Marraskuu 2008

Havainto

11.11.2008 17:44

Ensimmäisen Sm5-yksikön pitäisi olla tällä hetkellä Helsingin Sompasaaressa. Hinauksesta Ilmalaan ei ole tarkkaa tietoa, mutta luultavasti se lähtee kahdeksaan mennessä.

Lähettäjä: Miika Rissanen

Kommentit

11.11.2008 17:51 joht. Nyman Ekalle kuvaajalle tarjolla mainetta ja kunniaa!
11.11.2008 18:06 Teemu Valjus Tässäpä hyvä kisan aihe! Kuka kuvaa ensimmäisenä Sm5:den!
11.11.2008 18:08 Valtteri Vakli Ei taida Hämeenlinnasta enää ehtiä? Taidan luovuttaa tämän kunnian jollekin muulle! (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 18:11)
11.11.2008 18:11 Jarkko Korhonen Todellista tahdonvoimaa on tällä säällä kytätä radan varressa vaikka mielenkiintoinen setti olisi tulossa. Heitän pyyhkeen kehään vaikka juuri kaupunkiin saavuinkin...
11.11.2008 18:12 Valtteri Vakli Jaa että Jarkko kisaamaan tittelistä.
11.11.2008 18:50 Dv12 2757 annan jo mainetta sille joka kuvaa, kouvolan suunnalta ei oo mikään mahdolliuus tulla.
11.11.2008 19:21 Che On kuvattu jo kauan sitten :) Näyttäisi mahdolliselta että yksikkö jää vielä yön yli satamaan, ensi aamuksi paikalle?
11.11.2008 19:34 Jarkko Kuvaa kehiin sitten!
11.11.2008 19:37 pia eemeli ... ja vähänäkkiä!! :D
11.11.2008 19:39 jpl Milläs varmistetaan "eka kuvaaja" ? :)
11.11.2008 19:44 Jarkko En osaa sanoa, onkohan Savinsaari? =D (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 19:44)
11.11.2008 19:44 pia eemeli Jaetaan palkinto, toiselle mainetta ja toiselle kunniaa... lopuille papukaijamerkkejä.
11.11.2008 21:45 Move off Siirto on lykätty huomiseksi. Tämän hetken arvaus olisi n. klo 10.
12.11.2008 05:35 Che Mainiota, kohti satamaa siis ->
12.11.2008 10:10 joht. Nyman Dv12 näytti olevan juuri nyt Flirtin keulilla sitä noutamassa salaiseen paikkaan jatkovarusteluun. Näin tuon nimeltä mainitsemattoman bussiliikennöitsijän ikkunasta nimeltä mainitsemattomalta Kuliksen sillalta käsin.
12.11.2008 12:24 JR SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis08/uutis081.htm on kuva tuosta FLIRTistä.
12.11.2008 12:30 Lari Nylund Tervetuloa kotiin Sm5. Projekti on edennyt ja lähitulevaisuudessa tulette näkemään kuvia myös junan valmistuksesta, mutta tällä hetkellä vielä vietetään hiljaiseloa kunnes juna on virallisesti julkistettu joulukuussa. Esitänkin toiveen, että hieman maltettaisiin kuvien julkaisemisen kanssa tuohon viralliseen julkistamiseen asti. Tämän toiveen toteutuminen tullaan junan valmistajan toimesta muistamaan. Erittäin rautatieharrastajaystävällisenä tunnettu Stadler voi hyvinkin tarjota bonuksena harrastajille ennakkomaistia jo ennen virallisen matkustajaliikenteen aloittamista. Tästä lisätietoa tarjolla, kun koeajot ovat päässeet vauhtiin. Kerrotaan vielä, että junayksikön kyljestä on luettavissa Sm5 94102081001-1 numerosarja.
12.11.2008 12:37 CoCoNut Juuri julkiselta paikalta kuvaamasta tulleena ilmoitan osallistuvani vapaaehtoiseen kuvapimentoon. Samalla ennakkovaraan mahdollisesti jakoon tulevan ennakkomaistiaisoptiolipun numero 1.
12.11.2008 13:07 Jarkko Korhonen Kuvapimento on hyvä, mutta korostan minäkin julkisella paikalla kuvattujen kuvien pimennon vapaaehtoisuutta, johon nyt Larin kohteliaasta pyynnöstä suostun (jos siis kuvia satun edes vehkeestä joskus saamaan...).
12.11.2008 13:18 AH http://www.stadlerrail.com/images/content/datenblaetter/06_flirt/Junakalusto%20Oy%20e.pdf Kuva!, sisäkuvakin!, tekniset tiedot.
12.11.2008 15:27 tlajunen Lari, ihanko oikeasti sinulla on Stadlerilta valtuutus vihjailla heidän mahdollisesti järjestämästään ennakkomaistista? Onhan täällä jo aiemmin ihmetelty sinun tapaasi edustaa eri instansseja sopivasti tilanteesta riippuen, jolloin et ainakaan muodollisesti ylitä sinulle annettuja valtuutuksia, mutta tämä on jo aivan yliveto: "Stadlerin harrastajatiedottaja Lari Nylund!" :)
12.11.2008 15:29 joht. Nyman Ajatus ulkokuvien julkaisemattomuudesta ennen junan virallista esittelyä ei oikein saa multa kannatusta. Onhan maailman sivu kaikkea uunituoretta kuvattu ja kuvia esitelty porukan kesken. Ymmärrän toki sen täysin, että esim. sisäkuvia ei julkaista täällä tai muilla portaaleilla ennen kuin vehje on virallisesti julkistettu, mutta jos Sm5, Dm12 tai mikä tahansa muu uusi härveli on ensimmäistä päivää maassa, niin mikä ihmeen järki tai syy sen kuvien panttaamiselle olisi? Tulee lisäksi muistaa se, ettei kyseessä ole VR:n juna, joten VR:n imagosta ei tässä yhteydessä ole kyse. Mutta joo, tutustumismahdollisuus Sm5:een on toki hienoa, mutta miksi mahdollisuus pitäisi jotenkin erikseen ansaita?
