Helmikuu 2007

Havainto

24.02.2007 02:45

Tuhoisa junaturma Britanniassa

Kuolonuhreista ei ole vielä tietoa. Monen pelätään olevan jumissa yhdessä junan vaunuista.

Ainakin sata ihmistä on loukkaantunut Britanniassa tapahtuneessa junaonnettomuudessa.

Uutistoimisto DPA:n mukaan Lontoosta Glasgow'hon matkalla ollut juna suistui raiteiltaan Luoteis-Englannissa.

Kuolonuhreista ei toistaiseksi ole tietoa. Useiden ihmisten pelätään olevan jumissa yhdessä junan vaunuista.

Junassa oli noin 180 matkustajaa. Onnettomuuden syy on vielä epäselvä.
(MTV3-STT-DPA-Reuters)

Lähettäjä: Rony Bredenfeldt

Kommentit

24.02.2007 09:55 Ian Oliver Virginin pendolino. 1 kuoli, 22 vakavaa, noin 180 matkustajaa junassa. Nopeus oli n.155kmh. Juna suitsui radalta, ehkä rata ongelma mutta ei tietoa
24.02.2007 10:18 Teemu Lokka Ian, you keeps us informed about this crash. First for Virgins Pendolino trains....
24.02.2007 11:39 Pasi Kokkonen http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1324823 Hassua miten tuossa lehdessä tämmöinen tapaus on junaturma, ja niin myös kotimainen tasoristeysonnettomuus. Minusta niissä on kuitenkin melko iso ero.
24.02.2007 11:41 JR Suomen kielen ammattilaisten versiointia: onnettomuusjuna oli YLE:n uutisissa matkalla "Glasgow'hun" ja STT:n uutisissa "Glasgow'hon".
24.02.2007 12:35 Ian Oliver http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6392197.stm
24.02.2007 17:07 Teemu Lokka lukain tuon bbc:m artikkelia niin vetovaunu osoittaa tulosuuntaan päin ja on matkannut pitkän matkan sivuttain radalta. Kertoo hieman onnettomuudessa olleista voimista...
24.02.2007 18:10 Ari P Nyt tulikin näköjään sitten ajankohtaiseksi se jokin aika sitten ulkomaisten paikannimien suomenkielisistä taivutuksista esimerkkinä käyttämäni Glasgow'n taivutus, jonka oikeaa muotoa silloin kyselin.
24.02.2007 18:21 Jorge Uutinen lontooksi http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6392197.stm
24.02.2007 20:15 Pasi Kokkonen Ei nyt millään pahalla Ilari, mutta Ian taisi linkittää tuon jo näihin kommentteihin vain 6 tuntia aiemmin. Lue ensi kerralla läpi nämä muiden sanomiset, jooko?
24.02.2007 23:26 Jussi Mäkinen Aika hurjan näköisiä nuo BBC:n kuvat, ihme ettei kuolonuhreja tullut enempää, vaikka yksikin on tietysti liikaa.
25.02.2007 08:57 Esa Leskinen BBC:n mukaan onnettomuudessa kuoli yksi ja loukkaantui vakavasti kahdeksan matkustajaa. Samana päivänä sattui Rovaniemellä kolari, jossa kuoli yksi ja loukkaantui viisi ihmistä, osa heistä vakavasti. Britannian onnettomuus on Suomessakin etusivun juttu, sen sijaan Rovaniemen kolari on pelkkä pikku-uutinen. Näyttää olevan mediaseksikkäämpää kuolla junaonnettomuudessa kuin autokolarissa.
25.02.2007 09:55 Ian Oliver Uutiset tänä aamuna: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6393867.stm; näyttää että se on vaihde ongelma; ehkä tämä on samalainen kuin Potter's Bar onnetomus (http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6392041.stm). Kuitenkin, Esa on oikea että junaonnetomus on mediaseksikkäämpää.
25.02.2007 10:03 Esa Leskinen Puhumattakaan siitä, että Rovaniemen kolaria ei ole missään uutisoitu esim. otsikolla "Tuhoisa tieliikenneturma Rovaniemellä".
