Marraskuu 2008

Havainto

10.11.2008 17:54

Jalankulkija kuoli junan alle Helsingin Hermannissa, kirjoittaa Helsingin Sanomat verkkosivuillaan: http://dy.fi/qm3

Lähettäjä: Ari Palin

Kommentit

10.11.2008 17:59 pia eemeli Tuon jalakulkijan kohdalla kiireet loppuivat kerralla... Surullista.
10.11.2008 18:39 locomotive Ei sitä koskaan ymmärrä miksi pitää olla niin kiire ettei kerkiä katsoa tuleeko junaa, seuraava bussi olisi varmaan tullut 10 min. päästä. Viime kesänä Helsingissä ihminen jäi rekan alle kun liikennevaloissa oikaisi perävaunun aisan yli ja ajoneuvo lähti liikkeelle.
10.11.2008 19:16 Simo Virtanen Kolme junan alle jäänyttä vuorokaudessa. Ei hyvältä näytä. Ensin Pispalassa, sitten Hermannissa ja viimeksi Kannuksessa.
10.11.2008 20:21 Dakkus No, kiireen tarpeellisuudesta suurkaupungissa on aikanaan keskusteltu vorkissa ihan iso keskustelu. Löytäisiköhän sen jotenkin..?
10.11.2008 21:45 Aki Grönblom Voiskohan tuo 3 täysin erillistä tapausta yhden päivän aikana olla jonkinlainen ennätys..?
10.11.2008 22:46 Mikko Mäntymäki Huomaa että on vuoden pimeintäaikaa, minkähänlainen "suma" tasoristeys onnettomuuksissa tulee joulukuussa..? Toivottavasti ei samanlainen kuin vuonna 2006, silloinhan niitä tapahtui lähes joka toinenpäivä.
10.11.2008 23:11 Mikko Mäntymäki Veikkaisin että IS:n kuvassa näkyvä veturi on numeroltaan 2714.
11.11.2008 01:05 nestori Näin maalta kotoisin olevana Hki kuljettajana en voi kuin ihmetellä tota hesalaisten ainaista hosumista... Kumma juttu et kiireet vähenee sitä mukaa kun vuorovälit pitenee! Parkanossa ja Inkoossa juoksijat on harvassa. Hki päässä tuo päätön törmäily välillä huvittaa, välillä ärsyttää, päivästä riippuen. Useamman kerran saa lähtölaiturilla huomauttaa meikäläisestä ohi koheltavalle (!), et ilman mua ei lähdetä. Parhailla on ollu niin hirvee paniikki etteivät oo edes kerinneet kuuntelemaan :D No, tämä on puhtaasti henkkoht mielipide eikä tästä toivottavasti menny herneet nenään kellään...
11.11.2008 01:58 Dakkus Mita isompi kaupunki, sita todennakoisemmin reitilla on kulkuvalineenvaihto. Ei auta vaikka alkuperainen kulkupeli tulisikin seuraavan kerran jo 10 minuutin pqqsta, jos seuraavaan vaihtoon ei silla ehdi ja joutuu odottamaan 20 min ylimaaraista. Pqrhqqssa tapauksessa sita seuraavakin vaihto menee sitten pieleen. Helsingissa joku tunnin tyomatka ei ole laisinkaan epatavallinen, ennemminkin epatavallista on ettq tyomatka olisi lyhyempi kuin 50 minuuttia. Talloin kotoa lahtemisesta kotiin palaamiseen kuluu muutenkin jo kymmenisen tuntia. Etenkin perheellisille on ikavaa, jos lapset joutuvat odottamaan tuotakin kauemmin. Mutta muutenkin, usein ih,isilla on sovittuna kaikenmaailman tapaamisia, joissa tuollainen vaihtoyhteyden missaamisen aiheuttama 20min myohastyminen ei pohjoiseurooppalaisessa ole hyvaksyttavan rajoissa edes tekosyylla. Tietty kun yleensa on oikeasti kiire, tulee sita kylla kieltamatta usein ihan tottumuksestakin kiirehdittya. Yritin tassa yhden maalaislikan kanssa suhdetta kaynnistella. Moni muu asia siina osoittautui unelmia huonommaksi, mutta hanen kykynsa huomauttaa, ettei matkalla kahvilaan rentoutumaan ehka kannata viitsia ottaa edes niita kolmea juoksuaskelta metroon ehtiakseen, oli erittain arvostettava.
