Tammikuu 2008

Havainto

03.01.2008 22:12

Etelän juna jätti 16 matkustajaa Pännäisissä

Kuusitoista matkustajaa jäi hämmentyneinä asemalle seisomaan, kun torstaiaamun 9.24 juna lähti Pännäisistä etelää kohti.
Matkustajat lähtivät ryntäämään kasseineen Pietarsaaresta tulevasta bussista jo asemalla seisovaan junaan, kun se yllättäen lähti ja jätti kaikki asemalle.

VR:n asiakaspalvelusta kerrotaan syytä tapahtuneeseen selvitetyn päivän mittaan ja on käynyt ilmi, että juna on lähtenyt oikeaan aikaan.

Lisäksi todetaan, että liityntäliikenteellä Pietarsaaresta on liian kiireinen aikataulu eli se ei ole ehtinyt purkaa matkustajia riittävän aikaisin asemalle. Konduktööri on ehtinyt antaa junalle lähtökäskyn, jolloin mahdollisuutta ei ole ollut enää pysähtyä.

Bussinkuljettajan ja matkustajien mukaan bussi oli aikataulussa. VR on järjestänyt kaikille 16 matkustajalle jatkoyhteyden joko seuraavalla junalla tai muutoin.

http://www.keskipohjanmaa.net/gen/476380.asp

Lähettäjä: Tomi Peltola

Kommentit

04.01.2008 13:56 tane Voi, voi, on se vaikeeta nykyään! ;) Muistan, kuinka joskus Karjaalla suorittaja pysäytti jo liikkeelle lähteneen junan yhden myöhässä junaan kipittävän matkustajan vuoksi. Eipä siitä montaa sekuntia viivästystä lähtöön tullut...
04.01.2008 14:23 Simo Virtanen Ennen oli ennen, kuten itsenäisyyspäivän iltana armonvuonna 2007, jolloin Lappeenrannassa pysäytettiin liikkeelle lähtenyt juna ja otettiin Matti Myöhänen kyytiin.
04.01.2008 15:06 IH Tässä uutisessa on mielestäni huolestuttavaa VR:n nykyinen tapa "venyttää totuutta". Rautatieliikenteen hoitoa selitetään jotenkin erittäin vaikeaksi ja vaativaksi. Onhan hyvä että junat lähtevät ajoissa, hyvä ettei kukaan ollut ovenvälissä.
04.01.2008 15:38 Esa Leskinen Näyttää vahvasti siltä, että taas kerran VR pistää (supisuomalaiseen tapaan) mokansa tekniikan syyksi.
04.01.2008 17:09 4Axl Oma mielipiteeni on tulkoot ajoissa...Jos 16 ihmistä tulee 2 minuuttia myöhässä ja juna jää odottamaan niin paljonkohan mahtaa olla seuraavalla pysähdyksellä jo myöhässä? (Käyttäjä muokannut 04.01.2008 17:13)
04.01.2008 17:59 Jonne Hmm...Jos bussi oli aikataulussaan, se on n. 5minuuttia ennen junan lähtöä asemalla, tämän pitäisi riittää. Jos juna muutaman minuutin Pännäisissä odottaa, on se silti Seinäjoelta lähtiessä luultavasti aikataulussaan.
04.01.2008 19:38 make Jos konnari ilmoittaa valmis lähtöön ja aikataulunmukainen lähtöaika on niin menoiksi vaan semmoset on ohjeet ,toki jos joku on oven välissä kyytiin otetaan.
04.01.2008 20:59 Esa Leskinen Näyttää siltä, että liian tiukka vaihtoyhteys on sekä bussifirman että VR:n tiedossa. Näin ollen luulisi, että bussikuski ja konduktööri olisivat olleet yhteydessä toisiinsa varmistuakseen, että kaikki ehtivät junaan. Matkustajat ovat syyttömiä väärin laadittuihin aikatauluihin, joten on kohtuutonta pistää heidät kärsimään muiden hölmöilyistä.
04.01.2008 21:23 Jonne Kyseisellä asemalla konnari näkee aivan varmasti bussin saapumisen ts. jos bussia ei näy, sitä varmaan kannattais pari minuuttia odottaa ku kyseessä on kuitenkin junabussi-yhteys.
