Maaliskuu 2007

Havainto

01.03.2007 21:24

VR:n webbisivuilta (Liikennetilanne -> Junien kulkutiedot) ja muista lähteistä kasaamani aineiston perusteella Pendolinot ovat viimeisen kolmen (3) kuukauden aikana olleet aikataulussaan keskimäärin 65,32 %:sti.

Tämä ei enää ole korjattavissa pelkillä selityksillä, nyt mielestäni vaaditaan ensisijaisesti lippuhintojen laskua vähintään IC-junien tasolle (ehkä jopa alemmaksikin, mikäli Pendolino on hitaampi matkustusmuoto kuin perässä tuleva IC) ja heti perään toimenpiteitä ongelmien korjaamiseen. Tämän havainnon osalta tulee nostaa erikseen esiin se, että esimerkiksi sääkysymykset eivät selättäneet Pendoja ennen tammikuun puoliväliä, joten ongelmia on suuresti myös muualla junan tekniikassa kuin pelkästään Suomen ilmastossa. Vaikka tämä tietysti kiusallinen asia teille sinne jotka VR Osakeyhtiössä tämän tekstin luette onkin, helpoimmat kehitysideat löytyvät tämän kommentin yläosasta: miksi tekohengittää flopiksi osoittautunutta brändiä ylihinnoittelemalla todistettavasti toimimaton tuote? Meillä täällä tosikkopiireissä moisia kutsutaan VPT:ksi (Valmiiksi Paska Tuote)..

Olen puhunut ja nimeni on Nyman.

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

01.03.2007 22:36 Pentti Yli-Karjanmaa Jep.. Varmaan on vaikeaa tunnustaa missä tahansa firmassa tehdyt isot virhevalinnat, eikä sitä tietenkään osattu ennakoida. Hulluhan sitä paskaa kovalla hinnalla tilaa! Tässä tapauksessa vain on ongelmat ovat kiusallisen läpinäkyviä asiakkaan suuntaan. Maksavana kulkijana, minua ottaa pirusti päähän pendojen kompurointi, lisämaksusta!
02.03.2007 03:41 Arto Ihmetyttää tämä harrastesivustojen muuttuminen "rautatie asiantuntija" sivustoksi. VR:n liiketaloudellisen yms. toiminnan syvällisemmän pohtimisen ja siihen kantaa ottamisen vois puolestani jättää muille foorumeille! Ei oo enää kivaa tällänen perusnegatiivinen asenne... Raideryhmät, täyspaskat junat yms.
02.03.2007 06:39 jpl Rautateiden toiminta on ajautumassa joidenkin harrastajien mielestä jonnekin aivan päin *. Siksi eräätkin harrastajien alulle laittamat yhteisöt haluavat nostaa asioita pinnalle, esille lehtiin, telkkariin. Itse en lukeudu minkään kannattajaksi ja tarjoan vain tietoa sitä haluaville.
02.03.2007 06:40 jpl (niin ja Pendolinoilla meni joulukuussa paremminkin)
02.03.2007 08:02 Pentti Yli-Karjanmaa Tuskin tässä nyt mistään parjauksesta on kyse! Tämä Pendojuttu vain ottaa aivoon, kun käyttää junia myös kulkemiseen, ei vain pongaamiseen. Raideliikenteen jyrkkänä kannattajana harmittaa junatouhun ryssiminen. Maine on tärvääntynyt suuren yleisön silmissä harmittavasti. Muuten taitaa olla tavallista näillä saiteilla olla keskustelun rönsyily. Valokuviin keskittyneissä porukoissa kiivaillaan joskus melkoisesti kameramerkkien paremmuudesta, ei niinkään kuvan sisällöstä.
