Huhtikuu 2007

Havainto

16.04.2007 16:30

VR:n uusi konttijuna tekee tänään maanantaina ensimmäisen koeajon Kouvolasta Moskovaan.

Uusi konttijuna ryhtyy kuljettamaan konttirahteja Suomesta Venäjällä kerran viikossa.
VR Cargon kansainvälisen rahtiliikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että tavoitteena on lisätä Moskovan konttikuljetuksia. Jos asiakkaita tulee tarpeeksi, saatetaan avata vaikka päivittäinen konttiyhteys.

Konttikuljetus kootaan Kouvolassa. Siihen on liittymäyhteyksiä Helsingin, Haminan ja Kotkan satamista. Uusi pikayhteys säästää useita päiviä kuljetusajassa. Juna kootaan Kouvolassa maanantain ja tiistaina välisenä yönä Kouvolassa. Rahtikuljetus on Moskovassa keskiviikkoiltana. Nykyiset junarahtikuljetukset ovat kestäneet viidestä kuuteen päivään.

VR on hankkinut junakaluston Venäjältä.

Asiasta kertoo Taloussanomat: http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/04/16/VR+testaa+konttijunaa+Moskovaan/20079115/160

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

16.04.2007 16:35 Epa Taustoittava juttu myös osoittessa: http://www.talentum.com/doc.te?f_id=1153206
16.04.2007 17:12 Tapani Kunnas Täytyypä järjestää itsensä Kouvolan liepeille joku tiistaipäivä.
16.04.2007 20:13 tomi_ Taisin nähdä tämän "Venäjältä hankitun kaluston" noin viikko sitten Kouvolan ratapihalla. Kyseessä oli huikean pitkä letka (arvioisin >50 kpl) uudenkiiltäviä siniseksi maalattuja Vof-vaunuja. Tyhjänä tuo oli komea sininen viiva harmaanruskean ympäristön keskellä.
16.04.2007 23:27 Dakkus Onko se yhä litteraltaan Vof? Nuo V-alkuisethan eivät perinteisesti ole olleet litteroita samassa merkityksessä kuin suomalaisvaunuilla, vaan yleisempiä tyyppinimiä. Esim. joku Vgk tarkoittaa lähinnä "katettu venäjältä tänne kärrätty sekatavaravaunu", mikä voi sitten tarkoittaa vähän mitä vain. Haluaisin kyllä nähdä kuvia näistä vaunuista. Onko se ensimmäinen venäläisvaunu, jonka tekstit ovat vain latinalaisilla, vai ensimmäinen VR:n vaunu, jossa on tekstit kyrillisillä?
16.04.2007 23:31 tomi_ Vof on oma päätelmäni (ei matalia lisälaitoja, lyhyempi kuin Vofa). Havainnon tein IC:n ikkunasta, joten litteroita en nähnyt. Mutta oliko se sittenkään tämä mainittu konttijunarunko?
17.04.2007 12:20 Tapio Muurinen Vuosituhannen alussa oli säännöllinen konttijunaliikenne Nahodkasta Haminaan Trans-Siperian rataa pitkin, kuusi junaa viikottain. Matka suuntaansa kesti 12 vrk. Junat olivat pisimpiä mahdollisia, 850 m, useimmiten yli 40 Vofa:a. Kauttakulkuliikenne loppui sitten leikaten, kun Venäjä nosti tariffit huippuunsa. Toivottavasti tässä ei käy samoin; vrt. raakapuutullit, jotka vaikuttavat Itä-Suomen paperiteollisuuden tulevaisuuteen.