Lokakuu 2008

Havainto

26.10.2008 16:47

Helsinki-Riihimäki 1993 junalla-DVD tuli tuossa väsättyä kasaan. Kiekon kustannukset voisivat olla noin 5 EUR (tyhjä DVD n. 1 EUR, edittiaika n. 25h, postituskulut n. 1 EUR / levy, jne.) Tämä ei ollut kaupallinen tuotanto, jos joku niin on homman ajatellut. Sen sijaan tällä saatiin säilöttyä hyvinkin paljon materiaalia jälkipolville digimuodossa. Kiekon kesto on sata vuotta ja tallenteen kesto on 22 min 06 sek. Tuossa still-kuva ko. VHS-pätkältä: http://vaunut.org/kuvasivu.php/52782

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

26.10.2008 17:15 Che Off-topic-keskustelu toisessa havainnossa: 26.10.08 07:46 Mihinkäs se nynnyn DVD-levyuutinen hävis? Oli tämän uutisen yläpuolella. 26.10.08 09:53 Eipä ole mulla tietoa aiheesta. En mielestäni rikkonut sillä mitään sääntöä tai ohjeistusta, ainut minkä mainitsin, oli se etten tarvitse edittirojektiin firman mielistelijöitä. Jos tuo oli syy koko tekstin poistoon, niin antaa olla sitten. Leikkaan ja liimaan DVD:n omaksi ilokseni. Harmittaa vaan teidän muiden puolesta, sillä matskussa on vaikka mitä kiinnostavaa, alkaen nyt vaikkapa Riksun tornin klipeistä ja ajosta Helsingistä Keravalle, kun rataosalla oli kolme raidetta ja käytössä vanha opastinjärjestelmä vilkkuvine esiopastimineen. 26.10.08 14:45 Myynti-ilmoitukset on kielletty. En poistanut kys. havaintoa itse mutta ymmärrän kyllä että säännöt on pakko pitää samoina kaikille. Projektissa itsessään ei kyllä ole mitään vikaa, päinvastoin. Niin, ja toivoisin myös ettei jatketa ohi aiheen puhumista tässä tämän enempää. 26.10.08 16:28 Jos sallitte vielä yhden kannanoton. Yhdistys saa Vaunut.orgissa mainostaa vaikka mitä maksullisia tapahtumia. Jotkut mainoksista jopa maistuvat enemmän varainkeruuhenkisiltä kuin aidosti rautatiehenkisiltä. Kun yksityishenkilö pyytää kulujensa kattamiseksi muutaman euron rautatiehenkisestä DVD-levystä, kyse onkin yhtäkkiä kielletystä bisneksestä. Sääntöjä kuuluu noudattaa, mutta pitää varata mahdollisuus muuttaa sääntöjä, jos niistä aiheutuu kohtuutonta haittaa rautatiehengelle. (Käyttäjä muokannut 26.10.2008 17:17)
26.10.2008 17:18 Che Topi: Kannatan kyllä itsekin nykysäännön viilausta paremmaksi. Mutta kuten joku saattoi huomata, heti perään tuli toinen henkilö tarjoamaan huuto.netin kohteitaan etusivulla. Etusivu ei ole kauppapaikka, mutta rautatieaihesten tapahtumien paikka se on, vaikka olisivat vähän kaupallisiakin. Jos kaikki ymmärtävät tuon veteen piirretyn viivan sijainnin ja suunnan, niin kaikki on ok.
26.10.2008 17:31 joht. Nyman Tolla mun väsäämällä DVD:llä ei ole mitään tekemistä kaupallisuuden tai huuto.netin kanssa. Jos vielä kolmannen kerran joudun sanomaan tämän asian, niin annan sitten asian todella olla: digitoin täysin tavanomaista päivittäistä junaliikennettä pääradalta, ajattelin tehdä tästä muutaman kymmentä kopiota ja myydä niitä esimerkiksi femmalla ulos, jotta kattaisin edes omat kuluni. Mikäli tällainen järjetön pinespektaakkeli on vorgin ylläpidon mielestä vessasta, tällaisesta sitten kerrottakoon ääneen ja ennen kaikkea ennakkoon. Olen ollut tyytyväinen vorgin nyky-ylläpitoon jo pitkän aikaa, mutta nyt sattui (ehkä inhimillinen?) lipsahdus.
26.10.2008 18:18 CoCoNut Aina kun raha liikkuu on kyse kaupallisuudesta vaikka möisi ureaansa omakustannushintaan. Me olemme maksajia ja meillä on siten oikeus ainakin kysyä hankeen taustoja ennen ostopäätöstä. Onhan yrittäjä vakavarainen? Ei kai hanke kellahda kun rahat ovat sisällä ja tuote on vasta provo... hups... protovaiheessa? Sisältyykö hintaan ALV? Onko mahdollista maksaa vasta tuotteen saatua? Saako maksuaikaa? Mikä on korko? Onhan vorgkilaisten ja tuottajan välinen maksuliikenne kunnossa? Eihän vorgin käyttäjillä ole tuottajalta vanhoja saatavia? Nämä ovat vain kohteliaita varmistuskysymyksiä jotka tulivat mieleen. Luotan toki tekijän hyväntahtoisuuteen aiempien täällä tekemieni havaintojen perusteella. (Käyttäjä muokannut 26.10.2008 18:26)
