Toukokuu 2007

Havainto

05.05.2007 10:49

Noita vanhempia kommentteja on hankala kaivaa, joten laitettakoon tähän framsidanille nyt tällainen uutinen kopioituna HKL:n webbisivuilta ( http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Helsingin+kaupungin+liikennelaitos/Ajankohtaista/Variotram-neuvottelut ):

"04.05.2007 Raitiolinjojen kesäliikenne aikaistuu osin

HKL on kevään aikana neuvotellut Bombardier Transportationin kanssa Variotram-matalalattiaraitiovaunuihin liittyvistä kestävyys- ja käytettävyysongelmista. Tällä viikolla käydyissä neuvotteluissa ei päästy HKL:ää tyydyttävään ratkaisuun. Siksi HKL varautuu siihen, että liikenne Variotram-matalalattiaraitiovaunuilla lakkaa 14.5.2007 ja raitiovaunuliikenne siirtyy osittain kesäaikatauluihin.

Variotram-raitiovaunujen luotettavuus ja kestävyys ei ole vastannut HKL:n vaatimuksia. Vaunujen kestävyysongelmista HKL on saanut lisätietoja VTT:n talven aikana tekemien mittausten perusteella.

HKL on tutkinut vaihtoehtoisia tapoja hoitaa liikenne nykyistä pienemmällä vaunumäärällä. Selkein ja helpoimmin toteutettava tapa on kesäliikenteen aikaistaminen kolmella viikolla osassa raitioliikennettä. Linjat 4 ja 10 jatkavat normaalilla talviaikataululla. Samaten linjoilla 3 B ja 3T liikennetarjonta säilyy normaalina.

HKL:n ja Bombardierin edustajat jatkavat neuvotteluja ensi viikon torstaina."

Kysymykseni kuuluu, että joutuuko HKL kaivamaan naftaliinista 50-lukulaisia ratikoita kalustopulaa paikkaamaan, vai ehtivätkö "uudet" sakemannit tulla liikenteeseen näin lyhyellä varoitusajalla? Toinen mielenkiintoinen juttu on sitten se, että kun nyt nähtiin päänavaus kaupanpurulle, milloin on Pendolinojen vuoro lähteä Kuubaan?

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

05.05.2007 11:25 Che Kuljettajarahastuksen takia 50-lukulaiset eivät sovi linjaliikenteeseen. Uudet käytetyt ovat kait tulossa liikenteeseen syksyllä.
05.05.2007 11:52 joht. Nyman Risukasaus: Nyt en oikein hoksannut, vaikka miten yritinkin.
05.05.2007 12:23 AH Noilla 50-lukulaisilla tarkoitetaan Karian vaunuja 8-14 (vm.1959). Jos oikein tiukkaa tekee, on vielä Valmetit 25 ja 30 (vm.1959). Kaikki ovat kuljettajarahastusvaunuja. Mainituista 9 on Tallinnassa peruskorjauksessa, 12 loistokunnossa peruskorjauksen jälkeen, 14 jatkuvasti ajossa mainosvaununa. Jopa erikoisuus 11 on nähty tänä vuonna liikeellä omin konein. Epäilyttävimmät käyttöön saamisen kannalta lienevät 25 ja 30.
05.05.2007 13:13 Che Ahih, olen lukenut jotain kieroon.
05.05.2007 13:16 joht. Nyman En edelleenkään ymmärrä, että miten kuljettajarahastus estää noiden liikennöinnin? Nimim. "pöhkötolvana"
05.05.2007 13:51 Jorge Taitaa niistä puuttua se kortinlukija. Eiköhän niitä löydy varastosta, jos tarvitaan.
05.05.2007 14:08 Che Nyman: kuvittelin että kaikissa 50-lukulaisissa on matkustamosta erilleen suljettu ohjaamo. Mutta eipä ollutkaan. Kortinlukijoiden asennus ei ole mikään ongelma...
05.05.2007 17:42 nordlju Kortinlukija on tällä hetkellä aika monessakin Laihian nivelessä, mieleeni tulevat: 12 (itsestäänselvyys), 13, 14 ja 30. Joissakin kortinlukija taitaa olla päivittämätöntä sorttia eli esim. kolmospainike puuttuu. Muistaakseni 12:ssa ja 14:ssä on päivitetyt lukijat (12:ssa tavallaan on "pakkokin" olla). Vaunun 11 tilannetta en muista, olin siinä sisällä viimeksi maaliskuussa. Siinäkin saattaa olla kortinlukijat.
07.05.2007 12:08 Aarne Alameri Kyllähän "laihiannivelet" ovat täysin käyttökelpoisia onhan HKL 12 ollut paljon ajossa 1A:lla, ja ovathan muutkin yksilöt käyttökunnossa kortinlukijoiden päivityksiä lukuunottamatta.
15.05.2007 13:27 joht. Nyman Ainakin tänään näyttäisi Varioja olevan vielä liikenteessä. Olen havainnut niitä ainakin kolme, joista parhaillaan yksi on linjalla 10 ja ohittaa juuri Erottajan. Ehkä Variot säikähtivät Saksaan karkoitusuhkaa niin paljon, että ne päättivät tsempata ja alkaa vihdoin toimia. Näin minä tämän näkisin.