Lokakuu 2008

Havainto

31.10.2008 08:56

Eilen,jarrupainolistauksia tekevässä järjestelmässä bugi tai jokin "virus". Aamusta lähtien teki tietoihin vääriä arvoja,pituus oli oikein,junapaino oli oikein,jarrupaino oli jostain syystä laskettu kahdelle veturille vaikka lapussa oli merkattu vain yksi veturi,näin myös jarrupainoprosetti oli väärin.
Vasta iltapäivällä tarkkasilmäinen veturinkuljettaja huomasi tämän.Eli,hyvin ne junat kulkee vaikka veturin JKV:llä on tiedot väärin.

Lähettäjä: Kyösti Virtanen

Kommentit

31.10.2008 11:38 Aki Grönblom Tuo on kyllä tosi pelottava tilanne. Jos Jp% on arvioitu liian hyväksi, JKV suorastaan "pyytää" lähestymään kulkutien päätekohtaa lujempaa kuin jarrutuskyky edellyttäisi.
31.10.2008 14:08 emppu Olikohan järjestelmää testattu paljonkin? Ei varmaankaan.
31.10.2008 15:38 jtt Toki ammattitaitoisen kuljettajan pitäisi ajaa junaa itsenäisesti, luottamatta kaikenlaisiin teoreettisiin tietokonelaskelmiin ja koneen pyyntöihin. Ennen tehtiin koejarrutus sopivassa kohdin, joka kertoi junan jarrutuskyvyn, johon sitten luotettiin enemmän kuin prosentteihin. Tämä nykinen JKV-laite on mielestäni liian hallitseva junan kuljettamisessa - se hoitaa homman, kuljettajan ollessa vain apulainen, vaikka pitäisi olla päinvastoin, siihen luotetaan liikaa ja sen seuraaminen vie huomiokyvyn ajohommista, joten saattaa syntyä vaara-tilanteita ja liikennekatkoksia... (täysin vain henk.koht. mielipide)
31.10.2008 15:40 Teho Jarru prosentin muutos riippuu paljolti siitä mikä on junan jarrulaji, paino ja tietysti oikeiden jarruakselien määrä. Järjestelmä on otettu käyttöön viime vuosituhannella jo ennen kuin oli JKV oli edes käytössä kaikkialla. Eikä junaa prosenteilla pysäytetä, jarruvoiman tuntee sitten kun jarruttaa.
31.10.2008 15:59 Arto Jos se nyt jättää yhden veturin vaikutuksen jarrupainoprosenttiin huomioimatta, niin tuskinpa tuo mikään vakava riski on? Eipä kai nuo huomioi esim. kelin vaikutusta jarrutuskykyyn?
31.10.2008 16:17 Jarkko Kyllähän sinne kelitiedotkin pitää syöttää..
31.10.2008 17:22 Teemu Sirkiä Junan ajaminen on nykyään lisäksi ihan mahdotonta ilman JKV:n ja nopeusmittarin seuraamista, kun esimerkiksi vaihteiden nopeusrajoitukset ilmoitetaan pelkästään JKV:n välityksellä. Tuo kelitietohan taitaa olla muuten edelleen pelkkä numero (1,2 tai 3), jonka kuljettaja syöttää oman harkintansa mukaan. Mitään virallista JKV-sää -palvelua ei taida olla olemassa.
31.10.2008 18:57 tlajunen Lisäksi veturin jarrupainosuhde on matkustajavaunuja huonompi, joten ainakin matkustajajunissa yo. virhe vaikutti "turvallisempaan suuntaan".
31.10.2008 19:10 Teemu Sirkiä Miten se on voinut vaikuttaa turvallisempaan suuntaan, jos ilmoitettu jarrupaino oli suurempi kuin todellisuudessa? Tuo virhehän on aiheuttanut sen, että ilmoitettu jarrupainoprosentti on ollut paljon suurempi kuin todellisuudessa. Lyhyellä IC2-junalla eroa on saattanut tulla jopa 30 prosenttiyksikköä, jos pikainen laskelmani meni oikein.
