Huhtikuu 2007

Havainto

18.04.2007 18:34

Liekö S7:n katkaisemisessa ollut ongelmia Kouvolassa, kun näkyy olevan jäänyt siellä 45 min aikataulustaan syykoodilla "Tekninen vika"? S75:n lähtö Kouvolasta on ollut 17:00 (aikataulun mukaan 16:44) ja S7:n vasta 17:24 (16:39).

Lähettäjä: Tapani Kunnas

Kommentit

18.04.2007 21:00 joht. Nyman Tapsan kommentista mulla ei ole harmainta hajua, mutta minä puolestani kuulin tänään junassa tällaisen kuulutuksen: "Hyvät matkustajat, juna jää minuutin myöhään, sillä Italian ihme, Pendolino, menee meidän edellämme kohti Helsinkiä.". Tämä kertoo omaa kieltään henkilökunnan luottamuksesta ko. tuotteeseen.
18.04.2007 22:27 tomi_ S7 myöhästyy lähdössään Kouvolasta liki poikkeuksetta muutaman minuutin. Pendoja ei yksinkertaisesti saada irti toisistaan ja lähtökuntoon aikataulun puitteissa. Myöhästymisen vaikutus vaihtoyhteyksiin (muihin juniin) on vähäinen, mutta esimerkiksi yli 8 minuutin myöhästyminen Lappeenrannassa aiheuttaa paikallisbussiin vaihtajille puolen tunnin ylimääräisen odottelun. Joukkoliikenteen toimivuus huipussaan...
18.04.2007 22:32 joht. Nyman Täytyy vielä piikkinä vai puukkona, vai miten se pöhkö sananlasku nyt ikinä menikään, kysyä montako kertaa te olette kuulleet junassa kuulutuksen "Vaunussa on kylmä, koska meillä on junan veturina Dr16-veturi, jonka sähkönsyöttö junarunkoon on epäluotettava"? Jep, jep, jos _kaikki_, eli jokainen Kolarin yöjunan autovaunu on syötetty tänä keväänä Dr16:n 1500V:n putkella, eikä ongelmia ole ollut, niin mikä tästä tekee epäluotettavan? Kolariin ajetaan parhaimmillaan miltei puolenkymmentä matkustajajunaa päivässä, joka on noin 4 x enemmän kuin mitä eräs nimeltä mainitsematon liikenne eräällä liikennepaikkavälillä. Muuuuutta, en minä valita, mutta kysyn vaan. Pendolinot ovat vitsejä jopa henkilökunnan keskuudessa luotettavuuden suhteen, kun taas Valkoista kuulee tänä päivänä varsin vähän negatiivista feedbackiä - 1500 V:n syöttöongelmista en ole kuullut koskaan mitään, joskin olen harrastanut rautateitä, ollut näiden kanssa tekemisissä ja tutkinut juttuja vasta parikymmentä vuotta. Tiedä sitten pitäisikö ottaa parikyet vuotta lisää ja antaa tuomio vasta sitten... :-/
18.04.2007 22:34 jpl 1500V syöttöä ei Dr16:ssa juuri käytetäkään... jos et käytä, et riko. ;)
18.04.2007 23:00 joht. Nyman jpl: KAIKISSA Kolarin junissa käytetään tonniviiensaan syöttöä autovaunuihin, kuten tuossa mainitsinkin. Vai onko joku joskus nähnyt Eifetin Kolarin suunnalla turvaamassa litterahirviöiden sähkölöitä? Kertokaa jos näin on ollut, sillä silloinhan me todistettaisi pyyteettä Valkojen epäluotettavuus.
18.04.2007 23:04 jpl Kaikissa kolarin junissa talviaikana... ja ainoastaan autovaunuille.