05.01.2008 01:28 liegar Ei VR ja bussiyhtiöt ole yhteydessä toisiinsa. Vuosien kokemuksella konnari voi muistaa että joku bussi tuo matkustajia. Mutta ei häntä mikään velvoita odottamaan. Juna lähtee kun aika tulee, juoksijoita ei vr:n ohjeistuksen mukaan odoteta. Eihän sitä tiedä mihin kukakin on juoksemassa.
05.01.2008 06:23 jpl Vaan olisiko kuitenkin yhteyksissä, kun kyseessä on Junabussi.
05.01.2008 10:45 Jonne Kyllä ne tuon yhteyden tietää. Pännäisiin saapuessa olen monesti kuullut konnarin itse kuuluttavan "Asemalta on linja-autoyhteys Pietarsaareen". Ja bussiin voi tosiaan ostaa VR:n lipunmyynnistä lipun, jos on tarve.
05.01.2008 13:44 liegar On silkkaa konnarin hyväntahtoisuutta, jos juna odottaa myöhässä olevia. Mikään ei velvoita odottamaan, päinvastoin, ohjeistus velvoittaa junan lähtemään aikataulun mukaisesti. Ja tätä ohjeistusta konnari noudatti pilkuntarkasti. Syy on siis ohjeistuksessa, eikä henkilökunnassa. Hyväntahtoisuus ei ole velvoite.
05.01.2008 14:34 Lari Nylund Pännäinen on sellainen paikka, jossa JunaBussi useasti odottaa aseman vieressä junasta saapuvia matkustajia. Sitä, että onko Pietarsaaresta tulossa bussia junalle ei konduktööri tiedä kuin aikataulusta katsomalla tai kokemuksesta. Jos asemalla on jo matkustajia entuudestaan junan saapuessa, mutta bussia ei näy niin pitäisikö konduktöörin mennä kysymään asiakkailta tulitteko bussilla tai oletteko nähneet sitä? Jossain tapauksessahan bussi on saattanut jo tuoda asiakkaat ja jatkanut sitten omille teilleen sen jälkeen, mikäli junalta ei ole yhteyttä Pietarsaaren suuntaan... Mikäli bussi on tosiaan ollut aikataulussa (tuloaika 09:19), kuten on väitetty jossain yhteyksissä, niin on varsin ihmeellistä ettei siitä olisi ehtinyt 5 minuuttia myöhemmin lähtevään junaan. Mikäli bussikuljettajalla olisi liikenteenohjauksen puhelinnumero käytössään, niin hän voisi myöhässä oltaessa ilmoittaa sinne asiasta ja juna voisi tarvittaessa odottaa pienen hetken. (Käyttäjä muokannut 05.01.2008 14:35)
05.01.2008 15:40 Jonne Sama bussi sekä tuo matkustajat junaan, että ottaa junasta tulevat kyytiin. Myöskin joka ainoalle päivällä kulkevalle junavuorolle on yhteys automaattisesti, muistaakseni muutamaan yöjunaan joutuu tilaamaan kyydin etukäteen. Näin on ollut jo monta vuotta.
05.01.2008 19:11 Ile M. Vaikea sanoa millä silmin konnari tilannetta katsonut...Mutta jos huomaa bussin saapumisen kuuluisi hyviin tapoihin joustaa...Mutta kuten sanoin paha ulkopuolisena arvioida tilannetta sen paremmin.
05.01.2008 19:15 Ile M. Annetaan kaikkien osapuolien tehdä tapahtuneesta selvitys ja löytää siten kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu jo tapahtuneen onnettomuuden sovittamiseksi.
05.01.2008 19:53 Lari Nylund En usko, että yksikään konduktööreistä antaa kuljettajalle "valmis lähtöön"-opastetta havaitessaan linja-auton saapuvan asemalle. Havainnointia vaikeuttaa huomattavasti se, että nykyisin opastetta ei saa antaa ennen kuin sivuovet ovat suljettu. Pännäisistä etelään lähtiessä konduktöörin osasto on myös useimmiten sellaisessa kohdassa, että asemalle johtavaa tietä ei pysty näkemään. Tämä tapaus on yksi tapahtuma, josta täytyy ottaa opiksi. Tekemättömäksi sitä ei enää saada.
