Tammikuu 2008

Havainto

15.01.2008 22:26

Järjestyksessään toinen Iso Vaalee -retki järjestetään lauantaina 5.4.2008 reitillä Kemi-Kolari-Kemi. Tuolloin Kolarin radalla ajetaan kevätsesongin vilkkainta liikennettä vuoden 2008 kevään osalta viimeistä kertaa. Lisätietoa ja ohjeet ilmoittautumiseen http://www.isovaalee.info

Lähettäjä: Petri P. Pentikäinen

Kommentit

16.01.2008 10:19 CoCoNut Dr16 2820? puksuteli just etelään Kyrölän vaihella.
16.01.2008 10:23 CoCoNut ...kello oli 22:10 ja perässä kytkettynä oli sr1. Reitti? Ei näkynyt ainakaan Keravalla.
16.01.2008 10:31 CoCoNut 10:10 am
16.01.2008 10:53 Iso Vaalee Lahteen on matkalla parhaillaan!
16.01.2008 18:31 Seppälä Hermanni Kysyisin ihan mielenkiinnosta onkos kenelläkään tietoa koska Kemi-Kolari väli sähköistetään ja mitä Rautuvaaran kaivokselle kuuluu?
16.01.2008 22:08 Jouni Dr16 2812 odotteli tänään Ylivieskassa nähtävästi TR 5435:n keulalla, eli ko. juna ajetaan näemmä Dr16:lla muinakin päivinä kuin perjantaina.
17.01.2008 07:55 tlajunen Kävi Keravallakin, siinä ennen yhtätoista. (Käyttäjä muokannut 17.01.2008 07:56)
18.01.2008 18:17 Hannu Siitari Ylläksellä ja Levillä ilmestyvän Kuukkeli-lehden nro 1/2008 mukaan kaivosyhtiö Nothland Resources Inc. on esitellyt kaivossuunnitelmiaan Kolarissa 13.12.2007. Yhtiön tavoitteena on aloittaa kaivostoiminta kahden vuoden sisällä ensin Tapulivuomassa, sitten Stora Sahavaarassa (molemmat Ruotsin Pajalassa) ja sen jälkeen Suomen Hannukaisissa. Tapulivuoman rautarikaste voitaisiin ajaa Suomen puolelle Kolarin aseman lähelle rakennettavan pistoraiteen viereen ja lastata siellä juniin. Suunnitelmien mukaan siis aloitus tapahtuisi Tapulivuomasta vuonna 2009 ja tuotanto olisi miljoona tonnia rautarikastetta vuodessa. Lehden pääkirjoituksessa kerrotaan, että Kolarin radan kunnostus alkaa kesällä 2008, jolloin mm. kiskotus vaihdetaan raskaampaan. Lehden pääkirjoitus on luettavissa nettisivuilla www.kuukkeli.com.
18.01.2008 21:26 Visa Uotila Asuin elämäni ensimmäiset 18 vuotta Äkäslompolossa ja väittäisin, että jos Hannukaisesta alkaa suhata Kolariin malmirekkoja, niin alueen infrastruktuuri joutuu kyllä koville. Jo Rautuvaaran kaivoksen aikoihin rekkaralli oli sellaista, että osa Äkäslompolosta valtatie 21:lle vievästä tiestä on edelleen melko karmeassa kunnossa. Jos sitten aletaan ajaa Hannukaisiin asti rekoilla, niin kyllä riittää kauhisteltavaa sekä paikallisilla autoilijoilla että rekkakuskeilla. En tiedä miten realistista (saati kannattavaa) olisi radan jatkaminen Ylläkselle asti mutta minua hirvityttävät edelleen lapsuusmuistot jatkuvasti kapeilla, liukkailla teillä kaahaavista malmirekoista.