31.10.2008 19:18 tlajunen Totta. Luin Kyöstin viestin huonohkosti. Tulkitsin, että myös junapainoon oli laskettu veturi tuplana, mutta kun otin nyt koveran linssin takaa silmän käteeni, niin... oikeassa olet. :)
31.10.2008 20:42 jtt Toivottavasti Teemu ei ajele työkseen junia, kyllähän niitä kuljetetaan edelleen NÄKYVIEN opasteiden mukaan - JKV saattaa antaa oikein toimiessaan hieman lievennyksiä nopeusrajoituksiin esim. vaihteissa, mutta kuljettajan pitäisi silti seurata opastimien antamia ohjeita ja toimia niiden mukaan - ei olla täysin nopeusmittarin pisteiden ohjattavissa. Edelleen olen sitä mieltä, ettei kannata luottaa noihin laskettuihin prosentteihin, vaan jarrutuskykyä tulisi testata sopivassa kohdin, jolloin saadaan tuntuma junan TODELLISEEN jarrutuskykyyn. Kaikesta huolimatta turvallista matkaa. (Käyttäjä muokannut 31.10.2008 20:43)
31.10.2008 20:47 jpl Moniko kuski nykypäivänä enää seuraa opastimia linja-ajossa? Ei ilmeisesti kovin moni ja sitten sattuu niin kuin Keravalla.
31.10.2008 21:04 Teemu Sirkiä Ei, Teemu ei ajele työkseen junia. Ilman muuta junaa tulee ajaa näkyvien opasteiden mukaan, mutta tarkoitin tuolla kommentillani sitä, ettei suurimman nopeuden käyttäminen ole enää mahdollista vain pelkästään opasteita seuraamalla, koska esimerkiksi vaihteiden rajoitukset ilmoitetaan nykyään ainoastaan JKV:llä, jolloin sen rooli ei ole enää vain valvova, vaan myös tietoa välittävä. (Käyttäjä muokannut 31.10.2008 21:07)
31.10.2008 21:13 Ari P Näkyvien opasteiden mukaan ei voi ajaa suurinta sallittua nopeutta pitemmistä kuin sn35-vaihteista. Opastimissa ei enää ole numerokilpeä tai -näyttöä vaihteen nopeusrajoitusta ilmaisemassa, vaan sen näkee ainoastaan JKV:ltä. Jos JKV-laitetta ei ole (tietyillä pääradoilla tämä on sallittu tänään viimeistä päivää) tai laite on epäkunnossa, kaikkien vaihteiden sn on 35 km/h, museojunilla huomisesta alkaen 20 km/h.
31.10.2008 21:14 jtt Vanhaa sananlaskua hieman mukaellen: JKV hyvä renki, mutta huono isäntä.
31.10.2008 21:22 Teemu Sirkiä Jtt, näin juuri. Kyllä kuljettajan täytyy olla edelleen valppaana ja silmät auki JKV-aikanakin, sillä pistemäisestä JKV:stä johtuen esimerkiksi opaste voi muuttua yllättäen junan edestä punaiseksi, eikä JKV sitä huomaa ennen seuraavaa baliisia. Tällöin kuljettajan ripeä toiminta voi pelastaa suuremmalta katastrofilta...
31.10.2008 21:26 jpl RVI:n määräys "Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä" kohta 4.3 Junan nopeus määrittelee kyllä toisin. "Liikennepaikalta lähdettäessä junan nopeus saa olla enintään 35 km/h ja poikkeavalle raiteelle johtavassa asennossa olevassa vaihteessa enintään 20 km/h, ellei nopeus, jota juna saa käyttää kyseisellä alueella ja vaihteissa ole tiedossa."