12.11.2008 15:41 Arto No kiltit koiruudet saapi luun kurkkuun, tai jottai ;-)
12.11.2008 15:49 tane Täytyy kyllä sanoa, että tunnen melko voimakasta periaatteellista vastenmielisyyttä Larin ehdotusta kohtaan. Laittaisin vaikka Wikimediaan, jos tänne ei kelpaa, ihan periaatteesta! No, ei taida ko. 'kaalimato' vastaan tulla, joten Lari voi olla rauhassa sen puoleen. (Käyttäjä muokannut 12.11.2008 15:49)
12.11.2008 16:26 jpl Eiköhän se ole niin, että kuvia Sm5:stä saa laittaa jakoon niin paljon kuin itse kukin parhaaksi katsoo mikäli semmoista on päässyt vapaasti kuvaamaan yleisölle avoimessa paikassa.
12.11.2008 16:44 VR-76 Kyllä, se ei kiinnosta yhtään milloin virallinen julkistaminen on.
12.11.2008 17:14 Jarmo Pyytövaara Ilman muuta…pitää rajoittaa kuvausta ja erityisesti kuvien julkituomista! Mitä siitäkin tulisi, jos aivan vapaasti, ilman rajoituksia harrastusta eteenpäin vietäisiin? Ei kerrassa mitään! Rajoituksia pitää olla ja runsaasti. Mikä ei minulle sovi, tai minulle ole mahdollista, sitä ei pidä muillekaan suoda, missään tilanteissa. Eikö nyt kannattaisi kääntyä viestintä-, sisä- ja oikeusministereiden puoleen jotta tähänkin toimintaan saataisiin kunnon rajoitukset. Elämmehän sentään demokraattisessa maassa?
12.11.2008 17:28 Arto No Larihan tuossa esitti ainoastaan toivomuksensa. Minä en aio sitä toivomusta kunnioittaa omista syistäni, ja toivoisinkin jokaisen pohtivan omia motiivejaa, moisen "ihme aparaatin" tavatessaan! Tiedän ja te varsinkin tiedätte Larin aseman epävirallisena VR:n ja harrastajien "yhdysmiehenä". Kiitoksia Larille siitä työstä minkä olet meille tehnyt ja jaksamista jatkosssakin, tämän joskus henkilöönkin kohdistuneen kritiikin jälkeen!
12.11.2008 17:33 Anton Carlsson Ja nyt ensimmäinen Sm5 on jo Ilmalan varikolla.
12.11.2008 17:37 BT Larilta saisin mielelläni vastauksen seuraavaan kysymykseen: Miksi? Itse en tuota vekotinta lähde vartavasten metsästämään ja kuvaamaan mutta jos sattuisi tulemaan jossain vastaan niin kyllä kuvaa/kuvia siitä nettiin laitan.
12.11.2008 17:40 Lari Nylund Keskustelu on tärkeää, joten kiitos kaikille siihen tähän mennessä osallistuneille. Hyvää tässä on tarkoitus ajatella ja yhteistyössä mennä kaikkien kanssa. Olen itse osallistunut junahenkilökunnan edustajana Sm5-projektiin ja pyrkinyt huomioimaan myös harrastajakuntaa mahdollisimman hyvin asioiden hoitamisessa. Kritiikki julkisella paikalla otetuista valokuvista ja niiden julkaisemisesta on ymmärrettävää, koska sitä en voi minä tai kukaan muu kieltää. Kuten Arto kommentissaan tarkasti havaitsikin, niin esitin vain toiveen asiasta. Tällaisesta asian hoitamisesta on esimerkki vuoden 2006 alusta, jolloin järjestin vaunut.orgin väelle tutustumiskäynnin Edm-makuuvaunuun Oulun ratapihalla ja näin saimme julkaistujen kuvien kanssa pidettyä "pimennon" viralliseen julkistamiseen asti. Tällainen olisi tälläkin kerralla tarkoitus, joten Teistä jokainen miettiköön omia ratkaisuja ja tehkää halujenne mukaisesti. En ole Teistä ketään estämässä ottaa valokuvia tai julkaisemasta niitä, mutta ymmärtänette mitä haen takaa. Testimatkasta on käyty keskusteluja kaluston valmistajan edustajien kanssa epävirallisesti jo viime kesän aikana ja kaikki vaikuttaisi suhtautuvan asiaan positiivisesti heidän puolellaan. Toivottavasti positiivisuutta löytyy myös toisesta osapuolesta - Teistä arvoisat rautateiden ystävät.
