Toukokuu 2007

Havainto

08.05.2007 10:52

Dr13 2343 PALAA LIIKENTEESEEN LAUANTAINA 9.6.2007

Järjestän lauantaina 9.6. Dr13-museojunamatkan Helsingistä Turku satamaan. Turusta reitti vie Karjaan ja Lohjan kautta Hyvinkäälle, jonne matka päättyy.

Junassa on kalustona Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n Dr13 2343, Cht 2365 (varattu), EFit 23513, Eit 23114, ELht 23321 ja Pot 10002.

Ilmoittautumisia matkalle otetaan vastaan sähköpostiosoitteella larinylund@hotmail.com. Paikkoja on rajallinen määrä. Mahtuminen mukaan vahvistetaan ilmoittautumisen jälkeen viestillä, jossa kerrotaan tarkempi aikataulu sekä matkan maksamista varten tilinumero. Matkan hinta on 50 euroa/henkilö. Hinta sisältää 13 tunnin junamatkan (Hki-Tus-Hy) 2. luokan vaunussa "1. luokan junassa". Matka maksetaan 31.5. mennessä tilille. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Lisätietoja matkasta voi tiedustella myös tämän viestin kommenttien kautta.

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

08.05.2007 14:42 Sejase Cht "varattu"? Mille? Kysynpähän vaan kun on lempivaunu:)
08.05.2007 14:53 jpl Olisiko siinä Cht:ssä "yksityistilaisuus".
08.05.2007 15:02 Sejase Larille ja kumppaneille riehumistilaa kuten viime syksynä:D
08.05.2007 17:55 Lari Nylund Uusia ilmoittautumisia on tullut tämän "mainoksen" jälkeen jo kiitettävästi, mutta vielä on paikkoja jäljellä. Pyydän ystävällisesti kysymysten tekijöitä käyttämään tätä kommentti-mahdollisuutta, ettei sähköposti tukkeudu.
08.05.2007 18:07 Sakari Kestinen Ilmeisesti Cht on jonkinlainen synttärisankarin privaattivaunu? :)
08.05.2007 20:11 Lari Nylund Tuntuu kiinnostavan niin kovasti tuon Cht:n käyttötarkoitus, että kerrottakoon jotain. Ovet ovat vaunussa vierailijoita varten avoinna, joten tervetuloa vaan tutustumaan vaunuun matkan aikana. Valitettavasti kaikki istumapaikat vaunussa ovat varattuja.
08.05.2007 20:46 BT Tässä sitten kymysystä tämän palstan kautta. Mikäs on 2349:n tilanne junan toiseksi vetäjäksi? Onkos tulossa vai eikö ole? Jos ei ole, niin syykin olisi mielenkiintoista kuulla että mihin se kaatui? Ja miel. ei mitään hölöpölömölöä mallia poliitikon suusta tuleva vaan rehellistä asiaa. Kiitän.
08.05.2007 21:20 Lari Nylund Dr13 2343 ja Dr13 2349 kaksinveto oli tosiaan unelmalähtökohta tämän matkan vetureiksi. Asian selvittäminen on minun osaltani vielä kesken, joten herrasmiehenä en halua tässä vaiheessa kritisoimalla ketään pilata kesken osaltani olevia neuvotteluja kirjoittamalla asiasta täällä sen enempää. Pyydän ymmärrystä ja toivon ettei asialla spekuloitasi yhtään ennen matkaa.
08.05.2007 21:57 Juhana K Spekuloin sen verran, että kyseinen kaksikko olisi hiivatillinen... :) Mukana olen kuitenkin joka tapauksessa. Tattis ja matkalla tavataan.
08.05.2007 22:36 pjh "Voi himputti, voi himputti, voi himputin himputti!" (Mikko Perkoila). Tuo viikonloppu meni kiinni muualle eilen. Olisinpa mielelläni ollut mukana!
08.05.2007 22:52 Arto Just voi himputti! On nyt kaikki niin epävarmaa ettei uskalla lippua varata, mutta pääseekö junan kyytiin mahdollisesti jos joku lipun lunastaneista ei lähdekään matkaan? Siis tulee Hesaan norkoilemaan ja toivoo parasta ja pelkää pahinta.
08.05.2007 23:22 Anssi Koskas tuo kalusto ajetaan Haapamäeltä Helsinkiin ja Hyvinkäältä Haapamäelle? Jos vaikka olisi jossain radan varressa kyttäämässä komeutta...
08.05.2007 23:44 Lari Nylund Arto: Junasta ei voi enää lunastaa lippuja, joten vain ennakkoilmoittautuneet otetaan kyytiin. Anssi: Odotinkin, että milloin siirtoajosta alkavat kyselyt. Siirtoajoon liittyvistä asioista annetaan tietoa toukokuun lopulla mm. tällä palstalla.
