Maaliskuu 2007

Havainto

09.03.2007 10:21

Pendolinojen myöhästymisten yleisin syy on VR:n internet-palvelusta keräämieni tietojen mukaan joko tekninen vika tai vaihtoehtoisesti vaunujen odotus. Teknisen vian syy liittyy tyypillisimmin joko runkojen yhteenkytkentään Tampereella tai Kouvolassa, tai vaihtoehtoisesti junan kallistusjärjestelmässä ilmenneeseen häiriöön. Kallistusjärjestelmävikoja ei ehkä korjata käden käänteessä, mutta yhteenkytkentöihin liittyvät ongelmat voitaisi ratkaista yllättävän helposti.

Mielestäni VR voisi tehdä parin viikon mittaisen kokeilun, jossa yhtäkään runkoa ei kytkettäisi risteysasemilla yhteen, vaan rungot ajettaisi täysin suunnitellusti kahtena eri junana Helsinkiin/Helsingistä. Tämän parin viikon mittaisen kokeilun jälkeen olisi mielenkiintoista verrata myöhästymistilastoja tämän hetkisiin tilastoihin: ovatko teknisistä vioista johtuneet myöhästymiset kenties merkittävästi vähentyneet?

Tämä kokeilu ei kustantaisi VR:lle oikeastaan mitään ylimääräistä, sillä jo nyt risteysasemilla on passissa Sm3-tyyppikelpoisuuden omaava kuljettaja mahdollisia yhteenkytkennässä ilmeneviä ongelmatilanteita silmälläpitäen ottaakseen junan toisen puolikkaan ajettavaksi määräasemalle. Tässä on lisäksi myös sellainen juttu, että matkustajathan eivät huomaisi sitä, ajetaanko runko nipussa vai erikseen, sillä näkymät matkustamosta ovat junan sivuille, eivät esimerkiksi päätyohjaamoon. Jos ajatellaan että Sm3:t voitaisi ajaa n. 3-4 minuutin välillä toisistaan, myöskään myöhästymistilastot eivät tästä kasvaisi, olettaen tietysti ettei juna myöhästy matkallaan muiden syiden takia lisää.

