Elokuu 2007

Havainto

15.08.2007 23:15

Tämä havainto ei suoraan liippaa rautateitä, mutta asia olisi toteutuessaan liipannut niitä hyvinkin paljon. Eri uutislähteissä on tänään kerrottu, että Venäjä tarjosi Karjalaa Suomelle 1990-luvun alussa, mutta Suomi kieltäytyi korkeaan hintaan vedoten. Tämän havainnon alla voisimmekin hieman pohdiskella sitä, minkälainen nyky-Suomen rataverkko olisi, minkälaisia henkilö- ja tavaraliikenteen reitit olisivat ja minkälaisella kalustolla ajettaisiin, jos Tarton rauhan rajat olisi palautettu 1990-luvun alussa.

Lähettäjä: Ari Palin

Kommentit

15.08.2007 23:16 Ari P Jos tällainen pohdiskelu ei ylläpidon mielestä kuulu tälle sivustolle, tämän havainnon saa poistaa.
15.08.2007 23:19 Ari P Oma veikkaukseni on, että Helsingin ja Viipurin välillä kulkisi IC-junia ja Pendolinoja. Luumäki-Viipuri- osuus olisi kaksiraiteinen. Viipurin tärkeydestä johtuen luultavasti myös Huutokoski-Parikkala -rata olisi perusparannettu ja Pieksämäeltä, Jyväskylästä tai ehkä jopa Vaasasta asti olisi Viipuriin suora pikajunayhteys Imatrankosken ja Antrean kautta.
15.08.2007 23:27 Sami Koskinen Oma veikkaukseni olisi, että rautateiden ylläpitobudjetti olisi kärsinyt rahan kadottua Karjalan jälleenrakennukseen. Oikorataa ei olisi, sähköistysprojekteja ei olisi viety loppuun. Eli periaatteessa hiivatillisempi tilanne ;)
15.08.2007 23:36 Ari P Voisihan se niinkin olla. Riippuu varmaan paljon siitä, millä tavalla EU olisi jälleenrakennusta tukenut. Se on kyllä totta, että jos Suomi olisi jälleenrakennuksen yksin joutunut rahoittamaan, olisi muun maan radat ja tiet nykyistäkin huonommassa jamassa.
15.08.2007 23:36 Ari P Niin ja ainakaan ennen vuotta 1995 EU ei olisi tukenut jälleenrakennusta millään tavalla.
15.08.2007 23:59 CoCoNut Jos rautateidemme hyvinvointi asetetaan etusijalle olisi kauppa rahoitettu myymällä Ahvenanmaa ruotsalaisille ja pohjoisin Suomi norjalaisille.
16.08.2007 00:51 MarkkuB VR olisi ollut pahassa pulassa jos tuollainen 'kauppa' olisi toteutunut. Kun tänäkin päivänä puhutaan veturipulasta, niin mitenkäs tilanne olisi ollut 15 vuotta sitten. Näinköhän alstikat olisikin täysremontoitu ja palautettu liikenteeseen ja alettu kiiremmin etsimään uutta dieselkalustoa sillä eikös suurin osa karjalan radoista ole sähköistämättömiä? Siihen vielä ratojen kunto, ainakin näin suomalaisittain, niin sn:t olisivat olleet varmaan luokkaa 40-60. Olisikohan jotain muutakin kalustoa jäänyt romuttamatta, kuten esim. porkkanat ja ehkä jopa lätät...tiedä häntä.
16.08.2007 06:58 Che Olisivat tarjonneet Karhua niin oltais otettu.
16.08.2007 07:00 =Waliwali= Hmm, ainahan se on maksettava mitä tässä maailmassa velkaantuu...
16.08.2007 08:18 Jouni Entäpä jos Suomi olisi saanut Neuvostoliiton konkurssipesästä kalustoa liikenteen määrän suhteessa samoin kuin Baltian maat? VR olisi saanut arviolta 50 ER2-junaa, saman verran M62-vetureita, puupenkkivaunuja, VL10-vetureita, 2M62-vetureita ja D1-junarunkoja. Jonkin aikaa liikennettä olisi hoidettu näillä, mutta rajan siirtyminen olisi vaikuttanut dramaattisesti tänä päivänäkin vilkkaaseen Viipurin ja Pietarin väliseen henkilöliikenteeseen. Pikku hiljaa yhteydet olisi lopetettu kannattamattomina.
16.08.2007 09:19 Ville Vehmaa Entä jos Suomi olisikin saanut Karjalan tyhjänä? Matkustajaliikenne olisi olematonta, kun ei olisi asukkaitakaan. Tavaraliikenne olisi lähinnä raakapuun ajoa Ensoon ja muualle Karjalan ja Kymenlaakson tehtaille.
16.08.2007 12:58 Markku Huusko Eiköhän tuo oikorata olis tehty H:ki- Porvoo- Loviisa- Kotka- Hamina- Viipuri?
16.08.2007 15:21 CoCoNut Veturipula olisi syntynyt samoihin aikoihin kun Dr16-sarjan valmistus loppui + sähköistykseen ei olisikaan ollut rahaa = 123 x Dr16?
16.08.2007 16:09 jpl Ei riitä? 300 kpl Dr16 ja n kpl Dr17 sekä SDv18?
16.08.2007 16:31 CoCoNut Huh. Ensiavuksi vanhoja Nohabbeja?
16.08.2007 22:18 MattiL Pulassa ei olisi pelkästään VR vaan koko kansantalous. Ken on siellä liikkunut, tietää rapistumisen asteen. Lähes kaikkialla pääosa infrastruktuurista olisi pitänyt rakentaa uudelleen tai vähintäänkin perusteellisesti peruskorjaten. Kun rahat on tiukalla nykyisillä rajoillakin, turha niitä olisi niin suurissa määrin kantaa rajojen ulkopuolelle.