Toukokuu 2007

Havainto

12.05.2007 03:32

Junien aikataulut muuttuu taas 14.5. Niitä voi taas selailla tuolta: http://jpl.yi.org/tavara/

Lähettäjä: Juhani Pirttilahti

Kommentit

12.05.2007 10:27 vempu Siis.. Aikataulutko ovat voimassa vain 14.5.2007 - 2.6.2007? Noin kolme viikkoa...
12.05.2007 10:33 jpl Aivan. Sitten tulee taas uudet.
12.05.2007 10:34 jpl Edellinen muutos taisi olla 26.3. ja sitä edellinen 12.2.
12.05.2007 10:39 joht. Nyman vempu: Mitäs sitten? Suunnitteletko heinäkuun menosi toukokuun aikataulujen mukaan? Tuo muistuttaa SNTL:n viisivuotisohjelmaa, joka ei tullut koskaan toimimaan, joten en usko että tommonenkaan toimii, vaikka pienemmästä mittakaavasta onkin kyse.
12.05.2007 11:02 jpl Raiteilla mikään ei tunnetusti tapahdu suunnitellusti, mutta sentään edes joskus hallitusti. :)
12.05.2007 11:44 4Axl Kiitokset jpl:lle...kiva saada tavarajunien aikatauluja... Nytten tietää milloin olla radan varressa.On meinaan hakusessa tää junien bongaus vielä ;)
12.05.2007 13:07 Sejase Iso kiitos Juhanille helppolukuisista aikatauluista!
12.05.2007 13:40 jpl Ja iso kiitos myös VR:n suuntaan, että laittavat niitä excel-taulukoita RHK:n kautta.
12.05.2007 13:53 Simo Virtanen Turha siitä VR:ää on kiittää. Eikös VR nimenomaan ilmoittanut jonkin aikaa, että (tavaraliikenteen) aikataulut kuuluvat sen liikesalaisuuksien piiriin ja niitä ei tod jaella harrastajille. RHK sitten viranomaisena julkaisi aikataulut. Kiitokset RHK:lle.
12.05.2007 14:25 jpl Eikös aina pitäisi kiittää tiedoston tekijää, eikä jakelijaa. ;)
12.05.2007 15:35 4Axl Kyllä ja kiitos vuan Juhanille...Todella helppolukuiset sivut. Simolle sanottakoon jotta on hienoa jos VR/RHK julkaisee infon tavarajunista mutta kiittäkäämme kaveria joka on nähnyt vaivaa hienon ja asiallisen sivun tekoon...eihän se RHK sivua tehnyt?! ;)
12.05.2007 18:27 Simo Virtanen Ei toki tehnyt! Ilman muuta suuret kiitokset tuon hienon sivuston väsääjälle! Oletin yhtyväni ylempänä esitettyihin kiitoksiin ja menin sen takia suoraan asiaan eli nälvimään VR:tä. :) Täytyy muistaa, ettei mikään muukaan rahtifirma omia aikataulujaan julkista, mutta onneksi on RHK viranomaisena.
12.05.2007 18:29 jpl Itseasiassa muutamat euroopan rahtifirmat julkistaa joidenkin, tai kaikkien juniensa aikatauluja.
12.05.2007 19:05 Simo Virtanen Tuo oli uutta. Tietty junat ovat vähän oma luokkansa. Varsinkin jos siellä ulkomaillakin on jokin RHK:n kaltainen viranomainen jakamassa kapasiteettia ja samalla julkaisee aikataulut, jolloin rahtifirmallakaan ei ole syytä pantata tietoa. Mutta kysypä lentokoneiden tai kumipyöräliikenteen aikatauluja, niin ei ainakaan Suomessa onnistu. Toki kertovat auliisti toimitusajoista ym., mutta niiden pohjalta on sitten pähkäiltävä itse.
12.05.2007 19:47 Tuomas Pätäri Onpa helppo tuolta katsoa tavarajunien aikatauluja. Siitä kiitos. Minulle ei ole ikinä auennut tuolta excel-taulukosta se miten monien (useimpien?) junien kohdalle ei ole merkitty mitään kulkupäivää, liikkuvatko ne vain epäsäännöllisesti silloin tällöin?
12.05.2007 20:05 jpl Noissa excel-taulukoissa on joskus ollut mukana kaikki junat, mille on ratakapasiteettia VR hakenut. Osa niistä ei sitten kulje koskaan, ehkei moniin vuosiin. Esim. Pasilan ja Karjaan välillä on olevinaan useampia tavarajunia, mutta tosiasiassa tavarajunia ei ole kulkenut ainakaan pariin-kolmeen vuoteen (vaikka rautatietilastojen mukaan rahtia ko. välillä kulkee samansuuruinen pieni määrä joka vuosi! voiko liikennetilastoihinkaan enää luottaa?). Siellä on siis niitä "jospa me joskus ajamme tämän junan"-varauksella laitettuja junia, joilla ei ole (eikä välttämättä koskaan tule) kulkupäivää. Pieni osa näistä kulkupäivättömistä junista tosin kulkee melko useinkin aina tarvittaessa. Muista liikennemuodoista laivaliikenteen aikatauluja toki saa satamien nettisivuilta myös rahtiliikenteen puolesta (toki laivat kulkevat miten kulkevat tunnin tai päivän aikataulusta sivussa).
