Heinäkuu 2007

Havainto

09.07.2007 13:17

Iltalehden muistatko vielä osiossa juttua porkkanajunista. http://www.iltalehti.fi/perhe/200707096311666_ms.shtml

Lähettäjä: Matti Lehikoinen

Kommentit

09.07.2007 13:30 Eero Heinonen Eikös Porkkanaa voi verrata oman aikansa Pendolinoksi...
09.07.2007 13:36 Jarkko Korhonen Muuten kyllä, mutta mielellään ei koska Porkkanat toimivat.
09.07.2007 13:45 Eero Heinonen Juuri toimivuutta vertasin. :) Ainakin loppuvaiheessa.
09.07.2007 13:46 Eero Heinonen ...siis Porkkanoiden loppuvaiheessa toimivuutta voisi verrata erääseen kallistuvakoriseen.
09.07.2007 14:06 Esa Leskinen Eikös porkkanoissa ollut ongelmia niin moottoreiden toimivuudessa kuin matkustamon lämmityksessäkin. Itse muistan kyseiset junat meluisina ja (talvella) kylminä. Niin ja niissähän taisi olla italialaiset moottorit. Aika kultaa muistot!
09.07.2007 14:07 Teppo Niemi Ja kyllähän niissä porkkanoissa oli vikoja ihan riittämiin. Eräs sellainen oli vesipytyt, eli jäähdytysjärjestelmään kertyi jostakin ilmaa, joka syrjäytti veden järjestelmästä. Dm8 oli lisäksi onnen ovien muutoksia tunnettu ovivioista (jos renkaanpaikkasusta et osannut, niin opei sen ovien lukituskumien paikkauksessa...).
09.07.2007 14:12 Che Sama juttu tuli mieleen minullekin. Kirjoitus on pohjimmiltaan nurinkurinen.
09.07.2007 19:45 Teho Muistan erään tapahtuman vuodelta 1984/1985? kun jostain "porkkanasta" putosi vaihdelaatikko Jämsässä vaihteelle ja kaikki Jy/Pm junat jouduttiin ajamaan Hpk.n kautta. Olin silloin "postinkanto vuorossa" Tpe asemalla.(Virkapostia juniin ja junista).
10.07.2007 08:25 Teppo Niemi Onnettomuus aihutui momentinmuuntimen särkymisestä ja putoamisesta sitten radalle. Pudonnut momentinmuunnin aiheutti yhden Dm8-yksikön hylkäyksen, vaikkakin momentinmuunninvaurion saanut vaunu korjatiinkin vielä ajoon. Opiskelun aikana tuli jutusteltua asiasta erään aineopettajan kanssa, joka oli tutkimassa vaurioitunutta momentinmuunninta.
10.07.2007 16:00 Move off Olihan porkkanoissa omat vikansa, mutta ainakin niiden kytkentä ja irroitus toimi huomattavasti luotettavammin, kuin Sm3:lla.
10.07.2007 23:00 MarkkuB Osa-'syynä' varmaankin se, ettei Porkkanoissa tainnut olla minkäänlaista tietotekniikkaa edes ihan loppuvaihessakaan, olikos niissä edes kulunvalvontaa? Liittimiessä taisi olla vain mekaaninen liitos ja ilmat sekä kaiketi ohjauskomennot, sähköisesti vai ilmalla?
11.07.2007 08:06 Teppo Niemi Porkkanoiden Runvika-kytkimissä kytkettiin automaattisesti myös sähköiset ohjaustiedot (nastat), sekä pääsäiliöjohto ja kytkimen paineilmatoimisen irroitussylinterin ohjaus.