31.10.2008 21:32 jpl Kohta 4.4. Junien kulunvalvonta (JKV) määrittelee myös näin: "Kaluston, jossa ei ole JKV-veturilaitetta, nopeus poikkeavalle raiteelle johtavassa asennossa olevassa vaihteessa saa olla enintään 20 km/h, liikennepaikan alueella enintään 50 km/h ja liikennepaikkojen välillä enintään 70 km/h." eli kyllä nämä säännöt koskevat kaikkea liikennettä ja museoliikenteelle on annettu mahdollisuus liikennöidä ilman JKV-laitetta rataverkolla paitsi listatuilla radoilla. Museokalustolle on kuitenkin lisäksi annettu 70 km/h nopeusrajoitus, joka on JKV-riippumaton. Museovaunu voi silti saada käyttöluvan 120 km/h nopeudelle...
31.10.2008 23:15 Ari P Ok. Kiitos valistuksesta.
31.10.2008 23:31 jtt Hieman ihmetyttää esim. tuo museokaluston sn20km/h poikkeavissa vaihteissa, museoituna ei ole yhtään "yliraskaan" akselipainon omaavaa SNTL:n kalustoa, jota varten tuo rajoitus aikoinaan luotiin tai liikennepaikkojen sn 50km/h (esim. Tapanila, Koivukylä, Orivesi keskusta jne), mutta rautatieliikennöinnin käytännöstä hyvin perillä olevat tahot ovat näin päättäneet.
31.10.2008 23:42 jpl En ole kuullut/nähnyt asiasta vakavasti esitettyjä perusteluja.
01.11.2008 00:30 Pekka752 Museojuna ei ole henkilöjuna (vrt Jt 2005)? Rivien välissä museoliikennemääräys kehottaa JKV:n hankkimiseen, mutta toisaalta nopeusrajoituksissa jyrkästi estää sen toimintojen hyödyntämisen vakiliikenteen kaluston tavoin. En löydä museomääräyksestä kohtaa, jossa junaliikenteessä sallittaisiin yli 20 km/h nopeus poikkeavassa vaihteessa edes JKV:n kanssa. Erikoista ja epäloogista. Museomääräyksen kohta 3.8 herättää kysymyksen, saako ilman JKV-laitetta tehdä vaihtotöitä pääraiteella ollenkaan? Suurinta nopeutta ei ainakaan ole määrätty.
01.11.2008 00:52 jpl Määräys ei myöskään kerro noudatetaanko museoliikenteessä myös yleisiä liikennöintisääntöjä. Jos kyllä, niin vaihtotyötä saa tehdä museojunalla nopeudella 35 km/h niin kuin virasto on kertonut. Uusi "JT:n korvike" on hajallaan ainakin kymmenessä eri dokumentissa ellei niitä ole lisää... (Käyttäjä muokannut 01.11.2008 00:53)
01.11.2008 01:07 Pauli Kyllönen Tuossa tuli eilen mieleen kun menimme Hietasaareen lätällä PoRhan syyskokoukseen, että miten onnistuu liikennepaikan sisällä vaihtotyö matkustajat kyydissä? Onnistuuko Hietasaaren raiteelle ollenkaan jatkossa ajaminen kun sinne tehtävät ajot ovat vaihtotyönä.
01.11.2008 06:53 4Axl Mistähän se Kyösti Virtanen moisia mahtaa saada selvitettyä?
01.11.2008 12:36 Kössi Piti kädessään yhtä sellaista IC2 junan jarrulistaa jossa prosentti yli 160 kun todellisuudessa olisi pitänyt olla 134. Olisko tämä harrastelijalle sellanen harvinaisuus pitäskö kysellä saiskos muutaman lapun?