02.03.2007 08:15 Jarkko Korhonen Minusta tämä kritiikki on rakentavaa, jos nyt itse todelliseksi tosikoksi heittäydyin niin paska- yms sanojen käyttö tylsyttää kritiikin terää. Mutta minusa harrastajafoorumilla on aivan aiheellista puuttua näihin. Vaikka junista pidämmekin, VR tai muukaan kiskoliikenteeseen liittyvä organisaatio ei saa olla kritiikittömän palvonnan kohde. Kannattaa muistaa, että osa harrastajistakin myös matkustaa junilla eikä vain naura partaansa vartin-puoli tuntia myöhässä nilkuttaville yhdyntäongelmaisille Pendoille radan varressa.
02.03.2007 08:31 Timo Salminen Ottamatta nyt tässä kantaa suuntaan tai toiseen totean havaintona eiliseltä, että noin klo 8.00 tuli pohjoisesta yksi pendolinoyksikkö ja ajoi Ri ohi ykkösraidetta. Kolmisen minuuttia myöhemmin tuli toinen (7011) kolmosraidetta. - Itse lähdin Hkiin IC164:llä, joka tuli ajallaan mutta oli perillä noin kahdeksan minuuttia myöhässä. Konduktööri kuulutti Hkiin tullessamme syyn: edellä kulkenut hitaampi juna. Tuo hitaampi ei ilmeisesti voinut käytännössä olla muu kuin pendolinoruuhka.
02.03.2007 09:22 Lari Nylund Timo Salmisen mainitsemassa tilanteessa edessä olivat kulkeneet S40, S640 ja IC104. Pendolinoihin S40 ja S640 kulkemiseen myöhässä vaikutti myös T5004. Tällaista se junadomino on.
02.03.2007 09:46 Timo Salminen Kiitos mielenkiintoisesta lisävalaisusta.
02.03.2007 10:19 Move off Missähän on sellainen foorumi, jossa rautatiealan ammattilaiset ja asiantuntijat (lainausmerkeillä ja ilman) keskustelevat yhteisesti asioista? Näitä mielipiteitä täytyy valitettavasti tuoda esiin tällaisilla sivustoilla, koska parempaakaan paikkaa ei ole!
02.03.2007 10:38 joht. Nyman Jatkan ja tarkennan kommenttiani: kuten moni muukin tässä ketjussa on sanonut, nämä ovat asioita joita on syytä ruotia. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että haukkuisin VR:ää tai väittäisin VR:n toiminnan olevan vessasta - sanon niin kuin asiat ovat, sen suuremmin niitä kaunistelematta. VPT on suomennettu versio tuotteesta, joka vaatii DOA-vaihdon, eli sikäli tuo VPT ei heikennä mielestäni kritiikin terää, eikä se ole olennainen osa itse asiaa, vaan ainoastaan pieni kevennys. Minusta yllä mainitut täsmällisyysprosentit ovat suorastaan hälyttäviä, sillä nyt puhutaan jo niin monien kymmenien tuhansien matkustajien arjesta, että tätä ei voi enää sivuttaa pelkillä olankohautuksilla.
02.03.2007 10:57 Tapani Kunnas Eiköhän ammattilaisten foorumit ole meiltä harrastajilta suljettuja... ja parempi niin. Tuskin kukaan muillakaan aloilla työskentelevä haluaisi harrastajien (vaikka kuinka asiantuntevien sellaisten) tulevan omille foorumeilleen "neuvomaan". Rautatieaiheisten mielipiteiden esilletuontiin Vorg on hyvä paikka. Asiakaspalautteet ovat sitten kokonaan toinen juttu.
02.03.2007 12:02 Pentti Yli-Karjanmaa Olen jättänyt pari palautettta VR:n asiakaspalautteeseen. Kysymykset tarkasti yksilöity, liittyen ongelmiin junamatkalta. Ei vastausta. Rajapinta on tiivis!