11.11.2008 02:05 nestori Tarkennetaan kuitenkin, että kyseinen onnettomuus oli todella surullinen tapaus ja kiire vain yksi olettamus syistä. Tätä jalankulkijaa on turha enää syyllistää. Se on kuitenkin varmaa ja omin silmin nähtyä, että läheltäpiti-tilanteita sattuu turhan hosumisen takia pk-seudulla usein, ainakin rautateillä.
11.11.2008 02:13 nestori Dakkus ehtikin jo välis kommentoida :) Totta tuokin, joskus vähän harmittaakin Leppävaarassa joka kerta lyödä busseista juokseville ovet kiinni nenän edestä. Mutta selitä nyt niille keskisormen heiluttajille, et tulotolpalla Mäkkylässä odottaa seuraava juna sisäänpääsyä ja bussejahan tulee tasaisena virtana. Mitä tohon tottumukseen tulee, ohjaaja-näyttelijä Kari Väänästä haastateltiin johonkin lehteen ja puheeksi tuli paluumuutto Kemijärvelle. Väänänen totesi ettei tule Hesaa ikävä, mainiten esimerkkinä sen että kahden tunnin Helsingissä olon jälkeen alkaa tuntua, et on koko ajan myöhässä jostain... Muutakaan selitystä on vaikea keksiä sille, että juostaan paikkuun rauhassa lonnivan kuljettajan ohi. (edit: lyöntivirheen korjaus) (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 02:21)
11.11.2008 02:40 Dakkus Niin, surullista tuossa onnettomuudessa on sekin, etta ihan pian tuolla radalla ei enaa ole liikennetta ja paikan yli voisi juosta vaaratta. Pitikin viime hetkella sattua nain valitettava :/
11.11.2008 02:50 Lari Nylund nestori: muista aina 60/40 eli muualta muuttaneiden suhde syntyperäisiin. Helsingissä suurinosa on muualta muuttaneita, joten enemmistöä arvostellessa puhut juuri heistä - et meistä syntyperäisistä stadilaisista;) Tämähän menee jälleen sen piikkiin, että joku stadilainen leuhkii - maakunnassa sitä pidettäisiin kotiseuturakkautena ja sellaisena se pidettäköön tässäkin tapauksessa. Stadilaiselle opetetaan jo synnytyslaitoksella, ettei lähijunan, metron, spåran, dösän tai naisen pidässä tarvitse juosta. Seuraava tulee anyway;) Edit: kirjoitusvirheet pois. (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 02:51)
11.11.2008 08:58 Timo Salminen Keskustelu mennee tällä aika lailla sivuun alkuperäisestä aiheestaan, mutta kommentoinpa kuitenkin: ei liene olemassa tutkimusta siitä, missä Helsingin liikennevälineisiin kiirehtijät ovat syntyneet, joten emme tosiasiassa tiedä siitä mitään. Haastattelututkimus kiirehtijöiden joukossa lienee mahdoton, mutta kiirehtimättömiä kenties voitaisiinkin haastatella ja kerätä tietoja syntymäpaikoista sekä siitä, asuvatko he Helsingissä ja jos, niin kauanko he ovat siellä asuneet. Sitäkin olisi tiedusteltava, juoksevatko nämä ihmiset koskaan liikennevälineisiin, eli kuinka suuri vaikutus tilanteella on. Ehkä voitaisiin saada kokoon tilastollisesti edustava aineisto. Sitten pitäisi tietenkin selvittää, kuinka suuri osa matkustajista tosiasiassa kuuluu juoksijoiden joukkoon. Lähdekritiikkiä älköön kuitenkaan missään vaiheessa unohdettako. Muuten voi käydä niin kuin sillä parinkymmenen vuoden takaisella yleisönosastokirjoittajalla, joka halusi todistaa, että hammastahna aiheuttaa umpilisäkkeentulehdusta: kaikki hänen tuntemansa umpilisäkkeentulehdukseen sairastuneet olivat kuulemma käyttäneet hammastahnaa... (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 09:02) (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 09:02)
11.11.2008 11:12 nestori Lari: tuo on ihan varmasti totta, enkä erityisesti tarkoita arvostella syntyperäisiä helsinkiläisiä - heitähän on juoksijoista varmasti vielä pienempi osuus kuin 40%, kun lasketaan "syntyperäisiin" myös syntyperäiset espoolaiset, vantaalaiset, keravalaiset jne, jotka myös tulee yleistettyä "hesalaisiksi". Loput 60% sitten maakunnista, vaikka meiltä Hämeestä muuttaneita. Mutta tässähän tuo yllämainittu Väänäsen kommentti tuleekin todistettua ;) (Käyttäjä muokannut 11.11.2008 11:17)
11.11.2008 14:08 jpl Muutaman kerran on tullut juostua lähijunalle. Lähinnä sen takia, että se on sattunut olemaan ainoa mahdollisuus päästä esimerkiksi Pasilaan ja sitä kautta vaihtaen paikkaan X, johon menee vaikkapa kaksi junaa päivässä. Sen takia ulkopaikkakuntalaisilla voi joskus olla kiire, joka taas johtuu yleensä aikataulujen pettämisestä - siis syy voi olla VR:n tai harvemmin jonkin bussiyrittäjän liikenteessä. Näin ainakin omina kokemuksina voisin sanoa.
