Huhtikuu 2007

Havainto

20.04.2007 08:47

Autojen junakuljetukset Venäjälle huimassa nousussa. 90 prosenttia kuljetuksista tehdään Hangosta Hyvinkään ja Riihimäen kautta Kouvolaan ja sieltä edelleen rajalle. Ratahallinnosta kerrotaan että tuoreessa hallitusohjelmassa luvattiin jatkaa rautateitten sähköistämistä. Koska Hanko-Hyvinkää-radalla on nyt tavaraliikenne lisääntynyt, sen sähköistämistarvetta selvitellään uudelleen. Selvitys tarvitaan myös lisäraiteen tarpeesta Hyvinkään ja Riihimäen välillä.

Asiasta kertoo enemmän Aamuposti http://www.aamuposti.fi/

Lähettäjä: Jussi Liimatta

Kommentit

20.04.2007 13:58 jpl Ainakaan junien määrässä ei vielä ole tapahtunut suurta muutosta... autovaunuja menee päivässä ehkä kymmenen enemmän, kuin aiemmin...
20.04.2007 14:28 Simo Virtanen Mistä 90 prosenttia? Ei tasan varmasti koko autovirrasta, vaan ilmeisestikin toimittaja tarkoittaa 90 % junakuljetuksista suuntautuvan juuri tuolle rataosuudelle. Taatusti ei ole vt7:llä autonkuljetusrekkojen määrä vähentynyt, vaan kasvu jatkunee, koska autojen rahtauksen odotetaan kaksinkertaistuvan nykyisestä kahdessa vuodessa. Rautatiet ei sellaista määrä vedä sitten millään.
20.04.2007 14:29 2525 Vuonna 2005 oli autojen määrä n. 5.000, viime vuonna 15.000. Tämän vuoden tahti olisi 30.000 autoa ja tavoitteet vuodelle 2009 olisi 100.000 kpl lehden mukaan.
20.04.2007 14:37 2525 Nimenomaan "Autojen junakuljetukset...". Vain kymmenen prosenttia rautateitse kuljetettavista autoista lähtee muualta kuin Hangon satamasta. Mikä tulee sitten olemaan Vuosaaren sataman rooli sen valmistuttua?
20.04.2007 14:39 jpl Turku ja Hamina taitavat olla muita autosatamia tällä hetkellä.
20.04.2007 15:22 Simo Virtanen Tullin mukaan vuonna 2006 Venäjälle rahdattiin 530.000 autoa. http://www.tulli.fi/fi/05_Ulkomaankauppatilastot/05_Tilastokatsaukset/05_Transito/trans2006.jsp Sen odotetaan tuplaantuvan vuoteen 2009 mennessä eli mikäli VR:n kaavailut pitävät paikkaansa, niin rekkojen määrä tuplaantuu nykyisestä, vaikka rautatiet vetäisikin tuon suunnitellun määrän. Melko optimistista väittää, että autot siirtyvät rautateille.
20.04.2007 16:04 Eero Heinonen Haminasta en tiedä, mutta kaikki Hovinsaaressa junia(kin) bonganneet ovat varmasti n e ä hneet, että Kotka toimii vilkkaana autojen maihinnousupaikkana.
20.04.2007 16:34 6nen Hanko-Hyvinkää -radalla on nyt tavaraliikenne kylläkin vähentynyt ihan silmissä parin viime vuoden aikana. Arkipäivisin Rm-Hnk välillä kulkee vain yksi junapari (3042/3681), kun aiemmin kulussa oli myös tynkäjuna 3046. Lappohjassakaan ei enää kuutta Dv12-veturia ole aikoihin nähty samaan aikaan, kaksi tuntuu riittävän. Jos jokin rataosuus nyt vielä ihan pakko on sähköistää vaikka vetureitakaan ei välttämättä riittäisi, niin Hnk-paanahan se realistisin ja melkeinpä ainoa vaihtoehto on - valitettavasti.
20.04.2007 16:45 Timo Arolainen Kotkassa autojen kauttakulku on lisääntynyt vuodessa satoja prosentteja ja kasvaa koko ajan huimasti. Autokenttiä laajennetaan kaiken aikaa.
20.04.2007 17:09 Otto Tuomainen Liikenne Lappohjaan on vähentynyt huomattavasti esim. verrattuna vuoteen 2003.
20.04.2007 17:19 Tapio Muurinen Haminassa on 10 ha:n autokenttä, mutta se on ollut vajaakäytössä, koska ei ole ollut sellaista operaattoria, jolla olisi vakituista autojen tuontia. Jos ei määrää, niin laatua. Sieltä on viety Venäjälle mm. kalliita loistoautoja ja kuorma-autoja. Ne ovat kuitenkin marginaalisia esimerkiksi Kotkaan verrattuna. Tulevaisuudessa on todennäköistä, että kauttakulkun kasvu painottuu Itä-Suomen satamiin. Ja varsinkin, kunhan se suuri autoterminaali Moskovan lähelle valmistuu ja junakuljetukset alkavat kunnolla toimia.
20.04.2007 18:15 Esa Leskinen Kumma homma, että tällainen autoliikenteen kasvu hyväksytään mukisematta. Vaikka tilannetta ei voikaan suoraan verrata Sveitsin ja Itävallan rekkaralliin ja vaikka autokuljetusten siirtäminen juniin ei ole ihan pikku juttu, kannattaisi ruveta tositoimiin rautateiden markkinaosuuden nostamiseksi. Sääliksi käy rekkarallin varrella asuvia. He maksavat kovan hinnan siitä, että Suomen transitokassa kilisee.
20.04.2007 18:55 jpl Tämä transitohomma tulee myös loppumaan yhtä nopeasti, kuin alkoikin... että antaa niiden venäläisien vaan kuskata omilla rekoillaan rahtia.
20.04.2007 21:36 Antti Laajalahti Eipä tuo ole 7-tien liikenteessä näkynyt millään lailla.Jos Suomesta viedään Venäjälle 100.000 autoa vuodessa junalla niin ehkä se hieman lyhentää venäläisten auton ostajien odotusaikaa joka nyt on aika pitkä johtuen kuljutuskanavien kapasiteetista.En usko sen vähentävän autorekkojen määrää tiellä.
20.04.2007 21:40 Timo Arolainen Kotkassa Hietasen satamassa on ollut jo jonkin aikaa ramppi autojen lastaamiseksi junaan mutta jostain syystä ei ole autovaunuja näkynyt. Pelkästään Hietasessa lastaa päivittäin n.200 rekkaa eli autovaunujakin tarvittaisiin melko runsaasti.