02.03.2007 13:04 joht. Nyman Minun mielestä se ei vaadi erikoisasiantuntijan tai ammattilaisen vakanssia, mikäli vaatii rahoilleen vastinetta ja mikäli sitä ei saa, olettaa palveluntarjoajan tulevan hinnassa vastaan. Tuo mun ehdotus Pendolino-lipuista luopumiseen ja niiden muuttamisesta IC-lipuiksi on vain yksi idea, joskin tulee huomioida se, että se lienee ainut konkreettinen idis tähän mennessä asiakashyvitysten osalta. Se ei ole paljon vaadittu operaattorilta Tosin tässä mallissahan VR joutuisi julkisesti myöntämään sen, että nää vehkeet eivät nyt ehkä ihan täysin toimi, mutta mielestäni se on kuitenkin kunniakkaampaa kuin maksavien matkustajien räikeä aliarviointi. Anteeksi että teksti on kovaa, mutta mielestäni enää tässä vaiheessa ei kannata niellä selityksiä ja joissakin tapauksessa jopa puhtaita valheita - tällä viittaan esimerkiksi siihen propagandaan, joka laitettiin reilu kuukausi sitten julkisuuteen otsikolla "Pendolinojen ongelmat ratkottu".
02.03.2007 14:21 Anttila Ja mitä tulee foorumeilla käytäviin keskusteluihin (ammattilaiset/amatöörit/asiantuntijat/etc.), niin tietyissä harrastepiireissä asiallisen keskustelun käyminen voi olla varsin hankalaa. Hyvänä esimerkkinä olkoon joukkoliikennefoorumi, jossa uskalsin aikoinaan avata sanallisen arkkuni. Kirjoitukseni käsitteli Raideryhmän silloista julkaisua "Rautatie on mahdollisuus"-pamflettia. Kirjoitus ehti olla n. tunnin esillä, kun sivuston valvoja poisti tekstin ja uhkaili antaa bänniä mikäli arvosteleva tyyli jatkuu. Uskalsin kyseenalaistaa kirjassa esitettyjä asioita ja lopuksi epäilin joltain viedyn lelut hiekkalaatikolta, sillä vastaavanlaista "VR sucks"-asennetta en ole tavannut vielä kenelläkään muulla kuin Raiderymäläisillä. Eläköön sananvapaus!
02.03.2007 14:24 Tuomas Pätäri Tämä nynnyn viimeinen kommentti on hyvä. Ehkä VR:llä on ollut tilanteesta johtuvaa paniikkia ja epätietoisuutta miten toimia, mutta viimeistään nyt olisi tultava asiakkaita vastaan, koska muuten joka ikinen alkaa huomata tuon "räikeän aliarvioinnin". Ja tuo aliarviointi ottaa matkustajia varmasti enemmän päähän kuin itse myöhästymiset.
02.03.2007 14:28 Tuomas Pätäri Jarkko, ei siellä radan varressakaan aina naureta myöhästelijöille. Ei ainakaan, kun on 23 astetta pakkasta ja, ehkä sittenkin liian vähän päällä. Ja kun Pendo päättää sitten vihdoin tulla minuuttia sen jälkeen kun on luovuttanut ja kävellyt jo liian kauas :)
02.03.2007 15:37 Jarkko Korhonen Ei varmaankaan :) ja itseeni mä viittasinkin tuolla naureskelulla ku siihen välillä syyllistyn. Kun tuota kyynikkopuolta itsestäni löytyy hiukan liikaa. Tällöin kyseessä on lähinnä surkuhupaisa väkinäistä nauru. Mutta hyvä että harrastajilla on silmät auki näissä asioissa. Uutispalstalta saa kivoja bongausvinkkejä.
02.03.2007 19:17 pjh "Saako rautatiepolitiikasta keskustella?" kyselee Raideryhmä vorkin etusivulla pamflettimainoksissaan (hienoa, että Janne on löytänyt sivutolle kaupallisen sponsorin!) ja vastaa: kyllä saa jos on samaa mieltä kuin Raideryhmä. Minähän en *maksa* pamfletista, josta mahdollisesti joutuu lukemaan pikaraitiotiefundamentalisti Antero Alkun märkiä unia maapalln peittävistä ratikkakiskoista... (ilmaiseksi voin kyllä lukea, jos jostain satun saamaan).
