Joulukuu 2008

Havainto

17.12.2008 10:58

Rahaa tai rajoituksia

Raideliikenne: Junien vauhtia saatetaan joutua hidastamaan, jos radanpitoon ei saada lisää rahaa.

Nopeusrajoitukset Suomen rautateillä lisääntyvät jälleen, jos rautateiden kunnostamiseen ei saada lisää rahaa. Rataverkkoa ylläpitävän Ratahallintokeskuksen arvion mukaan nopeusrajoitusten määrä lähtee uudelleen nousuun vuonna 2012 hyvän laskukauden jälkeen. Rajoitukset haittaavat etenkin teollisuutta, sillä rautateiden huonosta kunnosta johtuva nopeuden alentaminen koskee ennen kaikkea tavaraliikennettä.

Rautateiden parantamiseen osoitettujen rahojen niukkuus koituu monella tapaa myös tavallisten junamatkustajien harmiksi. Rautateitä ei esimerkiksi voida uudistaa niin, että matkustajajunat voisivat alkaa ajaa maksiminopeudella. Esimerkiksi Tampere-Jyväskylä-välillä rata soveltuu 160:n ja 140:n kilometrin tuntivauhtiin, vaikka pendolinot pystyisivät 220:een ja InterCitytkin tulevaisuudessa 200:aan kilometriin tunnissa. Toinen ongelma junamatkustajien kannalta on se, ettei uusia raiteita ole varaa rakentaa.

Ratahallintokeskus on laskenut, että vuosina 2010-2013 korvausinvestointeihin on käytettävissä ainoastaan 135 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on vuodessa 40 miljoonaa vähemmän kuin vuosina 2005-2008. Ratahallintokeskus tarvitsisi vuodessa 100 miljoonaa euroa enemmän, jotta rataverkko pysyisi liikenteen tarvetta vastaavassa kunnossa ja korvausinvestointisummaa pystyttäisiin purkamaan.

Ratahallintokeskuksen investointijohtaja Kari Ruohonen muistuttaa, että lähivuosina odottaa vielä kokonaan uusi haaste. Ratapihat ovat tulossa tiensä päähän ja ne yksin vaativat 500 miljoonaa euroa.

Lyhennetty versio Karjalaisen uutisesta 17.12.2008

Lähettäjä: Sampo Asikainen

Kommentit

17.12.2008 14:29 petros itälaakso Voi jukra. Isojoa hintoja mutta kyllä valtiolta rahaa löytyis. Sais poliitikot alkaa pikku hiljaa puhumaan rautateistä kun ainaisesta terveuspalvelusta. On se ihan hyvä että panostetaan terveyspalveluun mutta minun mielestäni se on alannut menemään liian yli. Voitasi mun mielestä alkaa kanssa panostaa muuhunkin kuten rautateihin, työtömyyteen, poliisiin ynnä muuhun. P.S Tämä oli sitten minun mieli piteeni saatan olla kanssa väärässä.
18.12.2008 07:28 jko Isopalkkasten hölmöilyä; tilataan pelit ja vehkeet, joita ei kuitenkaan voi kunnolla tarkotukseen käyttää. Olis varmaan tarvinnu ajatella ensin. Lipunostaja maksaa. Onneksi Vilppulasta vielä pääsee ...
18.12.2008 18:08 *Sampo* Nykykehitys kehittyy niin huimaavaa vauhtia, etteivät rahat tahdo riittää alati kasvavia vaatimuksia tyydyttämään (tai niin usein väitetään). Koneellisesti tehdään jo huomattava osa ratatöistä, ja koneiden käyttäjät ovat koulutettua ja erikoisosaamista omaavia henkilöitä, joiden palkat vievät ison osan määrärahoista... (mikä varmasti on totta). Emme enää elä siinä yhteiskunnassa, jossa ratoja korjattiin ja rakennettiin työllistämistöinä, jossa työkaluina käytettiin lapioita ja kankia ja hevosia soranajossa (mikä sinänsä on sekä hyvä että huono juttu). Ja eihän maanteiden pitoonkaan tahdo rahaa tarpeeksi riittää. Mitä tuleman pitää, sen aika näyttää.