12.11.2008 17:47 Lari Nylund Vastauksena "tlajusen" tiedusteluun vihjailemisesta vastaan, että mikäli Stadler tuollaisen ennakkomaistiaisen tarjoaa niin siinä on ollut pieni rooli allekirjoittaneella. Olen ollut matkaa oman työn ohessa ehdottamassa ja järjestämässä ilman korvausta, joten toivottavasti sellaisessa onnistutaan. Se vaatii kuitenkin "me-henkeä" ja jaksamista. Yhtenä esimerkkinä voidaan kai pitää sellaista, että jo kesäkuussa 2008 Stadlerin tehtaalla vieraili 17 hengen ryhmä suomalaisia rautatieharrastajia allekirjoittaneen järjestämällä matkalla. Oletteko muuten nähneet kuvia julkaistun joissain tuolta matkalta? Tämä on sitä luottamuksellista yhteistoimintaa, jota tarvitaan. Matkalta on kyllä kuvia varmasti vaunut.orgissakin, kun junayksikön virallinen julkistaminen on tapahtunut.
12.11.2008 17:56 AH No jossain tehtaalla käynti onkin vallan eri asia... Tämä "julkaisukielto" olisi pitänyt topi sopia KAIKKIEN kanssa hyvissä ajoin etukäteen ;)
12.11.2008 19:51 JR Suomalaisessa junatehtaassa ei ole saanut valokuvata vapaasti miesmuistiin. Kun SRS teki tutustumismatkan v. 1985 Tampereelle Valmet Oy:n tehtaalle, sisällä sai kuvata yksi (1) nimetty mukanaolija kuudestakymmenestäyhdestä osallistujasta. Tehtaassa oli silloin työnalla NrII:t 89, 90 ja 91B sekä Dr16 2801. V. 1973 vastaavalla retkellä (NrI ja Sm1 -tuotantoa) sai kuvata vapaasti.
12.11.2008 20:04 Pasi Kokkonen Vaan itse junasta näyttää tulevan melko mielenkiintoinen jos tuo pohjakuva pitää paikkansa. Ei minkäänlaisia eteisiä jolloin talvella ovien avautuessa koko juna kylmenee nopeasti. Kukahan idiootti tämänkin päätti valita? Kerta kerralta kaluston hankinnassa näytetään mokaavan entistä enemmän.
12.11.2008 20:21 joht. Nyman Kerrotaan sitä ja tätä ja että itse ollaan nähty jos vaikka mitä, mutta eipä niistä sen enempää. Tässä onkin sitten edessä ehkä vorgin pisin, yksittäinen kommentti. Kukaan ei pakota lukemaan :-) 1) ”12.11.08 12:30 Tervetuloa kotiin Sm5. Projekti on edennyt ja lähitulevaisuudessa tulette näkemään kuvia myös junan valmistuksesta…”, mutta tällä hetkellä vielä vietetään hiljaiseloa kunnes juna on virallisesti julkistettu joulukuussa. Esitänkin toiveen, että hieman maltettaisiin kuvien julkaisemisen kanssa tuohon viralliseen julkistamiseen asti. Tämän toiveen toteutuminen tullaan junan valmistajan toimesta muistamaan. Erittäin rautatieharrastajaystävällisenä tunnettu Stadler voi hyvinkin tarjota bonuksena harrastajille ennakkomaistia jo ennen virallisen matkustajaliikenteen aloittamista. Tästä lisätietoa tarjolla, kun koeajot ovat päässeet vauhtiin. Kerrotaan vielä, että junayksikön kyljestä on luettavissa Sm5 94102081001-1 numerosarja.”. Itse olisin kertonut tuon tekstin sen sijaan näin: ”Ensimmäinen Sm5 tuli nyt sitten Suomeen! Voin jossain vaiheessa laittaa näytille kuvia, jotka otin tehtaalla valmistusvaiheessa, mutta vielä sitä en voi tehdä ennen kuin juna virallisesti julkistetaan. Stadler saattaa tarjota harrastajille Sm5-kalustoon tutusmisen ja pienen reissun jossain vaiheessa ennen kaupallisen liikenteen aloittamista. Mutta siis, tämä ehkä-muodossa, sillä mitään ei ole vielä sovittu tai lyöty lukkoon.” 2) ”12.11.08 17:40 Keskustelu on tärkeää, joten kiitos kaikille siihen tähän mennessä osallistuneille. Hyvää tässä on tarkoitus ajatella ja yhteistyössä mennä kaikkien kanssa. Olen itse osallistunut junahenkilökunnan edustajana Sm5-projektiin ja pyrkinyt huomioimaan myös harrastajakuntaa mahdollisimman hyvin asioiden hoitamisessa. Kritiikki julkisella paikalla otetuista valokuvista ja niiden julkaisemisesta on ymmärrettävää, koska sitä en voi minä tai kukaan muu kieltää. Kuten Arto kommentissaan tarkasti havaitsikin, niin esitin vain toiveen asiasta. Tällaisesta asian hoitamisesta on esimerkki vuoden 2006 alusta, jolloin järjestin vaunut.orgin väelle tutustumiskäynnin Edm-makuuvaunuun Oulun ratapihalla ja näin saimme julkaistujen kuvien kanssa pidettyä "pimennon" viralliseen julkistamiseen asti. Tällainen olisi tälläkin kerralla tarkoitus, joten Teistä jokainen miettiköön omia ratkaisuja ja tehkää halujenne mukaisesti. En ole Teistä ketään estämässä ottaa valokuvia tai julkaisemasta niitä, mutta ymmärtänette mitä haen takaa. Testimatkasta on käyty keskusteluja kaluston valmistajan edustajien kanssa epävirallisesti jo viime kesän aikana ja kaikki vaikuttaisi suhtautuvan asiaan positiivisesti heidän puolellaan. Toivottavasti positiivisuutta löytyy myös toisesta osapuolesta - Teistä arvoisat rautateiden ystävät.” Tämän puolestaan kirjoittaisin näin: ”Olen konduktöörin ominaisuudessa ollut puntaroimassa omia työtilojani tulevassa junassa. Testimatka harrastajille Sm5:llä tulee, jos on tullakseen, ilmoittelen siitä sitten lähempänä.”