03.03.2007 10:22 jpl Tietoa tarjotaan taas. Tällaisia tietoja varten on nyt helppokäyttöinen laskuri. http://jpl.yi.org/juku/tilasto2.php
03.03.2007 12:18 pjh Loistavaa, Juhani!
03.03.2007 15:52 joht. Nyman JPL: Mahtava tilasto! Viimeistään nyt loppuu VR:ltä seliselit. Loistavaa duunia, isot kiitokset! Toivottavasti tämä huomataan myös pääkonttorissa ja homma otetaan kauniiseen käteen ja asioihin aletaan puuttua oikeasti.
03.03.2007 16:48 jpl Kyllä niillä siellä pääkonttorilla on vielä tarkemmat tilastot ja tietävät myös, mitä raiteilla ja muualla tapahtuu. Pendolino-ongelmien eteen on myös jotenkuten yritetty viime vuodet tehdä jotain. Aika ei vain näytä olevan valmis pendoliikenteen lisäämiseksi, vaikka kuuden vaunun junia onkin 17 kpl raiteillaan.
03.03.2007 23:51 Jarkko Voutilainen Koeliikenteen aloittamisesta Suomessa Pendolinoilla on jo lähes puolet arvioidusta teknisestä käyttöiästä. Kohta on aloitettava jo pohtimaan seuraajaa... http://www.saunalahti.fi/rautatie/news/fiind.html#Mitä%20Pendolinon%20jälkeen?
03.03.2007 23:56 Jarkko Voutilainen jpl! Tilastosi ovat loistavaa materiaalia! Hienoa! Nyt täytyy sitten vaan kunkin tykönään miettiä, mistä johtuu eroavaisuudet jpl:n, RHK:n ja VR:n myöhästymistilastojen välillä. Äkkiseltään voisi kuvitella, että samasta materiaalista ei voi saada kuin samanlaisia yhtäpitäviä tuloksia. Vaan kun ei saa, kaikilla tulokset ovat erilaisia?!
04.03.2007 01:19 jpl Jos noita tammikuun kaukoliikennettä vertailee, niin eroa on RHK:n ja oman tilaston välillä 0,2 pros-yksikköä. Kai se melko luotettava sitten ehkä on?
04.03.2007 01:31 Lari Nylund Jpl:n tilastoilla ja VR:n tilastoilla on ainakin se ero, että toisessa juna lasketaan lähtöpäivän mukaan täsmällisyystilastoon ja toisessa saapumispäivän mukaan. Ainakin jos olen oikein ymmärtänyt. Jpl:n tilasto on erittäin hieno ja olen ehdottomasti sen kannattaja, vaikka se hieman ikävää luettavaa onkin ollut. Totuus on kuitenkin se, että tavoitteisiin ei olla päästy niissä määrin kuin ollaan luvattu. Henkilökunta tekee kuitenkin varmasti parhaansa päivittäin ja turvallisesti ollaan perille menty, vaikkakin se on vaatinut myöhästymistä aikataulusta.
04.03.2007 12:45 sampo Lari: Lienee päivänselvää, että nämä myöhästymiset suurimmalta osaltaan eivät johdu henkilökunnan ammattitaidottomuudesta, joka varmasti yrittää tehdä parhaansa vallitsevassa tilanteessa. Syitä on haettava jostain vähän korkeammalta. Huolimatta siitä mitä kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen on sanonut Me matkantekijät- lehdessä 9/2006 :) Siksi toisekseen olisitko sinä mennyt lupailemaan hyviä täsmällisyys lukemia tulevaisuuteen viime kesänä, kun oletettavasti tiesit ainakin jotain tästä UJA:n systeemistä. En usko että olisit... En muuten luvannut minäkään..:)
04.03.2007 20:19 Jarkko Voutilainen Ero jpl:n ja RHK:n tilaston välillä on pieni, ja näitä lähes saman tuloksen antavia tilastoja voikin pitää luotettavina. Eri asia kokonaan on VR:n tilasto ja/tai tilastointitapa. VR:n edustajahan myöntää tietojen paikkansapitävyyden Helsingin Sanomissa viiden ( 5! ) prosentin tarkkuudella?! Joka tapauksessa, kuten sanottua, erinomainen tilasto ja ennenkaikkea junalajikohtaisella tarkkuudella! Tälläisiä asemakohtaisia tilastoja muistan jo 90 -luvun alkuvuosina nähneeni julkisesti useilla eri asemilla ympäri rautateiden emämaata Englantia ( en kyllä tiedä mikä on tilanne 2000 -luvulla ). Saavutuksena sinänsä voi pitää jo sitäkin, että tilasto on tavallaan "hyväksytty" Helsingin Sanomissa! Minäkään en usko enkä halua uskoa, että minimirajoille ahdistetun suorittavan portaan ammattitaidosta kannattaisi hakea "syyllistä" tilanteeseen.