11.11.2008 15:04 crastor A gentleman will walk, but never run...
11.11.2008 16:10 Dakkus Öhmm.. Helsingin alueen raskas raideliikenne kyllä pysyy erinomaisesti aikatauluissaan, jos muuhun liikenteeseen vertaa. Ja bussit puolestaan jäävät rankasti ratikoita epätäsmällisemmiksi. YTV:llä kun on aika kiero tapa suunnitella bussiaikataulut. Kerran istahdin minuutilleen aikataulussa kulkeneen linjan 19 bussin kyytiin Olarissa. Se pysähtyi vajaan 10km matkalla muistaakseni kerran punaisiin ja kerran ottamaanjättämään matkustajia. Tavallisesti samalla vuorolla on paljon enemmän matkustajia. Nopeusrajoitukset ylitettiin koko matkan ajan noin 20%. Tästä hurjastelusta hämmentyneenä katsoin pysäkillä, paljonko ollaan etuajassa. Oltiin minuutilleen aikataulussa. Espoossa ainakin ihmiset tuntuu jo aika hyvin tietävän, miten paljon mikäkin linja kulkee myöhässä. Esim. 43 kulkee lähes pilkulleen 5min aikataulusta jäljessä. Tämä tieto on tarpeellista ihan siksikin, että reittiopasta käytettäessä on tiedettävä itse, mitkä bussit eivät ikinä kykene luvattuun vaihtoon ehtimään, eli mitä reittiehdotuksia ei tule hyväksyä.
11.11.2008 16:14 Dakkus Muuta esimerkkiä YTV:n aikataulusuunnittelusta: Tunsin aikanani nettituttuna erään HKL:n varikon johtoporrasta edustavan tyypin. Jokerilinjaa käynnisteltäessä hän ajoi omalla autollaan koko reitin bussin normaalia pysähtymiskäyttäytymistä matkien, saaden siten merkittävästi aikataulunmukaista pitemmän ajoajan. Hänen useita peräkkäisiä räyhäviestejään onneksi kuunneltiin ja aikataulua järkevöitettiin. Mutta sekään ei ensimmäisillä aneluilla mennyt YTV:n arvovaltakoneistosta läpi.. HKL:llä tuntuu olevan vähän parempi aikataulusuunnittelu, mutta liikaan tiukkuuteen sielläkin sorrutaan.
11.11.2008 19:22 Arto Hupaisaa, aina kun hesalaisia arvostellaan jostain ominaisuudesta on joku kurkku suorana kailottamassa eroa syntyperäisten ja "junantuomien" välillä! On täs lähipiirissä yks syntyperäinen "stadin kundi" jolla on aina kiire jokapaikkaan, vaikkei oo koko kaupungissa asunut yli kolmeenkymmeneen vuoteen ;-)
11.11.2008 19:29 tlajunen Ja mitä useammin joku tätä eroa kailottaa, sitä varmemmaksi muodostuu mielipiteeni, kumpaa ryhmää enemmän pidän arvossa. :)
11.11.2008 20:00 Ari P Itselläni on työmatkalla kaksi kulkuvälineen vaihtoa: Pasilassa ja Leppävaarassa. Olen luonnollisesti ajoittanut matkanteon sellaisiin vuoroihin, joissa vaihtoaika jää mahdollisimman lyhyeksi. Siinä on vain se huono puoli, että silloin ensimmäisen kulkuneuvon myöhästyminen aiheuttaa suunniteltua enemmän odottelua vaihtopaikoilla, mikä tietenkin harmittaa. Harmitusta vähentäisi ja useimmiten kokonaan poistaisi se, jos käyttäisi sellaisia vuoroja, joissa vaihtoaika on normaalistikin 10-20 minuuttia. Silloin ensimmäisen tai seuraavankaan kulkuneuvon myöhästyminen ei yleensä viivästyttäisiin määränpäähän pääsyä yhtään. Mutta ei siinä taitaisi kuitenkaan mitään järkeä olla...