. Mitä Edm-vaunuun tutustumiseen tulee, toki jokainen aiheesta kiinnostunut oli kuvannut Edm:n jo jossain aiemmin _ulkoa_, joka ei estänyt/haitannut/aiheuttanut paheksuntaa VR:n sisällä. Sen sijaan sisäkuvaus oli Larin järjestämä juttu linjakilpineen ja siitä erityismaininta ja kiitos hänelle. Nämä puolestaan ovat täysin turhia juttuja edes mainita, kuten ”Kritiikki julkisella paikalla otetuista valokuvista ja niiden julkaisemisesta on ymmärrettävää, koska sitä en voi minä tai kukaan muu kieltää.” –Tulee fiilis, että tämä ko. kippari haluaisi keneltä tahansa kieltää kuvauksen missä tahansa ilman hänen henkilökohtaista lupaa tai hyväksyntäänsä. 3) ”12.11.08 17:47 Vastauksena "tlajusen" tiedusteluun vihjailemisesta vastaan, että mikäli Stadler tuollaisen ennakkomaistiaisen tarjoaa niin siinä on ollut pieni rooli allekirjoittaneella. Olen ollut matkaa oman työn ohessa ehdottamassa ja järjestämässä ilman korvausta, joten toivottavasti sellaisessa onnistutaan. Se vaatii kuitenkin "me-henkeä" ja jaksamista. Yhtenä esimerkkinä voidaan kai pitää sellaista, että jo kesäkuussa 2008 Stadlerin tehtaalla vieraili 17 hengen ryhmä suomalaisia rautatieharrastajia allekirjoittaneen järjestämällä matkalla. Oletteko muuten nähneet kuvia julkaistun joissain tuolta matkalta? Tämä on sitä luottamuksellista yhteistoimintaa, jota tarvitaan. Matkalta on kyllä kuvia varmasti vaunut.orgissakin, kun junayksikön virallinen julkistaminen on tapahtunut.” Ja tämän viimeisen muotoilisin lyhyesti näin: ”Stadler järjesti jo aiemmin tänä vuonna mahdollisuuden tutustua tehtaaseen, jolloin sovittiin yhdessä tehtaan kanssa, ettei siellä otettuja kuvia julkaista ennen kuin tilaaja on virallisesti julkaissut tuotteen Suomessa.” Kaikessa yksinkertaisuudessaan asian olisi voinut esittää noinkin simppelisti, mutta ei. Se miksi puutun kirjoitusten sisältöön, on juurikin se asia, johon mm. tlajunenkin kommentoi, että tekstien kirjoittaja ei liene mikään Stadlerin virallinen harrastajayhteyshenkilö, saati minkäänlainen muukaan aiheen virallinen tiedottaja – ko. henkilö on meidän kaikkien muidenkin kanssa täsmälleen samalla viivalla harrastuksen suhteen. Taustalla toki voi tehdä mitä tahansa, mutta ei sitä mielestäni tarvitse joka suuntaan toitottaa ääneen. Mainittakoon tähän loppuun ja viitaten tuohon LN:n 12.11.2008 klo 17.47 lähettämään kommenttiin ”Olen ollut matkaa järjestämässä ilman korvausta”, on epäkuranttia: korvaus voi olla paljon muukin kuin pelkkä raha: Uskallan sanoa, että itse henkilökohtaisesti olen satsannut huomattavasti enemmän työtunteja rautatieharrastuksen eteen kuin kirjoittaja, tekemättä siitä silti sen suurempaa numeroa. Tai no, kaikki on suhteellista.
12.11.2008 21:09 Che Pasi: Sm5:ssä on ilmaverhot, eli se on talvella yhtä kylmä kuin ostoskeskus. Eiköhän aikaisempi ratkaisu kuitenkin ole se kömpelömpi. Tosin Sm1-2 olikin suunniteltu myös taajamaliikenteeseen. (Käyttäjä muokannut 12.11.2008 21:34)
12.11.2008 21:25 Mikko Mäntymäki Lari N, kannatan tuota ettei junasta julkaista sisäkuvia ennen kuin juna on virallisesti esitelty, pidetään vielä jonkin aikaa hiljaiseloa.
12.11.2008 21:49 Jarkko Korhonen Ilmaverho = kauhee pihinä ja puhina oviaukon lähellä? Sameissa on kiva kun osaston ovi on kiinni. Eteisissä saa odotella ja mennä ulos, matkustamon perällä esim. lähinnä ohjaamon ovea saa olla hyvin rauhassa ja mukavasti (suosikkipaikkani). Onhan avo-osastoperiaate tuttu raitiovaunuista ja kyllä kaalimadoissa vilu tulee kun isot ovet aukeaa jos talvella oven vieressä istuu.