10.03.2007 02:40 rutinof Pari eroa VR:n ja jpl:n tilastoissa on. Jpl näyttää ottavan myöhästyneeksi jo 5 minuutin mukaan kun VR käyttää määritelmää YLI 5 min eli siis 6 min alkaen ovat sen mukaan myöhästyneitä. Junamäärätkään eivät aivan täsmää, jpl:n tilastosta puuttuu päivästä riippuen sellaiset 20-40 junaa. Voihan se olla, että ne puuttuvat jo Jukusta eli jpl:n systeemi toimii tältä osin periaatteessa oikein tietoja vaan ei ole saatavilla.
10.03.2007 02:55 joht. Nyman Rutinof: ei tilastoinnin erot muuta todellisuuttta - mediaani on silti vakio.
10.03.2007 06:53 jpl Höpsis. Minullakin on käytössä yli 5 min.
10.03.2007 08:18 jpl Tarkemmin tutkittaessa junamäärät kyllä täsmäävät melko tarkkaan, eroa on paljon ainakin taajamajunien määrissä. Mm. Hki-Ri/Lh taajamajunia puuttuu ja noistahan ei tietoja aina ole tullutkaan. Ero on että minun ohjelmat laskevat tietoja junan saapumispäivämäärälle, eikä lähtöpäivämäärille.
10.03.2007 19:55 rutinof Nyman: ei todellisuutta ole tarkoituskaan muuttaa. Kommentoin vain sitä kun Jarkko Voutilainen pitää jpl:n ja RHK:n tilastoja luotettavina, Vr:n tilastoja "kokonaan eri asiana". Sinänsä ihmeellinen tulkinta kun VR:n ja RHK:n tilastot ovat tiettävästi käytännössä sama asia. jpl: Höpsis, nyt näyttää olevan YLI 5 min, eilen vielä oli 5min. Hyvä kun muutit niin tilastosi on taas piirun verran lähempänä virallista. Junamäärän ero on mielestäni kyllä merkittävä kun se näyttää olevan 10% luokkaa. Esimerkiksi perjantaisin VR:n tilastoissa on n. 320 junaa kun jpl.yi.org/juku/ lukumäärä on esimerkiksi perjantaina 9.3 vain 286 junaa. Kuten sanottu, voi olla, että kyseiset junat puuttuvat jostain syystä jo Jukusta eli eivät siis ole tilastointisi saavutettavissakaan.
11.03.2007 15:53 jpl Tekemäni väritystavan muutos ei vaikuttanut prosentteihin ollenkaan. Perjantaisin kulkee sitäpaitsi 307 junaa. ;)
11.03.2007 15:55 jpl http://jpl.yi.org/juku/vuorot.png
11.03.2007 16:52 Jarkko Voutilainen rutinof: Pidän VR:n tilastoja kokonaan eri asiana niin kauan kunnes VR:n tilastot alkavat olemaan julkisuudessakin yhtäpitäviä jpl:n ja RHK:n tilastojen kanssa. Siis kuvaamaan todellista tilannetta!