26.10.2008 18:50 joht. Nyman Olen perseaukinen (ihan julkisestikin), myyn tuon DVD:n omakustannehintaan, josta en ajatellut maksaa veroja ensimmäistäkään senttiä, mutta olen silti näissä hommissa rehellinen ja kerron sen jo ennakkoon. Te olette toki maksajia siinä tilanteessa, kun toimitte ostajina, mutta se siitä. Ne ova eri poja, jokka joutuva omaa erinomaisuuttaan todistama. Ennakkomaksujakaan en keneltäkään ajatellut pyytää, eli mennään ihan "DVD-poksin sisällä on -lasku"-mallilla etiäpäin. Back to the business anyway - tuossa teille, muille kuin verotarkastajille, ote myyntiin tulevasta pätkästä: http://www.youtube.com/watch?v=xwW65UGzgGE
26.10.2008 22:12 MarkkuB Ihan mielenkiintoinen pätkä. Tuossakin oli aika paljon jo historian havinaa, kaupunkiraiteet vasta rakenteilla, ei kulunvalvontaa...Sr2:set oli uusinta uutta, olivatkos ensimmäiset vielä liikenteessä -93? Monessakohan muussa maassa työnnetään tyhjät rungot varikolta asemalle? Jos 'oikorata' jossain vaiheessa tulee lentoaseman suuntaan, niin noista työntöhommista jouduttaneen luopumaan...ehkä. Suurin osahan toki päiväjunista käännetään asemalla ympäri. Mikä juna oli muuten kyseessä pikuri vai oikein IC?
26.10.2008 22:55 Jouni Eivätkös ensimmäiset Sr2:t olleet liikenteessä vasta 1996?
26.10.2008 23:04 Dakkus Niin, mikä on käytäntö esim. Lontoon monilla pussiasemilla? Onko siellä kaikissa junissa ohjausvaunut? Itäblokissa ollaan käsittääkseni melko ohjausvaunuttomia, joskin arvaisin käytännön siellä olevan sama kuin Venäjällä, eli nyanssiero Suomeen löytyisi: Venäjällä ainakin TGM kiskoo sen tyhjän roikan varikolta pussilaituriin, jääden sitten junan taakse mottiin kunnes varsinainen veturi junan siitä pois kohti Murmanskia kiskaisee.
27.10.2008 04:01 MarkkuB Englannissahan suurin osa junista alkaa olemaan moottorijunia, eli ohjaamo löytyy kummastakin päästä ja niissä junissa joita vedetään veturilla, niistä löytyy yleensä DVT eli ohjausvaunu (driving van trailer). Joskin ainakin yhtä kaupallisen liikenteen junaa vedetetään top'n'tail-metodilla, eli junan perässä on toinen veturi yleensä sammutettuna, kyseessä siis Wrexsham & Shropshire, kalustona 2x class 67 ja 3-5 MkIII vaunua. Aikaan ennen HST:itä ja muita moottorijunia, junan asemalle tuonut veturi jäi pussiin ja toinen veturi veti kaluston varikolle ellei juna kääntynyt heti ympäri. Ko. menettely 'syö' tosin ison kasan vetureita, mutta olisihan siinä eläketehtäviä Sr 1:lle...suomessa siis.
27.10.2008 11:22 Jape Ruotsalainen Mode on toiminut oikein ja sääntöjen puitteissa, kun on poistanut myynti-ilmoituksen. Sinänsä tämä sääntö on kyllä ongelma, koska myös myynti-ilmoitukset ovat aina arvokkaita, ja etenkin tämän myynti-ilmoituksen kohdalla poisto on tuntunut vähintään kohtuuttomalta. Se, miksi säännöissä myynti-ilmoitukset ovat olleet kiellettyjä, johtuu siitä, että on haluttu rajoittaa havainto-palstan karkaamista käsistä täysin. (Nythän se on karannut vain 90%:sti. :) ) Allekirjoittaneella ei ole mitään kaupallisuutta vastaan, minun puolestani junavideoita saa kaupata vaikka 100e hintaan. Syy on tosiaan ollut vain se, että on yritetty pitää havaintopalsta _havainnoille_ varattuna. Asiaan on kuitenkin tulossa parannus: kunhan