Maaliskuu 2007

Havainto

15.03.2007 18:21

Heinäkuuhun mennessä on tarkoitus selvitä, rakennetaanko Tallinnan ja Varsovan välinen Rail Baltica -junayhteys kulkemaan Tarton ja Valgan vai Pärnun kautta: http://tartu.postimees.ee/150307/tartu_postimees/249995.php .

Lähettäjä: Timo Salminen

Kommentit

16.03.2007 00:32 Dakkus Pärnu voisi olla loppujen lopuksi olla oikeastaan parempi, vaikka sen reitin varrella ei olekaan niin tärkeitä kaupunkeja. Tämä siksi, että Pärnusta etelään rata on jo jos ei rullattu, niin kuitenkin uudelleenrakentamista vaativassa kunnossa ja poistettu Viron RHK-vastineen kartoistakin. Tuo rata luonnollisestikin Pärnun kautta kulkiessaan palauttaisi tämän yhteyden käyttöön. Tartto on sen verta iso paikka, että sieltä kyllä tulee varmasti pääsemään Riikaan ja siellä vaihtamaan Varsovan-junaan joka tapauksessa, vaikkakin tuon Baltian junan reititys Pärnun kautta viivästyttäisi tätä yhteyttä luultavasti vuosilla. En kuitenkaan näkisi pelkkää Tartto-Riika väliä mitenkään kannattamattomaksi ajettavaksi, tuo rata kun on joka tapauksessa pidettävä hyvässä kunnossa. Toisaalta, koska Pärnu-Riika ratalinjaus ainakin vanhassa muodossaan on varsin kiemurainen, ei Tarton kautta meneminen ole kovinkaan suuri kierto. Ja niinpä lieneekin varsin selvää, että reitti vedetään Tarton kautta, kuten EU:n Rail Baltica -kartoissa on jo vuosien ajan seissyt. Tuskin Viro ajattelee tuota yhteyttä rakentaessaan niin pitkälle, että olisi hyvä jos valtioden välillä olisi useampikin ratayhteys kuin vain yksi, joten reitti vedettäneen Tarton läpi, se kun on sekä halvempaa toteuttaa vähäisemmän remontointitarpeen takia, että palvelee suurempaa matkustajamäärää. Tartto on tärkeä kaupunki, Pärnu taas talveksi tyhjenevä pienehkö (joskin aivan ihastuttava) paikka. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että riikalaiset lähtisivät junalla Pärnuun uiskentelemaan, kun vastaavia kaupunkeja löytyy lähempää omasta takaakin. Toivon Pärnun saavan tuon junan, mutta en kyllä missään nimessä laittaisi rahojani likoon sen puolesta :/ Pärnulle on tuossa sekin miinus, että Tallinna-Pärnu -radan omistaa valtionyhtiön sijaan yksityinen Edelaraudtee, mikä vaikeuttanee lisää kyseisen radan käyttöä.
16.03.2007 00:39 Dakkus Niin, ja eipä muuten joku Pietari-Tapa-Tartto-Riika olisi sekään mikään ihan älytön reitti ajaa. Siitä saisi puolestaan rakenneltua vaihtoyhteyden myös Pietari-Tallinna -väliä tahtoville. Vähän se kiertäisi tuota kautta mennä, mutta toisaalta eipä joku Pihkova-Veski-Valga -radan käyttäminen saati sitten Rezeknen kautta kiertäminen sekään kovin kätsää olisi, jos tuolle välille joskus juna tahdotaan. Etenkin kun Baltit schengenöityvät, eikä venäläisille enää ole tarpeellista välttää valtionrajojen ylittelemistä viisumeiden takia.
16.03.2007 08:48 Timo Salminen Tuon Pärnu-reittisuunnitelman erikoisuushan on se, että uutisen mukaan rata rakennettaisiin normaaliraiteisena, siis 1435 mm, mikä tuskin lisää todennäköisyyttä, että se reitti valittaisiin. Siihen en sataprosenttisesti jaksa uskoa, että Tartto - Riika -rautatieyhteys tulisi Rail Balticasta riippumatta. Voi tullakin, mutta tähänastisen kehityksen valossa on epäilykselle jätettävä sijansa.
18.03.2007 16:38 Dakkus Tuon 1435mm:n on kyllä pakko olla joku toimittajan käsitysvirhe. Mun mielestä ainakin jossain tekstissä sanottiin, että "tämä poistaa sen ongelman, että baltian maat ovat eri raideleveyttä kuin keski-Eurooppa", mikä voisi viitata myös raideleveydenvaihtimeen. Vaikka raideleveydenvaihtaja ja venyvanuvat telit olisivat miten kalliit, ovat ne varmasti halvempia kuin tuhatkilometrisen 1435mm-radan pykääminen. Eihän siinä olisi rahtuakaan järkeä, jos Sheshtokai-Kaunas-Riika -välille pykättäisiin jo olemassaolevien raiteiden viereen uusi 1435mm raide, sillä ei tuo rata tule olemaan niin ruuhkainen millään, että uusi rata olisi pakko tehdä. Ja siinä nyt ainakaan ei olisi järkeä, että muu rata olisi 1520mm ja sitten Riika-Pärnu -väli 1435mm. Sulaa hulluuttahan sellainen olisi. Jos ne baltit eivät ole ihan hulluiksi tulleet, tuo 1435mm on joku rikkinäinen puhelin -tyyppinen vertauskuvan väärinymmärrys. Ainakaan niin ei voi olla, että ne vain tuon Pärnu-reitin takia tekisivät 1435mm radan, koska mikään logiikka ei sitä puolusta. Jos 1435mm tulee, se tulee kyllä koko reitille, jolloin se tulee koko reitille myös jos rata kulkee Tarton kautta. Tai sitten tässä on taas kyse jostain Espoon raideyhteys -tyyppisestä kusetuksesta, että "ei me voida vetää rataa Pärnuun kun se olisi ihan ihan pakko tehdä 1435mm radalla, joka vaatisi koko Baltian turhaa uudelleenkiskottamista.