18.04.2007 23:11 pjh Ja niissä Kolarin junissa on autovaunuja montako kappaletta? Montako vaunua enemmän olisi siinä Roi-Kjä-junassa, jota ei voi ajaa, koska Dr16 on epäluotettava? Montako kertaa Kolarissa on ollut vaikeuksia saada purettua autoja junasta, joska sähkönsyöttö ei ole toiminut ja moottorit ovat jäässä? Entä montako kertaa pitää sanoa, että VR:n hankinnoista päättävät henkilöt ovat ammattitaidottomia, kun hankkivat vaunuja, joita voi käyttää ainoastaan sähköistetyillä rataosialla vaikka niillä (vaunuilla) on tiedossa oleva tarve sähköistämättömilläkin? Entä montako kertaa pitää todeta, että VR:n johdon kommentit, joiden mukaan imagosyistä ei voida liittää Cemptejä pohjoisen juniin, ovat *todella* avutonta ja kuulijoita halvalla panevaa paskaa? VR:n pitää kuljettaa ihmisiä; jos sillä ei ole tarkoitukseen sopivaa kalustoa, ei kun henkilöt ja kalusto vaihtoon. Kyllä vekit ja konnarit suostuvat Kemijärvellä käymään...
18.04.2007 23:43 Arto Jos siellä hito Kemijärvellä ei kannata kalustoa käyttää ku se tuottaa muualla paremmin? joht.Nymankin varmaan hyväksyy tälläisen alkeellisen talousteorian jos se nyt sattuu liittymään vaikka Piippoon ja hänen omistamaansa "Legotech osakeyhtiöön"?
18.04.2007 23:45 Arto Tai sit vaikka vielä alkeellisempaa elektroniikkaa Kemijärvellä tuottaneeseen Salcompiin? Nimi ehkä väärin ku ei ny jaksanu kaivaa vanhaa Nokian laturia mistää.
18.04.2007 23:55 Arto Nii ja lisäyksenä kahteen edelliseen kommenttiini ja pjh:n kommenttiin: VR:n tehtävänä on tuottaa mahdollisimman suurta voittoa omistajilleen aivan kuten mainitsemieni kahden muunkin osakeyhtiön.
18.04.2007 23:56 pjh Jos ihmisiä kuljetetaan vain siellä, missä "se tuottaa paremmin", ollaan kyllä pahasti hakoteillä. Eihän sitä kuljettaa kannata "hito helsingissäkään", liikenteen ostaa YTV, jotta se kannattaisi hito VR:lle.
18.04.2007 23:56 pjh VR:n tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan kuljetuspalveluita.
19.04.2007 00:01 joht. Nyman Mä en tiedä pitäiskö teitä joitakin ihan oikeesti vetää turpaan, mutta fakta nyt hyvin yksinkertaisesti ja erittäin yksinkertaistettuna on se, että vaunut seisovat päivän joko Rovaniemellä tahi Kemijärvellä. Ihan mielenkiinnosta Arska kysyn, että montako päivää olet nukkunut CEmt:issä tai Edm:ssä? Salcomp oli oikein kirjoitettu, pisteet siitä sulle.
19.04.2007 00:04 Arto No sellainen on VR:stä tehty ja sen kanssa saamme elää. Osittain kai se on EU:n syytä, mutta suurimmalta osin kai äänestäjien eli kansalaisten valitseman "edustonsa" ansiota. Ei myöskään kannata unohtaa kuka tai ketkä iloitsi suuresti oikeiston vaalivoitosta, oikeiston jonka ideologiaan ei ainakaan minun käsittääkseni kuulu tarjota kuljetuksia tai muitakaan yhteiskunnan vahvasti tukemia kannattamattomia palveluita joihinkin syrjäkyliin. Helsingin lähiliikenteestä tiedän ihan yhtä vähän kuin muistakin asioista!
19.04.2007 00:23 Arto Joissain makuuvaunuissa olen nukkunut useitakin öitä (päivällä tietääkseni en) reiteillä Helsinki-Joensuu ja Lohja-Riihimäki(ei makuuvaunussa)-Riihimäki-Joensuu(makuuvaunussa).
19.04.2007 00:31 pjh Eihän se nyt jumaliste niin voi olla, että jos jostain asiasta on tehty huono "sen kanssa vain pitää elää". Jos jokin on rikki, se pitää tietenkin korjata!
