Maaliskuu 2007

Havainto

03.03.2007 08:49

Kainuun Sanomat 3.3.2007: Valtio tukee Talvivaaraa, radan suunnittelu alkaa heti.

Muutamia lainauksia jutusta:
- Talvivaaran nikkelikaivokselle rakennetaan rautatie, jonka suunnittelu aloitetaan välittömästi.
- Talvivaaran kaivosyhtiö rakennuttaa 26 kilometrin pituisen radan itse. Rakentaminen maksaa noin 40 miljoonaa euroa.
- Uusi rautatie liitetään Kajaanin ja Iisalmen väliseen rataan. Rata voisi olla käytössä aikaisintaan vuonna 2009 tai 2010.

Lähettäjä: Olavi Huotari

Kommentit

03.03.2007 09:02 jpl Hieno juttu. Toivottavasti VR myös ottaa kivet ajettavakseen...
03.03.2007 09:56 Oskari Väisänen Täytyy myöntää, että tätä uutista lukiessa tarkistin muutamaan kertaan että eihän tänään ole aprillipäivä, mutta toteutuessaan hieno homma.
03.03.2007 10:45 Simo Virtanen Tavaraliikenne on vapaa kilpailulle. Eli ei tarvitse VR:n marinaa kuunnella.
03.03.2007 11:28 jpl Kilpailijoita taas ei ole eikä tule. Ja tämähän on tosi.
03.03.2007 11:32 Dakkus Jos tahtoisi kilpailla, pitäisi ensin tapella jossain EY-tuomioistuimessa pari vuotta siitä, että miksi ei ole JKV:tä saatavilla. (lähde: vorkin keskutelut...)
03.03.2007 11:36 jpl Niin.. kilpailijan ei siis ole mahdollista koskaan aloittaa liikennettä, koska VR omistaa kaikki pakolliset JKV-laitteet.
03.03.2007 12:02 Simo Virtanen Mielenkiintoista. Olisko linkkiä tiedon- tai keskustelunlähteille?
03.03.2007 12:16 korkki Niin, kilpailija voisi löytyä jo yhdestä kaivoksen osakkaasta ja tuotteiden pääasiallisesta käyttäjästä jolla on oma rautatie Siperiassa...
03.03.2007 14:53 jpl Mutta siltäkin puuttuu vain veturinkuljettajat (joita ei voi kouluttaa), JKV-laitteet (joita ei ole saatavilla), veturit (joita pitää valmistaa tai vähintään vaihtaa moottorit venäläisiin). Todellisuudessa rautatiet on valmiita kilpailulle joskus 2010-luvulla.
03.03.2007 15:26 tane Ööh, mikäs juttu tämä sitten oli: "07.08.06 08:46 RHK on tekemässä jotain laitteistoa itse. Ilmeisesti jonkinlainen etcs-veturilaitteiden käytön mahdollistava juttu."?
03.03.2007 15:45 Jorge Mielenkiintoista nähdä, toteutuuko Murtomäen paluu kaivosrautatien risteysasemaksi. Onkohan jossakin nähtävillä linjausta tulevasta radasta?
03.03.2007 16:54 HT Murtomäjestä tullee asjanmukainen neljän suunnan risteysasema. :)
03.03.2007 17:01 jpl tane, no se on projekti joka ei ole vielä valmistunut. ;)
03.03.2007 17:23 jpl Radan linjauksesta löytyy tietoa tuosta kartasta: http://www.infokartta.fi/kainuunliitto/
03.03.2007 17:33 Simo Virtanen Jpl, Mutta eikös se kaivos ja uusi ratakin avattaisi juuri tuolloin?
03.03.2007 17:52 jpl Voi ollakin, mutta suhtaudun epäilevästi edelleen, että joku pystyisi silloinkaan aloittamaan toimintaa. Sen verran isolla riskillä ja isolla rahalla joudutaan lähtemään uutta toimintaa pyörittämään, ettei se houkuttele ketään.
03.03.2007 18:07 Pasi Kokkonen Koulutus ei ole mikään ongelma. Lain mukaan VR:n PITÄÄ antaa koulutusta, olipa kyse mistä firmasta tahansa.
03.03.2007 18:19 Simo Virtanen Jpl, Kyllähän se pääomaa vaatii, mutta niin kyllä suuren kaivoksen avaaminenkin. :) Jos jollakin rahkeet riittää, niin tässä tapauksessa voisi niin ajatella. Mutta aika näyttää..
05.03.2007 13:36 Move off Kuljettajakoulutus on nimenomaan yksi suurimpia ongelmia. VR-koulutuskeskuksen (VRKK) resurssit on täysin varattu VR:n omien kuljettajien koulutukseen vuoteen 2014 saakka. Vasta sen jälkeen VRKK voi tarjota koulutusta muille operaattoreille. Lähde: http://www.mintc.fi/oliver/upl534-Julkaisuja%2057_2006.pdf
05.03.2007 14:19 Dakkus Mun logiikkani kyllä sanoo, että tuollaisen tilanteen on pakko olla laiton, mikä tarkoittaisi että VRKK:n olisi alettava rakentaa lisärakennusta ja palkata lisää työvoimaa sillä hetkellä kun joku sanoo että haluaisi mukaan. Ja mun oikeustajuni mahdollistaisi jopa osan VR:n koulutuksista myöhästyttämisen, jotta saataisiin muiden firmojen toiminta edes alkamaan. Tämä on kyllä asia, josta pitäisi tehdä päätös jo etukäteen, niin VRKK:n resurssit saataisiin tarvittavalle tasolle jo etukäteen. Sillä eiväthän ne koulutusresurssit sementoituja millekään tietylle tasolle ole, vaan niitä voidaan kasvattaakin. Tarvitaan vain lisätiloja ja lisähenkilökuntaa.
05.03.2007 15:06 Move off ...unohtamatta koulutuksessa välttämättömiä ajosimulaattoreita.
05.03.2007 17:14 Anttila Dakkus: "...että VRKK:n olisi alettava rakentaa lisärakennusta ja palkata lisää työvoimaa..." eli puukäsityön opettaja tai historian opettaja palkataan koulutuskeksukseen kertomaan ja opettamaan kuinka veturia/junaa ajetaan ja kuinka erilaisissa poikkeustilanteissa tulee toimia? Ongelma on juurikin pätevien opettajien (kuljettajien) saaminen sinne opettamaan. Päteviä olisi pilvin pimein, mutta halukkuus on vähän niin ja näin.
05.03.2007 18:31 Jukkis Rautatielain §58 sisältää mm. lauseen "Korvauksen tulee olla tasapuolinen ja kohtuullinen ottaen huomioon koulutuksesta aiheutuneet kustannukset ja kohtuullinen voitto." Eli tappiota VR:n ei siitä koulutuksesta tarvitse ottaa.
06.03.2007 08:33 Teppo Niemi No viimekädessä tätä Jukkiksen lainkohtaa tulkitsevat kilpailuviranomaiset. Pahimmassa tapauksessa myös EU voi kiinnostua, ja jos oikein huonosti käy, niin Suomi saa vähän lisämaksua EU:lle....
06.03.2007 12:33 rutinof Ei kai tuo veturinkuljettajien koulutustarve hirveän paljon riipu siitä kenen operaattorin junia ajetaan. Kyllä VR:n kuljettajat varmaan lähtevät työn perässä toiseen firmaan töihin jos pakko on. Kokonaan toinen asia on jos koko kilpailutuksen idea on saada henkilökunnan palkkoja 20-40% alaspäin eli saada "yön timot" junia ajamaan niinkuin joissakin muissa julkisen liikenteen muodoissa on käynyt.