09.05.2007 08:12 Jouni Hmm... jääpä taas jotain näkemisen arvoista väliin, kun sijaitsen kyseisenä viikonloppuna Pietarissa.
09.05.2007 13:47 tane Otetaankos niitä ennakkoilmoittautuneita sitten kyytiin myös matkan varrelta? Sellainen X-Helsinki-X-Turku-X-Hyvinkää-Helsinki-X turnee tuntuu vähän turhalta ;)
09.05.2007 15:08 Lari Nylund tane: Poikkeustapauksia on muutamia, mutta matkustajien toivotaan nousevan junaan Helsingistä. Hinta on matkasta riippumaton 50 euroa/henkilöltä.
09.05.2007 16:22 petaso Ei ole tuosta koko junan ihmiskapasiteetista mitään tietoa, ja jos jokainen maksaa 50e niin paljon siitä tulee sitten yhdellä tai kahdella veturilla kustannusarvioksi, miinus kaikki kulut. :D Kellä riittäisi laskupäätä.
09.05.2007 19:19 Ari-Pekka Lanne Laskupäätä minulla ei ole, mutta asia on minusta kuitenkin sen verran kiinnostava, että osallistun keskusteluun parilla karkealla laskelmalla. Jos juna painaa 250 tonnia (jossain olisi varmaan mainittujen vaunujen painot tarkemminkin, mutten nyt malta niitä alkaa kaivamaan), ja Alstikan (oletan siis, että junassa on yksi veturi) moottorit kuluttavat tämäntapaisessa vetotehtävässä jotain 0,009 l/btkm (arvio, joka nojaa Raili 2005:ssä oleviin lukuihin), kuluu menovettä matkalla Hpk-Hki-Tus-Hy-Hpk (958 km) 2200 l. En tiedä, paljonko museoveturiyhdistys menovedestä maksaa, mutta jos oletetaan vajaan euron verran, niin siitä tulee n. 2000 e. Sen kattamiseen tarvitaan 40 kärsää. Jos RHK perii museojunista samanlaista ratamaksua kuin muista henkilöjunista, kertyy ratamaksua maksettavaksi n. 400 e. Sen kattamiseen tarvitaan 8 kärsää. Junamiehistö taitaa olla tällaisilla reissuilla talkoolaisina? Muuten heidän kulunsa olisivat kaikkine lomarahoineen ja sivukuluineen lähes 30 e/h. Jos junassa olisi kuljettaja, koneapulainen ja konduktööri, olisivat nämä kulut pelkän Hki-Tus-Hy -matkan (13 h) osalta 1170 e. Siihen tarvittaisiin 23 kärsää. Ja sitten näihin henkilöstömenoihin tulisi vielä veturimiehistön osalta siirtoajot Hpk-Hki ja Hy-Hpk, siis jos miehistö ei ole töissä talkoohengessä. Mutta se, mitä museoveturiyhdistys museokaluston käytöstä haluaa saada, onkin jo toinen asia. Täytyy muistaa, että Alstikka on paitsi korvaamattoman arvokas museoesine, myös melko iso rahareikä. Alstikka ja muukin museojunan vaunusto vaatii huoltoa. Vaikka huolto tehdäänkin pääasiassa talkootyönä, saa jo pelkkiin öljyihin ja muihin tarveaineisiin ja tarvikkeisiin kulumaan äkkiä vaikka millaisia rahasummia. 98 tonnin veturin ja 250 tonnin vaunuston rassailu on eri asia kun tonnin henkilöauton. Vakuutuksista, museovarikon kuluista yms. puhumattakaan. Ja kun museojunakaluston käyttö on kuitenkin melko vähäistä, ei näitä tällaisia museojunaretkistä saatavia tuloja voi mitään mahdottomia määriä ollakaan. Luulen siis, että kaikki välittömiltä matkantekokustannuksilta yli jäävä raha menee kyllä arvokkaaseen tarkoitukseen museokaluston ylläpitämiseksi. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka - siis jos tältä puheena olevalta Dr13-matkalta nyt oikein tuhottomasti ylijäämää tulee - museojunaväki innostuisi teettämään saaduilla varoilla Otanmäessä 2439-replikan. XoD Tai enempi kieli keskellä suuta kerrottuna rakentelisi aikanaan 2501:stä taas 3201:n. Siihen maailmanaikaan romutusvaiheessa olevista Sm1/2:sista ja M100:sistakin voisi ehkä löytää jotain tähän sopivia osia. Ja onhan siellä Haapamäellä niitä Porkkanoitakin, joiden maalipinta on alkanut hilseillä. Rauta ruostuu.
