Heinäkuu 2007

Havainto

11.07.2007 14:06

Kemijärven yöjunayhteys karsii oikoradan lisävuoroja

Helsingin ja Kemijärven välisen yöjunaliikenteen jatkaminen on vähentämässä oikoradalle suunniteltuja lisävuoroja. Liikenne- ja viestintäministeriö aloitti talvella VR:n kanssa neuvottelut vuorojen tuntuvaksi lisäämiseksi ensi vuodeksi Lahden ja Helsingin välillä, mutta alkuperäisistä tavoitteista joudutaan todennäköisesti tinkimään.

Ministeriön mukaan Kemijärven yöjunaliikenteen jatkamiseen ei ole varauduttu vuoden alussa laadituissa toimintasuunnitelmissa. Kemijärvi-yhteys aiheuttaa jopa reilun miljoonan euron kustannukset vuosittain.

Yöjunaliikennettä Kemijärvelle päätettiin jatkaa keväällä. Ministeriö on tehnyt VR:n kanssa sopimuksen yhteyden turvaamisesta vuoden 2011 loppuun asti.

Oikoradan lisävuorojen kohtalo selvinnee elokuussa, kun valtiovarainministeriö tekee päätöksensä liikenne- ja viestintäministeriön toukokuussa laatimasta talousarvioehdotuksesta.

Lähde: STT:n uutislistan uutinen 11.07.

