Maaliskuu 2007

Havainto

19.03.2007 14:55

Junassa kuultua:

Konduktööri kertoi Seinäjoki-Jyväskylä -taajamajunassa, että siniset veturivetoiset junat palaavat tuolle välille jossain vaiheessa. (Tarkkaa aikaa ei kertonut. Ehkä seuraavalla aikataulukaudella?) Dm12-moottorivaunut eivät konduktöörin kertoman mukaan sovellu noin pitkälle välille ja lisäksi matkustajakapasiteetti ei riitä.

Lähettäjä: Elias Murto

Kommentit

19.03.2007 15:24 Pasi Kokkonen No tämähän ei liene yllätys kenellekkään. Vai että VR osti taas vähän kakkaa. No, eiköhän tuossa koko jupakassa ole perimmäinen tarkoitus päästä irti kokonaan taajamaliikenteestä. Dm11 lempattiin, jotta saataisiin jatkoaikaa ajaa alas liikennettä, ja nyt ostettiin käyttöön soveltumaton vehje. Vai kiskobussi. Raskas moottorivaunu se on.
19.03.2007 15:35 313 Kun tämä sama tulisi tapahtumaan vieä Tampere-Haapamäki välillä.Olisi pala historiaa palannut takaisin.
19.03.2007 16:08 Tapani Kunnas Asian vierestä voisin kysyä harrastajien kommentteja ajatuksesta, joka taajamajunakalustoon liittyen putkahti kerran mieleen. Eli jos kiskobussien sijaan olisikin (ja voihan tämä toteutua edelleenkin) hankittu Talgolta 2-kerrosvaunuja taajamajunakäyttöön. Peruskokoonpanossa voisi olla 2 kpl vaunuja tyypiltään Ede ja Edefs. Molemmissa pieni e tarkoittaa samaa kuin Eifetissä eli aggregaattia. 2-kerrosvaunun pienen allergiahytin tilalla olisi konehuone, jossa pieni aggregaatti rouskuttaisi sähköä vaunun oman valaistuksen, ilmastoinnin ja lämmityksen tarpeisiin. Tällaisella kalustolla saataisiin liikuntaesteisillekin hyvät palvelut taajiksiin, ja Deeveri varmasti jaksaisi vetää kahden kerrostalon kokoisia junia. Edefs voisi olla myös Edefsk eli kioskivaunu, jonka alakerran avo-osastossa olisi pari kioskiautomaattia - toisesta saisi juotavaa (kuumaa ja kylmää) ja toisesta pientä syötävää.
19.03.2007 16:29 Sejase Tapani: Ei ollenkaan hassumpi idea.
19.03.2007 16:32 6nen Käytännössä kuitenkin mahdoton, kun on dieselveturipula. Ja sähköveturipula. Ja veturinkuljettajapula. Ja matkustajapula.
19.03.2007 16:36 jpl Olisi pitänyt ostaa kaksivaunuisia dieselmoottorijunia, joihin olisi voinut lisätä tarvittaessa yhden välivaunun (kahdella jo liian hidas).
19.03.2007 16:39 Epa Jos Seinäjoki-Jyväskylä -välin Dm12 -vuorojen alasajo toteutuu, ehdotan, että vapautuvalla kalustolla ajettaisiin Rovaniemen ja Kemijärven välistä liikennettä.
19.03.2007 16:41 Oskari Väisänen Muuten, missäs nuo Jyväskylän-Seinäjoen demarit viettää viikonloppunsa?
19.03.2007 16:42 Pauli Kyllönen Eero: Muuten hyvä mutku ei meinaa Roi-Kjä välillä riittää matkustajat edes sesonkina. Näin ainaki VR:n henkilöliikennejohtaja oli sanonut.
19.03.2007 16:43 jpl Ei Dm12 sovi varsinkaan Kemijärven liikenteeseen...
19.03.2007 16:45 Otto Siren Ajamassa Pieksämäki-Joensuu junissa?
19.03.2007 16:48 Oskari Väisänen Minäkin muistelisin, että jossain olisi mainittu tuo Pieksämäki-Joensuu, mutta päätin kuitenkin varmistaa.