19.04.2007 00:44 Mikko Mäntymäki Tuo on kyllä totta jos vika ilmenee niin pitää ruveta selvittämään mikä sen aiheuttaa. Toisin kun eräs luokkakaveri kaasu vaijeri oli jumittanut kierrokset 5500r/min tuntumassa, "tämä" ajeli täydellisellä "pommilla" melkein pariviikkoa, ihme ettei kolhinut muita. Autona sillä oli joku "pikku pösö" 1,4 koneella, olisi ajanut sen saman tien romuttamolle.
19.04.2007 01:03 Arto Jotenki tuttua "Eihän se nyt jumaliste niin voi olla..." mut nii se vaan usein taitaa olla! Voihan joku tietty asiasta alkaa vääntää ja saada ajamalleen asialle julkisuutta, mutta usein tämäkään ei auta vaan ku näin on päätetty ja asiat "perusteltu" ni siihe jää. Kemijärvellekkö ny sit käsittääkseni ajellaan jatkossakin? Joht.Nyman: jotenkin epäilen ettei se turpiin vetäseminen mitään asioita ratkaise varsinkin kun emme kai ole päättävissä asemissa, tietty voihan se hetkellistä helpotusta tuskaasi tuoda? Voihan tietty olla niinkin että johtajan kanssa joku on niin paljon erimieltä asioista että haluaisi nyrkkiä käyttää, mut minä en... Enkä usko et kenenkään muunkaan kannattaa tähän joht.Nymanniin (tietääkseni ei toimi johtajana rautateillä) ainakaan näitä rautatieasioita muuttaakseen nyrkkiä käyttää!
19.04.2007 02:22 Mikael Häli Nonnee poijjaat. Cooooool down..
19.04.2007 07:49 joht. Nyman Haukkasi kyllä ns. "paskaa" tuo mun lättyynvetojuttu, jolla ei oikeasti ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa; meidän yksi tavarantoimittaja tai oikeammin niiden ukko, uhkailee aina turpaanvedolla, mikäli se on eri mieltä jostain asiasta. En ole tosin vielä koskaan saanut nekkuun :-) Lähinnä nyt viittasin tuohon pjh:n 18.4.2007 23.56 kommenttiin, joka on 50%:sti väärin: VR:n tehtävä on sekä tuottaa voittoa että kuljetuspalveluita. Ja miksi kysyin tuota päivällä makuuvaunussa nukkumista, liittyi siihen että makuuvaunut seisovat päivällä määräasemillaan / Ilmalassa, eivätkä kuljeta asiakkaita. Toisin sanoen, esimerkiksi kalustopulaan ei voi vedota, sillä kalustoa on seisoo joutilaana päivisin vaikkapa nyt Rovaniemellä. Sillä lailla.
19.04.2007 08:59 jpl VR:n tehtävä on tuottaa voittoa kuljetuspalveluilla. Valtion tehtävä on tuottaa peruspalveluita opastamalla VR:ää ajamaan siellä missä Valtio haluaa.
19.04.2007 15:24 Jore Miten tämä keskustelu liittyy havaintoon?
19.04.2007 15:43 joht. Nyman Joskus kommentit lipsuvat itse aiheesta vähemmän ja joskus enemmän. Nyt tais lipsahtaa pikkusen enemmän. Off topic-käsi, allekirjoittanut mukaanlukien, on tämän havainnon kohdalla ollut aavistuksen herkässä. Kyllähän ketjun alku vaikutti ihan lupaavalta, mutta sitten mentiin vaihteen poikkeavalle raiteelle vastavaihteeseen. Annanpa tästä vaikean tehtävän: miten kääntää tämä keskustelu takaisin otsikonmukaiseksi "pehmeästi", eli siten että seuraavissa kommenteissa otettaisi huomioon myös edelliset kommentit. Aasinsiltojen käyttö asiasta toiseen hypätessä on kielletty. Tiedän, tämä on difikulttia.
20.04.2007 05:16 jpl Miten koko vaunut.org liittyy enää kuvien esittelyyn?