12.11.2008 22:51 Dakkus Sanoisin tähän, että varsinaisestihan Lari ei ole tässä mitään kieltänyt, esittänyt vain pyynnön. Joskin on hän sen pyyntönsä kieltämättä melko tyylittömästi esittänyt. Olisi mahdollisesti ollut parempi sanoa suoraan se, mistä on kyse: Lari on sopinut jonkun Stadlerin riittävän vaikutusvaltaisen edustajan kanssa, että jos hän saa suostuteltua meidät pidättäytymään Sm5-kuvien julkaisusta yhden kuukauden ajan, saamme vastalahjaksi käydä tutustumassa junaan hieman ennen sen varsinaista liikenteeseenlaskua. Ilmeisesti tässä on lisäksi sellainen säävaraukseen verrattava klausuuli, että Stadlerin ylemmältä portaalta tahi Junakalustolta voi tulla ikävä ylläri, että alustavasti järjestetty tapahtuma ei saakaan toteutua. Tämän takia on Lari asian hieman kautta rantain ilmaissut, näin varmistaakseen ettei häntä tulkita valehtelijaksi jos kaikesta huolimatta junakatselmusprojekti mäjähtääkin kääpähanhen takamukseen.
12.11.2008 23:01 Dakkus Teoriassa on riski, että Stadler "lupaisi" tällaisen tapahtuman ja jättäisi sen sitten toteuttamatta kun tavoite on jo saavutettu, mikä lienee suurin syy olla osallistumatta julkaisemattomuustalkoisiin. Stadlerillahan ei periaatteessa välttämättä ole hirveästi menetettävää nyt kun junat jo Suomessa ovatten. (Lisäksi toki ainakin oma syyni, että minulle on oikeastaan aika sama, tutustunko matkustamoon nyt vai viikkoa myöhemmin.. Toisaalta, jos tuolla tutustumisella päästään joukolla käsiksi ohjaamon ja tekniikkan näkemiseen, niin se onkin sitten jo eri asia!) Kuitenkin minulla itselläni on ainakin yksi kokemus joka osaltaan osoittaa väitettä Stadlerin harrastajaystävällisyydestä todennäköisesti paikkaansapitäväksi.. Tuossa Berliinin InnoTrans messuilla käydessäni sain Stadlerin junassa erinomaista simulaattoria ajaa. Simulaattori oli maksanut 2 milj. euroa ja siihen oli väännetty Berliinin S-Bahnin linja 7 kokonaisuudessaan. Koska Stadler ei Berliinissä nykyisellään mitään toimintaa millään tavoin toteuta, ei oikeastaan ole mitään muuta järkevää syytä simulaattorin paikallaololle kuin se että Stadler kokee meidät harrastajat aidosti merkitykselliseksi poppooksi ja tahtoo meitä siitä johtuen ystävällisesti palvella. Tietenkään ei ole se maksanut kahta miljoonaa sitä simulaattoria paikalle tuoda, koska se on jo kerran hankittu. Mutta, siltikin siitä on tullut merkittävä määrä yrityskumppanien hakemisen kannalta suoraan merkityksetöntä kustannusta, että tekniikka oli messuille tavan talliaisille käpisteltäväksi - kuin leluksi - tuotu. Näin ollen ainakin itse olisin valmis luottamaan tämän lupauksen toteutumiseen.
12.11.2008 23:06 Dakkus Vielä tahtoisin sanoa, että oikeasti on aika se ja sama, julkaistaanko kuvat nyt vai kuukautta myöhemmin. Tiskin alta voinemme me fanaattisimmat kädestä käteen niitä jo näin aiemminkin näytellä ilman hätää. (Älytön) pelko lienee lähinnä se, että joku IL:n toimittaja näkisi kuvat vorkissa ja tekisi niiden pohjalta jonkun ennenaikaisen reportaasin, joka saattaisi sotia joitain Junakaluston tai Stadlerin propagandaintressejä (eli peeärrää) vastaan. Eli ilmeisesti voimme keskenämme kuvia katsella tätä vapaaehtoista sopimusta rikkomatta, kunhan kuvat eivät ole löydettävissä isosta internetistä esim. googlella. Koen siis, että ehdotus kuvienjulkaisemattomuustalkoista on kannatettava. Toki siinä pompitaan hieman suuryrityksen pillin mukaan, mutta tässä tilanteessa en oikeastaan koe mitään poliittisesti negatiivista jouduttavan tästä maksamaan. Eli emme myy sielujamme kenellekään kuvanjulkaisua viivästäessämme. Ei se yksi kuukausi ketään tappane :)
13.11.2008 01:03 Jarno Piltti Että Larin yleensäkin on aiheellista esittää kohtelias pyyntönsä, kertoo siitä, että Suomessa eletään vielä osittain vanhaa hyvää aikaa. Pienellä paikkakunnalla ja ehkä vähän isommallakin voi harrastaja parhaimmillaan vain kävellä portista sisään, sanoa morjens ja kuvata. Nykymaailmaanhan kuuluu korkeat aidat ja työntekijöiden allekirjoittamat ties monenkymmenen vuoden vaitiolosopimukset, jopa kännyköiden takavarikoinnit. Parhaimmillaan Larin toiminta voi johtaa vanhojen hyvien aikojen säilymiseen vastoin salailuhysterian ja valvontakameroiden arkipäiväistymistä. Toinen puoli asiasta on tietenkin Stadlerin ja operaattorin julkisuudenhallinta. Eli Larin diilaamat harrastaja tutustumisajolla nähdään samaan kategoriaan kuin skumppaa juovat toimittajat. (Muista Lari korostaa vorgin väen ylittämätöntä peittoa suomalaisessa rautatiemediassa ja kaikkinaisen asiantuntijuuden huomattavaa penetraatiota etenkin keskivertojournalistiin verrattuna. Eli jotain ylemmän hintaryhmän sektiä ja perunapallerobratwurstit tai ainaski jotkut kebabit mukaan pakettiin, eiks nii!) Ymmärsinkö todella oikein, Larin pyyntö ja ehdotettu sopimus todella käsittää myös julkisella paikalla kuvatut ulkokuvat? Tätähän voi jalostaa. Sovitaan, ettei kukaan julkaise kuvia myöhästyneistä junista, lovipyöräisistä pönttövaunuista asutusalueen lähellä, asemanpenkille sammuneista densoista, lakkautetuista yhteyksistä tai kehitetyistä matkatavarapalveluista. Vastineeksi tulee sitten kiva ajelu jollain jännällä radalla. Jään omalta osaltani miettimään ratkaisujani.