11.03.2007 20:06 rutinof jpl: I: Jos prosentit ei tekemäsi värimuutoksen myötä muuttuneet niin miten selität, että esimerkiksi http://jpl.yi.org/juku/index.php?asema=RI&pvm=2007-03-09 Riihimäen lähtöaikojen puolella aiemmin oli myöhässä 14 junaa ja prosentti oli 77,78, nyt muutoksen jälkeen enää 10 junaa myöhässä ja prosentti 84,13 ja 5 junaa on 5 minuuttia myöhässä. II: Perjantaina 9.3 RHK:n JUSE:n mukaan kulki 317 junaa, sinun tilastosi http://jpl.yi.org/juku/tilasto2.php?alku=2007-03-09&loppu=2007-03-09 mukaan 286 junaa. Kumpikaan niistä ei ole 307 junaa, mistä se luku tulee? Katsoin kyllä antamasi linkin junamäärät ja ihmettelen, että sen mukaan perjantaina kulkee vähemmän junia kuin alkuviikosta vaikka kulussa on perjantain lisäjunat. Se tietysti vaikuttaa yöjunien osalta kun ne menee sinulla vasta saapumispäivän lukuihin.
11.03.2007 20:09 rutinof Jarkko Voutilainen: näytätkö jonkun konkreettisen esimerkin missä VR:n ja RHK:n julkisuudessa esittämät tilastot eivät ole yhtäpitäviä.
11.03.2007 20:14 jpl Asemasivuilla lasketaan prosentit suoraan samalla, kun numerot väritetään. Päivätilastoon luvut lasketaan yöllä erillisellä ohjelmalla. Tuo 307 junaa tulee RHK:n vakituisien junien listasta. VR:n tilastot tulee tietääkseni suoraan RHK:n Juse-palvelusta.
11.03.2007 20:16 jpl Ja toki painotan edelleen, että sivuni huomioi junat tulopäivän mukaan. RHK taas lähtöpäivän mukaan?
12.03.2007 01:14 rutinof Ok, nyt ymmärrän. Asemasivulla oli siis aiemmin eri myöhästymisraja kuin erikseen ajettavalla päivätilastolla. Ja kyllä, VR:n tilastot myös minun tietojeni mukaan tulee suoraan RHK:n omistamasta JUSE:sta, siksi ihmettelenkin kun Jarkko V pitää RHK:n tilastotietoja luotettavampina kuin VR:n, vaikka ei niillä mitään eroa pitäisi olla.
12.03.2007 17:34 Jarkko Voutilainen Jos Runar Ruuska lukisi ajatuksella alkuperäisen kommenttini, missä siteeraan Helsingin Sanomia. Valtakunnan päälehdessä VR:n edustaja sanoo jpl:n tietojen pitävän paikkaansa viiden ( 5 ) prosentin tarkkudella. Kuitenkin RHK:n ja jpl:n tilastojen ero on muutamia kymmenyksiä. Jos siis silti voi olla eroa jopa tuo viisi ( 5 ) prosenttiyksikköä, on se aikas käsittämättömän paljon, eli kokonaan eri asia. Varsinkin jos ja kun kaikki tieto on alunalkaen peräisin samasta lähteestä. Mikäli viisi ( 5 ) prosenttia ei ole mielestäsi merkityksellistä huomioiden liikenteen laajuus, pidän tulkintaasi todella omalaatuisena!
12.03.2007 17:58 jpl Pitäisi tietää, mitä lukua on verrattu ja mihin.
12.03.2007 19:06 rutinof Aivan oikein. Järjestelmistä tulee erilaisia lukuja tulokseksi ja tuossa yläpuolella kirjoittamani esimerkki asemakohtaisesta prosentista ennen ja jälkeen jpl:n tekemää myöhästymisrajamuutosta antaa prosenttien erotukseksi 6,35% eli jopa enemmän kuin VR:n edustajan hesarissa mainitsema 5%.