25.02.2007 13:33 pjh Ehkä niinkin, mutta erityisesti tuossa Britannian tapauksessa minusta oli uutisoinnin arvoista se, miten vähillä ihmishenkien menetyksillä jutusta selvittiin! Osanottoni toki menehtyneille ja jakasamista loukkaantuneille, mutta jälki oli sen näköistä, että paljon pahempaa olisi helposti odottanut. Ehkäpä Pendolinot onnettomuustilanteissa ovat todellakin hyviä junia, siitähän on kokemusta jo Suomessakin.
26.02.2007 00:20 Dakkus Lisäksi junaonnettomuus on tapahtumana aika erityyppinen kuin auto-onnettomuus. Junaonnettomuus tarkoittaa usein, että järjestelmässä on joku iso virhe ja yhden onnettomuuden ilmaantuminen saattaa tarkoittaa koko alan turvallisuustason laskeneen niin paljon, että onnettomuuksia voi odottaa jatkossakin. Tällaisissa tilanteissa kannattaa nostaa kissa pöydälle, jotta päättäjät saavat aikaiseksi pitää asiat kunnossa tai pistää ne kuntoon. Esimerkiksi jos nyt on kyse rataverkon rappiosta tuolla Brittilässä, ehkä suomalaiset poliitikot saavat tästä motivaatiota tehdä rataverkolle kerrankin jotain järkevää. Auto-onnettomuudessa taas on kyse lähinnä sen tyyppisestä virheestä, että voi sanoa "valitettavaa huonoa tuuria". Junaliikenteessä huono tuuri ei ole samalla tavoin hyväksyttävä peruste, vaan sekin on eliminoitava paremmalla koulutuksella tai muulla vastaavalla keinolla. Autoilijoille vaadittu taso on väistämättä matalampi.
26.02.2007 03:05 Hyvis Suomalaisten autoilijoiden onnettomuuksissa on syynä usein "itseaiheutettu välinpitämättömyys". Kuten ohituksessa: "Tässä on ennenkin ohitettu, ei sieltä lumipyryn seasta ketään tule." Vähän samantasoinen asia kuin: "Ei tästä ennenkään ole tähän aikaan junaa mennyt" tai "On näköjään nuo puomit taas alas jääny vaikka junaa ei näy." Pitäisi usein liikennevahingoissa junan kanssa evätä autoilijoilta korvaus perusteella "tahallinen huolimattomuus".
26.02.2007 05:59 Esa Leskinen Auto-onnettomuuksissa on lähinnä kyse ajotaidottomuudesta, eikä "huonosta tuurista". Taitaa se vaan olla niin, että autoilun maailmassa pätevät eri lait kuin muussa inhimillisessä toiminnassa. Esimerkiksi kuolema liikenneonnettomuudessa tuntuu olevan hyväksyttävämpää kuin muilla tavoin hengestään pääseminen. Autokolarissa kuollut on kuitenkin aivan yhtä kuollut kuin esim. junaonnettomuudessa hengestään päässyt ja omaisten suru yhtä pohjaton.
26.02.2007 17:37 Ian Oliver http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6398057.stm
26.02.2007 18:00 Dakkus Vähän ihmetyttää, miten kuljettajan toimia jaksetaan BBC:n toimesta jatkuvasti hehkuttaa. "Kuljettaja teki loppuun saakka kaiken voitavansa pitääkseen junan raiteilla", "kuljettajaa on pidettävä sankarina, sillä vielä junan suistuttua raiteilta hän pysyi paikallaan ja pyrki tuomaan junan turvallisesti maahan." Mitähäh?!
26.02.2007 18:59 jpl Aika jännä kertomus. Olisikohan kuski jähmettynyt kauhusta paikoilleen. :)
27.02.2007 00:04 Hyvis Onkohan tuo vähän sama asia kuin "Kapteeni ei jätä uppoavaa laivaa tai ainakin poistuu viimeisenä."
27.02.2007 11:52 Dakkus Periaatteessa varmasti joo, mutta uppoavasta laivasta hyppääminen on kyllä jotenkin otaksuttavampaa kuin junan jättäminen kesken sen raiteiltasuistumisen. Lisäksi, jos hätäjarrusta jo on vedetty, ei kuski oikeastaan voi tehdä enää mitään, joten ehdoin tahdoin keulassa hengailu on sekin vähän tyhmää turhaa touhua.