11.11.2008 20:12 Ari P Tuukan mainitsemasta Reittioppaasta tuli mieleen VR:n matkahaku ja siinä oleva eräs mielenkiintoinen yksityiskohta. Jos aikoo matkustaa Helsingistä Korsoon, se antaa tiettyinä ajankohtina nopeimmaksi vaihtoehdoksi mennä ensin R/H/Z-junalla Keravalle ja sieltä K/N-junalla Korsoon. Tuossa saattaa olla ansa ulkopaikkakuntalaiselle. Polku ansaan kulkee seuraavasti: Ensin katsoo YTV:n aikataulukirjasta, että Helsingin ja Korson välille tarvitaan kahden vyöhykkeen seutulippu. Seuraavaksi katsoo VR:n matkahausta, että mene ensin Keravalle R-junalla ja sitten Korsoon K-junalla. Matkalla tulee R-junassa Tikkurilan ja Keravan välillä matkalipuntarkastaja...
12.11.2008 08:25 Timo Salminen Viitaten kommenttiini 11.11.2008 klo 8.58 ehdotan siis, että jäämme odottelemaan tutkimustuloksia siitä, kummat juoksevat liikennevälineisiin enemmän, syntyhelsinkilaiset vai muut. Jätetään asia pöydälle siihen asti.
12.11.2008 10:07 pia eemeli Ehkä keskuudestamme löytyisi nuori ja innokas yhteiskuntatieteilijän planttu, jota em tutkimuksen tekeminen kiinnostaisi...
12.11.2008 10:49 Leisti Helsingin seutua erottaa muusta Suomesta se, että julkista paikallisliikennettä käyttävät lähes kaikki ihmisryhmät, eivät vain koululaiset, satunnaiset mummot ja muut kiireettömät ihmiset. Eiköhän ne kiireiset ihmiset maakunnissa kulje yksityisautolla joka paikkaan. Ei silloin tarvitse juoksennella bussiin.
12.11.2008 13:05 John Tulipa visainen ongelma tuosta kävely/juoksukysymyksestä. Oikeastaan Kustaa Vaasa komensi porvareita Raumalta, Ulvilasta, Porvoosta ja Tammisaaresta Vantaan joen suulle strategisista syistä perustamaansan kaupunkiin asumaan. Taisi tulla Sipoostakin joitakin. Pitihän kaupungissa olla ihmisiä! Sitten porukka joutui muuttamaan karulle Vironniemelle, josko kaupungin kasvu olisi lähtenyt paremmin liikkeelle. - Jo ilman tutkimustakin huomaa, että nyky Helsingissä vaihtuvuus on tilastollisesti muuta maata suurempaa. Kaupunki on kuin aseman vessa, paljon on porukkaa, mutta väki vaihtuu. Juoksi tai ei. (Käyttäjä muokannut 12.11.2008 13:05)
12.11.2008 16:16 Arto Jokuhan jo kertoi vaihtoyhteyksieen ongelmista, no tuu tänne "landelle" venaa niit vaihtareita ja vastustamaan yksityisautoilua! Tää on jotenki nii koomista, ekaks vastustetaan "junantuomia" ja kun se juna on ne sinne TOIMIVAN JOUKKOLIIKENTEEN pariin tuonut...