05.01.2008 19:58 Ile M. Jeps.Ihmiset kun tekevät töitä saattaa joskus inhinmillisiä erehdyksiä sattua.Ja tekevällehän sattuu ja tulee sattumaan.Nyt ja aina.
05.01.2008 22:19 Dakkus Jos konduktööri ei mistään voi kätevästi tietää tuollaisen vaihtoyhteyden olemassaolosta, VR:n sisäisessä tiedotusjärjestelmässä on vakavammanpuoleinen suunnitteluvirhe. Pitäisi ehdottomasti tietää. Ylipäätään VR:ltä kannattaisi tehdä tutustumismatka vaikkapa saksalaiseen ICE-junaan. Oi sitä inhimillisyyden eroa VR:n junan ja tuollaisen välillä! Samalla kannattaa kurkata, miten myöhemmin matkalla pätkittävä ICE ilmaistaan asemakuulutuksissa ja näyttötauluissa!
05.01.2008 22:44 Lari Nylund Otetaan esimerkki InterCity 50 Rovaniemeltä Helsinkiin. Matka 900 kilometriä, pysähdyspaikkoja useita, joista jokaiselle saapuu yhteysjunia tai -busseja... Mikäli asia tosiaan olisi niin, että vastuu kaikkien niiden saapumisesta olisi konduktöörin vastuulla niin urakka olisi melkoinen. Konduktööri on toki eräs tekijöistä, mutta kyllä siinä vaaditaan muiltakin omaa panosta. Mitä tuli esimerkkiin matkalla pätkistävästä ICE:stä, niin tervemenoa tutustumaan suomalaiselle rautatieasemalle kuuntelemaan samanlaisia kuulutuksia. "Pendolino 7 Joensuuhun lähtee raiteelta 2. Vaunut 1-6 junan perästä kulkevat Kajaaniin ja vaunut 7-12 Joensuuhun." Tekstit lukevat myös junayksiköissä kohdassa määräasema Joensuu tai Kajaani. Mikäli oikean numeroisen (saman kuin lipussaan on) vaunun ovesta käy kyytiin, niin varmasti päätyy oikeaan paikkaan.
05.01.2008 23:08 Dakkus Enpä tuosta sitten tiedä. Ehkä ne kuulutukset ovat vain sattumalta jääneet kuulumatta sillä kertaa kun olen tuollaisilla matkustellut. Kuunnellut kyllä olen, koska asia on kiinnostanut. Mutta siitä on kieltämättä jo useampikin hetki aikaa, kun olen pätkittävällä Pendolinolla matkustellut. Taisi olla viime keväänä jopa. Ja nykyäänhän moista ei enää harrastetakaan. Yksi mistä Saksassa pidin, oli että jakamisesta mainittiin myös parikymmentä minuuttia ennen asemalle saapumist. Ja se ei muuten oikeasti VOI olla kovin ylivoimainen tehtävä konduktöörille ottaa itselleen tapaa tsekata mukana tulevasta vihkosesta 10 min ennen asemalle saapumista, mitä vaihtoyhteyksiä kyseisellä asemalla on. Ongelma tietysti on, ettei VR tuollaista läpyskää konduktööreille toimita. Mutta pitäisi toimittaa. Tai sitten tyrkätä info vaikka digitaalisena konduktöörin myyntilaitteeseen. Miten vain. Korostaisin kuitenkin, että tämä ongelma ei johdu teistä konduktööreistä, vaan niistä suorasta asiakaspalvelukontaktista irrallisista byrooihmisistä, joiden tuollaisia kuuluisi väsätä.
05.01.2008 23:14 Dakkus Vielä, tulisi myös toteuttaa järjestelmä, jossa VR ja matkahuolto sopisivat konduktöörin/bussikuljettajan ilmoittavan vaihtoyhteydestä myöhästymisen sekä sen määrän. Siis sille toiselle lafkalle suoraan tätä varten annettuun numeroon soittaen, ilman välikäsiä. Tällöin VR voisi sanoa tällaisen sattuessa: "Bussinkuljettajan olisi tullut ilmoittaa bussinsa myöhästymisestä, mutta hän on laiminlyönyt tämän tehtävänsä. VR pahoittelee tapahtunutta ja välittää valituksen virheen tehneelle bussiyhtiölle. Toivottavasti näin ei tule tapahtumaan uudelleen." Taas yksinkertainen, oikeastaan suorastaan itsestään selvä temppu, jolla saataisiin asioita korjattua paljonkin.