09.05.2007 19:54 Lari Nylund Erittäin mielenkiintoinen ajatusleikki menossa matkasta. Osallistun järjestäjänä sen verran tähän, että matkan tarkoitus on tehdä +/- 0 euron tulos. Tällaisen tuloksen saavuttamiseen tarvitaan vielä parikymmentä osallistujaa lisää. Mikäli matka tuottaa voittoa järjestäjälle, niin olemme alustavasti sopineet Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n kanssa tuoton käyttämisestä Dr13 2343-veturin kunnossapitoon.
09.05.2007 21:21 MTV Pitikö se liiketalouskin tähän sotkea? Eikös HMVY ole puhtaasti voittoa tuottamaton yhdistys, joka saa kaikkeen toimintaan rahansa tällaisista tempauksista ja lahjoitusvaroista? En viitsi edes vaivautua miettimään, että "paljpnkohan ne nyt tästäkin kahvi- tai ties mihin kassaansa taas nettovavat" vaan ilomielin maksan tuon 50e(lurjus, jotta pääsen "kunnon kaluston" kyytiin ja samalla majdollisesti avustmanaa HMVY:tä rahallisesti toiminnassaan. Sitäpaitsi VR:n taksoilla ei saa istua junassa 13:a tuntia viidelläkympillä...
09.05.2007 21:42 petaso Ei ollut tarkoitus alkaa sotkea mitään liiketaloutta tähän, totesin tuossa jos joku kehtaisi laskea tulos summaa tästä, olkoon se sitten plussaa tai miinusta, mutta hieno homma että Lari on saanut tällaisen järjestettyä. Itseäni harmittaa kun en pääse tuolloin tulemaan, loma alkanut ja pitää lähtä hommiin.
10.05.2007 07:38 Ari-Pekka Lanne Jos jollekin jäi epäselväksi, niin alleviivaan vielä, että en minäkään sitä noin tarkoittanut, siis viitata johonkin epämääräisiin HMVY:n kahvikassoja kartuttaviin voittoihin. Ajatuksena oli päinvastoin yrittää osoittaa, että tämäntapaisesta rautatiematkasta tulee melkoiset viulut, ja museokaluston kunnostus vaatii jatkuvasti rahaa, minkä takia se 50 e/henkilö on vähintäänkin kohtuullinen. Eikös se viimekeväinen SRHS:n järjestämä Dr13-matkakin jäänyt oikein maan perusteellisen pahasti pakkaselle, vaikka sielläkin oli porukkaa yks junakuorma. Kyllä tähän pitää hiukan talouttakin sotkea, jos halutaan, että arvokas museokalusto pysyy tallessa (muistelen tässä 2234:ää, 2439:ää ja muita vastaavia museoveturikohtaloita), ja että tällaisia matkoja voidaan tehdä myös jatkossa. Kukapa näitä useampaa kertaa tappiolla järjestelisi. Ja ruostehan ei rautaa säästele.
10.05.2007 08:42 Eero Heinonen Koska nyt en itsekään pysynyt ihan kärryillä kaikissa laskuissa, niin selvennän vaikka itselleni, että esim. tapauksessa SRHS junan tilaaja saattoi kyllä jäädä pakkaselle, mutta ei HMVY, jolta juna oli tilattu.
10.05.2007 09:12 Lari Nylund SRHS:n kevätkokouksessa aihetta käsiteltiin ja todettiin reissun tosiaan jääneen pakkasen puolelle. Syy oli mm. matkan mainostamisessa tapahtuneen viivästyksen.
10.05.2007 10:35 tane Pitääkös noissa vieläkin olla VR:ltä vuokrattu kuski (sehän maksoi kai aivan käsittämättömiä summia!) vai ajeleeko HMVY nykyään omillaan?
10.05.2007 19:48 jpl 30e/h ei riitä kuin juuri ja juuri kuskin tuntipalkkaan... 100e/h alkaa riittämään.
11.05.2007 12:18 Ari-Pekka Lanne Se on 30 euroa/tunti/henkilö, eli 3-henkiseltä miehistöltä 90 e/h. 13 tunnissa aiemmin mainittu 1170 e (tai 1300 e, jos 100 e/h). Menikö nyt oikein?
11.05.2007 13:22 jpl Unohdit sivukulut ja lisät, josta tulee 100e/h/henkilö.
11.05.2007 14:26 Lari Nylund Palataan taas asiaan eli itse matkaan liittyviin asioihin. Paljastetaan, että yksi pysähdyspaikoista on Selki. Lisätietoja kunnostetusta asemasta löytyy linkin http://www.selki-asema.fi/ takaa. Olemme sopineet aseman nykyisten omistajien kanssa, että asemalla meitä odottavat avoimet ovet.