19.03.2007 17:18 6nen Havainto perustuu ilmeisesti vain huhuun, mutta jotain perää tässä kuitenkin lienee. Perustelut liian pitkästä liikennöintireitistä tai matkustajakapasiteetin riittämättömyydestä ihmetyttävät, kun samaan aikaan pörrätään lähes yhtä pitkää Pm-Jns väliä jopa kolmella yksiköllä. Mahtaako se todellinen syy olla pula toimintakuntoisesta Dm12-kalustosta, Jy-Sk reitiltä kun saataisiin sopiva moottorivaunumäärä varakoneiksi turvaamaan muiden kiskobussireittien arkivuorot? Toivottavasti tämä havainto on kuitenkin vain liian aikainen aprillipila, kiskobussiliikenteen loppuminen Jy-Sk välillä ei saa loppua, kun ei se vielä ole edes kunnolla alkanutkaan! :/ Kulkevathan ne deeveritaajikset kuitenkin edelleen viikonloppuisin, eli monelle harrastajalle ideaaliaikaan, mikäli niitä haluaa vielä kuvata tai niissä matkustaa... ;)
19.03.2007 17:28 Eero Heinonen Vankan tekniset ongelmat taitavat kulkea gummipyörillä. Liekkö punaisia Hondia, ne kun ovat yrittäneet taltuttaa perinteisemmätkin kiskobussit..;)
19.03.2007 17:44 onni eräjoki Saattaa se olla ihan hyväkin idea=)
19.03.2007 19:10 Tapani Kunnas 6nen: vetureitahan saa kaupasta. Taajiksen vetoon sopivia vetureita olisi varmasti pystytty ostamaan ainakin samalla aikataululla kuin mitä tärvääntyi Dm11-sekoiluun ja Dm12-hankintaan. Jos vielä olisi löydetty jotain monikäyttöisyydessään Dv12:n luokkaa olevia vetureita, ei olisi huolta dieselvetokaluston loppumisesta. Niin ja jos Dr16 nyt ei kelpaakaan vaihtotöihin, niin siinä olisi (teholtaan reilusti ylimitoitettu) veturi vaikka taajiksenvetoon... No näitä minun höpinöitä ei pidä liian vakavasti ottaa. Työmatkoilla junassa istuessa ehtii vaan miettiä kaikenlaista :)
19.03.2007 19:40 Jarkko Voutilainen Sellaista huhutietoa on, että Dm12 -vaunut poistuisivat Jyväskylä - Seinäjoki reitiltä kesäkauden alkaessa mahdollisesti vain kesäsesongin ajaksi. Em. reittihän sitoo vain 2*Dm12 ma-to ja kun muutenkin kalusto on vajaakäytöllä keskellä viikkoa niin tokkopa niitä tarvitaan muualle "varakoneiksi". Silloin kun vaunuja tarvitaan, eli pe-su, ovat ne kyllä linjalla. Dr16:sta tulevat kyllä uskoakseni etelämmäs, jahka Uudenmaan työsuojelupiirin niihin edellyttämät muutostyöt vaihtotyökäyttöön on tehty.
19.03.2007 21:16 TommiH Dr16:sta vetämään tupla/tripladeevereiden tilalle tavarajunia eteläänkin niin deevereitä riittäisi vetämään paikkuja.
19.03.2007 21:29 Ari P Riittäisiköhän Dr16:n sähkönsyöttöteho vetovoiman siitä kärsimättä, jos Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa -taajamajunia alettaisiin liikennöidä kokoonpanolla Dr16 + Ed + Edfs?
19.03.2007 22:19 Tuomas Pätäri Koska Kemijärven junia ei enää käytetä vaihtojen takia, ei tuo Dm12 tuo apua. Mutta jos ne Jyväskylä-Seinäjoki väliltä halutaan pois matkan pituuden takia, voidaan ne sijoittaa hyvin väleille Turku-Uusikaupunki ja Seinäjoki-Vaasa, vai mitä? :) No, mielenkiintoista katsoa kuinka tässäkin taas loppujen lopuksi käy. Ja Oskari: Ainakin Huovinen (sd.) viettänee viikonloppunsa Säynätsalossa, eikä sinne pääse enää kuin bemarilla.