01.11.2008 13:47 Eljas Pölhö Noista museojunien nopeuksista, kun ympäri käydään niin yhtehen tullaan: Kiertokirje 80/5712 " .... 7) että suurin todellinen kulkunopeus ei millään näillä rataosilla saa nousta yli 32 kilometrin tunnissa, joka vastaa 1,9 minuutin kulkuaikaa kilometrille." Tämä oli siis julkaistu 15.10.1891. Nyt jos museojunien nopeudesta vielä vähän nipistettäisiin, niin olisi ihan aitoa entisaikain vauhdin hurmaa tiedossa.
01.11.2008 14:27 Pekka752 Eikös toi nopeus tasaisesti ole pudonnut? Vuoteen 2005 saakka sai JKV-varustamattomalla radalla painella radan tai kaluston maksiminopeutta, sitten tuli 1.6.2005 80 km/t ja nyt 1.11.2008 70 km/t. JKV-radalla 80 tuli voimaan jo aiemmin. Laskusta 10 km/t / 3+ vuotta saataneen, että museojunien Sn on 32 km/t 30.10.2021 ja liikenne loppuu 9.10.2032?
01.11.2008 16:36 tlajunen jtt, sn 50 koskee tosiaan vain liikennepaikkoja, ei seisakkeita, joten kyllä Tapanilan ja Koivukylän ohi saa ihan 70:ää ajella.
01.11.2008 17:28 Eljas Pölhö Pekka752, tuohan on kertakaikkiaan mainio aikatauluhavainto. Eikös 2032 ole jokseenkin 200 vuotta siitä kun jotkut lääkärit varoittivat, että kovaa vauhtia kiitävän höyryjunan katsominen on terveydelle vaarallista. Näin pikku hiljaa edeten saadaan maailma vähitellen yhä turvallisemmaksi ja turvallisemmaksi.
01.11.2008 20:55 jpl Mutta eikö seisake ole liikennepaikka?
01.11.2008 21:16 Teemu Sirkiä Niin tuotakin voi pohtia. RVI:n määräys ei määrittele liikennepaikkaa kovin tarkkaan, mutta RHK:n liikennepaikkaluettelo sen sijaan kertoo, että rautatieliikennepaikat jakautuvat liikennepaikkoihin, linjavaihteisiin ja seisakkeisiin. Tuon perusteella seisake ei ole liikennepaikka, vaan rautatieliikennepaikka. Ehkä jostakin sadasta muusta ohjeesta ja määräyksestä löytyy vielä jotakin lisätietoa.
01.11.2008 21:26 jpl Eli Hikiän ohi 70, Hausjärvellä 50... hidastelua ja kiihdyttelyä... ja kaikki hyötyy? :)
02.11.2008 18:34 Pekka752 Rautatieliikennepaikka - liikennepaikka - seisake - linjavaihde sotku löytyy alkuperäisenä RAMO 7:sta. RHK on sen tehnyt ja RVI myöhemmin ominut. Sen mukaan: Liikennepaikka on erikseen määrätty alue, joka on mainittu rautatieliikennepaikkarekisterissä. Liikennepaikka voi koostua liikennepaikan osista ja voi sisältää eri käyttötarkoitukseen tarkoitettuja raiteita. Linjavaihde on liikennepaikan ulkopuolella oleva vaihde tai vaihteita ja niihin liittyvät raiteet. Linjavaihteelle ei voi varmistaa päättymään junakulkutietä. Linjavaihteen alueen pituus on rataa pitkin mitattuna enintään 2 km. Linjavaihteet on mainittu rautatieliikennepaikkarekisterissä. Linjavaihteeseen kuuluvat vaihde tai vaihteet liikennöinnissä ja kunnossapidossa tarvittavine laitteineen. Linjavaihteeseen kuuluvat myös pääraiteen liikenteen turvaamiseen käytettävät turvalaitteet ja raiteet. Linjavaihteella ei ole kunnossapidettävää henkilölaituria. Seisake on rautatieliikennepaikka, jolla on kunnossapidettävä henkilölaituri. Seisakkeella voi olla vaihde tai vaihteita, jotka on varustettu kuten linjavaihde.