12.11.2008 22:28 nestori Ari P osoittaa kyllä monet ennakkoluuloni tosiksi. Mulle ei auennut, miksi rauhallisessa ja kiireettömässä matkustustavassa ei ole järkeä? Itse en ole mikään "satunnainen matkailija", päivittäinen työmatkani Ilmalan varikolle on kellonajasta riippuen Ri-Psl-Ila tai T-junalla Ri-Käp, huomisaamuna jälkimmäinen, lähtö 4.14. Kävelymatkaan kotoa Ri asemalle varaan 25 min, tällöin en katso kelloa koko matkalla. Sen kuitenkin tiedän että ko. matkan ehtii tehdä 13 minuutissa ottamatta yhtäkään juoksuaskelta. Ressi ja ketutus on kuitenkin silloin melkoinen... Sama koskee töiden alkamisaikaa. Usein junayhteydet Ri-Ila menevät siten, että viimeisellä järkevällä yhteydellä joutuu viettämään Ilmalan vet.tallilla puolisen tuntia omaa aikaa. "Tosiviimeisellä" yhteydelläkin kerkiää vielä jos kaikki menee nappiin, silloin kuitenkin ollaan jo "virallisesta" aloitusajasta myöhässä ja vapaaehtoisesti nipistetään omaa tes:sin mukaista valmistusaikaa. Yksi pieni tolpalla odottelu (aamun T-junilla melko yleinen ratatöiden takia), niin alkaa verenpaine pikkuhiljaa kohota... Siis alkaisi, jos näin tekisin. Varmaankin tällä esimerkillä aukeaa mitä tarkoitan? Vuodessa käytän varmasti tarpeettoman paljon aikaa työmatkoihin, mutta teenpä sen silti hyvillä mielin enkä perinteiseen pk-seutulaiseen tyyliin hampaat irvessä sarvi ottassa kelloa tuijottaen ;) Mutta jostain kulmasta katsottuna tämä varmasti on järjetöntä touhua.
12.11.2008 22:55 nestori Samoin Leistin kanssa oon täydellisen eri mieltä. Kiire on suurimmaksi osaksi tehtyä kiirettä ja asennekysymys, kuten tuossa edellä tuli useammassa kommentissa todettua. Varmasti on kuten Dakkus sanoi, kiire "johtuu" tiukoista vaihtoyhteyksistä. Mut onko se kuin talvella, ulosajot "johtuu" liukkaasta kelistä? Otetaan esimerkki vaikka vähän muustakin joukkoliikenteestä, ettei kukaan pidä yhden veturimiehen yksityisiä mielipiteitä Vr:n virallisena kannanottona ;) Joonas asuu metroaseman vieressä ja työskentelee Pohjois-Haagassa aseman vieressä. Työt alkaa 8.00, jolloin sinne pitää tulla 7.54 saapuvalla M-junalla, koska aiempi lähtö oli järjetöntä. Metron käyttö ajoitetaan niin, että ehtiäkseen tähän Hkistä 7.43 lähtevään junaan on juostava koko ruuhkaisen aseman läpi, vain huomatakseen että ovet meni just kiinni. Joskus ehtii tuurilla. Sama toistuu viitenä päivänä viikossa ja ensi viikolla uudestaan... Mikä siinä on niin vaikeeta nousta vähän aiemmin emännän kyljestä, lähteä aiemmalla metrolla, jolla ehtii kävellen ja kahveet hakien junaan, joka on työpaikan vieressä 7.44? Hiettömänä ja hyväntuulisena. Asennekysymyksiä nämä on!
