoon. Nimimerkillä "viikko bussipassilla ilman matkustusrajoituksia hintaan 142¤". Myöskään ei ole pitkä aika kun verrattiin junamatkujen hinnannousua vuodesta 1989, mikään taho uskaltanut kommentoida asiaa. Odotan jo innolla seuraavaa hinnankorotusta, katsotaan kuinka kauan kansalaisilla on varaa matkustaa junalla.
23.12.2008 00:40 petros itälaakso Mä matkustan aika paljon junalla ja yhteen suuntaan maksaa lippu 26 e kuinka paljon se tulee nousemaan ?
23.12.2008 00:41 jtt Voin olla hyvinkin väärässä, mutta eikös VR:n omista Valtio eli ME, jos ei matkustaja maksa matkastaan, täytyy se korvata verovaroin? VR taitaa tuottaa voittoa, mutta se ei taida pystyä tulouttamaan MEIDÄN vaatimiamme varoja valtion kassaan, joten mistä muualta kuin matkustajilta tuo perittäisiin. Tällaiset aatokset tulivat mieleen yksinkertaisesta (Peltosen) karvalakista nopeasti tempaisten.
23.12.2008 00:49 petros itälaakso Jep vr on valtion omaisuutta eli meidän! Vr on kyllä 100% oma varainen eli eipä mene paljonkaan vero rahoja tuolle yhtiölle.
23.12.2008 01:44 tlajunen Kyllähän LVM (eli myös me) ostaa liikennettä VR:ltä, verovaroin.
23.12.2008 02:00 CoCoNut Siis kaikille meille omistajille etukortit, Keravalaisille K-, Kirkkonummelaisille S-ryhmän ja lisäsi kaikille Hesasta (/-aan) kolmen vyöhykkeen matkoja tekeville halpaa löpöä ABC-ketjun huoltamoilta. Aivan sama, kunhan tulee paljon paljousalennusta plop, plop, plop on pop.
23.12.2008 07:57 Esa Leskinen Mielenkiintoista on, että hinnankorotuksista ja kritiikistä huolimatta junamatkustaminen on Suomessa ennätystasolla ja näyttää koko ajan kasvavan.
23.12.2008 08:45 Timo Salminen Tuomas jo huomauttikin: seuraava korotus tulee 1.1.2009 eli ensi vuonna. - Mitä eri liikennemuotoihin tulee, odotan sitä päivää, jolloin yksityisautoilua todella aletaan rajoittaa, joko houkuttimilla tai pakolla. Toivottavasti minun ei enää tarvitse odottaa kauan. (Käyttäjä muokannut 23.12.2008 08:45)
23.12.2008 09:03 pia eemeli Ja tässä "syy" korotuksiin: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?jari=194873 (Ainakin sanomalehti Kalevan pilapiitäjä Jari Elsilän mukaan...) (Edit. typo) (Käyttäjä muokannut 23.12.2008 09:04)
23.12.2008 09:16 Timo Salminen Tuon Elsilän piirustuksissa näyttää olevan yhtenään aivan herkullisia oivalluksia.
23.12.2008 10:48 Jarkko Korhonen Timo: Hyvä houkutin tulee tässä. Valtion tukea peliin, tulosvastuut romukoppaan, palveluasenne takaisin ja KAIKEN maamme julkisen liikenteen lipunhinnat puoleen. Sitten minäkin matkustaisin, kuten opiskeluaikanani kymmenen vuoden ajan 90% kaikista kotimaan vähän pidemmistä matkoista. Nyt vain rikkailla ja tukiin etuoikeutetuilla ja firman maksamilla lipuilla on vara matkustaa. Toisaalta, jos kalusto on jo ahkerassa käytössä ja vanhaa kalustoa pistetään lihoiksi koko ajan, eipä kannata lipun hintoja laskea koska ei ole mahdollisuutta ottaa enempää matkustajia. Hankala yhtälö. (Käyttäjä muokannut 23.12.2008 10:49)
23.12.2008 13:30 Timo Salminen Mikäpäs noissa houkuttimissa olisi. Epäilemättä kelpaisivat joka matkustajalle, kunhan vain toinen osapuoli kallistaisi korvaansa ehdotuksille. En silti nykytilanteessakaan usko, että vain "rikkailla ja tukiin etuoikeutetuilla" olisi varaa matkustaa muutenkin kuin työnantajan laskuun. Tuskin junat niistä ryhmistä täyteen tulevat. Eräillä reiteillä melkoinen osa matkustajista on päivittäiskulkijoita, jotka epäilemättä itse omilla rahoillaan ostavat kuukausilippunsa - eivätkä he kaikki kylve rahassa. Tähän joukkoon olen itsekin kuulunut milloin pidempiä, milloin lyhyempiä jaksoja, vuosina 1986 - 2002 lähes katkotta, sen jälkeen pätkittäisemmin. - Muun muassa juuri rautatieharrastajat kuuluvat siihen etujoukkoon, jonka on mielestäni omilla valinnoillaan edistettävä joukkoliikenteen käyttöä ja näytettävä mallia muille. Toisaalta samalla joukolla on kohtuullisen hyvät edellytykset käydä myös kriittistä keskustelua ongelmista. Ja eiväthän autonkaan kustannukset polttoaineeseen rajoitu: hankinta, vakuutukset, verot, huollot, katsastukset jne. Itse ehdin tätä kokea 11 vuoden ajan 1985 - 1996, kunnes myin autoni tarpeettomana pois. (Käyttäjä muokannut 23.12.2008 13:31)
23.12.2008 15:37 jpl Vuoden aikana on tullut tehtyä 2000 euron edestä junamatkoja. Ensi vuonna pitää siis matkustaa se n. 5% vähemmän.