05.01.2008 23:56 LateZ Pännäinen on ainoa paikka Suomessa, jonne todella yhteiskunta kustantaa tuollaisen liityntäyhteyden niin etelään kuin pohjoiseen, yöllä ja päivällä. Enää ei ole mitään taksikyytejä, vaan homma pelaa samaan malliin aina. Kyllä tuossa on kyse sellaisesta yhteydestä, jonka pitää toteutua. Jos siis todellakaan konduktööreillä ei ole tuolla ohjetta antaa lähtölupaa vasta, kun bussi näkyy siinä pysäkillä, vaan asia jätetään omaan harkintaan, on jossain vikaa. Ehdotan seuraavaa: Junalle annetaan lähtölupa vasta, kun konduktööri on käynyt tervehtimässä linja-autonkuljettajaa vaikkapa kädenpuristuksella. Toimisipa helposti ja varmasti. Kun kyseessä on ehkäpä ainoa tuollainen yhteys maassamme, jolla bussia pitäisi odottaa kuin yhteysjunia, on naurettavaa edelläesiintyvä tapahtuneen puolustelu. Virheitä sattuu, mutta asian voi tunnustaa ja tehdä sille jotain.
05.01.2008 23:58 JR Dakkus: a) Kyllähän Pendoja edelleenkin pätkitään päivittäin väliasemilla. b) Vuoden alussa RHK perusti junaliikenteen ohjauksen valvonnan http://www.rhk.fi/?x31161=1893196 .
06.01.2008 00:17 Dakkus a) Eli onko vain yhdistely väliasemilla lopetettu silloin 9.12.? Helsingistä siis lähtee tuplarunkoja, mutta takaisin vain yksittäisiä (ellei tulla tuplana ihan lähtöasemalta saakka)? b) Mielenkiintoinen tieto, kiitos siitä. En valitettavasti ymmärrä, mihin tuo liittyy, joten pyytäisin erityisen selkokielistä ilmaisua asiasta :)
06.01.2008 00:23 LasseH Pendokuulutuksia uusittiin Larin mainitsemaan muotoon vasta viime kesänä/syksyllä. Ennen oli tosiaan muodossa "Pendolino 7 Joensuuhun lähtee raiteelta 5. Junassa on vaunuja myös Kuopioon" Tämä kuulutustavan muutos on hyvä esimerkki siitä kuinka pienin ja yksinkertaisin toimienpitein informaatiota voidaan parantaa. Nyt kun kuulutetaan että "Junan alkupää, vaunut 7-12, menevät Joensuuhun ja junan loppupää, vaunut 1-6, menevät Kajaaniin" niin epäselvyyttä ei enää paljoa jää.
06.01.2008 00:44 JR Dakkus: b) RHK huolehtii, että VR Osakeyhtiö ja Ekmans Bussar Öb hoitavat osuutensa kunnolla.
06.01.2008 02:48 Dakkus Kuulostaa toimivalta pohjalta, jolle on mahdollista rakentaa ihan oikeasti hyvä systeemi. Jos halutaan.
06.01.2008 18:43 liegar Siinähän se vitsi on, että vr on ehdottomasti kieltänyt juoksijoiden odottamisen ohjeistuksessa, koska junan aikataulun mukainen lähtö on tärkein. Konnari voi odottaa, mutta tällöin hän joutuu rikkomaan sääntöjä. En minä ainakaan kehtaisi toimia omalla vastuulla, vain sen takia että ohjeistus on huono.
06.01.2008 18:48 Dakkus Kannattaisi kehdata. Koko Suomen tämänhetkinen seinääpäinjuoksu johtuu siitä, etteivät ihmiset uskalla ajatella omin aivoin.
06.01.2008 18:59 Arto Ja sitten kun konduktööri odotuttaa junaa, syynä "matkustajien odotus" on koko harrastajalauma naureskelemassa junien epätäsmällistä kulkua esim. täältä: http://sr1.fi/liikenne/index.php?asema=RI&pvm=2007-03-09