11.05.2007 22:02 pjh Ihan uteliaisuuttani, Juhani, jos tuntipalkka on 30 e/h, niin millä laskuopilla saat sivukuluiksi 100 e?
11.05.2007 23:32 joht. Nyman pjh: Juhani kaiketi tarkoittaa tuota satkua per timma (viikonloppu)lisineen, kuten tässä asiassa on kyse, synttärijuna kulkee viikonloppuna. Jos lasketaan 100%:n tuntien mukaan, KTA on 60 EUR, siihen 11,5% lomarahaa, TyELia n. 21,5% ja työnantajan sotumaksua ~5% päälle. Homma menee maksaa heleposti yli satkun per tunti, mutta sen kompensoi näppärästi viidenkympin liput -yhteysvälistä riippumatta :-D
12.05.2007 03:30 jpl En tiedä mitä kyseisen junan kuskille maksetaan, mutta noin se VR:n junassa menisi. 100e/h sisältää siis kuskin peruspalkan, firman sivukulut, palkan lisäksi kilometrirahat, lauantaikorvaukset ym..
12.05.2007 18:18 Ari-Pekka Lanne Minäkään en tiedä, mitä kyseisen junan kuljettajalle maksetaan, mutta luulisin, että suunnilleen samanlaista palkkaa kuin muillekin hitaita (korkeintaan 140 km/h) henkilöjunia ajaville kuljettajille. Näiden (laskennallinen) kk-palkka lienee (kun konsultoin veturimiesten työehtosopimusta - sen verran, mitä siitä irti saan) siinä 2400...2500 e. Nopeammissa junissa ja lähijunissa palkka olisikin isompi. Kuljettajien työaika 3-viikkoisessa jaksossa on 114,75 h. Näistä saadaan, jos oletetaan vuodessa olevan 52 viikkoa ja 12 kuukautta, tuntipalkaksi n. 15 e. Lauantailisä on 25 % (veturinkuljettajien työehtosopimus), sivukulut 33 % (VR:n vuosikertomus 2005), lomarahat ja muu varsinaisen työajan ulkopuolinen palkka 30 % (arvio kirjasta Kuljetustuotannon toimintolaskenta, Oksanen 2004). Näillä perusteilla päättelen, että tällaisessa tehtävässä olevan kuljettajan kustannukseksi VR:lle muodostuu noin 30 e/h (1,30 x 1,33 x 1,25 x 15).
12.05.2007 18:33 Eero Heinonen On tämä HMVY:n kuljettajakuvio taidettu käydä täälläkin läpi jo pariin kertaan, mutta kertaushan on opintojen äiti. Kuljettajilla on voimassa tarvittavat pätevyydet junan kuljettamiseen ja he tekevät työsopimuksen HMVY:n kanssa. He ajavat talkoopohjalta omilla rakkailla ja vähemmän rakkailla entisillä työkaluillaan ilman, että ajaminen sillä hetkellä liittyy millään lailla heidän mahdolliseen päivätyöhönsä VR:llä. Vekien palkkaa pohtiessa kannattaa tutustua myös erilaisten lisien litaniaan, en tosin tiedä näkeekö niitä netistä.
12.05.2007 22:48 joht. Nyman Eero: nämä peruslisät näkee netistä, esimerkiksi tuosta mun 11.5.2007 vaunut.orgiin klo 23.32 postaamasta kommentista. Mikäli Eerotski haluaa lisätietoja aiheeseen liittyen, ei muuta kuin mars-mars Kelaan kyselemään. Lähin löytynee varmaan siitä Siwan vierestä. Jos ei, niin sitten heittäydyt työttömäksi, niin varmasti löytyy ja nopeasti.
13.05.2007 18:21 Eero Heinonen Tarkoitin lähinnä korvauksia/lisiä esim. veturin kytkennästä. Eikös semmoinenkin ole, vai mitä sanovat kuljettajamme?
19.05.2007 17:00 uusiesko Itse en pääse reissulle tulemaan, koska samana päivänä on sattumalta erään ystäväni 30-vuotisjuhlat, mutta mielelläni kävisin katselemassa ja kuuntelemassa jos minulle paljastetaan jonkinlainen aikahaarukka, milloin juna on Turun kulmilla.
21.05.2007 12:50 Lari Nylund Suosittelen päivystämään Turun asemalla kello 13:30-15:00 välisenä aikana.
21.05.2007 12:51 Lari Nylund Museojuna-ajo alkaa olla pian loppuunmyyty, joten mukaan haluavien kannattaa ilmoittautua pikaisesti. Museojunan kalustoon voi tutustua seuraavien linkkien kautta. Cht http://vaunut.org/kuvasivu/17436 , EFit http://vaunut.org/kuvasivu/17431 , Eit http://vaunut.org/kuvasivu/17429 ja ELht http://vaunut.org/kuvasivu/17438 .
22.05.2007 11:33 uusiesko Kiitos&kumarrus!