23.12.2008 16:17 tlajunen Tarkoitit varmasti sanoa 0,7% vähemmän, joka on hintojen todellinen nousu, kuten Tuomas ylempänä totesi. Rahan arvo kun ei ole vakio.
23.12.2008 18:30 jpl Minä en puhunut mitään rahan arvosta, minä puhuin euroista.
24.12.2008 14:58 Aarne Alameri Hinnankorotuksia on perusteltu myös kasvaneilla energiakustannuksilla, tämä ontuu aika pahasti, sillä ei ole pitkä aika kun VR kehuskeli siirtyneensä vihreään energiaan josta he (tai siis ME) "maksamme enemmän". Eli miksi luoda vihreätä imagoa lippujen hinnan kustannuksilla? Ja sitä ympäristöystävällisyyttä voi ihastella katselemalla tuntitolkulla tyhjäkäynnilla lotkottavia deevereitä.
24.12.2008 15:27 petros itälaakso Kenen mielestä lippujen nosto oli älytön juttu? (Käyttäjä muokannut 24.12.2008 15:27)
24.12.2008 15:49 Tuomas Pätäri Aikaisempaan kysymykseesi, 26 euron lippu tulee maksamaan noin 27e 30sent. En minä tätä juttua aivan "älyttömäksi" voi luokitella: Se nyt vain on realismia, että inflaation vaikutus täytyy kaikessa ottaa huomioon. Jos lippujen absoluuttiset hinnat eivät ikinä nousisi, junamatkustamisen suhteellinen hinta tosiasiassa halpenisi (mikä ei olisi lainkaan paha, mutta jo eri asia). Ja onko mitään artikkelia, minkä hinta tänä vuonna ei olisi noussut? (Bensan hinnan sahaavasta luonteesta johtuen sitä pitää tarkastella pidemmällä aikavälillä, nythän se on halpaa mutta ei ollut heinäkuussa.) Kannattaa myös muistaa, että tämänvuotiset palkankorotukset olivat usealla alalla varsin ennätykselliset.
24.12.2008 16:56 Dakkus Mä sanoisin, että lippujen hintojen nostaminen niiden pitämiseksi saman törkyhintaisina tulotasoon nähden kuin ne ovat viimeaikoina olleet, oli älytön juttu. Ei VR:n etu.
24.12.2008 18:45 petros itälaakso Laskin just et autolla ajo yhteen suuntaan maksaa 115 euroo eli kyllä minä taidan maksaa tuon 27e 30sent. Ja toiseksi mulla ei ole ajokortia vielä joten mä tarten kuskin aina! Joten jatkan edelleenkin junalla. Ja junalla on kiva matkustaa ja on kaikki palvelut. Ja eikä tuo korotus ole nyt niin paha kun annetaan ymmärtää! No mutta hyvää joulua kaikille! (Käyttäjä muokannut 24.12.2008 18:46) (Käyttäjä muokannut 24.12.2008 18:47)
24.12.2008 19:26 Dakkus Eiköhän aika iso osa siitä matkustuspotentiaalista ole ihan vapaa-ajanmatkailua. Nythän nuoret eivät paljoa kotimaanmatkailua tee, kun ei rahat riitä. Esim. Saksassa olen katsellut, että siellä on _paljon_ luonnollisempaa mennä viikonlopuksi 150km päähän hengailemaan kuin Suomessa on, koska siellä pääsee viikonloppuisin parilla eurolla vaikka valtion rajalta toiselle. Suomalaiset nuoret menee Viroon jos lähialuematkailla tahtovat, kun ei Suomessa voi. Ihmetyttää myöskin tämä keskustan harjoittama hajasijoituspolitiikka. Se varsinainen hajasijoitettu työntekijä toki pääsee sukuaan Helsinkiin moikkaamaan, mutta hänen perheellään voi olla vähän kurjempaa. Voisivat ylipäätään ihmiset pysyä kotikylissään, jos olisi jotenkin mahdollista päästä sieltä joskus poiskin.. (Käyttäjä muokannut 24.12.2008 19:27)