12.11.2008 23:42 Dakkus Kaupunkilaisena pyrin puristamaan ylimääräiset vartit työmatkasta siksi, että tahdon viettää senkin ajan mieluummin kavereiden kanssa. Samoin kun on maalaisten silmissä epäarvostettavaa kiirehtiä työmatkansa, on minun silmissäni epäarvostettavaa tuhlata aikansa työmatkoihin, jos sen voisi käyttää myöskin kavereiden tai perheensä kanssa oleiluun. Jos mä kumpaankin suuntaan työmatkalla säästän vaikkapa 20min, se tekee 40min enemmän aikaa läheisten kanssa per työpäivä. Eli 200min viikossa. Eli kolmisen tuntia. Ehkä kyse on aika paljon siitäkin, että maalla on totuttu olemaan enemmän omissa oloissa, hengaamatta niin paljoa kavereiden nurkissa - kun ei niitä kiinnostavia kavereitä yksinkertaisesti järkevästi lähellä paljoa asu. Kun ystävät eivät ole samalla tavoin tärkeitä, ei heidän kanssaan ole niin pakonomaista tarvetta viettää mahd. paljoa aikaakaan. Aamuisin sitten se, että kun usein tapaa bilettää jonnekin yhden kieppeille, niin yöunet jää arkisin liian vähäisiksi. Univelat maksetaan sitten viikonloppuina nukkumalla huitsin kuuseen asti. Kun unta on muutenkin liian vähän, on silloin jokainen vartti jonka saa lisää nukkua, erittäin arvokas. Ja kun työpäivän alkamisaika on vakio, saadaan sitä aikaa tehokkaasti puristettua mm. työmatkaa tehostamalla. Sitten vielä lopuksi: Kiirehtimistä pidetään huonona asiana, koska sen katsotaan aiheuttavan stressiä. Itse kuitenkin teen ihan tahalteenkin tiukkoja aikatauluja, joihin kuuluu siellä täällä erittäin reipasta kävelyä tai hölkkäämistä. Ja joskus sprinttispurtteja, jos kapineet kulkee myöhässä. Kun vaikkapa U-Bahnista S-Bahniin vaihtaa, tulee siinä useita satoja metrejä kipitettävää. Koen sen hyvänä mahdollisuutena päivittäiseen kuntoiluun ja itse ainakin juoksen hymyssä suin. Kaikki on asenteesta kiinni :) Olen niin tottunut juoksemaan paikasta toiseen, että se _tavallisesti_ ei minulle stressiä aiheuta, vaan on enempikin normaali osa elämää. Välillä pitää juosta. Näin saa enempi aikaa todelliseen lorvailuun sekä pitää kroppansa edes jotenkin hallinnassa. Sairastelee vähemmän jne. :) Arto myöskin tuo aika hyvin tuosa esiin sen, mitä Leistikin sanoi. Maalla (johon tässä tapauksessa sisältyy myös mm. Kouvola kokonaisuudessaan) ovat joukkoliikenneyhteydet niin heikot, että joukkoliikennettä käyttävät vain kiireettömät. Ne, jotka kokevat tärkeäksi viettää aikaa perheensä tai kavereidensa kanssa, käyttävät sitten yksityisautoja. Kuitenkin, juoksuvaihtoinenkin joukkoliikenne on paljon miellyttävämpi vaihtoehto kuin yksityisautoilu, jossa täytyy jatkuvasti pitää aivot sen verta pelissä ettei löydä itseään deeverin keulasta. 55min kestävästä yhteydestä jos yhteensä kolme minuuttia kuluu kulkupelistä juoksemiseen, on matka silti yhä pääosin lorvailua, jonka yhteydessä joku muu hoitaa ajamisen. Näin ei ole yksityisautoilun kanssa. Eli, itse ainakin valitsisin kiirevaihtoisenkin joukkoliikenteen mieluummin kuin sen, että pitäisi ajaa itse.
13.11.2008 04:15 Tuomas Myllylä Nestori jA muut: Yleensäkin ihmettelen, että helsinkiläiset, olkoon ne nyt minkä tahansa koulutuksen saaneita jotka tuntevat nykyaikaisen käsitteen liukuva työaika juoksevat junaan ehtiäkseen tiettyyn paikkaan kello kahdeksaksi vaikka on se ja sama onko työmaalla 7.55. vai 8.05... järjetöntä sanon minä. (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 04:16)
13.11.2008 09:53 pia eemeli Ja kaikki tämä sai alkunsa siitä, että eräs 5-kymppinen nainen juoksi veturin alle kiirehtiessään bussipysäkille ... Itse käytän työmatkoihini bussia, senkin uhalla, että työhön käytetty aika matkoineen jatkuu puolellatoista tunnilla. Lisäksi voisin mainita, että täällä periferiassa asuvana minulla on vain yksi bussiyhteys, jolla ehdin aamulla töihin (olettaen ettei bussi ole myöhässä. Jos on, niin sitten minäkin olen! Mutta mitäpä siitä turhaan stressiä repimään.) Muuten työmatkaideologiani on yhteneväinen nestori Miikulaisen kanssa... (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 09:54)
13.11.2008 10:32 pia eemeli Ja vielä: Eikö ole se ja sama juokseeko junalle/metroon/bussiin vai käveleekö rauhallisesti kunhan se ei stressaa juoksijaa/kävelijää itseään? Viimetingan tyyppiä rasittaa yhtä paljon "liian" aikaisessa oleminen kuin rauhallisenpaa menijää juuri ja juuri ehtiminen.
