Lokakuu 2008

Havainto

07.10.2008 10:06

Kehäradan internet-sivusto on päivitetty. Mukana mm. havainnekuvia asemista Sm5-junien kanssa! http://www.keharata.net/index.html

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

07.10.2008 10:10 Lari Nylund Erittäin mielenkiintoista tietoa http://www.keharata.net/Keharata_raportti_290808_Yleinen_netti.pdf . "Liikennöinnissä on tarkoitus siirtyä metromaiseen malliin, jossa junat lähtevät joiltakin asemilta matkustajien poistumisen ja kyytiin nousemisen jälkeen. Tässä mallissa junilla on muutaman aseman välein tasaminuuttilähtöaika ja väliasemilta juna lähtee välittömästi kun se on mahdollista."
07.10.2008 13:46 tlajunen Malliahan on jo käytössä, äkkiseltään esimerkiksi mieleen tulevat Louhela pohjoiseen ja Martinlaakso etelään. Ko. asemille ei ehdi edes saapumaan lähtöajan jo koittaessa. Muitakin on.
07.10.2008 16:46 Valtteri Vakli Lisätietoa: http://www.keharata.net/Keharata_esite_SUOMI.pdf
07.10.2008 21:31 Ari P Tämän päivän Helsingin Sanomissa esiteltiin suunnitelmaa pääradan kaukoliikenteen siirtämiseksi reitille Helsinki - Pasila - Viinikkala - Kerava. Tuossa ainakin minua ihmetyttää se, miksi yhteinen asema Kehäradan kanssa tulisi Viinikkalaan. Viinikkalaan on kyllä tulossa uusi terminaali, mutta eiköhän pääosa lentoliikenteestä kuitenkin käyttäisi edelleen Lentoterminaali-nimisen aseman läheisyydessä olevia nykyisiä terminaaleja. Jos rata linjattaisiin Lentoterminaalin kautta, sille saataisiin Lentoterminaalin lisäksi Kehäradan kanssa yhteinen asema myös Aviapolikseen. Viinikkalan kautta linjaaminen johtaisi siihen, että useimmat lentomatkustajat joutuisivat vaihtamaan kaukojunasta Kehäradan junaan välille Viinikkala - Lentoterminaali.
07.10.2008 21:44 tlajunen Tai lentoaseman sisäiseen people mover -ratkaisuun, jollainen taitaa about kaikilta useampiterminaalisilta maailman lentoasemilta löytyä.
07.10.2008 21:45 Ari P Lisäyksenä edelliseen vielä: Lentoterminaalin kautta kulkiessaan kaukoliikennerata voisi kulkea Kehäradan kanssa päällekkäin Aviapoliksen ja Lentoterminaalin välisen osuuden. Päällekkäisillä samansuuntaisilla asemilla olisi mahdollista rakentaa kohdakkain olevien välilaiturien välille kulkuyhteys useampaan kohtaan laitureita, joka nopeuttaisi vaihtamista lähijunista kaukojuniin ja päinvastoin. Koska vaihtoasemia olisi kaksi, se myös tasaisi vaihtavia ihmisvirtoja. Viinikkalassa radat risteäisivät noin 90 asteen kulmassa ja kulkuyhteys laitureiden välillä voisi olla vain yhdessä kohdassa. Myös ratojen väliset yhdysraiteet olisi helpompi tehdä Aviapoliksen ja Lentoterminaalin välillä ylhäältä alas ja alhaalta ylös kuin Viinikkalassa, jossa tarvittaisiin pitkät 90 asteen kaarteet yhdysraiteisiin. (Käyttäjä muokannut 07.10.2008 21:55)