Syyskuu 2007

Havainto

21.09.2007 15:31

Muistutetaas nytten vähän myöhässä, että maanantaina Punkaharjun Putikossa sijaitseva Vanhan maantien tasoristeyksen varoituslaitos täytti 50 vuotta.

Lähettäjä: Olli Aalto

Kommentit

21.09.2007 17:52 joht. Nyman Muistellaanpas samalla yhtä toista juttua, joka täyttää tulevana maanantaina 17 vuotta ja joka liittyy suoraan suomalaisiin rautateihin. Mistä merkkipäivästä on siten kyse?
21.09.2007 18:19 Epa Suomen InterCity-junat ovat muistaakseni pari vuotta korkeammassa iässä. Vai oliko niin, että IC-vaunuja oli vuoteen 1990 asti vain erikoispikajunien osana?
21.09.2007 18:45 Jouni IC-junat ovat vanhempia, mutta sijoitan panokseni Pasilan asemarakennukselle.
21.09.2007 18:56 Ari P Minäkin veikkaisin Pasilan asemaa. IC-junat täyttävät ensi vuonna jo 20 vuotta; kaksi ja puoli kuukautta erotti IC-ajan lättäkaudesta. 20 vuotta täyttää ensi vuonna muös U-juna sekä K-junien pysähdykset Malmilla. K-junille on tullut pysähdyksiä lisää tasaiseen tahtiin: 1980 Koivukylä (samalla tosin Hanalan lakkautus), 1988 Malmi, 1996 Puistola ja 2004 Oulunkylä. Mielenkiinnolla odotamme vuotta 2012. Entä mistä toisesta rautateihin liittyvästä tapahtumasta tulee kahden viikon kuluttua 17 vuotta?
21.09.2007 19:08 Epa IC-junien alkuvaiheessa niiden lisäksi kulkivat erikoispikajunat Karelia, Lapponia ja Savonia, joissa vain osa vaunuista oli IC-vaunja ja loput sinisiä. Näiden muistan olleen liikenteessä vielä pitkälle -90-luvun puolelle.
21.09.2007 19:18 Epa AriP:n kysymykseen omat vastausveikkaukseni: 1) päätös Turun radan sähköistämisestä 2) ensimmäiset punavalkoiset sr1-veturit liikenteessä. Olivat pelkästään punakeltaisia aiemmin.
21.09.2007 19:47 joht. Nyman Jouni tiesi, ei siis veikannut, oikein. Korostettakoon ja pullistelkakoon nyt myös tällä aiheella: Pasilan aseman 1-vuotissynttäreillä kysyttiin 24.9.1991, että minkä värisestä raidasta erottaa IC-junien 1. lk:n vaunun? Moni huuteli mustaa ja punaista, ehkä joku valkoistakin, mutta kun joht. Nyman Martinlaaksosta pääsi rynnittyä väkijoukon läpi ja lopulta käsiksi mikrofoniin kajauttaen maailmalle miltei legendaarisen sanan "keltainen" (falsetissa toki, sillä murrosikä oli tuolloin parhaimmillaan), niin vapaavalintainen edestakainen kotimaan junalippu oli hänen. Tottakai mietin jo silloin, josko lahjakorttia olisi voinut muuttaa rahaksi käymällä Martinlaakson lipumyynnissä: kysyin, että "Paljos pistät, jos mä pistän tän sulle?" (näytin lipputiskillä siis juuri saamaani lahjakorttia), ja jatkoin "Viittitkö tsiigaa ihan ohimennen mitä esimerkiksi tommonen vaikka nyt joku vaikka Rovaniemen suunnan edestakainen lippu voisi maksaa?". Lipunmyyjä tyrmäsi mut heti ensimmäisessä erässä sanoen "Ei tällaista lahjakorttia voi rahaksi muuttaa, että se on käytettävä junamatkaan, eikä mahdollista erotusta makseta rahassa.". Sanoin sitten polleana ja juuri palkinnon saaneena henkseleitä paukuttaen, että "Noooo, pistä nyt sitten vaikka yksi edestakainen Rovaniemen reissu jos niitä on sulla kerran hyllyssä, ja jos et parempaakaan keksi". Niin sitä sitten lopulta parin kuukauden päästä lähdettiin mr. Pekka 7:n kanssa itsenäisyyspäiväksi 1991 Rovaniemelle, joskin toinen maksoi lipustaan täyden puolikkaan hinnan, toisen käyttäessä palkintonsa eessuntaassun kokonaisuudessaan hyväksi. Oli hyvä ja halpa reissu. Tai no, toiselle oli ja toiselle ei.
21.09.2007 20:50 Ari P Epa: Eipä osunut oikeaan kumpikaan.
21.09.2007 21:27 Jouni Alkoikos IC-liikenne virallisesti elokuussa 1988? Jo kesäkuussa oli Botnia Expressissä IC-vaunusto. 29.2.-1.3.1988 kävin sukulaisten luona Vaasassa ja matkan varrella Seinäjoella oli uutuuttaan kiiltävä Cx 26103 ja Eifet 25301. Tuolloin Botnia Express meni vielä täyssinisenä Vaasaan. Nuo vaunut olivat ehkä sitten koulutuskäytössä Seinäjoella. 14.8.1989 alkoi sitten Jyväskylän IC-liikenne ja heti kahdella junaparilla. Kesällä 1989 Lapponiassa, Kareliassa ja Savoniassa oli jo muutamia IC-vaunuja, mutta Centriassa ei. IC-junien alkuajat ravintoloina toimivat Rt(x)-vaunut. Rx-vaunuja valmistui vasta loppuvuodesta 1989.
21.09.2007 21:50 Ari P Varsinainen IC-liikenne käsitykseni mukaan alkoi juurikin elokuussa 1988. Tarkka päivä ei ole tiedossani. Kesällä 1988 näin monta kertaa IC-vaunuston Helsingin asemalla, ilmeisesti kyseessä oli juuri Botnia Express. Lähtöaika Helsingistä oli noin klo 15. Asuin silloin Malmilla, ja arkisin (ei kuitenkaan perjantaisin) klo 16.10 lähti Helsingistä Eil-vaunuinen K-juna, jolla tuli useamman kerran matkustettua Helsingistä Malmille. K-junathan olivat juuri 29.5.1988 aloittaneet siellä pysähtymisensä.
22.09.2007 00:08 Epa Erikoispikajunien nimet eivät harmittavasti ole jääneet elämään. Tietysti aikatauluissa ja kuulutuksissa tulee ylimääräisiä sanoja välttää. Ravintolavaunut voitaisiin nimetä reitin ja tuotevalikoiman perusteella Kareliaksi, Lapponiaksi jne. Mutta vastahan ravintolavaunut saivat uudet grafiikat ja toiset nimet. (Käyttäjä muokannut 22.09.2007 00:12)
22.09.2007 10:50 Pauli Kyllönen Epa: Vaikea alkaa nimeämään ravintolavaunuja kyseisellä tavalla koska ravintolavaunut kiertävät ympäri Suomea ja sitten voisi olla Lapponia ravintola Karjalan junassa ja Karelian ravintolavaunu taas Pohjanmaan junassa jne. Idea on kyl sinällään ihan hyvä.
22.09.2007 11:39 Epa Usein vaihtuva ravintolavaunun menu ehkä kiinnostaisikin samoilla reiteillä matkustavia junien kanta-asiakkaita. Lisäksi ravintolavaunujen muuntaminen tuotekokokonaisuudesta toiseen onnistunee nykyisinkin kätevästi.