19.03.2007 23:04 CoCoNut No höh. Vapautuvat Dm12:t siirretään Par-Sl-välille, jossa ajetaan 42 vuoroa per 24h. Näin varmistetaan koko Hko-Par-radan rullallepano.
20.03.2007 00:26 Resiina Lyhenteet Par-Sl ja Hko-Par ? ja onko jossain luetteloa Asemien nimistä ja lyhenteistä
20.03.2007 00:28 Pasi Kokkonen Tuossa etusivulla on liikennepaikkahaku. Par = Parikkala, Sl = Savonlinna ja Hko = Huutokoski.
20.03.2007 01:13 Sakari Kestinen Ite oon sitä mieltä, että joko ajetaan sinisillä tai vankoilla, mutta ei "arkena vankat, viikonloppuna plootut"-systeemillä. Sk-Jy-liikenteestä poistuvat vankat voisi sijoittaa johonkin järkevään liikenteeseen, kuten Tampere-Mänttä (3 junaparia). Vilppulan palvelutaso olisikin sitten 6 junaparia päivässä, ruhtinaallista.
20.03.2007 07:29 TommiH Tuollainen Mänttä-Tampere linja olisi mielenkiintoinen.
20.03.2007 08:44 Jukka Voudinmäki Voisi luulla, että suuri osa Vilppulaan jäävistä tai sieltä junaan nousevista ovat mänttäläisiä joten junayhteyden jatkaminen Mänttään olisi perusteltua. Ei se kannata, sanoisi joku, mutta olisi ainakin harkinnan arvoinen asia.
20.03.2007 09:15 Epa Kuulemani mukaan Tampereen "metron" hankaluutena on keskustakannaksen moreeninen maaperä. Tästä johtuen Hämeenkadun alle kaavailtu tunneli olisi kaivaa hyvinkin syvälle, mikä tietysti vaikuttaa kustannuksiin.
20.03.2007 09:16 Pasi Kokkonen Olisihan se hienoa nähdä vankat myös Pm - Par välillä. Edellyttää tietysti rataremonttia sitä ennen.
20.03.2007 11:41 Jarkko Voutilainen Toki rataremontti olisi enemmän kuin tarpeellinen Huutokosken Savonlinnan välille, mutta jo nyt, vaikka Dm12 -junan sn A-radalla onkin 50 km/h, olisi se varsin kilpailukykyinen maantiebussin kanssa.
20.03.2007 14:18 Sakari Kestinen Epa, väärässä paikassa kommentti?
20.03.2007 14:46 Epa Aivan, ylläpito saa poistaa tuon väärään viestiketjuun tulleen kommenttini. Kannatan kyllä tuota Huutokoski-Savonlinna -radan kehittämistä myös. Se voi olla tavaraliikenteenkin kannalta tärkeä oikaiseva reitti matkalla itärajalta länsirannikolle.
20.03.2007 18:30 Eero Heinonen Tuskinpa Jy-Sk-välin Vankkojen (onko niitä peräti kaksi kpl?) vajaakäytöstä tarvitsee pahemmin kesäkautena murehtia.
20.03.2007 22:37 Ari P Savonlinna-Pieksämäki -liikennettä voitaisiin mielestäni kokeilla edullisesti muuttamalla huoltosiirrot kaupallisiksi. Tosin en tiedä, kuinka usein huoltosiirtoja tehdään, mutta jos niissä on jonkinlaista säännöllisyyttä, kokeilu voisi toimia. Vuorot merkittäisiin henkilöliikenteen aikatauluihin ja aluksi liikennöitäisiin ilman väliasemia, jolloin ei tarvitsisi edes laitureihin investoida. Huutokoskella voisi tietysti pysähtyä, koska siellä on jo valmis laituri, joskin matala sellainen.