13.11.2008 11:54 Dakkus Tuomas: Aika pieni osa työpaikoista mahdollistaa liukuvat työajat. Ainakaan itselläni ei vielä sellaista ole osunut kohdalle, vaan työt ovat aina olleet muiden ihmisten kanssa yhteistyössä tehtävää teollisuustyötä (kuten kai yhä suurin osa Suomen työpaikoista), joissa on oltava juuri tiettyyn aikaan jotta työkaverit eivät ole pulassa. Tietysti joku 8:05 nyt sentään onnistuu, mutta bussin vuorovälin (20-30min kun ollaan matkalla teollisuusalueelle töihin) pituinen liukuma on jo ehdottomasti liikaa. Silloin aiheutuu muille jo kohtuuttomia hankaluuksia. Tietenkään sitä vikaa pätkää vikalta pysäkiltä töihin ei yleensä kai kukaan tahdo juosta, ellei pomo erityisesti moiseen määrää. Viimeiset minuutit ennen työpäivän alkua on kiva käyttää siihen että haistelee vähän luontoa ja maalailee taivaanrantaa :)
13.11.2008 16:56 Jarkko Korhonen Minä kiirehdin työpaikalleni puoli tuntia ennen töiden (=oppitunnin) alkua, että ehtii istua rauhassa, nauttia kupin teetä ja jauhaa jaskaa kollegoiden kanssa. Tätä edeltää "vakiovaihtoinen" Spåra 9 - K-juna - 77A-bussi -ketju, jonka vaihdoissa joka toinen päivä joutuu pistämään jalalla nopeasti. Sitten nautiskelen sopivan lyhyen päivän tullen fillarilla ja kiireen tullessa käytän omaa autoa, jolla kieltämättä ylivoimaisesti nopeiten työmatkani pääsisin. Ja ehkä mukavimminkin mutten mielenkiintoisimmin. Suoraa ja julkisista nopeinta linja-autoyhteyttä 70V en halua käyttää, koska bussikyyti ei ihmeemmin miellytä. (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 16:57)
13.11.2008 19:21 Timo Salminen Kiskoliikenneharrastajan työmatkaratkaisu Jarkolla, tietoisesti mutkan kautta. Nestorin toiminta- ja ajattelumalli on aika lailla lähellä omaani; tosin olen yleensä joka paikassa aina muutenkin etuajassa. Dakkuksen ajatus, että Kehä III:n ulkopuolella ei ole kiire, koska lähin naapurikin asuu kilometrin päässä eikä sosiaalinen kanssakäyminen vie siksi koskaan aikaa (vähän kärjistän, tiedän), on... voisiko tuota luonnehtia hämmentäväksi?
13.11.2008 19:53 nestori Yhtä hämmentyneitä ollaan täälläkin :O Tiedän, että joillakin hesalaisilla on erikoisia käsityksiä "maaseudusta" (jona en kyllä osaa pitää keskisuuria maakuntakeskuksia, esim. Kouvola ja Hämeenlinna), siltikin jäi monttu auki... Eli jos olet maalainen, sulla ei ole kavereita, ainakaan ne eivät ole samalla tavoin tärkeitä kuin kaupungissa? Kyllä mulla on kavereita aina ollu, tärkeitäkin. Joitakin mentiin morjestamaan pappa-tunturilla ja nykyään autolla, toisia bussilla. Ensin mainitut asuivat eri puolilla Loppea, jälkimmäiset Riihimäessä. Ainakin 2000-luvun alussa bussilla pääsi kaupungille joka tunti, viimeisellä Lopen suuntaan klo 21 jälkeen. Tästä meinasin kerran suuren suuni takia myöhästyä, melkein ehdin jo luovuttaa juoksemisen (ei se siis vieras laji ole ;) koska bussi oli seissyt pysäkillä jo pari minuuttia, kunnes päätin kuitenkin yrittää loppuun asti. Kuljettaja totes, et "tulithan sä, meinasin jo et ootko mopolla tällä kertaa?" Asuin Kuusankoskella 2003-05, muistaakseni bussiyhteydet Kouvolaan olivat erittäin hyviä, vieläpä matalalattiaisella kalustolla. Riksu-Loppi akselilla sellaisista ei haaveilla edes. Tuo pointti ajankäytöstä, kuinka paljon vuodessa käyttää aikaa matkustamiseen, on kyllä ymmärrettävä muttei