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

09.03.2007 11:19 jpl Kokeilu voisi onnistua, sillä junille on valmiina aikataulut erikseen ajettaville junarungoille.
09.03.2007 14:27 Oskari Väisänen Kertoo taasen jotain siitä kuinka paljon, VR itsekin luottaa Kalkkaliinoihinsa. Toisaalta on todella hyvä, että ne aikataulut erikseen ajettaville junille on olemassa, ne ovat olleet tarpeen viime aikoina. :)
09.03.2007 21:53 Arto Ihan varma en oo, mut oon kuvitellu tämän havainto-osion olevan sitä varten että harrastajat voivat laittaa tänne itseään kiinnostavia havaintoja ja mahdollistaa siten vaikkapa jollekin hyvät mahdollisuudet kuvata/havaita jotain poikkeuksellista meidän kaikkien iloksi! Vai onko tämä nyt muuttunut joksikin mielipidekirjoitus osioksi vai mitä? Jonkin aikaa pohdin pitäisikö tähän nynnyn huomionkipeyteettään tekemään "havaintoon# edes vastata, mutta aattelin kuitenkin kertoa oman mielipiteeni tästä "havainnosta".
09.03.2007 21:59 Arto Äläkä muuten nynny sit vedä mitää hernuja nekkuun! Sun jutuissas on kyllä ideaa ja mielipiteesi ja kehitysehdotuksesi ovat mielestäni usein varsin hyviä, mutta täältä V.org:sta en niihin välttämättä haluaisi tutustua. Ainakaan jos lähes säännöllisin väliajoin pistät Pendo kriittisen kirjoituksen ja yrität niillä kerätä irtopisteitä ;)
09.03.2007 23:01 joht. Nyman Just. Koriin paukahtikin nyt ensimmäinen "irtsikka" ja se jos mikä tuon mun kommentin idea olikin näin vaalien alla.
10.03.2007 00:01 Tuomas Pätäri Hmm, eikös tässä ollut kyse havainnosta, vaikka se olikin tehty netissä eikä radan varrella.. :) Nuo kytkentäongelmat kyllä alkavat nyt jo pikkuhiljaa ihmetyttämään kun ovat jatkuneet näin pitkään.
10.03.2007 02:30 liegar Niin, VR:hän ilmoitti hiljattain julkisessa mediassa että pendolinojen tekniset ongelmat on ratkaistu ja että junat laitetaan kulkemaan ajallaan tästä lähtien. Niin...kuinkas on käynyt...ei oikein kuinkaan...sama homma jatkuu. Lööpeissä uhoamalla kun ongelmia ei ratkaista.
10.03.2007 13:33 CoCoNut Nysvärihän on ollut kiltisti viime aikoina. Plop plop. (kaksi irtopistettä) Meillä kaikilla oma minä sijoittuu top ten sijoille. Se näkyy eri tavoin, joku käyttää tätä osiota tuubin esittelyyn, toinen linkittää koko ajan kommetteja omiin kuviin, meillä on kärkeviä kielipollareita ja tämmöisi mussuttajia jotka kuvittelevat että tämä kommentti muuttaisi jotain. Aina voi silti toivoa että kärkevät ad hominem kommentit jäisivät unholaan.
10.03.2007 13:36 CoCoNut Ad hominem, henkilöön kohdistuvat.
10.03.2007 15:08 joht. Nyman Artsille ja muillekin sellainen tiedoksi, että itse en ole törmännyt yhteenkään yhtä hyvään foorumiin kuin mitä v.org on rautatiepuolella; esimerkiksi VR:lle lähetetty palaute ei koskaan päädy oikealle taholle konsernin sisällä, toisin kuin täällä - tätä sivustoa luetaan rautatieaiheiden osalta VR Yhtymä Oy:ssä kolmanneksi eniten Vernetin ja VR-konsernin muiden intranet-sivustojen jälkeen, joten siksi tuon täällä näkemyksiäni ilmi, josko ne vaikka joskus johtaisivat johonkin positiiviseen lopputulokseen. Kirjoituksillani ei ole mitään tekemistä pepun nuolennan, Mikan mainitsemien plussapisteiden kanssa (joka muuten oli Mikalta loistava tekstimuotoinen kielikuva) tai minkään muunkaan massan mukana juoksemisen kanssa - nämä ovat _minun_ mielipiteitä, eikä näiden tarkoitus ole mikään muu kuin kenties ehdottaa jotain uutta, yrittää rakentavasti kritisoida asioita ja tarkastella koko rautatieinfraa objektiivisesti. Jos joku saa näistä skrivailuista näppylöitä, niin kannattaa marssia lähimpään Citymarketiin, josta varmasti löytyy puutarhahanskoja käsien suojaksi.
10.03.2007 19:46 Oskari Väisänen "tätä sivustoa luetaan rautatieaiheiden osalta VR Yhtymä Oy:ssä kolmanneksi eniten Vernetin ja VR-konsernin muiden intranet-sivustojen jälkeen" Todellako? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen.
10.03.2007 19:53 joht. Nyman Osku: Kyllä näin sattuu olemaan näppylät. Faktaa tässä on se, että vaunut.orgista kohistaan talon sisällä todella paljon, mutta yksikään "kohisija" tai päättävässä asemassa oleva toimihenkilö ei tänne ole kirjoittanut virkansa puolesta, eikä tietysti kuulukaan off topicissa, mutta silti. You know...
18.03.2007 18:12 joht. Nyman Oli pakko tehdä tällainen, lähtee huomenna VR:lle perinteisellä postilla: http://www.kolumbus.fi/mikko.nyman/hienoa.pdf
18.03.2007 19:45 pjh S8 lähti tänään Lahdesta kahdella yhteenkytketyllä yksiköllä sekunnilleen aikataulussa, jurnutteli oikoradan läpi tylsää sataakahdeksaakymppiä (ja samaa kyytiä vielä Korsonkin ohitse, en tiennyt että sielläkin saa ajaa yli 160 km/h) ja oli Tikkurilassa minuutilleen aikataulussa.
18.03.2007 20:57 jpl Prosentit tippuivat jo, kun lisää vuoroja pääsi perille. ;)