13.11.2008 01:42 Dakkus Jarno: Hyvin tärkeää tässä kuitenkin on kuvanjulkaistuksen viivytyspyynnön määräaikaisuus, eli noin yksi kuukausi. Eli tuollaisen (vapaaehtoisen!) kuvanjulkaisuviivytyksen voimassaollessakin voisit ihan rauhassa julkaista sellaisen lovipyöräpönttövaunukuvan, jonka olet kuvannut enemmän kuin sovittu aikaikkuna takaperin (Esim. lokakuun ekoina päivinä tai aiemmin) ja vastaavasti nyt ottamasi kuvat voisit julkaista joskus ensi kuun loppupuolella.
13.11.2008 02:43 Jarno Piltti Tuo lovipyöräpönttö nyt oli jokseenkin lennokas ja kärjistetty väännös aiheesta. Periaatteellinen pointtini on kysymys millä perusteella tässä tehdään julkisesta tilasta ja maisemasta kauppatavaraa. Miten ihmeessä Stadler tai liikennöitsijä voi rakentaa junanlanseerauksensa sen varaan, ettei koeajoja kukaan kuvaa ja jos kuvaa, ei ainakaan julkaise? Tuskinpa rakentaakaan. Sisäkuvat ja huoltohallinäkymät ovatkin jo toinen juttu. Periaatteessa kaikki moiset kuvat ovat yksiselitteisesti rikollisia, milloin vain ovat luvatta otettuja. Nettitodellisuudessa tällaisten kuvien hävittäminen ja levittäjän vastuuseen saattaminen ovat mahdoton työmaa. Vorgissa tosin jälkimmäinen onnistunee, jos kuvaaja on oikeilla henkilötiedoilla liikkeellä. Tämä lain kirjaimen ja käytännön todellisuuden ero tekee Larin yhteistyötarjouksen mahdolliseksi ja mielekkääksi. Mielekkyys ei siis koske julkisilla paikoilla otettuja kuvia. Tästä asiasta mielipiteeni on mitä jyrkin ehkä, enkä siitä ihan vähällä luovu (ks edellisen kommenttini gastronominen osuus). Jään odottamaan osapuolten tarjouksia...
13.11.2008 03:14 Jarimir Jos ne uudet vaunut naamioidaan jollain vekkulilla tavalla näyttämään vaikka lättähatuilta :) Vähän niinku autonvalmistajat maskeeraavat testiajolla olevat vielä lanseerausta odottavat automallit "piiloon" paparazzeilta...
13.11.2008 05:29 jpl Taisi mennä nyt kaikilta ohi tämä Stadlerin sekä Junakalusto Oy:n jo tähän mennessä julkistama tieto - miltä se siis näyttää sisältä ja ulkoa. http://www.stadlerrail.com/images/content/datenblaetter/06_flirt/Junakalusto%20Oy%20e.pdf ja http://www.junakalusto.fi/Sm5kuvat.pdf Siis erikoistahan tässä on se, että tuosta jo vähintään kaikki näkökykyiset tietää miltä se Sm5 näyttää ulkoa ja sisältä. Silti aletaan kinaamaan siitä, että kuvia pitäisi pantata jotain typerää etukäteisajelua varten? Eiköhän näillä junilla voi matkustaa niin paljon kuin itse kukin ikinä haluaa/sietää sitten kun nämä tulevat liikenteeseen mikäli Helsingin alueen piletti ei saata ketään vararikkoon vuonna 2009 tai 2010 tai 2045... (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 05:34)
13.11.2008 09:47 Timo Salminen Kammetaanpa taas vähän toiselle raiteelle. Junan suurimmaksi nopeudeksi on määrätty 160, mutta minkä verran sitä on mahdollista hyödyntää niillä reiteillä, joilla sen on tarkoitus liikennöidä? Entä toisaalla kehuttu istuinten mukavuus: meneekö sekin osaksi harakoille, kun matkat ovat lyhyitä ja matkustetaan enimmäkseen päällysvaatteet yllä?
13.11.2008 09:53 Iso Vaalee Voi tätä suomettumisen määrää, jos todella yhdessä pantataan julkisella paikalla otettuja kuvia! Vrt. 1980-luku: "presidentin terveydentilassa ei ole mitään vikaa". Julistan kilpailun Sm5-junan viimeisen ajon kuvaamisesta. Voittaja ratkeaa junan menestymisestä riippuen muutaman vuoden tai muutaman vuosikymmenen sisällä. Mutta kuvia ei saa julkaista, ettei valmistajatehdasta kritisoida.