06.01.2008 21:22 Lari Nylund Täsmällisyys on eräitä tärkeimpiä tekijöitä joukkoliikenteen käyttäjille. Tässä Pännäisten tapauksessa 16 matkustajaa myöhästyi junasta syystä tai toisesta. Kuinka moni on miettinyt, että paljonko junassa oli yhteensä matkustajia? He liikkuivat aikataulun mukaisesti. Veikkaisin, että heitä oli enemmän kuin 16 henkilöä. Valitettava yksittäinen tapaus tuo kuitenkin oli niille 16 henkilölle, joiden suunnitelmiin tuli muutaman tunnin lisä tapauksesta. Dakkus: a) Pendolinojen yhdistäminen lopetettiin Tampereella lokakuun alussa. Yhdistämisiä tapahtuu edelleen väliasemista Kouvolassa ja kääntymisasemista ainakin Oulussa sekä Helsingissä. Lisäksi Ilmalan ratapihalla valmistellaan kahdella yksiköllä lähteviä runkoja matkaan, jotka sitten pätkitään esimerkiksi Tampereella, Seinäjoella, Kokkolassa tai Kouvolassa. Mitä ohjeistuksiin tulee, niin missään ei ole kielletty ajattelemasta. Tilanteita tulee eteen, joissa vaaditaan nopeita päätöksiä ja niitä tehtäessä on kuitenkin aina hahmotettava kokonaisuuksia. Juna liikkuu hyvin harvoin ainoana rataverkolla ja yhden myöhästyminen vaikuttaa useisiin muihinkin. Sehän työstä junasta tekeekin mielenkiintoisen - kokonaisuuksien hahmottaminen ja hallitseminen.
06.01.2008 21:56 Väiski Uutisen mukaan bussilta saapuneet matkustajat ehtivät nähdä junan. Heidän odottaminen ei varmasti olisi kestänyt kolmea minuuttia kauempaa, varsinkaan jos konduktööri olisi ohjannut heidät lähimmästä ovesta sisään. Aikatauluissa on sen verran löysää, että juna olisi ollut ajallaan jo seuraavalla asemalla. Erityisesti nyt kun tuolle junalle on tulevien ratatöiden takia lisätty 7 min ajoaikaa välille Pännäinen-Kauhava. Kenellekään junassa jo olleellekaan ei olisi aiheutunut viivästystä.
06.01.2008 22:05 Väiski Miten laiturinäytöt toimivat nykyään Kouvolassa jakaantuvan Pendolino- tai IC-junan tapauksessa? Raiteella 4 on kaksi näyttöä ja junan katkaisukohta on näiden näyttöjen välissä. Viime syksynä näytöt toimivat siten, että junan saapuessa molemmissa näytöissä oli Joensuun junan tiedot. Laiturilla oleva matkustaja saa käsityksen, että raiteelta lähtee juna vain Joensuuhun, joten on sama mihin vaunuun nousee kyytiin. Vasta Joensuun puoliskon lähdettyä näyttöihin tuli Savon radan junan tiedot. Onkohan näiden toimintaa parannettu esimerkiksi näyttämällä Savon radan junan tietoja Savon radan päässä olevalla näytöllä jo junan saapuessa?
06.01.2008 22:37 Esa Leskinen Jotenkin noista Larin kommenteista saa sellaisen käsityksen, että VR:n mielestä kuudentoista ihmisen myöhästyminen junasta (Huom! ilman omaa syytään) on kaikin puolin pikku juttu. Mitäpä siitä, jos matka pitenee muutaman tunnin bussifirman ja/tai VR:n töppäysten takia, kunhan juna on sekunnilleen aikataulussa. Täytyy sanoa, että ainakin tässä tapauksessa kokonaisuus jäi asianosaisilta hahmottamatta ja hallitsematta.