Lähettäjä: Jouni Parkkonen

Kommentit

11.07.2007 14:10 jtp Kyllä on taas järkevyys huipussaan. Ja ennen kuin kukaan ehtii edes kuvitella, tämä ei ole kannanotto sitä vastaan, etteikö yöjunayhteyttä Kemijärvelle olisi hyvä taas jatkaa pienen tauon jälkeen.
11.07.2007 14:19 joht. Nyman Kaiken järjen mukaanhan yhden junaparin ajattaminen Kemijärvelle pitäisi syödä maksimissaan yhden Oikoradan junaparin, mikäli mittarina pidetään suurinpiirtein ajokilometrejä. Muuuuutta, eiköhän VR osaa tämänkin kääntää kiristykseksi: mikäli Kemijärvelle ajetaan yksikin juna, me ei sitten liikennöidä muualla ja Mäntsälä lakkaa olemasta. "LVM: ottakaa tai jättäkää", tuumaa VR Pääkonttori tänään julkisuuteen vuodetussa tiedotteessaan.
11.07.2007 14:31 Mika Hakala Saisivat kyllä rullata sen perhanan "oikoradan", jos siitä on tollainen ongelma. Se nyt vaan on pelkkä oiko ja sillä sipuli.
11.07.2007 14:38 Jarkko Korhonen Yöjuna Kajaanin kautta Ouluun tai yöjuna Joensuuhun tällä politiikalla taitaisi lopettaa oikoradan käytön kokonaan. S.Ä.Ä.L.I.T.T.Ä.V.Ä.Ä., VR!
11.07.2007 15:21 ArtZi Aikalailla sikamaista polikointia ja tarkoitushakuista vastakkainasettelua joko LVM:ltä, VR:ltä tai molemmilta. Näin sitä parannetaan pääkaupunkilaisten ja muun Suomen rauhallista yhteiseloa ja yhteisymmärrystä...
11.07.2007 15:32 JE On hiukan ongelmallista, jos oikoradan liikenteen taloudellisuutta ennustetaan pelkkien tukiaisten määrällä. Käytännössähän on niin, että tiheävuoroinen yhteys on helpompi saada itsekannattavaksi kuin epäsäännöllisemmin liikennöitävä.
11.07.2007 15:55 Tuomas Pätäri Jos nuo oikoradan lisävuorot olisivat tulleet olemaan ostoliikennettä, tuossa ei ole mitään epäselvää: Ostovuoroihin on osoitettu könttä rahaa, joka riittää suunniteltuihin vuoroihin. Kun tulee yksi uusi vuoro (Kemijärven yöyhteys), muualta pitää karsia. Ellei sitten lisätalousarviossa myönnetä lisää rahaa. Mutta, voisiko tosiaan olla, että Lahti-Helsinki väliä olisi tultu ajamaan ostona? Tietääkö joku miten on? Silloinhan tuossa ei ole MITÄÄN järkeä jos nuo eivät olisi tulleet olemaan LVM:n ostamia.
11.07.2007 19:15 JE Kyllä Lahden taajamajunat ostoliikennettä ovat. Miten kauan, sitä on vaikeampi arvioida.
11.07.2007 20:03 tane Johtajan tilikirjassa taitaa olla pelkästään menosarake ;)
11.07.2007 20:55 Ari P Oikoradan lisävuorot aloittavat jo 12.8. Sitä tuskin enää ehditään perumaan, joten siinähän käy sitten niin, että matkustajat ehtivät tottua tunnin välein kulkeviin Z-juniin, kunnes ensi maaliskuussa (tai mahdollisesti jo aikataulukauden vaihteessa 9.12.) liikenne jälleen harvenee. Se ei varmasti ole omiaan kasvattamaan joukkoliikenteen suosiota.
12.07.2007 09:05 MattiL Kuukauden kuluttua alkava jokapäiväinen kerran tunnissa liikennöinti oikoradalla ei nähdäkseni näissä puheissa ole ollut uhattuna. Kyseessä ovat ensi vuoden puolelle kaavaillut uudet lisävuorot, ilmeisesti ruuhka-aikojen liikennöinti puolen tunnin välein tms ( HS 12.8. )
12.07.2007 13:39 Jarkko Voutilainen Ostoliikennesopimukset LVM-VR löytyvät osoitteesta http://www.raideryhma.fi/ ja sen vasemmasta yläkulmasta pikalinkkeinä.
12.07.2007 23:25 Ari P Matti: Olet oikeassa. Helsingin Sanomat kirjoitti tänään, että ensi vuoden syksyksi oli suunniteltu jälleen lisävuoroja. Tosin pitää ihmetellä, miten lisävuorot (eli jos Z-junia ajettaisiin useammin kuin kerran tunnissa) mahtuisivat pääradalle Helsinki-Kerava -osuudella. Tietysti kyseessä voisi olla juna, joka kulkisi vain Keravan ja Lahden välillä ja jolta yhteys Helsinkiin olisi siis vaihdollinen.
14.07.2007 12:31 Dakkus Sm4-junien yhteenliittäminen lie sen verta ongelmatonta, että niitä voitaisiin kokoilla Keravalla riittävän sutjakasti?
14.07.2007 13:46 CERdfsbkt Hyvä hyvä, VR! On erittäin mukavaa lakkauttaa, traalalaa! Lakkautetaan samantien InterCity-, Pendolino- ja pikajunavuorot kaupan päälle! Jätetään jäljelle vain muutama taajamajuna välille Joensuu-Nurmes ja Karjaa-Hanko! Ei liikennöidä enää lähijunia ruuhka-aikaan, koska junat myöhästyvät muutenkin! Romutetaan sudet (yhtä lukuunottamatta), marsut, deeverit (kahta lukuunottamatta), seeprat ja vemput, koska ei niitä sitten tarvita! Lainataan sitten kalustoa Venäjältä jos tarvitaan! Romutetaan myöskin Samit ja Pendot ja Puput, koska lähijunia ei enää liikennöidä! Karsitaan kaikki pois paitsi Kemijärven yöjuna! Lakkautetaan myös tavarajunat, koska ei ole kalustoa millä vetää! Romutetaan myös kaksikerrosvaunut ja pikajunakalusto! Ai että VR osaa tehdä hyviä päätöksiä! Hyvä hyvä!
14.07.2007 15:40 joht. Nyman Miikka on vähän päissään, joten ei siitä kannata välittää...
14.07.2007 16:25 CERdfsbkt Juuh
14.07.2007 23:55 pjh Se, mikä minua tässä nyt kummastuttaa, on tuo "jopa miljoona". Kun Roi-Kjä-yhteys oli ennen Edamien hankintaa itsekannattava, niin miten helkutissa siitä on voinut yhtäkkiä NOIN tappiollinen tulla? Mikä ihmeen oikeus VR:lla on kusettaa noin pahasti tavallisen kansalaisen älykkyyttä aliarvioiden?
15.07.2007 00:08 jtt Ehkä VR ei itse varsinaisesti ole syyllinen tilanteeseen, käsittääkseni se tuottaa "voittoa", mutta ei voi tulostaa vaadittavaa "voittoa" valtiollemme, joten ??? Tästä rahan siirrosta taskusta toiseen en ole vielä päässyt täysin perille, joten ehkä jätänkin sen edelleenkin viisaampien aivojen harkittavaksi.