Heinäkuu 2007

Havainto

31.07.2007 13:21

Valtio myy lähes 300 rautatiekiinteistöä kertoo Aamulehti www -osoitteessa: http://www.aamulehti.fi/teema/myytavat/
Myytävät kohteet löytyvät osoitteesta: http://www.aamulehti.fi/teema/myytavat/38977.shtml

Lähettäjä: Jarkko Voutilainen

Kommentit

31.07.2007 13:29 Kalastaja Paljon on asemia ja muita kohteita myynnissä. Listan kun kävi läpi, niin joukossa olisi muutama helmikin...
31.07.2007 13:44 Sejase Näin on, mutta myös todella ränsistyneitä kohteita on myynnissä, esim. Tpe tavara-asema..
31.07.2007 14:19 Jarkko Korhonen Nämäkin on myynnissä: http://vaunut.org/kuvasivu/24278. Harmi vaan että ne ehdittiin hajottaa totaalisesti jo. Mutta ei kai tätä kukaan hullu uskallakaan kunnostukseen ostaa. Luultavasti nämä kolme rivitaoa apurakennuksineen + 2 ok-taloa vieressä myydään nipussa ja jyrätään pillarilla paskaks ja tilalle rakennetaan korttitalot (elementtitalot). Niinkuin viereen on jo malliksi joku vuosi sitten Finnoilin huoltoaseman paikalle tehty.
31.07.2007 16:00 Jouni Soinlahden aseman hiiltyneet jäänteet ovat myös myytävänä.
31.07.2007 22:53 Arto Kirkniemen asemakin on myynnissä, siellähän on junanasuoritusta tms. toimintaa??
01.08.2007 11:10 Jarkko Korhonen Selittäkääs mulle, kun en markkinatalouden kiemuroista mitään ymmärrä, että mitä järkeä on myydä edelleen VR:n käyttöön jäävää rakennuskantaa, esim Salon asemarakennus ja jäädä sitten vuokralle? Mitä, jos vuokralainen päättää sanoa VR:n irti vaikka 5 vuoden kuluttua? Vai onko tarkoituskin että lipunmyynti ja odotustilat lopetetaan jatkossa kaikilta muilta asemilta paitsi Helsinki, Turku Tampere ynnä pari muuta risteysasemaa...
01.08.2007 11:15 jpl VR on ollut vuokralaisena Salossa koko ajan...
01.08.2007 11:16 jpl Haetaan varmaan säästöjä turhien rakennusten ylläpitokuluissa.
01.08.2007 11:50 Jarkko Korhonen Ehkä. Mutta tämä perusyhtälö, ilmaisia lounaita ei ole: tottakai vuokrantantaja repii VR:ltä kaikki ylläpitokulut sisältyen siihen vuokraan. Ainut, mitä ei tarvita, on organisaatio, joka ylläpitäisi itse asemaa jos se olisi vielä VR:n omaisuutta. Ymmärrän toki, että myydään rakennukset, joita ei enää tarvita, mutta jotka ovat ja pysyvät VR:n käytössä... Mutta tää on tätä nykyisissä tytärhytiöiden, ristiinomistusten, vuokrausten maailmassa... ei ymmärrä eikä tarvitsekaan ymmärtää kaikkea.
01.08.2007 12:00 jpl Kyseessähän on tietenkin RHK:n omistama rakennus, jossa VR on ollut vuokralaisena. Ja ennen vuotta 1995 varmaankin Valtionrautateiden rakennushallinnon omistama rakennus, jossa Valtionrautateiden liikenneosasto on ollut vuokralla? ;)
01.08.2007 15:08 6nen Suurin osa myyntiin tulleista kiinteistöistä on tällä hetkellä vailla mitään käyttöä, tai muuten vajaakäytössä. Osalle on vaikea keksiä mitään järkevää käyttöä edes myynnin jälkeen. Yhteinen nimittäjä näille kaikille lienee kuitenkin se, etteivät ne tuota omistajalleen mitään. Vuokratulot ovat olleet varmaan kiinteistöjen arvoon suhteutettuna paikoin huippuluokkaa, mutta vuokranantajan velvollisuutena on myös pitää kiinteistöt kunnossa, mikä ei sitten enää olekaan tänä päivänä halpaa ja helppoa tällaisten kohteiden tapauksessa. Omistaminen on varmaan kivaa ja tärkeää yksityishenkilön näkökulmasta, mutta VR on nykyään yhtiö, jonka ensisijainen tehtävä on tehdä voittoa - ei omistaa tai palvella. Nyt korkeasuhdanteen huippuvaiheilla on ihanteellinen ajankohta myydä tällaiset turhat asemarakennukset kuten Salo, jolla ei sinänsä ole mitään merkitystä tänä päivänä junaliikenteellisesti. Asemalle ei enää tulla niin hyvissä ajoin, että olisi aikaa odotella lämpimissä sisätiloissa, eikä aina ole edes aikaa koukata aseman sisälle lipunostoaikeissa jos saman voi tehdä junassakin.
01.08.2007 17:42 tane Outo lista, kun siinä on lueteltu erillisiä rakennuksia, eikä kiinteistöjä. Miten voidaan myydä erikseen joku Puutteenperän käymälä? (Missähän muuten kyseinen paikka on, ei ollut ainakaan kuvaa vorg'issa :)) Tuota Salon asemarakennusta kyllä ihmettelen, kun aikaisemmista lehtikirjoituksista ymmärsin, että se olisi jäänyt Senaattikiinteistöille ja nykyiseen tapaan vuokrattu VR:lle. Koskahan muuten 6nen on käynyt Salon asemalla, minusta siellä on ennen junan lähtöä usein tupa täynnä väkeä ja jono lippuluukulla!