06.01.2008 22:54 Lari Nylund VÄISKI: En ole ollut Kouvolassa Pendolinojen katkaisun aikaan, joten en voi vastata kysymykseesi. Tampereella on kuitenkin samanlaiset näytöt käytössä ja niissä laiturin eteläpäässä lukee eri tietoja kuin pohjoispäässä, mikäli junat katkeavat tai muuten vaan lähtevät eri suuntiin. Viime syksynä tekniikka oli mahdollisesti vielä sen verran uutta, että kaikkia temppuja ei vielä hallittu. Nykyisin tilanne on parantunut tuossakin asiassa - toivottavasti myös Kouvolassa. ESA: Kirjoitan täällä edelleen vain ja ainoastaan omia mielipiteitäni, joten älä sotke niitä VR:n lausunnoiksi vaikka se työnantajani onkin. Mitä tuohon Pännäisten tilanteeseen edelleen tulee (joko tämä jahkaaminen loppuisi), niin matkustajat olivat mahdollisesti nähneet junan. Valitettavasti he eivät kuitenkaan vastaa junan liikkeelle lähettämisestä ja mikäli konduktööri olisi nähnyt bussin lähestyvän, niin varmasti junan lähtöä olisi viivästytetty sen vaativan ajan. Vahvasti uskon, että junan johtava konduktööri on ollut omalla vastuualueellaan, joka yleensä on junan Helsingin pään vaunuissa. Pännäisissä etupää pysähtyy (kuten aiemmin kerroin) sellaiseen kohtaan, että asemarakennus tekee näköesteen asemalle johtavan tien suuntaan. Edelleen kuitenkin ihmettelen, että kuinka linja-auto, jonka on väitetty olleen aikataulussa (tuloaika 09:19) voi olla vasta saapumassa asemalle, kun juna lähtee (lähtöaika 09:24). Henkilökohtaisti toivon nyt tämän asian käsittelemisen päättyvän, koska vahinko on tapahtunut eikä tilanteen käsitteleminen täällä muuta todennäköisesti enää mitään. Yksikään meistä tuskin oli paikalla tilanteen aikaan, koska faktatietoa tapahtumasta ei tunnu olevan kenelläkään...
06.01.2008 23:25 LasseH Ollut on mennyttä toki ja ko. tapauksen yksityiskohdissa on epäselvyyksiä. Tässä viestiketjussa on kuitenkin keskitytty paljon siihen, kuinka vastaavat tapaukset voisi jatkossa välttää Pännäisissä ja myös muualla ja hyviä ideoitakin on esitetty. Matkeskuksia yms. on rakennettu viime vuosina paljon, häiriötiedotusta matkustajille on parannettu jne. Yksi iso ongelma tuntuu kuitenkin olevan siinä, miten bussit saavat tiedon junan myöhästymisestä (ja päinvastoin, tosin junan mahdollisuudet odottaa ovat huomattavasti rajallisemmat) Eri liikennemuotojen keskittämisestä samaan paikkaan ei ole hyötyä jos jatkoyhteydestä näkyy perävalot. Jos es. aseman bussipysäkeillä olisi bussikuskeille suunnattu saapuvien junien näyttö, niin bussikuski voisi päättää, odottaako junaa (juna pari minuuttia myöhässä) vai lähteäkö aikataulun mukaisesti (juna es. 20 min myöhässä ja seuraava bussi 30 min. kuluttua)
06.01.2008 23:57 jpl Pitää muistaa, että VR:n liikennetilannesivuilla näkyvä "Matkustajien odotus" on vain jokin yleisnimitys isolle joukolle erilaisia todellisia syykoodeja, joista kaikki ei välttämättä liity mitenkään "Matkustajien odottamiseen"...
12.01.2008 19:14 Jarkko Voutilainen VR vastaa koko liikenteestä uutisoi Pietarsaaren Sanomat http://www.pietarsaarensanomat.fi/story.aspx?storyID=13825 ja vastuuta tästä kömmähdyksestä kantaa pietarsaarelainen VR:n hallituksen puheenjohtaja Martin Granholm: "Asiakkaan näkökulmasta rautatieliikenne on yksi kokonaisuus. Emme voi edellyttää edes, että matkustajalla olisi joku mielipide siitä, kuka on johonkin epäkohtaan syypää. VR:n tehtävä on vastata kokonaisuudesta. Emme voi lähteä sille linjalle, että haemme jonkun muun toiminnasta syytä tapahtuneeseen. Jos rautatieliikenteessä jotain tapahtuu, meidän tehtävämme on selvittää asia ja kantaa vastuu omasta puolestamme, Martin Granholm toteaa."