13.11.2008 12:00 Dakkus Timo: Tuolla junalla liikennöidään muualla Euroopassa linjoja, joilla on jopa lähes tunnin pituisia asemanvälejä. Huippunopeuden rajoittaminen Junakaluston kalustossa vaikka kolmenkymmeneen kilometriin tunnissa olisi tuottanut lisäkustannuksia. Luultavasti lisäkustannukset olisivat olleet todella pieniä, mutta niitä olisi silti tullut. Ja jostain syytä on nyt katsottu, ettei junan keinotekoisesta hidastamisesta tahdota maksaa.
13.11.2008 12:04 Jarkko Korhonen Voihan sillä ajaa hajonneiden Pendojen vuoroja Turkuun. Aiemmin kun ajot on tehty Sm4:llä.
13.11.2008 12:17 Move off Ja samalla voitaisiin ajaa Salon ja Turun välistä paikallisliikennettä...
13.11.2008 12:23 Dakkus En pitäisi kovin todennäköisenä, että Pendoja Sm5:llä korvattaisiin. VR joutuisi aika kovaa vuokraa yksiköstä maksamaan, vaikka samaisella Ilmalan varikolla on käytettävissä myöskin Sm4-kalustoa ihan siinä missä Sm5:ttäkin. Tietty voi silti olla, että hädän hetkellä VR vuokraa yhden Sm5:n käyttöönsä. Mut, se onkin sitten tapaus jonka kuvaajalle tulee maineen, kunnian ja papukaijamerkin sijaan vuorellinen kutakin :)
13.11.2008 12:42 Leisti WC:t näissä junissa viittaavat siihen, että on haluttu säilyttää optio junien käyttöön myös pidemmillä matkoilla.
13.11.2008 13:25 Leksa Osa Sm1/Sm2- junista, tai tarkemmin niiden ohjausvaunuista, tilattiin aikanaan ilman WC:tä. Ajatus oli käyttää näitä junia vain esimerkiksi Martinlaakson radalla. Mutta kuitenkin kotvan kuluttua junat olivat viikonloppuöiden T-junissa ja sen arvaa kuinka siinä kävi.
13.11.2008 13:50 Move off Olin (luvallisesti) Sompasaaressa seuraamassa ensimmäisen Dm12:n siirtoa. Satamassa oli kameran kanssa minun lisäksi toinen ulkopuolinen ja ilmeisesti VR:n oma kuvaaja. Meille ulkopuolisille ilmoitettiin, ettei kuvia saa julkaista ennen kuin vaunu on virallisesti esitelty. Niinpä lisäsin kuvan tänne vasta reilun vuoden kuluttua tapahtumasta: http://vaunut.org/kuvasivu.php/20939 - Sataman ulkopuolella moisesta kiellosta ei ollut tietoa ja kuvia siirrosta olikin vorgissa jo seuraavana päivänä: http://vaunut.org/kuvasivu.php/10768
13.11.2008 13:55 Dakkus Niin, varsinaisesta legitiimistä kiellostahan ei Juhan tapauksessa ole ollut kyse, ellei Juha sitten ole nimenomaisesti lupautunut olemaan kuvia julkaisematta. Suullinen sopimushan on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Lupautumiseen ei kuitenkaan ole ollut mitään lainsäädännöllistä velvoitetta, vaan se on ollut vapaaehtoinen teko. Eli tod. näk. kyse on ollut käskyn muotoon muotoillusta pyynnöstä. Juhalta ihan kilttiä pyyntöä noudattaa.
13.11.2008 13:56 Pikov WC on perusteltua, totta kai myös lähijunissa. YTV tuskin hamuaa kovin pitkälle kehä III:n ulkopuolelle, mutta mihinkäs ne yön juhlijat muutoin tyhjentäisi rakkonsa, kun on noin avonainen junakin?
13.11.2008 14:14 akik Pentti: varmasti samoin kuin metromatkustajat? keskustasta on espoon ja kirkkonummen rajalle on ajallisesti käytännössä yhtä pitkä matka kuin ruoholahdesta mellunmäkeen
13.11.2008 15:32 Aarne Alameri Ymmärrän toki, että kuvien julkaisua voi miettiä, mutta silti minusta tuntuu, että ylipäätään kaikkea uutta tai mielenkiintoista tietoa rautatiepuolella "pimitetään". Esimerkiksi kalustokierrot tai vastaavankaltaiset tiedot pystyy tavallinen harrastaja saamaan vain itse havainnoimalla... Linja-autopuolella on kuitenkin täysin normaalia havaita esim. ensi vuodenvaihteessa käyttööntulevia linja-autoja, myös kuvien kera: http://jlf.fi/f12/2737-uudet-bussit-vuodenvaihde-2008-2009-a/ Tosin näiden tullessa liikenteeseen ei tarvita mitään kummempia seremonioita ja isojen herrojen puheita...
13.11.2008 16:37 jpl Kyllä, kyllä. Pimittämistä esiintyy paljon. Ja myös tätä "tiedän mutta sinä et tiedä" tai "sulle, mut ei sulle" ilmiötä näkyy...