saadaan systeemit kuntoon, myös myynti-ilmoitukset ovat sallittuja. Valitettavasti Vorgin uudistus on venähtänyt. Kuten varmaan muutkin junasivuprojektien kanssa tekemisissä olleet ovat huomanneet, aikataulut eivät aina pidä, kun on opiskelut, työt ja ym. Olen ennenkin sen sanonut, että käyttäjien ehdoilla Vorgia tehdään, joten jos porukka on valmis, että havaintopalsta on villiä aluetta, voidaan niinkin tehdä. Toki voidaan nyt tehdä niinkin, että tehdään poikkeus ja tätä Nynnyn "havaintoa" ei poisteta, kun niin asjallinen juttu tuo video on. Mutta muistutan nyt vielä ennen kuin vapautetaan havaintopalsta kokonaan myyntipalstaksi, että koko Vorg ja tämä palsta selkeytyy tässä syksyn mittaan. (Käyttäjä muokannut 27.10.2008 11:26)
27.10.2008 12:14 joht. Nyman Oukkidoukki. Ekat levyt laitan varmaan jo tänään postiin, kysyntä yllätti minut tyystin. Kiitokset sekä ylläpidolle että kiinnostuneille immeisille. Jos jollakulla muulla on digitoimattomia rautatieaiheisia nauhoja tallella, niin ei muuta kuin ottakee rohkeasti yhteys minuun, niin tehdään niistä bittiversioita ja jaellaan muille. Näppituntumalta sanoen se on tunti edittiä, jotta saa kelvollista laatua minuutin valmiiksi. Iso homma siis, mutta samalla palkitsevaa.
27.10.2008 13:17 Timo Arolainen Miten saan oman levyni ?
27.10.2008 15:13 joht. Nyman Esimerkiksi lähettämällä mulle yhteystietosi sähköpostilla osoitteeseen johtaja.nyman (ät) kolumbus.fi. Tuotteita piisaa niin kauan kuin tyhjiä levyjä riittää kaupoissa.
27.10.2008 15:40 Timo Arolainen Oo ja koo
27.10.2008 23:20 joht. Nyman Tilannetietona sellainen, että noissa levyjen poltoissa menee yllättävän kauan, joten nakkelen noita postiin arviolta keskiviikkona. Sitten toinen juttu: onko kaikille ok, mikäli poltan levylle pätkän sekä mpeg:nä että divx:nä? Virallista DVD:tä kaikkinen hienouksineen ja valikkoineen en lähtisi mielellään tekemään, sillä mun mielestä se ei ole kokonaisuuden kannalta mitenkään tärkeää. Luulisi nykysoitinten osaavan toistaa ainakin mpegiä, uudemmat toki toistavat myös divx:ää. Lisäksi tuota voi tiettty sitten katsella luonnollisesti myös omalla tietsikalla.
30.10.2008 15:18 Anton Carlsson Nynny: kysyn tän varmuuden vuoksi vielä kerran: Eli, mistä junasta tuo on kuvattu? Samistako? Kuullosti nimittäin vähän siltä.
30.10.2008 17:01 tlajunen Lähes satavarmasti Sr1. Mielenkiinnosta kysyn, Anton, mistä seikoista päättelit kyseessä olevan Sm1/2?
30.10.2008 17:08 Anton Carlsson No olin vähän siinä Suden ja samin välissä. Siitä kuului sekä suden ulvontaa että samin ääntä.
30.10.2008 17:21 tlajunen Mä olin kuulevinani Sr1-tyylisen tehonsäätöpyörän loksahduksen. Lisäksi Pasilaan saavuttaessa Knorrin suhina sulkee samit aika tehokkaasti pois.
31.10.2008 17:59 joht. Nyman Juuri näin, eli Sr1 on kyseessä. Semmonen tilannetieto tähän väliin, että leikkaan tuota juuri parhaillaan uusiksi monestakin syystä: yksi on se, etten ollut aiemmin leikellut rautatieaiheisia pätkiä, enkä sittemmin ollut tyytyväinen tuohon alkuperäiseen editiin. Toinen on se, että teen tuon nyt sitten kertalaakista täydelliseksi DVD:ksi, jotta soi sitten kaikissa soittimissa(, jotka toistavat poltettuja levyjä).
03.11.2008 20:51 joht. Nyman Nonni, nyt on levyt matkalla tilanneille. Sen verran tuo muuttui editin varrella, että nimikin muuttui ja se on nyt "Helsinki-Riihimäki 1994". Se on tarkkaa hommaa tuo leikkausliimaus... ;-) Katsotaan millaisen vastaanoton tuo nyt saa, niin mietin sitten josko mulla olis jossain ylimääräiset toiset 42 tuntia edittiaikaa esim. aiheeseen Rantarata liittyen. (Käyttäjä muokannut 03.11.2008 20:59)