12.03.2007 19:51 Jarkko Voutilainen Peruskysymys, johon en ole vieläkään saanut selkeää vastausta on: kun jpl:n ja valtion rataverkkoa hallinnoivan viranomaisen RHK:n tilastojen erotus on muutamia prosenttiyksikön kymmenyksiä niin miten monopoliliikennöitsijä VR:n käsitys näistä molemmista tilastoista, vaikka vain jpl:n tilastosta Helsingin Sanomissa oli kyse, voi olla viiden ( 5 ) prosentin tarkkuus? Jotain hämärää kuljetusyrityksen tilastointitavassa verrattuna rataverkkoa hallinnoivan viranomaisen ja jpl:n tilastointitapaan on? Näyttää selvältä, että RHK ( +jpl ) ja VR laskevat tilastonsa eri tavalla. Edelleen luotan RHK:n ja jpl:n tilastoihin. VR tuo julkisuuteen lukuja kokonaistäsmällisyydestä vuositasolla, ei kuukausi saatika päivätasolla.
12.03.2007 19:55 Anttila Kysymyksessähän on selvä salaliitto :)
12.03.2007 21:36 rutinof Sanotaan nyt vielä kerran jos Jarkkokin ymmärtäisi. VR:n ja RHK:n tilastot ovat yhtäpitäviä. Niistä et eroa löydä. Jusessa on vain yksi raportointityökalu (Oracle), jota molemmat käyttävät. Joiltakin osin jpl:n, RHK:n ja myös VR:n tilastot eroavat vain muutamia kymmenyksiä. Varmaan ennen hesarin haastattelua kyseinen VR:n edustaja on tutkinut tilastoja eri puolilta ja havainnut VR:n ja RHK:n sisäisesti käytössä olevissa asemakohtaisissa ja jpl:n asemakohtaisissa tilastoissa aiemman esimerkin kaltaisia jopa 5% eroja. Vai sanoiko hän, että tilasto heittää 5% kautta linjan? Nyt kun jpl muutti tuota asemakohtaista myöhästymisrajaa yli 5 minuuttiin niin ero on siltäkin osin enää prosentin kymmenyksiä ja jpl:n tilasto on entistä luotettavampi. Se kymmenyksien ero yhtäpitävissä VR:n ja RHK:n tilastoissa verrattuna jpl:n tilastoihin selittyy varmasti noilla jpl:ltä puuttuvilla junilla ja sillä, että VR ja RHK tilastoivat alkuasemalta lähtöpäivän mukaan ja jpl perille saapumispäivän mukaan. Mutta selvä salaliittohan tässä on.
13.03.2007 08:57 Dakkus En mä sanoisi yhden firman omaa toimintaa salaliitoksi. On ihan normaalia, että firmat vähän kusettavat. Salaliitto siitä tulee, jos ne firmat saavat jonkun viranomaisen tjsp. mukaan kusetustoimintaan, mutta niin ei kai ole tässä. Mulle on tullut kuva, että kun puhutaan "VR:n tilastoista", ei tarkoiteta niitä nykyisin VR:n sivuilla olevia juse-tilastoja, vaan joitain VR:n aiemminkin olemassaolleita Virallisia Tilastoja, joiden pohjalta PR-osasto tekee työtään. Ne tilastot on voitu hyvinkin laskea eri tavoin kuin RHK:n/JPL:n/VR:n nettisivujen tilastot. En jaksa uskoa, että numeroita olisi lähdetty väärentelemään, vaan tilastot on rakennettu sellaisin painotuksin, että ne ovat VR:lle mahdollisimman edulliset. Kun tilastoja tehdään PR-osaston tarpeisiin, on aika typerää olla pyrkimättä kivannäköiseen lopputulokseen silloin kun se saadaan aikaan pelkällä tilastomatemaattisella kikkailulla väärentämisen sijaan. Kun taas tehdään tilastoja byroolle, tilastot on tietysti tarpeen tehdä sellaisiksi, että niiden avulla saa mahdollisimman oikean kuvan siitä, mitä todella tapahtuu. Luvut ovat vain lukuja, niiden tulkinnalla saa ihmeitä aikaan.