12.05.2007 22:36 Simo Virtanen Ratamaksu kuitenkin määräytyy todellisen liikenteen mukaan eli VR voi periaatteessa buukata mielinmäärin haluamiaan aikoja junillensa. http://www.rhk.fi/radan_kaytto/rataverkolle_paasy/ratamaksu/ Tilanne olisi tietty toinen, jos olisi kilpailevia rahtifirmoja.
13.05.2007 10:43 vempu Joht. Nymanille: ei, en vaan tiennyt että aikataulut vaihtuvat niin usein. Ja jpl:lle todellakin kiitos aikatauluista.
13.05.2007 11:22 Move off Kovin paljon tavaraa kulkee edelleen Ri:n kautta Mlä:n sijasta...
13.05.2007 12:52 Jouni Onkohan tyhjävaunujuna 1247 Ilmalasta Jyväskylään maanantaiöisin Pendolino, joka meni ennen 93:n toisena runkona?
13.05.2007 16:49 jpl Ainakin 1220, 1221, 1247 ja 1248 on pendojen siirtoja.
13.05.2007 18:27 jpl DB:llähän on "tavaramatkahaku" http://gueterfahrplan.hacon.de/cgi-bin/query.exe/dn
14.05.2007 09:23 Otto Tuomainen Move on: Suurin osa kulkee kuitenkin jo Mlä:n kautta.
14.05.2007 10:20 Torbjörn Sandell Kiitokset jpl:lle minunkin puolestani hyvästä sivustosta! Sitten kysymys: Tietääkö kukaan minkälaisia siirtoajoja ovat junat nro 1223 Hki-Tku ma-su ja 1225 Tku-Tpe ma-su? (Vai pitääkö tämän turkulaisen ihan itse mennä kahtomaan...?) ;)
14.05.2007 10:29 Torbjörn Sandell Vielä jpl:lle englanninkielisestä versiosta tämmöinen kommentti: Ajettaessa junaa pelkkänä veturina käytetään ainakin Englannissa käsitettä "light engine" (lyhenne "L/E"), joten ehdottaisin tämän "1250 to 1599: locomotive trains" sijasta "1250 to 1599: light engine movements". Käsite "locomotive trains" vie ainakin minun ajatukseni veturivetoisiin juniin (vastakohtana moottorivaunuihin ja -juniin).
14.05.2007 14:10 Jouni Eikös tuo 1223 ole varmaankin CEmt-siirto illan Turku-Tampere-yöjunaan. Ja olisiko 1225:ssä kaksi aamun perutun matkustajajunan runkoa?
15.05.2007 01:05 jpl 1223:n kokoonpano oli 14.5. Sr2+Hccmqqr+Gfot+CEmt+CEmt. 1225 sisältänee useampia pikurirunkoja Tampereelle.
21.05.2007 16:23 Torbjörn Sandell Jaa, pitäisi ajatella ennen kuin kysyy tyhmiä. Toisin sanoen, keksin tietysti 1223:n ja 1225:n käyttötarkoitukset vain muutama tunti sen jälkeen kun olin kirjoittanut kysymykseni... Tuo 1225 ihmetyttää vieläkin vähän, kun kiertoa vähän muuttamalla siirtoa ei tarvitsisi ajaa kuin la-su-öinä (P 915:tä varten). Mutta kaipa tietävät, mitä tekevät. :)
21.05.2007 20:17 jpl 1225:ssä menee 1 tai 2 sinirunkoa joka päivä... mistähän junista ne mahtavat tulla?
24.05.2007 10:20 Torbjörn Sandell Ainakin siinä menee ma-su 911:n runko, kun 928 ajaa lalla Turkuun asti. Sunnuntaiaamuisin lienee mukana myös 916:ssa edellisiltana saapunut, sunnuntain 915:een menevä runko. Muita runkoja siinä ei liene. (En ole itse käynyt junaa katsomassa.) Tietääkö joku muuten millä junalla 923:n runko tuodaan takaisin Turkuun? (Minä en.)
24.05.2007 10:20 Torbjörn Sandell ...ajaa illalla Turkuun... (tietty)
24.05.2007 10:29 Torbjörn Sandell jpl: Vielä siitä englanninkielisestä versiosta: En ole englanniksi kuullut käytettävän matkustajakaluston tyhjävaunusiirroista mitään muuta käsitettä kuin "Empty coaching stock movement" (lyh. ECS). Tietty "Empty passenger stock movements" selittää kaikella tarvittavalla selvyydellä, mistä on kyse, joten älä ainakaan muuta sitä pelkästään minun "mutu":ni perusteella! :)
24.05.2007 12:33 jpl Tarkoittanet englannilla Britanniaa. :-)
28.05.2007 10:48 Torbjörn Sandell Jep.