aukoton. Vähän liioiteltu esimerkki on yöunet. Normaali ihminen (siis ei veturinkuljettaja) nukkuu 365 yöunet vuodessa. Jos joka aamu heräät 5 min aiemmin, ei se missään tunnu. Vaan vuodessa siitä tulee 1825 min -> 30,4 h -> yli vuorokausi "hukkaan heitettyä yöunta". Voi kysyä, et menettääkö siinä jotain? Samoin en usko, et ne kaverit mihinkään jonkun vartin aikana karkaa. Mutta yhden asian myönnän: näköjään on mahdollista myös kiirehtiä hymyssä suin. Sitä en tiennyt enkä usko siihen pystyväni. Mut hattua täytyy siitä Dakkukselle nostaa :) Pystyis vaan kaikki samaan, ei taida sellaista sm-päivää olla, ettei näkyis kansainvälisiä tervehdyksiä tai muuta ovien potkimisesta alkaen... (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 19:55) (Käyttäjä muokannut 13.11.2008 19:59)
13.11.2008 20:03 nestori Tuli vielä sellainenkin kiero juttu mieleen, et jos ne kaverit on kaupunkilaiselle noin tärkeitä, niin varmaan kestää senkin ettei vaihdot noilla toleransseilla joka kerta toimi. Mut jos mulla savisaappaalla ei ole ollu tärkeitä kavereita, en kyl ittekään ymmärrä, miks se pappis piti polkee käyntiin myös -20c raikkaassa helmikuun helteessä... Päässä vikaa?
13.11.2008 21:52 Ari P Nestori: Viitaten viestiisi 12.11. klo 22:28: Tarkoitin, ettei ole järkeä joka päivä vapaaehtoisesti odotella Pasilassa 10-20 minuuttia, jotta välttäisi pakollisen 10 minuutin odottelun 1-2 päivänä viikossa. Toki saattaisi se vähentää harmitusta niinä päivänä, kun vaihtoyhteyteen ei ehdi. Matkustan Tikkurilasta klo 7.06 lähtevällä Z-junalla, jonka aika Pasilassa on klo 7.15. Jatkan sieltä Leppävaaraan klo 7.18 lähtevällä U-junalla. 1-2 kertaa viikossa Z-juna on sen verran myöhässä, ettei U-junaan ehdi vaan on mentävä E-junalla klo 7.28. Ajanhukka ei sinänsä harmita. Se vaan harmittaa seistä 10 minuuttia ilman mitään aktiviteettia. Ne minuutit tuntuvat pitkiltä. Onneksi Pasilassa saa sentään odotella lämpimässä kylmälläkin säällä toisin kuin 1980-luvulla. Pasilassa voisi tietysti käydä hörppäämässä vaikka kupin kuumaa odotellessa, mutta siihen menee helposti juuri tuo 10 minuuttia, ja taas katsellaan junan perävaloja. Ajeleminen ajan kuluksi Helsingin kautta ei myöskään auta. Siellä myöhästyy vaihdosta täsmälleen saman verran seuraavasta junasta kuin Pasilassa edellisestä, kun matka-aika yhteen suuntaan on 5 minuuttia. Voisihan sitä tietysti aina tähdätä klo 7.28 lähtevään junaan, ja iloita siitä, että ehtikin jo edelliseen. Olen myös huomannut, kuinka kiire katoaa, kun junaa odottelee vaikkapa Kotkassa. Puolen tunnin päästä lähtevä junahan lähtee siellä jo "ihan kohta". :)
16.11.2008 15:54 pia eemeli Moneskohan junan allejäänti tässä kuussa oli eilinen Oulun Mäntylässä sattunut... Mustakuukausi?
16.11.2008 16:18 John Marraskuu, marras... kuollut. Olisikohan yhteyttä?
16.11.2008 23:07 nestori Ari P: varmaankin aika pitkälti on kyse makuasioista, toista harmittaa enemmän kiire ja toista odottelu. Varmaankin siitä on sitten turha kinata, yksimielisyyttä ei tule koskaan.. ;) Tuttu juna muuten tuo "pelti-Z" 230, silloin tällöin sattuu omallekin kohdalle. Mukava aamureisu Lahteen, varsinkin valoisana aikana.
17.11.2008 20:27 pia eemeli Niinpä. Mikä ettei yhteyttä voisi ollakin... Ja päälle mielenmasennus, niin siinäpä se sitten on. (Menee jo kotipsykologisoinnin puolelle :/ )