01.08.2007 18:00 Koskis_station Mitkäs on noista myynnissä olevista teidän mielestänne parhaat helmet?
01.08.2007 18:35 Epa Ehdoton suosikkini on tuo Mommilan sauna. Järvimaisema lähellä ja mainiot loppuillan junayhteydet vielä löylyjen jälkeen molempiin suuntiin.
01.08.2007 21:00 6nen Tupa on varmasti Salon asemalla aina täynnä, sen koosta johtuen! :) Jos puolestaan seuraa tilannetta arkipäivisin ulkoa käsin, huomaa ettei valtaosa enää tarvitse lippuluukun palveluja. Asematoimintojen lopettamisesta tässä yhteydessä ei vielä ollut kyse, mutta valitettavasti tällä menolla se on jonain päivänä ajankohtaista. Puutteenperän taas puolestaan pitäisi olla tuttu nimi ja paikka, mikäli on sattunut Kontiomäellä piipahtamaan lippuluukkua pidemmällä - Puutteenperäntie kun nimittäin lähtee aseman luota kohti Paltamoa, ja radanylityspaikkaa kuormausalueelle. Myyntiin tulleet Puutteenperän rakennukset käsittääkseni sijaitsevat tuon tien varrella.
01.08.2007 22:17 jpl Salossa on sentään 3 lipunmyyjää töissä ja matkustajia 320 000 vuonna 2006.
02.08.2007 08:38 Sami Hiltunen Missä Oulussa on Toppilan asemarakennus? Tuiran aseman tavoin purettuna jossain polttopuuksi?
02.08.2007 11:41 Jarkko Korhonen Se on Toppilassa, Siiloilta ja myllyltä ratapohjaa/rataa kaupunkiin päin n. 500 m. Siellä se paju- ja koivupusikon keskellä lymyää. Ks. http://vaunut.org/kuvasivu/40019. Pääsee sinne tietäkin siitä lämpövoimalan liepeiltä. Muistaakseni Tuiran asema on paketissa jossain Terva-Toppilan kartanon pihalla... tai sinne kai se aikanaan vietiin kun purettiin 90-l lopussa. Hataria kuulopuhemuistikuvia.
02.08.2007 21:24 krigsman Onko kenelläkään tietoa Siuron saunan sijainnista? Menin tänään ohi, mutten onnistunut bongaamaan junasta aseman liepeiltä saunantapaista. Entä tietääkö joku missä nuo Messukylän myytävät rakennukset tarkalleen ovat?
02.08.2007 23:40 Jouni Kävin tänään tarkastamassa kohteen 895202032 tilanteen. Hyvässä käyttökunnossa oli. :)
03.08.2007 11:11 Samuli Rinne Toivoa sopii, että ostajat ovat valveutunutta väkeä, joka ymmärtää kohteiden historiallisen arvon ja toimii sen mukaan. Olisi hyvin suotavaa, että kauppakirjoissa olisi myös ei-suojeltujen rakennusten ja ympäristöjen suhteen suojeluun velvoittava pykälä. Nämä rautatiekuviot ovat mm. siksi varsin mielenkiintoisia, että moneen paikkaan on "unohtunut" historiasta elävästi kertovia yksityiskohtia ja parhaimmillaan kokonaisuuksia. On hyvin surullista, jos nämä häviävät näissä kaupoissa. Kerran menetettyä vanhaa ei saa koskaan takaisin. Enkö siis luota suomalaisten tyylitajuun ja viisauteen? En luota. 60-luvulla harkittiin Kansallismuseon pistämistä matalaksi suunnitellun moottoritien alta. Ehkä siitä on päästy hiukan eteenpäin, mutta liian yleinen henki Suomessa tuntuu vieläkin olevan se, että kaikki vanha nurin ja modernia tilalle. Ettei vain joutuisi muistelemaan sitä aikaa kun piti käydä ulkohuussissa tai että annettaisiin edistyksellinen ja uudenaikainen vaikutelma ulkomaalaisille tai vieraspaikkakuntalaisille! Ja edelleen, mikään, mitä ei osata mitata rahassa, ei ole mitään, koska raha on kaiken mitta. Saman logiikan mukaan voisi päätellä näin: koska hyviä ihmissuhteita ei voi mitata rahassa, ne eivät siis ole minkään arvoisia. Rohkenen olla jyrkästikin eri mieltä! Jos VR:n tai RHK:n tarve johonkin tilaan kertakaikkiaan loppuu, niin sille ei kai sitten voi mitään. Mutta kauhuskenaariona väijyy sellainen, jossa asema on tyhjillään tuhoutumassa ja lipunmyynti, asemamiesten taukotupa, turvalaitteiden sijoituspaikka tms. on uudessa, tökerössä parakissa kustannussyistä. Esimerkkejä on, ikävä kyllä. Siksi näkisin mielelläni esimerkiksi Museoviraston mahdollisimman suuressa roolissa tässä. Sanottakoon vielä pehmennyksenä, että hyviäkin asemien uusiokäyttötoteutuksia onneksi on, esim. yhden tähänkin keskusteluun osallistujan tekemänä.
03.08.2007 15:16 6nen Päivän Salon Seudun Sanomien ( http://www.sss.fi/ ) mukaan tämä Aamulehden lista olisi kuitenkin vain lista Senaatti-kiinteistöille siirtyvistä asema- ja muista rautatiekiinteistöistä, ei siis suora myyntilista.