13.11.2008 17:38 Jape Ruotsalainen En tosiaan ymmärrä, miksi Vorgissa ei voitaisi julkaista Sm5-kuvia, kun sekä Stadlerin että Junakaluston sivuilla on jo kuvat siitä. Ja kai ne olisivat sen pressuilla peittäneet, jos sitä ei saisi vielä kukaan nähdä (tai kuvata). :)
13.11.2008 18:31 jussix55 Ei mene kyllä minunkaan kaaliin miksi ei vapaassa maassa saisi kuvata näkemiään junia ja jopa julkaista näitä kuvia. Ei kai kyseessä sentään ole mikään sotasalaisuus? (Ylläpito muokannut 14.11.2008 11:10)
13.11.2008 19:39 Juha Vuorinen Huoh! Keskustelun taso on taas huipussaan... onko tämä parasta mihin suomalainen rautatieharrastaja nykyään pystyy? Jatkakaa vielä hieman, niin tämä keskustelu saavuttaa kuuluisan Dr13 Tpe -kuvan mitat. Se tosin oli hauskaa luettavaa - toisin kuin tämä. Em. kuvan hengessä: mihinkäänjohtamattomuus...
13.11.2008 19:53 joht. Nyman Mun mielestä meistä yksikään ei ole sen parempi harrastaja kuin toinen. On toki nuorempia ja vanhempia harrastajia, mutta paremmuusjärjestykseen ei silti jengiä pidä laittaa. Japen kanssa täysin samaa mieltä kuvien julkaisusta. (Ylläpito muokannut 14.11.2008 11:11)
13.11.2008 20:07 Pasi Kokkonen Vuorisen isän poika on aivan asian ytimessä.
13.11.2008 20:15 Jape Ruotsalainen Miten sekin keskustelun taso sitten mitataan? Kommentit keskustelun alhaisesta tasosta eivät ainakaan sitä tasoa nosta. No kuitenkin, joskus nettivänkäys mallia Vorg voi olla ihan hauskaakin. Voisikohan sille hakea patenttia? :D Ei kai näitä asioita kuitenkaan liian vakavasti pitäisi ottaa? Ja jos myös jätettäisiin ne henkilöön kohdistuvat kommentit pois?
13.11.2008 20:36 Jarkko Korhonen Amen.
13.11.2008 20:41 jpl Kai sen mittari on kommenttia / minuutti.
13.11.2008 20:57 CoCoNut Kivaahan tällainen vatvominen on. Pienveturihyttyskarkotteen Dm12-tarina osoittaa että tälläkin valmistajalla VOI olla halu pitää työnsä piilossa. Viestintuojan nimellä ei ole väliä. Minkään vorgin tai muun järjestelmän ei pidä meitä yhteen toimintatapaan pakottaa eihän tässä lakia rikota. Mielestäni tämä on aivan puhdas yksilöpäätös. Ihan samanlainen juttu kuin Lordin jätkien fotaaminen ilman maskia.
13.11.2008 21:43 Aarne Alameri Jpl on täysin oikeassa. Pelkästään, että ihmetellään sitä, että voiko Sm5-kuvia julkaista, vai ei, olisi syytä keskustella ylipäätään, että mistä nykyinen tarve tietojen pimittämiseen pohjimmiltaan johtuu, ja kenen etu se edes on, jos on? Pitääkö kaikkea rautateihin liittyvää salailla? Vai mistä nykymeno oikein johtuu? No eipähän epämääräinen radanvarressa oleva kamerankanssaheijuja pääse niin helposti aiheuttamaan negatiivista pr-arvoa tietyille tahoille, kun ei kaikkea tiedä...
14.11.2008 06:40 jpl Eikä tuo pimittäminen oikeastaan harrastajiin liity vaan virastot tuntuvat tekevän tuota joissain asioissa - vaikka ei oikein ole hyväksi kellekään. VR ei tietysti ole virasto, se on liikeyritys... eikä kai sen toimissa sinänsä mitään ihmeellistä ole minusta ainakaan. En nyt tässä ala tämän kummemmin näistä politikoimaan. :) Ehkä pimityskulttuuri on vaan rautatiealan hysteriaa - kun on niitä uusiakin operaattoreita tulossa, ääk. Tällä menolla tämä maa ei niistä uusista selviydy kunnialla. (Käyttäjä muokannut 14.11.2008 06:47)
14.11.2008 11:12 Jouni Heh, välillä kommenttien määrä lisääntyy, välillä vähenee etusivulla. :) Kuuma aihe.
14.11.2008 11:33 joht. Nyman Samaan kiinnitin itse asiassa juuri itsekin huomiota. "Kuka seuraavaksi lähtee talosta, sen päätät sinä. ...äänestys näyttää tällä hetkellä siltä, että... ...tilanne on muuttunut, nyt näyttääkin siltä, että" :-)
15.11.2008 00:22 6nen Noh, kommentoikaa lisää!
15.11.2008 01:06 CoCoNut No comments!
15.11.2008 01:12 Mika Hakala Tervemenoa museoon vaan, luokkaan epäonnistuneet! Tämä kuulostaakin jo aivan pendoliinolta, rutto, musta surma ja veron maksajien itku jotka eivät enää mistään hyödy mitään (Kun puhe on duunareista kehä III ulkopuolelta). Maksakaamme vaan tippa hallituksemme lounaat ja rhk:n pöljäilyt. Eihän sitä paitsi suzuki swift 1.3 ole mikään auto, vain koska siinä on vauhti raidat. Hohhoijjaa...
16.11.2008 02:15 Arto Suzuki Swift lienee auto, siinä kuin MB600... Tuo auto lienee jokin juridinen määritelmä em. laitteille, eikä mikään mielipide-pohjainen juttu :D
16.11.2008 11:32 Move off Mm. tätä http://vaunut.org/kuvasivu.php/8253 kuvatessa oli kulkupelinä juurikin Swift 1.3 - tosin ilman vauhtiraitoja. Hyvin palveli lukuisilla kuvausreissuilla vuosina 94-99.